Automatisch openen van deuren op stations

• 12 maart 2020
  • 50 reacties
  • 1152 Bekeken

Kunnen jullie op de stations ervoor zorgen dat de deuren automatisch openen in plaats van dat je met je vinger 10 keer op het knopje moet drukken.

Correctie: Ik bedoelde IN de trein.

50 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als dat zou kunnen, zouden er een stuk minder treinen gaan rijden, want dan staan de meeste treinen op de werkplaats.

U zou de deuren met een tissue kunnen openen.

Reputatie 6

Volgens mij is het deurregime van de Sprinters zo gekozen zodat het binnen de trein lekker warm of koel blijft, aangezien de Sprinter gewoon een lange trein is. De deuren gaan daarnaast niet meteen open, omdat het treeplankje nog even moet uitklappen.

Elke Sprinter heeft een beetje zijn eigen gebruiksaanwijzing. Ik merk bijvoorbeeld bij de SLT (de oudste generatie Sprinter met een lagevloers instap) dat de deur vanzelf opengaat als je de knop ingedrukt houdt.

Ik wil geen knopjes aanraken. De conducteur kan toch besluiten om de deuren centraal te laten openen?

Reputatie 7
Badge

Nee dat kan hij/zij niet. De machinist ontgrendelt de deuren maar automatisch openen doen ze niet, we zijn geen tram. Dat gaat ook niet ingebouwd worden.

En 10x op een knopje drukken is volstrekt overbodig. Wacht rustig tot de trein stilstaat en bij nieuwere sprinters tot de groene cirkel rond de knop oplicht. Dit is meestal enkele seconden nadat de trein tot stilstand is gekomen. Tot die tijd gaat die knop niet werken.

Badge

En de reden waarom de deuren niet automatisch open gaan is ook heel simpel, besparing van energie en voorkomen dat er in de winter veel kou de trein in komt en in de zomer dat er veel warmte de trein in komt.  En als je zelf niet o het knopje wilt drukken dan ga je achter iemand staan en laat die persoon eerder de trein uitlopen of trek handschoenen aan.

Reputatie 7
Badge +3

Of gebruik de mouw van je jas / trui of sjaal als je die draagt. Of was er na je handen. En zorg er vooral voor dat je na aanraken van oppervlakten die door meer mensen worden aangeraakt zo min mogelijk je gezicht aanraakt. Uit een eerdere studie blijkt dat we gemiddeld 23 keer per uur ons gezicht aanraken. Nu is even wrijzen over je kin of krabbelen aan je wang niet het punt, maar steek vooral niet je vinger in je mond (of neus). 

Daarnaast verspreid het virus zich vooral via hoest- en niesdruppeltjes die kort in de lucht hangen en overleeft het virus maar kort op oppervlakten. Hoe kort is dan wel de vraag vandaar het advies tot handen wassen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil geen knopjes aanraken. 

Dat wordt dan thuisblijven vrees ik. 

Reputatie 4

Het gaat wel lekker met de onzinnige vragen hier de laatste dagen zeg. De ene wil lange treinen, omdat ie anders te dicht op z'n medereizigers zit en misschien wel besmet kan raken, de ander wil geen knopjes meer aanraken, weer een ander ziet de conducteur het liefst achterblijven op zijn standplaats…

We lopen allemaal een risico om besmet te worden met welk virus dan ook, op elk moment. In de trein, in de bus, op ons werk, in de supermarkt, op het grasveld wanneer je de hond uitlaat… je kan het zo gek niet bedenken, of er is een risico. Op plaatsen waar veel mensen (samen)komen, zoals evenementen of het openbaar vervoer, is het risico natuurlijk groter dan wanneer je op een bankje in het park zit, maar het risico is er altijd.

Volg gewoon de adviezen die de RIVM geeft en je verkleint het risico al zo ver als mogelijk is. Was je handen regelmatig, nies en hoest in je elleboogholte, schud geen handen en denk bij verkoudheidsklachten na of je wel of niet echt de deur uit moet. Dan gaat het allemaal wel loslopen.

Ben je echt bang om een besmetting op te lopen in de trein en is thuis blijven echt geen optie, koop dan inderdaad een pak tissues of latex handschoenen en open daarmee de deur. Vergeet alleen niet om ze direct nadat je de knop hebt ingedrukt, weg te gooien.

Reputatie 7
Badge +3

@JerVoo 

In principe met je eens. Het probleem is echter dat het VIRM keer op keer de aanbevelingen van de WHO negeert en constant achter de feiten aanloopt. Het advies om alleen de handen te wassen is prima maar net zo effectief als een kankerpatient te adviseren iedere dag een grote Vitamine C pil te slikken. Kan ook geen kwaad.

Doordat steeds meer burgers de RIVM zien als een clubje kamergeleerden en niet als crisismanagers wordt het wantrouwen ten aanzien van het gevoerde beleid steeds groter. 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is echter dat het VIRM keer op keer de aanbevelingen van de WHO negeert en constant achter de feiten aanloopt.

:sweat_smile:

Reputatie 4

@Tamzin scepsis over treintypes? Op het NS forum? Schandalig!

Zonder dollen: het is wellicht wenselijk dat er meer maatregelen genomen zullen worden, maar dat is een andere discussie. Om het risico in het openbaar vervoer in te dammen, volstaat regelmatig handen wassen (en desnoods desinfecterende gel gebruiken wanneer handen wassen niet mogelijk is) wel degelijk. Het volledig voorkomen van de verspreiding doe je daar niet mee, maar je verkleint in ieder geval de kans voor jezelf en daarmee ook automatisch voor mensen in je omgeving.

Ja, waar kun je op het station je handen wassen zonder 2 euro toiletkosten kwijt te zijn?:joy:

Reputatie 5
Badge

Aan het watertappunt als die aan staat.

Reputatie 4

Ja, waar kun je op het station je handen wassen zonder 2 euro toiletkosten kwijt te zijn?:joy:

In de treinen die aan het perron staan, het watertappunt (moet je wel je eigen zeeppompje meenemen) of door middel van hygiënische handgel.

Maar geloof me, elke 2 minuten handen wassen lost niets op. Zeep zorgt er ook voor dat goede bacteriën die de aanval openen op slechte bacteriën verdwijnen. Hierdoor is het hek nog verder van de dam.

Gewoon regelmatig je handen wassen (dus niet alleen na een toiletbezoek, maar bijvoorbeeld ook als je thuis of op je werk aankomt) isvoldoende.

Reputatie 5

Of inderdaad, wat al gezegd wordt, iemand anders op het knopje laten drukken. Ik zit meestal in een niet al te volle trein en toch zijn er altijd mensen die beduidend meer haast hebben dan ik, dus die laat ik fijn het knopje indrukken. Niet eens zozeer vanwege covid, maar gewoon omdat ik heel snel verkouden word (de teller staat al weer op drie deze winter) en dat voorkom ik liever.

Badge +3

Komt ‘ie hè? Niet proesten van het lachen graag… 

https://twitter.com/pascalaarns1/status/1238928241118916608

@NS_online goeden avond NS kunnen julie in Treinstel 2206 1e klas de deur maken ik behoor tot de groep die werkzaam is op school als Concierge en wil graag niet het virus te pakken krijgen of verkouden worden.

Ik lig dubbel… 

Het verhaal heeft 2 kanten natuurlijk, ik had de Tweet net afgehandeld. Aan de ene kant heb je liever een afsluitbare cabine maar nu de deur weer dicht is moet je wel op het knopje klikken om het te openen. Wellicht dat de deuren in meerdere treinen open staan.

Reputatie 7
Badge +3

Eh, even kijken of ik het begrijp. De schuifdeuren naar de 1e klas deden het niet of stonden om een andere reden open, daardoor krijg je het Corona virus ook al is er niemand in de buurt die het virus kan overdragen aan jou want dat virus komt zo binnen waaien vanuit de 2e klas en dan verwacht je dat iemand die kilometers verderop in een kantoorgebouw zit die deur maakt terwijl jij nog in die trein zit. En dan als die deur het weer doet moet je als uit wilt stappen zelf op een knopje drukken om de deur te open en dan is er geen enkel risico op besmetting? 

Ik moet nu zo hard lachen dat ik er van ga hoesten. Oh jee, nu moet ik thuis blijven. :laughing:

Edit: inderdaad, wat Danny ook al zegt. 

Daarnaast verspreid het virus zich vooral via hoest- en niesdruppeltjes die kort in de lucht hangen en overleeft het virus maar kort op oppervlakten. Hoe kort is dan wel de vraag vandaar het advies tot handen wassen. 

Dat kort valt wel tegen:

- virus is levend/actief tot 3 uur in het luchtledige
- tot 4 uur op koper
- tot 24 uur op karton
- 2 tot 3 dagen op plastic of staal

Edit: linken naar de juiste tijd in de video werkt niet, rond 4:30 is de uitleg

Badge +3

Danny ^DT bedankt ook voor de toevoeging #lachvandedag en #treinleven, en ja natuurlijk:

Fijn dat de deur is gemaakt. Het is nu wel zo dat je op het knopje moet drukken om de deur te openen waar dat eerst niet nodig was. Het kan zijn dat de deur om deze reden open was.

Die conciërge mag volgens mij morgen ook thuis blijven, en een MacGyver cursus doen over deuren, als ik het nieuws zo hoor…

Reputatie 7
Badge +3

Dat kort valt wel tegen:

Daarom zei ik ook “Hoe kort is dan wel de vraag” want er waren ook vragen over of pakketjes gestuurd vanuit China veilig waren. En een paar uur of zelfs 2 of 3 dagen is kort vergeleken met weken. Dus handen wassen blijft gewoon het beste advies wat je zelf kunt doen.

Badge +3

Ik zie op de foto (die 2206) trouwens een Flirt… en een handvat voor de schuifdeur.

Maar waar zijn al die knopjes dan? En de SOS knop om een monteur voor die deur te bestellen, of als het WC papier gestolen is? :rofl:

Badge +3

Dat kort valt wel tegen:

- virus is levend/actief tot 3 uur in het luchtledige
- tot 4 uur op koper
- tot 24 uur op karton
- 2 tot 3 dagen op plastic of staal

Wow, wisten het RIVM en de WHO dat al? Of houden ze dat verborgen voor ons? :joy:

Dat je bij winkels liever moet pinnen (of achteraan in de bus instappen en inchecken) is oké.. 

Maar ik ga meteen over op mijn koperen potten pannen en zilveren bestek hoor, i.p.v staal…

En kartonnen wegwerpborden en plastic bestek bij de snackbar natuurlijk helemaal vermijden, totdat het weer barbecue tijd is en ze uit de kast mogen :laughing:

Virologen in China, de VS en (geen idee waarom die voorop lopen) Israël hadden binnen uren na de uitbraak het hele venoom/DNA van het virus al uitgeplozen.

Het wachten is op een vaccin (of geneesmiddel). Maar goed, karton niet aanraken dus 2 dagen? Leuk voor de pakketbezorgers, en totaal fake natuurlijk!

Dat kort valt wel tegen:

Daarom zei ik ook “Hoe kort is dan wel de vraag” want er waren ook vragen over of pakketjes gestuurd vanuit China veilig waren. En een paar uur of zelfs 2 of 3 dagen is kort vergeleken met weken. Dus handen wassen blijft gewoon het beste advies wat je zelf kunt doen.

In dit geval ging het over het openen van deuren door op het knopje te drukken, dan is enkele uren niet al niet “kort” meer aangezien je er dan wel degelijk rekening mee moet houden. Over het versturen van pakjes heb ik in dit topic niets gelezen volgens mij ...

Reageer