Automatische omroep nieuwe Flirt-treinen

• 26 januari 2017
  • 10 reacties
  • 429 Bekeken

In de nieuwe FLIRT-treinen wordt automatisch aangekondigd wanneer het volgende station wordt genaderd en zo ja, of en wat de overstapmogelijkheden zijn. Jammer genoeg is de spreekkwaliteit van de spraakcomputer niet optimaal, wat geregeld leidt tot moeilijk te begrijpen berichten. Bij een aankondiging die uit meerdere zinnen bestaat, worden die zinnen aan elkaar ‘vastgeplakt’, zonder dat er een korte pauze tussen de zinnen wordt geplaatst. Ook wordt dan het eerste woord van de nieuwe zin niet of nauwelijks uitgesproken. In combinatie met het wegvallen van de korte pauze tussen twee zinnen levert dat moeilijk te begrijpen tekst op. Daarnaast is de intonatie van veel woorden niet goed, ook dat verminderd de begrijpelijkheid van de uitgesproken informatie. Ik hoop dat dit verbeterd kan worden, te meer omdat er ook andere treinsoorten rijden (zoals SLT en SGMm) waarbij dit allemaal niet of veel minder speelt en waardoor de begrijpelijkheid van de door de spraakcomputer uitgesproken tekst beter is.

10 reacties

Reputatie 3
Klopt, men heeft nu gebruikgemaakt van een computerstem in plaats van een menselijke stem, en dat zorgt voor de nodige overlast. Men zou per februari weer de SLT/SGM-stem moeten gaan gebruiken, Limburg krijgt dan overigens ook weer een Limburgse stem.
Reputatie 5
Ik hoop dat dit verbeterd kan worden, te meer omdat er ook andere treinsoorten rijden (zoals SLT en SGMm) waarbij dit allemaal niet of veel minder speelt en waardoor de begrijpelijkheid van de door de spraakcomputer uitgesproken tekst beter is.
Op traject Dordrecht - Den Haag zijn we sinds kort weer teruggeworpen in de tijd met SGM's ... ik weet zeker dat iedereen ze dolgraag wil ruilen tegen jullie Flirts !!
Win - win situatie ; jullie begrijpelijke omroepen en wij een behoorlijke trein 😃
@Goner Hahaha maar ik zei niet dat die FLIRTS daarom maar moeten verkassen. En die SGM's rijden hier ook nog steeds rond, dus wat dat betreft is het hooguit halve smart... 😉
Reputatie 3
Die SGM's op Gvc - Ddr zullen binnen enkele jaren vervangen worden, als de SGM's worden afgevoerd en de CAF's instromen.
Reputatie 7
Badge +3
NS geeft er de voorkeur aan om eerst SGM2 (remprobleem), DDM1 en DD-AR af te voeren. En als je kijkt naar de hoeveelheid treinen die bij CAF is besteld lijkt dat wat weinig om ook SGM3 af te kunnen voeren. SGM3 zou nog best eens het nieuwe Plan V kunnen worden.
Reputatie 3
Ja sorry, was de SGM-3 even vergeten. Die krijgt inderdaad nogmaals een revisie, om nog een tijdje mee te kunnen. In ieder geval verwacht ik wel dat ze van de Gvc - Ddr zullen verdwijnen, NS zet SGM's liever niet op die drukke lijnen in.
Reputatie 5
NS zet SGM's liever niet op die drukke lijnen in.
Ik zou Dordrecht - Den Haag best een drukke lijn willen noemen ... en raadt eens wat daar sinds december weer rijdt ?? In plaats van de SLT ...
Reputatie 3
Nu is er een zogenaamd materieeltekort, dus dan mag alles opeens wel 😉
Reputatie 5
Badge
Ja sorry, was de SGM-3 even vergeten. Die krijgt inderdaad nogmaals een revisie, om nog een tijdje mee te kunnen. In ieder geval verwacht ik wel dat ze van de Gvc - Ddr zullen verdwijnen, NS zet SGM's liever niet op die drukke lijnen in.
Is die revisie al zeker dan? Ik meen dat het nog ter beoordeling lag!
Reputatie 3
Nee, dat nog niet inderdaad. Ik verwacht zelf van wel, dus ik denk dat het doorgaat, maar zeker is het nog niet.

Reageer