astma | NS Community

astma


Ik heb astma, zoals veel mensen. Ik moet vanwege mijn werk iedere dag ga Gouda naar woerden. Ik vind het vreemd dat de ene conducteur niks zeg dat ik geen mondkapje in de trein draag ( ik heb wel een vrijstellingspas om mijn nek hangen). Terwijl een ander zegt dat ik face shield mag dragen en weer een ander die wil mij weigeren. Blijkbaar weten de conducteurs ook niet alle regels 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Klopt. Daar is ook veel discussie over. De Rijksoverheid heeft bepaald dat er uitzonderingen op de mondkapjesplicht zijn, maar veel mensen - ook bij NS - lijken het daar niet mee eens te zijn. Het lijkt erop dat elke conducteur hier zelf invulling aan geeft en dat levert onduidelijke situaties en alleen maar meer discussie op. Het zou goed zijn als NS met een eenduidig standpunt komt m.b.t. de uitzonderingen en het personeel zich daar ook naar gedraagt.

 

Ik word snel benauwd/ heb een longziekte. Moet ik een mondkapje dragen?

Het kabinet stelt een uitzondering voor reizigers die vanwege hun beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen.

Hierbij geldt dat je bij controle de medische noodzaak moet kunnen aantonen. Dit kan op één van de manieren die door de overheid zijn aangegeven. Belangrijk is dat je in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Ook moet je desgevraagd je legitimatiebewijs kunnen laten zien.

Gezichtsscherm i.p.v. een mondkapje

Ben je wel in staat om met een gezichtsscherm (faceshield) te reizen, dan mag je daarvoor kiezen. Ook hierbij gelden de bovengenoemde regels.

https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/mondkapjes-in-trein-en-op-ns-stations.html

Reputatie 7
Badge +3

Probleem is dat het kaartje wat je om jouw nek hebt hangen door iedereen van internet gehaald kan worden, wat ook door mondkapjesweigeraars gedaan wordt. Veel mensen roepen dat zij astma, COPD of een ander longprobleem hebben om geen mondkapje te hoeven dragen. Mensen die echt longproblemen hebben zijn daardoor de dupe. Ik weet niet in hoe erg jouw astma is, maar voor longpatiënten kan Covid grotere problemen opleveren. Longartsen raden niet voor niets aan om toch een mondkapje te dragen. Een kaartje alleen wordt niet altijd geaccepteerd om niet aan de mondkapjesplicht te hoeven voldoen zoals je gemerkt hebt. Een vliegtuig kom je daarmee zeker niet in. Wanneer je echt geen mondkapje kunt dragen dan vraagt men vaak om meerdere bewijzen dan het kaartje. Een artsenafspraak, medicatie op jouw naam, faceshield. Bedenk dat je mondkapje draagt om een ander te beschermen. Wanneer je besmet bent kun je het overdragen ook al heb je zelf geen klachten. Voor mensen in de risicogroep is het nog steeds niet veilig om te reizen in treinen en bussen waar mensen geen mondkapje dragen. Ook al zijn ze gevaccineerd, dan nog kunnen ze ziek worden. 

Badge +3

Afgezien dat dit om een zeer kort traject gaat en het dragen van een mondkapje door longpatiënten volgens artsen geen enkel probleem is (wellicht ongemakkelijk maar niet schadelijk) net als voor ieder ander, dus astma of copd is wat dat betreft géén enkele beperking.

Het voelt misschien wel zo, maar dat is bij iedereen! Een masker houdt géén zuurstof tegen, of meer CO2 of wat dan ook… Bij FFP3 maskertjes moet je wel wat harder ademhalen, dat is volkomen normaal.

Situaties zoals geweigerd worden kan je natuurlijk vrij gemakkelijk voorkomen door een dun katoenen mondneusmaskertje te dragen, op het station en bij het instappen.

Zit je eenmaal in de trein (op 1,5 meter van anderen) dan zet je het van je neus af, en bij het uitstappen weer even op.

Wat je medereizigers daarvan vinden is weer een ander verhaal, maar voor het algemene begrip ‘staat het in ieder geval beter’ om iets te dragen (zoals een faceshield, tip!) dan helemaal niets.

Astma valt onder de uitzonderingen van de Rijksoverheid als longaandoening. Ik heb zelf ook vorm van astma en draag zelf een faceshield om die reden en heb ook eigen verklaring bij mij als hierom gevraagd zou worden, door bijvoorbeeld hoofdconducteur of service en veiligheid personeel. Dit kan overigens digitaal op smartphone of uitgeprint. Als je hem uitprint vergeet de handtekening er niet bij te zetten. Zorg wel dat je iets bij je heb als medicatie bij je onderweg om het aan te kunnen tonen ook dat je onder de uitzondering valt.

Hier kan je er meer algemene informatie over vinden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-ziekte

en hier kan je de Eigen verklaring vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/documenten/formulieren/2021/06/17/eigen-verklaring-uitzondering-mondkapjesplicht

Ik hoop dat ik je zo geholpen heb en wat hebt aan mijn tips @Lolsmurf.

@thomas_hhw072   Als je 6 maanden later reageert weet ik niet of dat nog heel veel nut heeft voor de Topic starter.

@thomas_hhw072   Als je 6 maanden later reageert weet ik niet of dat nog heel veel nut heeft voor de Topic starter.

Zovaak zit ik ook niet op het forum en toevallig zag ik deze voorbij komen en geef gewoon netjes antwoord op de vraag van hem/haar beter laat antwoord dan nooit zeg ik dan zelf. En op de site van rijksoverheid staat ook meest actuele info wat ik stuurde.

Ik ben kortademig en adem voornamelijk via mijn mond (dus niet via neus) en mijn huisarts zei dat ik een uitzonderingspas mocht voor mondkapjes. Nou zat ik gisteren in de trein onderweg naar huis en liep er een conductrice langs en zag dat ik geen mondkapje droeg, maar ik had wel dat pasje om mijn nek hangen, dus ik liet netjes dat pasje zien en toen zei ze gelijk al: "is niet genoeg en je hebt geen papieren". Mag ik ff duidelijk maken dat zij mij absoluut NIET kent en NIET om papieren had gevraagt. En mevrouw heeft gelijk al een oordeel en dwong mij een mondkapje te dragen terwijl ik die niet heb omdat ik die niet mag dragen. Ze gaf mij toen zelf een mondkapje maar heb die niet op gedaan. Ik vind het heel kwalijk hoe ze met mij omging, want i.p.v. bewijs vragen zei gelijk al dat ik niet deug. En dat mensen om je heen een mondkapje aanbieden vind ik ook erg. Ik gaf duidelijk en beleefd aan dat ik geen mondkapje mag dragen wegens mijn kortademigheid. Heb helemaal niet raar gedaan, zelfs mijn nichtje kon het haar helemaal uitleggen. Dan krijg je zo'n pasje, willen ze papieren zien, wat heeft dat pasje dan nog voor nut. Heb overal met dat pasje gelopen en nergens deden ze moeilijk. Dus of die conductrice heeft lak aan mensen hun gezondheid of ze is een rasist,(ja ik ben half Egyptenaar en heb ook een Egyptisch uiterlijk.) Kortom ik accepteer haar houding niet, hoe haal je het in je hoofd om een oordeel te hebben over iemand z'n gezondheid terwijl je diegene nog nooit van je leven hebt gezien. Zo vaak reis ik niet eens met de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben kortademig en adem voornamelijk via mijn mond (dus niet via neus) en mijn huisarts zei dat ik een uitzonderingspas mocht voor mondkapjes. Nou zat ik gisteren in de trein onderweg naar huis en liep er een conductrice langs en zag dat ik geen mondkapje droeg, maar ik had wel dat pasje om mijn nek hangen, dus ik liet netjes dat pasje zien en toen zei ze gelijk al: "is niet genoeg en je hebt geen papieren". Mag ik ff duidelijk maken dat zij mij absoluut NIET kent en NIET om papieren had gevraagt. En mevrouw heeft gelijk al een oordeel en dwong mij een mondkapje te dragen terwijl ik die niet heb omdat ik die niet mag dragen. Ze gaf mij toen zelf een mondkapje maar heb die niet op gedaan. Ik vind het heel kwalijk hoe ze met mij omging, want i.p.v. bewijs vragen zei gelijk al dat ik niet deug. En dat mensen om je heen een mondkapje aanbieden vind ik ook erg. Ik gaf duidelijk en beleefd aan dat ik geen mondkapje mag dragen wegens mijn kortademigheid. Heb helemaal niet raar gedaan, zelfs mijn nichtje kon het haar helemaal uitleggen. Dan krijg je zo'n pasje, willen ze papieren zien, wat heeft dat pasje dan nog voor nut. Heb overal met dat pasje gelopen en nergens deden ze moeilijk. Dus of die conductrice heeft lak aan mensen hun gezondheid of ze is een rasist,(ja ik ben half Egyptenaar en heb ook een Egyptisch uiterlijk.) Kortom ik accepteer haar houding niet, hoe haal je het in je hoofd om een oordeel te hebben over iemand z'n gezondheid terwijl je diegene nog nooit van je leven hebt gezien. Zo vaak reis ik niet eens met de trein.

Iedereen kan een pasje maken. Alleen een pasje is niet genoeg. Je moet het aannemelijk maken dat jij onder medische uitzondering valt door bijvoorbeeld medicatie en/of afspaak arts te tonen.

Reputatie 7

Dat krijg je er nu van. Nochtans staat het toch goed uitgelegd op de website.

 

  1. Jij loopt zonder mondmasker en met zo'n verklaring rond. Op die verklaring staat duidelijk, dat jij bewijs moet leveren van je bewering dat je om medische redenen geen mondmasker mag dragen.
     
  2. Vervolgens oordeelt de Bijzondere Opsporings-Ambtenaar of het bewijs is geleverd. Zo niet, dan beboet de BOA je.
     
  3. Ben je het daar niet mee eens, dan mag je het bij de rechter uitleggen.

 

Hint: “Jij bent racies” is niet het bewijs dat in puntje 1 wordt gevraagd.

 

Ik vind het overigens bijzonder lief van die conductrice, dat ze je alsnog een mondmasker geeft. Helaas heeft ze niet doorgepakt, vrees ik. Je hebt immers geen boete gekregen.

Dat krijg je er nu van. Nochtans staat het toch goed uitgelegd op de website.

 

  1. Jij loopt zonder mondmasker en met zo'n verklaring rond. Op die verklaring staat duidelijk, dat jij bewijs moet leveren van je bewering dat je om medische redenen geen mondmasker mag dragen.
     
  2. Vervolgens oordeelt de Bijzondere Opsporings-Ambtenaar of het bewijs is geleverd. Zo niet, dan beboet de BOA je.
     
  3. Ben je het daar niet mee eens, dan mag je het bij de rechter uitleggen.

 

Hint: “Jij bent racies” is niet het bewijs dat in puntje 1 wordt gevraagd.

 

Ik vind het overigens bijzonder lief van die conductrice, dat ze je alsnog een mondmasker geeft. Helaas heeft ze niet doorgepakt, vrees ik. Je hebt immers geen boete gekregen.

Dus jij vind dat mensen die een aandoening hebben en daardoor geen mondkapje kunnen dragen en het netjes aangeven gewoon zo behandeld mogen worden en een boete moeten krijgen. Ze vroeg niet eens naar bewijs, ze ging er gelijk al vanuit dat ik niks heb, zo kan je niet met mensen omgaan, dan bijt je maar ff op je tong want er zijn mensen die wel echte aandoeningen of ziektes hebben. Maar jij ik zie het al jij bent zo'n Overheidslaafje die regels boven gezondheid en respect zet.

Die regels zijn er juist voor de gezondheid! En daarbij is ruimte gemaakt voor uitzonderingen zodat mensen als u ook kunnen reizen. Dat gaat er wel vanuit dat u wel zoveel mogelijk doet om anderen niet te besmetten mocht u (zonder dat u het weet) besmet zou zijn. Daarvoor kunt u bijvoorbeeld een spatscherm dragen, bij mensen met astma is dat geen probleem. Heeft u dat al eens overwogen?

Reputatie 7

Astma is geen reden om niet een mondmasker te dragen. Je kan er dus ook geen bewijs voor aanleveren.

Dus als die conductrice er onmiddellijk vanuit ging, dat je geen bewijs hebt, dan had ze daarin gelijk. Men kan niet bewijzen wat onzin is.

 

Ik hecht overigens erg veel belang aan gezondheid en respect. Aan de gezondheid van de conductrice en het respect voor die conductrice, bijvoorbeeld. Daarom moet je ook een mondmasker dragen.

Ik ken veel mensen met verschillende soorten astma die in de zorg werken en absoluut geen problemen hebben met het dragen van mondkapjes. Het maakt ook veel verschil uit wat voor soort mondkapje u gebruikt, ik heb gemerkt dat goedgekeurde FFP2 maskers die voorgevormd zijn zoals bv van 3M beter ademen en minder belastend zijn dan veel andere niet gekeurde maskers.

Daarbij moet u ook even aandacht hebben voor het risico wat u vormt voor anderen in de trein zonder mondkapje, mocht u besmet zijn kunt u de mensen om u heen ook besmetten met corona doordat u geen mondkapje draagt is de bescherming voor deze andere menzen gehalveerd als deze wel een mondkapje gebruiken.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat er geen uitzonderingen gemaakt moeten worden op de mondkapjesplicht gezien het verhoogde risico voor andere mensen. Wat dat betreft is het een goede zaak dat er inmiddels aangedrongen wordt om FFP2 mondkapjes te gebruiken want die beschermen de persoon die ze draagt ook. Nederland had ook nooit moeten toestaan dat ongekeurde en niet beschermende mondkapjes als bescherming voldoende waren.

Badge +3

In dit geval gaat het dus niet eens om astma maar om kortademigheid. Dat is al helemaal geen excuus om geen mondkapje te hoeven dragen natuurlijk, want in een trein zit je gewoon stil en hoef je amper te ademen. En of dat door je neus of mond is maakt natuurlijk geen verschil.

Als je helemaal buiten adem bent wanneer je een trein instapt zou je kunnen overwegen om eerder op het perron te zijn, of een trein later te nemen.

Alles ten goede verder, maar er zijn (te) veel die simpelweg geen mondkapje wensen te dragen en daarom maar zo’n vrijstelling downloaden. Zo’n ding heeft dus geen enkele (officiële) waarde, ook niet als je het plastificeert en om je hek hangt.

Vraag gerust een verklaring aan je huisarts, maar die geven ze niet. Sommige ‘geneeskundigen’ blijkbaar wel, maar dat zijn meestal kwakzalvers en daarvan zijn er al een boel op de vingers getikt door het KNMG of andere instanties, wegens het onterecht verstrekken van verklaringen (die iedereen online kon aanvragen bij ze).

Een stempel van je huisarts op zo’n zelfgemaakt pasje zou nog een optie zijn, of draag in de trein desnoods een spatscherm, waarmee je in ieder geval aangeeft dat je iets aan bescherming wilt doen. Dan zal een conducteur wellicht milder zijn. Geen garantie.

Reputatie 7
Badge +1

We moeten het hier niet beter proberen te weten dan iemands huisarts. Die is beter in staat om te beoordelen of diens patiënt in aanmerking komt voor een uitzondering dan de forumdeelnemers hier achter hun schermen. Dus blijft er alleen over om te kijken op welke manier die uitzondering aangetoond moet worden.

De uitzondering is te vinden op de site van de Rijksoverheid en is een Eigen Verklaring met betreffend bewijs wat men wil overleggen.

Reageer