Automatisch openen van deuren op stations

• 12 maart 2020
  • 50 reacties
  • 1152 Bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Badge

Die conciërge mag volgens mij morgen ook thuis blijven, en een MacGyver cursus doen over deuren, als ik het nieuws zo hoor…

Dat doen conciërges van scholen meestal op ZONDAG :rofl: daar heb ik het nieuws niet voor nodig.

Badge +3

Over het versturen van pakjes heb ik in dit topic niets gelezen volgens mij …

Nu wel (mijn vorige reactie nog wat aangevuld)  :joy:

Badge +3

Die conciërge mag volgens mij morgen ook thuis blijven, en een MacGyver cursus doen over deuren, als ik het nieuws zo hoor…

Dat doen conciërges van scholen meestal op ZONDAG :rofl:

Ik denk dat als Pascal (of hoe hij ook heet) vraagt om morgen/zondag thuis te blijven een dikke oké krijgt, en niet @Danny NS hoeft ‘lastig te vallen’ met 1e klas deuren die toevallig niet doen wat je eigenlijk zou willen of wensen (dat virus buiten de deur houden) :joy:

Het is op Twitter afgehandeld, en ik lig nog steeds dubbel van het lachen bij het lezen en zien van alles rondom ‘het virus’.

Dat kort valt wel tegen:

- virus is levend/actief tot 3 uur in het luchtledige
- tot 4 uur op koper
- tot 24 uur op karton
- 2 tot 3 dagen op plastic of staal

Wow, wisten het RIVM en de WHO dat al? Of houden ze dat verborgen voor ons? :joy:

Dat je bij winkels liever moet pinnen (of achteraan in de bus instappen en inchecken) is oké.. 

Maar ik ga meteen over op mijn koperen potten pannen en zilveren bestek hoor, i.p.v staal…

En kartonnen wegwerpborden en plastic bestek bij de snackbar natuurlijk helemaal vermijden, totdat het weer barbecue tijd is en ze uit de kast mogen :laughing:

Virologen in China, de VS en (geen idee waarom die voorop lopen) Israël hadden binnen uren na de uitbraak het hele venoom/DNA van het virus al uitgeplozen.

Het wachten is op een vaccin (of geneesmiddel). Maar goed, karton niet aanraken dus 2 dagen? Leuk voor de pakketbezorgers, en totaal fake natuurlijk!

Wat is er fake? Dat het virus 2-3 dagen op karton kan overleven?

Reputatie 7
Badge +3

In dit geval ging het over het openen van deuren door op het knopje te drukken, dan is enkele uren niet al niet “kort” meer aangezien je er dan wel degelijk rekening mee moet houden. Over het versturen van pakjes heb ik in dit topic niets gelezen volgens mij ...

Nee, dat had je ook niet. Maar dat het virus kort op oppervlakten kan overleven kwam ergens uit een veelgestelde vragen van het RIVM waarin ook vragen waren over pakjes. Bij dat  “kort” werd geen tijdsduur gemeld, wel dat pakjes uit China veilig waren. “Kort” was dan in ieder korter dan de tijd dat zo’n pakje onderweg is. Een zelfde iets vond ik op dergelijke buitenlandse websites en wetenschappelike publicaties. Daar werd wel de vergelijking getrokken met SARS wat tot 3 dagen op bepaalde oppervlakten kon overleven. Dit werd al in een vroeger stadium van de pandemie gezegd toen men nog niet alles wat nu bekend wist en het van het nieuwe virus nog niet bekend was.

Reputatie 7
Badge +3

Wow, wisten het RIVM en de WHO dat al? Of houden ze dat verborgen voor ons? :joy:

Mensen die besmet zijn en in thuisisolatie zitten krijgen van het RIVM een brief met wat ze allemaal wel en niet moeten doen. Dat is o.a. ieder dag de badkamer en het toilet schoonmaken, maar liefst heb je een eigen badkamer en toilet. Net als een eigen kamer waar je alleen slaapt.  Heb je bv maar 1 toilet dan moet je iedere keer als je het toilet gebruikt heb deze schoonmaken. Schoonmaken geldt ook voor bv nachtkastjes, lichtknopjes en deurklinken, eigenlijk alles wat je aanraakt. Eerst met gewoon schoonmaakmiddel en daarna met huishoudbleek. Je moet apart eigen aparte bestek, borden, bekers en glazen gebruiken, je eigen tandenborstel (eh die deel ik normaal ook niet) en eigen aparte handdoeken. Je eigen vaat moet gescheiden worden afgewassen met standaard afwasmiddel en heet water, of in de vaatwasmachine op een uitgebreid wasprogramma, dit mag niet samen met vaat van andere gezinsleden of huisgenoten. Ook je kleding moet apart gewassen worden. Je afval moet in een aparte afvalzak in je eigen kamer en je moet handschoenen dragen bij het verwijderen van de afvalzak.  Je bent dan eigenlijk de hele dag bezig met schoonmaken. 

Die brief stond eerst openbaar, sommige nieuwssites hadden een linkje ernaar naar die brief is nu weg.

Badge +3

Ja, en er zijn al berichten dat het ook goed broeit in tissue/toilerpapier dus dat (en papieren zakdoekjes natuurlijk) beter niet gebruiken om je neus te snuiten. Gewoon alles in je elleboog hoesten/proesten, en als je een jas aan had, die wassen of naar de stomerij brengen in een plastic zak of zo.

En liever ook geen tissue-achtig papier meer om je billen af te vegen, maar dat advies komt volgende week wel uit, ergens.. als dat ook niet fake blijkt te zijn.

Trap er niet in..  Verkopers van corona-vrij papier dus :joy:

In dit geval ging het over het openen van deuren door op het knopje te drukken, dan is enkele uren niet al niet “kort” meer aangezien je er dan wel degelijk rekening mee moet houden. Over het versturen van pakjes heb ik in dit topic niets gelezen volgens mij ...

Nee, dat had je ook niet. Maar dat het virus kort op oppervlakten kan overleven kwam ergens uit een veelgestelde vragen van het RIVM waarin ook vragen waren over pakjes. Bij dat  “kort” werd geen tijdsduur gemeld, wel dat pakjes uit China veilig waren. “Kort” was dan in ieder korter dan de tijd dat zo’n pakje onderweg is. Een zelfde iets vond ik op dergelijke buitenlandse websites en wetenschappelike publicaties. Daar werd wel de vergelijking getrokken met SARS wat tot 3 dagen op bepaalde oppervlakten kon overleven. Dit werd al in een vroeger stadium van de pandemie gezegd toen men nog niet alles wat nu bekend wist en het van het nieuwe virus nog niet bekend was.

Dat heb ik ook wel gelezen, echter dat was in de tijd dat er nog niet werd gesproken over corona-slachtoffers in Nederland en er angst was dat het virus met een pakje uit China mee zou komen. De angst van TS over besmetting door de deurknopjes is een stuk reëler. 

Ja, en er zijn al berichten dat het ook goed broeit in tissue/toilerpapier dus dat (en papieren zakdoekjes natuurlijk) beter niet gebruiken om je neus te snuiten. Gewoon alles in je elleboog hoesten/proesten, en als je een jas aan had, die wassen of naar de stomerij brengen in een plastic zak of zo.

En liever ook geen tissue-achtig papier meer om je kont af te vegen, maar dat advies komt volgende week wel uit, ergens!

Je zou er goed aan doen eens te kijken naar de reputatie van Dr. Seheult. Natuurlijk zijn er allerlei hoaxen die rond gaan, zo hoorde ik ook al een verhaal dat je 's ochtends je adem 10-20 seconden in zou moeten houden als test of je corona hebt. Een bron waar de informatie vandaan komt is wat dat betreft cruciaal. Maar als het fake is, dan heb jij vast wel een betrouwbare bron waar dat uit blijkt?

Badge +3

Mensen die besmet zijn en in thuisisolatie zitten krijgen van het RIVM een brief met wat ze allemaal wel en niet moeten doen.

Ik en mijn collega's moeten verplicht elke 24 uur even op intranet kijken. Staat natuurlijk hetzelfde als wat het RIVM adviseert, en per 16 maart werktijdverkorting voor sommigen (kantoorpersoneel) want er komen toch geen opdrachten binnen.

Dan zouden die juist overal knopjes van pinautomaten en treinen kunnen gaan ontsmetten toch? Om zich nog een beetje nuttig te maken

UWV, zet ze allemaal maar in om het ov in stand te houden, en anders geen thuisblijf-uitkering!

Badge +3

Mensen die besmet zijn en in thuisisolatie zitten krijgen van het RIVM een brief met wat ze allemaal wel en niet moeten doen. Dat is o.a. ieder dag de badkamer en het toilet schoonmaken, maar liefst heb je een eigen badkamer en toilet. Net als een eigen kamer waar je alleen slaapt.  Heb je bv maar 1 toilet dan moet je iedere keer als je het toilet gebruikt heb deze schoonmaken. Schoonmaken geldt ook voor bv nachtkastjes, lichtknopjes en deurklinken, eigenlijk alles wat je aanraakt. Eerst met gewoon schoonmaakmiddel en daarna met huishoudbleek.

Dat is nogal wat, en als TS @Bandabi zich druk maakt over knopjes op een pinautomaat of in de trein… dan liever thuis blijven natuurlijk (of met een pen/potlood bedienen)!

Net als die conciërge en zo! Super vies die treinen! Maar hoe schoon is je school eigenlijk? En hoe vaak heeft de VVE van je apartementencomplex geregeld dat de knopjes van de lift gereinigd worden?

Reputatie 7
Badge +3

Ook geldt, niet knuffelen, geen seks.  Dat laatste moet je sowieso niet doen in een trein :grin:

Badge +3

Maar echt? Als de Volkskrant het zegt zal het wel:

Moeten anderen toch bij u in de kamer komen?

- Dan moet de ander een masker opdoen voordat ze bij u op de kamer komen. Dit is een speciaal soort masker dat te krijgen is bij de GGD.

Moet u de kamer verlaten?

- Doe dan zelf een masker op. Dit is een zogenaamd chirurgisch masker te verkrijgen bij de GGD.

Dat ‘zogenaamde’ chirugische masker ga ik maandag even halen bij de GGD dan (want ik kom er toch langs) of anders op de wachtlijst.

Omdenkend:

Moeten (of mogen) coducteurs van NS of Arriva of anderen toch bij u in de 1e klas kamer komen?

- Dan moet de ander een masker opdoen voordat ze bij u op de kamer komen. Dit is een speciaal soort masker dat te krijgen is bij de GGD.

Moet u de kamer (1e klas) verlaten?

- Doe dan zelf een masker op. Dit is een zogenaamd chirurgisch masker te verkrijgen bij de GGD.

@Thom even een mention, dan zijn we toch klaar?

Zonder dat 2e klas masker toch in de 1e klas een UvB dus! En onzinniger kunnen we het niet maken :rofl:

En vraag aan 100 mensen op straat wat ‘een speciaal soort masker’ is en eentje zegt dan iets over FFP× of zo. Te koop bij de apotheek toch?

Welnee, want die verkopen soms gewoon verfmaskertjes van de Gamma/Praxis voor 10 keer de prijs (€15 per stuk in Amsterdam?).. Omdat toeristen die blijkbaar nou eenmaal willen :sleepy:

Apothekers schaamt u, reken de inkoopprijs met een kleine marge, maar geen 10× (en zeg er natuurlijk even bij dat een chirurigen/verf/stofmakertje niets voor je doet…)

Behalve dat je dan misschien niet 20+ keer in een uur aan je neus/mond/ogen kunt gaan zitten, zoals elk mens normaal doet. Tel zelf maar!

Reputatie 7
Badge +3

Dat zogenaamd chirurgisch masker moet jij als besmet persoon dragen en zorgt ervoor dat de druppeltjes die jij uitademt of uit hoest niet in de lucht komen. Het beschermt andere personen niet.

Die andere personen dragen een speciaal soort masker wanneer ze in de kamer van de besmette persoon moeten zijn. Dat speciaal soort masker is een beschermend masker wat goed aansluit op het gezicht. Dit is een FFP2 masker (in de US een N95 masker) en filtert de lucht die je inademt voor 94% Een FFP3 filtert 99%. In het engels is het één een surgical mask en de ander een respirator. In de brief van het RIVM stond overigens FFP1 als masker, die beschermt 80% of tegen grotere deeltjes. Ik heb op werk altijd gehoord dat tegen virussen minstens P2 nodig is.

Als jij zelf niet besmet ben je jezelf wilt beschermen wanneer je in de buurt van een besmet persoon bent heb je niets aan een chirurgisch masker, dan moet je het speciale masker (respirator) hebben. Eerder gaf de GGD aan in een interview met ik meen AT5 dat maskers die je kan kopen bij de bouwmarkt niet geschikt zijn. Dat ligt er maar net aan of het gaat om een simpel stofmasker of dat het ook een masker met FFP2 bescherming is.  De Gamma bv verkoopt ook FFP2 (of FFP3) maskers, zowel van hun eigen merk als van 3M.  En het 3M industriele masker FFP2 9322+  is echt exact hetzelfde als het 3M medische FFP2 masker 1872+ om maar een voorbeeld te noemen.  Bij de Mexicaanse griep was er op een gegeven moment te weinig voorraad van de maskers die bestemd zijn voor de medische markt, toen werden aan ziekenhuis de verpakkingen geleverd die normaal naar industriele veiligheidsdealers gaan. Dat zal ook nu gebeuren aangezien de bekende veiligheidsdealers nu ook een tekort aan maskers en andere PBM's hebben, die verkopen de medische verpakkingen niet. 

Badge +3

Ik wilde het allemaal in het belachelijke trekken en dat is wel gelukt zo te lezen!

Drukken op een knop voor een deur of lift die open moet?

Die moet dus vanzelf open gaan vanwege corona, scheelt een boel aanrakingsvlakken en zo.

Maar met die pen/potlood of ander object (sleutel liever niet, want dan komen er krassen op) kan je elke willekeurige knop toch ook ‘contactloos’ bedienen?

Gaat dus nergens over. :rofl:

Badge +3

Oh wacht!

Vliegtuigmaatschappijen zeggen dat ze HEPA filters hebben voor de lucht in een cabine.

Ook virussen (die nog 10 of 100 keer kleiner zijn dan een bacterie of rookdeeltjes) komen daar niet door.

Of ze dat in treinen ook kunnen doen? Geen idee :sleeping:  Het is al zo vaak te koud/warn en zo in een coupé.

Maar als het fake is, dan heb jij vast wel een betrouwbare bron waar dat uit blijkt?

ik verlaat dit topic :rofl:

Begrijp ik het goed dat ik een inhoudelijke reactie niet meer hoef te verwachten?

Reputatie 5

Begrijp ik het goed dat ik een inhoudelijke reactie niet meer hoef te verwachten?

Die heb ik hier sowieso nog niet gezien :joy:

Badge +3

Die heb ik hier sowieso nog niet gezien :joy:

Correct, dank voor de smiley.

En voor wie toch zonder werk thuis zit (maar nog wel de deur uit mag)… https://community.ns.nl/off-topic-32/de-toestand-van-het-materieel-44682

Want daar nu alle tijd voor natuurlijk (wegens basisdienstregeling).

Moet je wel durven als werkgever of onderaannemer (Hago) om zo mensen aan het werk te blijven houden.

Met name omdat ze toch gewoon 75% 90% in de WW mogen… En die opdracht voor vieze stoelen zal vanuit de NS moeten komen :thinking:

Badge

@Robert B   wat is nu van jouw toevoeging hierboven de connectie met de startpost of enig andere post in dit topic???  Want ik geloof dat ik hem totaal mis.

@Robert B   wat is nu van jouw toevoeging hierboven de connectie met de startpost of enig andere post in dit topic???  Want ik geloof dat ik hem totaal mis.

Nu kom ik hier nog niet zo lang, maar dat ontgaat mij in wel meer topics. Warrige berichten die vaak kant noch wal raken 

Badge +3

Laat ik beginnen met het FEIT dat sommige mensen ernstig bang zijn om oppervlakken aan te raken (knoppen van een deur/lift/pinterminal). Daar ging het over, toch?

Die angst is niet terecht (volgens die bezorgde mensen wél maar goed, daar gaan organisaties over!) En volgens de WHO zou iedereen thuis moeten blijven.. 

Dus gebruik een pen/stift of tussue of een sleutel, als je vermoed dat een drukdingetje besmet zou kunnen zijn.

Terug on topic, de deuren van een trein zullen niet automatisch openen. Tussendeuren staan wél zover als mogelijk open (met weer klachten zoals eerder in het topic, dan waait het virus zomaar naar de 1e klas?)… :joy: <-smiley

Vandaar mijn vorige reactie. Omdat treinen dus per definitie onrein zijn of zo.. Heb jaren geleden al eens gezegd dat een trein geen ziekenhuis is. Zie het materieel/stof topic en bijbehorende video's hoe het dan wél zou moeten eigenlijk (maar nooit zal gebeuren in NL).

Maar goed (antwoord op het topic), die deuren gaan niet zomaar open dus. 

Voor de lol (en relativeren) https://rvandenbrink.stackstorage.com/s/s3ohbNCVlThqnWF

en https://rvandenbrink.stackstorage.com/s/K6bE0g2I1RVeFt3

Toedeloe, en werk ze (ik ook gewoon morgen een halve dienst om het werk wat te verdelen qua uren en zo over wie er nog beschikbaar is, in een andere tak dan NS) :kissing_closed_eyes:

Webcare was wat aardiger voor me, want ook al ben ik geen NS, ze worden wel minder belast door adviezen van oNS (reizigers), en ik krijg niets dan bedankjes hier en daar wegens info verstrekken (dienstregeling ken ik niet, maar hoe zit het met mijn abonnement of Kruidvat/F1 kaartjes en zo)… 

En als daar soms iets ‘grappigs’ tussen zit (de altijd stoffige stoelen dus, of op een knopje moeten drukken is ineens vies/riskant)… Dan geef mij gerust de schuld (olifantenhuid!) maar dan ook het podium hier!

Dit als reactie op @Jeroen → smiley :cry: Ik geloof dat we het wel eens zijn.

Hoe dan ook, ik lees met de bril van de reiziger en dat botst natuurlijk met je lege spits IC of sprinter en dan geen Dal Vrij korting maar voltarief als je om 17:00 toch echt wel naar huis wilt na een lange vreemde dag?

En je bijna nergens terecht kunt voor een hapje of drankje om je tot 18:25 te vermaken? Het zij zo.. Deal with it, en ik doe echt wel mee hoor!

Het duurt 7 dagen en dan kom je met een antwoord dat 7 dagen geleden ook al is gegeven. Ondertussen heb je een concrete vraag aan jouzelf, dat een onderbouwde reactie fake is, nog altijd niet beantwoord

Badge +3

Ik voel me bijna aangesproken @Popeye maar ik ben geen NS dus.

Welk antwoord (dat al 7 dagen geleden gegeven is) wilde je nogmaals hebben dan?

Concrete vragen niet beantwoord (want reactie is fake?) kunnen we ook verder weinig mee natuurlijk.

Wat was dus je vraag? En waar is de al dan niet onderbouwde (fake) reactie waar je het over hebt?

Doe maar liever via PB/DM of Twitter of FB of zo.. 

Reputatie 5

En uiteindelijk gaat iedereen los over die “vieze” treinen en gaan we met z’n allen gezellig naar de IKEA of op een terrasje zitten. Dat is in ieder geval mijn ergernis. Laten we eerst eens luisteren naar wat de mensen zeggen die er echt verstand van hebben en dat in de praktijk brengen en dán kunnen we nog eens zorgen gaan maken over treinen (en andere publieke dienstverlening), waar je met wat gezond verstand nog prima gebruik van kunt maken.

Reageer