Skip to main content

Asociale verwarming in de trein

• February 11, 2025
  • 7 reacties
  • 515 Bekeken

11 februari.

Buiten is het misschien wat frisjes. Daar kleed de gemiddelde persoon zich dan ook op. In de trein lijkt het echter wel een onbehaaglijke 25 graden. De kachel staat in ieder geval intens te loeien. Kan iemand mij vertellen waar dat goed voor is? Het is niet alsof we hier in onze korte broek zitten…

Mvg

7 reacties

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • February 11, 2025

Hi J. Van Mil! Welkom bij de NS Community. 

Als de temperatuur inderdaad boven de (kamer)temperatuur uitkomt die normaliter aangehouden wordt, kan er sprake zijn van een defect. Heb je aan de conducteur angegeven dat je de temperatuur in de trein onprettig vond? In sommige gevallen is het mogelijk om het systeem dat het klimaat in de trein regelt te resetten.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 11, 2025

In elke coupé is de temperatuur anders, verplaatsen naar een andere coupé of een laagje zoals je jas of trui uit doen kan dus ook de oplossing zijn.

De één vind het te koud, de ander te warm. Daar valt niet veel aan te veranderen helaas 🤷‍♂️.

En uh... Een korte broek aan met 25 graden?

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • February 11, 2025

Het is ook nooit goed.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • February 11, 2025

Het is ook nooit goed.

Soms gaat het ook echt mis, en wordt het goed warm in de trein (of koud).

Ik heb het zelf ook eens meegemaakt dat het zo warm was dat ik misselijk werd, toen ben ik elders gaan zitten. Maar eens dat de verwarming het niet deed, en we binnen wolkjes konden blazen. 😅

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 12, 2025

Het is ook nooit goed.

Soms gaat het ook echt mis, en wordt het goed warm in de trein (of koud).

Ik heb het zelf ook eens meegemaakt dat het zo warm was dat ik misselijk werd, toen ben ik elders gaan zitten. Maar eens dat de verwarming het niet deed, en we binnen wolkjes konden blazen. 😅

Hoe komt dat? Er is waarschijnlijk een minimum- en maximumtemperatuur ingesteld, en aangezien het in Nederland nooit extreem koud wordt, zou die maximumtemperatuur vrij laag moeten zijn.

18-20 graden is meer dan genoeg?

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • February 12, 2025

Ik heb geen idee hoe de systemen precies werken, maar volgens mij wordt het klimaat geregeld op temperatuur en luchtvochtigheid. Zo begreep ik dat er koude lucht geblazen om de luchtvochtigheid weer op pijl te krijgen. Daardoor voelt het weer snel koud, terwijl het misschien niet eens koud is.

Maar volgens mij is het meestal gewoon een storing/vastloper (of hoe je het ook wilt noemen) waardoor de regeling niet helemaal meer weet wat ie moet doen.

Verder is het voor mij als reiziger één groot mysterie hoe de klimaatregeling werkt. 😂 Wel heb ik het idee dat deze in de nieuwere treinen (ICNG, SNG, FLIRT o.a.) een stuk stabieler werkt dan in de intercity's. Ik heb bij de sprinters eigenlijk nooit dat het te koud of warm is.

• Machinist NS
  • February 12, 2025

Verder is het voor mij als reiziger één groot mysterie hoe de klimaatregeling werkt. 😂 Wel heb ik het idee dat deze in de nieuwere treinen (ICNG, SNG, FLIRT o.a.) een stuk stabieler werkt dan in de intercity's. Ik heb bij de sprinters eigenlijk nooit dat het te koud of warm is.

Klopt, met name in de DDZ heb ik het zelf (als passagier) ook vaak best fris. Mijn vermoeden dat deze treinen net een fractie lager zijn afgesteld dan andere, of de klimaatbeheersing nogal overijverig is 😅