beantwoord

Asociaal gedrag in eerste klas, waarom geen controle ?

• 3 april 2018
  • 4 reacties
  • 331 Bekeken

Storend gedrag in de eerste klas. Ik moet dagelijks flinke afstanden reizen en betaal om rustig te kunnen zitten flink wat meer geld voor de eerste klas. Ik ga daar graag in het stilte gedeelte zitten. Steeds vaker komt het voor dat er geen zitplaats is doordat er mensen zitten die geen 2e klas kaartje hebben. Daarnaast hebben ze er ook lak aan dat ze in het stilte gedeelte zitten. Zelfs als je het hun beleefd vraagt. De ene keer doen ze net of ze je niet verstaan de andere keer krijg he een grote mond. Enfin, in plaats van in de ochtend en avond een beetje ontspannen te kunnen reizen, reis je gestresst en ook geregeld zonder zitplek.
Dit is prima, in mijn ogen, op te lossen door wat meer controle op de handhaving in de trein. Omdat men toch wel weet dat er zo goed als nooit controle komt, waagt men het gewoon en bovendien .... als er al controle komt dan wordt men alleen weggestuurd. Ik wil voorstellen eens flink op te treden. Houd dit even een goede periode vol en de overlast zal afnemen.
Opvallend is het dat er nooit controle is als het wat druk is en als er geen hond in de trein zit dan is men ineens aan het controleren.
Ook mis ik een systeem om ongewenst gedrag in de trein te melden. Dit zou een conducteur kunnen helpen bij het handhaven Vd regels in de trein.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 april 2018, 10:22

Het signaal dat er meer moet worden gecontroleerd is ons bekend. Ook bij deze zet ik dit signaal nogmaals door. Het is echter niet altijd mogelijk om altijd te controleren. De richtlijnen voor de conducteurs zijn allemaal hetzelfde, maar kunnen er onverwachte taken op hun pad komen waardoor het vaak lijkt dat er geen controle wordt uitgevoerd. Indien er ongewenst gedrag of overlast wordt veroorzaakt wil ik je het advies geven om dit via Twitter, Facebook of via onze Live-Chat aan ons door te geven. Daar kunnen we snel schakelen en iemand naar de desbetreffende persoon sturen.
Bekijk origineel

4 reacties

Welkom op het NS forum.
Even een vraag: Hoe stelt u vast dat medereizigers geen 1 ste klas kaartje hebben ? Of is het slechts een vermoeden ?
Hoe stelt u vast dat ze net doen alsof ze u niet verstaan ? Veel (buitenlandse-)reizigers verstaan geen Nederlands.
Na zo vaak gereisd te hebben kan je het kaf echt wel van de koren onderscheiden. Daarnaast hoor ik de mensen Nederlands of Engels praten en bovendien is het handen en voeten gebaar dat men in een ruimte zit waar men stil behoort te zijn behoorlijk internationaal.
Ik beweer daarnaast niet dat een vermoeden ook juist is en roep daarom om op meer te controleren in de trein.
In heel veel buitenlanden bestaat een stiltezone niet in het openbaar vervoer, dus het is maar de vraag of buitenlandse reizigers dit snappen.
Op het oog het kaf van het koren scheiden lijkt mij "linke soep". Dat is op forum toevallig afgelopen week nog een paar keer ter sprake gekomen.
Daarnaast ben ik het wel met je eens dat er wat meer gecontroleerd mag worden.
Het signaal dat er meer moet worden gecontroleerd is ons bekend. Ook bij deze zet ik dit signaal nogmaals door. Het is echter niet altijd mogelijk om altijd te controleren. De richtlijnen voor de conducteurs zijn allemaal hetzelfde, maar kunnen er onverwachte taken op hun pad komen waardoor het vaak lijkt dat er geen controle wordt uitgevoerd. Indien er ongewenst gedrag of overlast wordt veroorzaakt wil ik je het advies geven om dit via Twitter, Facebook of via onze Live-Chat aan ons door te geven. Daar kunnen we snel schakelen en iemand naar de desbetreffende persoon sturen.

Reageer