Skip to main content
Beste ns,



Ik word helemaal gek van de bedelaars in de trein. Elke dag wordt er wel een slecht vertaald briefje door één of andere drugsverslaafde in m'n handen geduwd. Heel irritant. Kunnen jullie deze gasten niet een keer oppakken? Het zijn toch elke dag dezelfde.



M.v.g. Bart
tussen Delft en Dordrecht ?
Voor dit soort zaken is dit helaas geen taak voor de NS. Bij overlast kan je beter bij de politie melden. Desnoods reist de politie wat vaker mee in de trein, dat kan tegenwoordig op risicolijnen. 0900-8844 je betaalt het landelijk tarief en bij spoed als je een verdachte situatie ziet bel altijd 112!
Nee tussen Utrecht centraal en Amsterdam Amstel



Ik vind dit juist een taak voor de ns! Het zijn toch hun treinen? Ik voel me in ieder geval niet prettig in een trein vol bedelaars. Ns kan toch een regel maken dat je niet mag bedelen in de trein. Probleem opgelost lijkt me.
Die regel is er al. Volgens uw redenering is er daardoor dus geen probleem.
Ik heb ze ook gezien tussen Amstel en Utrecht (sinds kort), als je het briefje niet aanneemt leggen ze het op de armleuning van je stoel en gaan ze je aanstaren.



Ik neem aan dat ze geen kaartje bij zich hebben, de controle kan op dit traject opgevoerd worden.
Die zijn nog erger dan die ik tegenkom dan, die vragen alleen maar om geld.



Gewoon een paar weken wat strenger controleren idd.
Ik had laatst (tussen Rotterdam en Dordrecht) zo'n roma-vrouwtje dat een pakje zakdoekjes op iedere tafel neerlegde en daarbij een briefje, waarop blijkbaar een zielig verhaaltje stond. Zo ging ze de hele coupe door. Toen ze bij mij kwam schudde ik duidelijk 'nee'. Na ongeveer een minuut kwam ze bij de mensen terug en maakte ze zielige gebaren, om te laten zien dat ze honger had. Binnen mijn coupe waren er drie mensen die geld gaven. Iemand had het spul in de vuilnisbak gekiept en toen werd ze erg vervelend, waardoor die mensen toch maar een eurootje gaven. Ze begon te schreeuwen dat het een dief was. Ook bij mij beweerde ze dat ik de boel 'gestolen' had (terwijl ze niets had neergelegd), maar omdat ik direct toonde dat ik niet onder de indruk was, liet ze de boel maar de boel. Toch erg irritant, maar zolang het blijkbaar loont, zal er geen einde aan komen.
Als mensen beginnen te schreeuwen en vervelend te doen is er sprake van een situatie waarin de veiligheid potentieel niet in alle gevallen meer gegarandeerd is.

En aangezien de belangrijkste taak van de HC het garanderen van de veiligheid is, mag dus aangenomen worden dat deze terstond ter plaatste was (?).
Nee, geen HC gezien natuurlijk. Op de gehele heen- en terugweg die dag van Groningen naar Dordrecht niet overigens. Een HC kan natuurlijk niet overal tegelijk zijn, maar aangezien zo'n vrouwtje haar capriolen door de gehele trein kan uitvoeren, zonder daarbij gestoorde te worden door een conducteur, denk ik niet dat deze zo alert was. Ook denk ik dat het ingrijpen door een conducteur problemen kan opleveren. Veel mensen (bijvoorbeeld de wereldvreemden die geld geven) zullen denken dat ze het moeten opnemen voor die zwervers, waardoor de conducteur dat onnozele gezwets er ook nog eens bij mag afhandelen.
Ik trof maandag tussen Dordrecht en Breda ook bedelaars aan in me trein. Dankzij mijn oplettende collega machinist die me assisteerde voor de vertrekprocedure en een minder valide reiziger, ben ik op onderzoek gegaan en heb er eentje kunnen aanpakken. In dit geval ging het om een Roemeen. Ik heb zijn gegevens kunnen krijgen en kunnen aanpakken gelukkig.
Geen vvb = geen vvb toch, bedelaar of niet?

Heb ook ooit eens de vraag om geld beantwoord met de vraag of persoon in kwestie in bezit was van een geldig vvb, hij bevond zich immers in de trein en had dus kennelijk wel geld om een treinkaartje te betalen (?). Daarna was het snel stil.
Zo te horen hebben meer mensen last van zulke gasten in de trein. Ns moet, samen met de politie, die gasten een keer gaan aanpakken. Voor alsnog gebeurd er volgens mij helemaal niks. Toch ns?
Ik trof maandag tussen Dordrecht en Breda ook bedelaars aan in me trein. Dankzij mijn oplettende collega machinist die me assisteerde voor de vertrekprocedure en een minder valide reiziger, ben ik op onderzoek gegaan en heb er eentje kunnen aanpakken. In dit geval ging het om een Roemeen. Ik heb zijn gegevens kunnen krijgen en kunnen aanpakken gelukkig.

Wat goed. De zakdoekjes leggen, zoals boven beschreven tussen Rotterdam en Dordrecht, heb ik ook gezien (Amstel–Utrecht) zou het dezelfde groep zijn?
Ik heb voor de zekerheid een tweet naar de politie gestuurd. Hopelijk krijg ik nog antwoord. Je kan ook zelf met de politie bellen zoals @Senang dat ook aan geeft.
@niek2



Denk het niet. Deze gaven oranje folders waar zowel in het Frans als Nederlands het bedelverhaal stond. Ze waren wel milieuvriendelijk bezig, want ze hergebruikte hun foldertjes wel. Eentje heb ik in ieder geval blijgemaakt met een proces verbaal voor bedelen.
@niek2



Denk het niet. Deze gaven oranje folders waar zowel in het Frans als Nederlands het bedelverhaal stond. Ze waren wel milieuvriendelijk bezig, want ze hergebruikte hun foldertjes wel. Eentje heb ik in ieder geval blijgemaakt met een proces verbaal voor bedelen.




Hebben dit soort figuren wel een geldig vervoersbewijs?

Door streng te controleren lijkt mij dit de beste aanpak.

Ik heb zelf nog nooit zwervers en bedelaars in de trein gezien maar ik reis dan ook op een traject buiten de randstad. Het lijkt erop dat men favoriete lijnen uit kiest.

Wel handig want dan kan de NS extra controles uitvoeren met medewerkers van Service en Veiligheid.
Ze zullen geen kaartje hebben denk ik.



En de teams hebben wel nut, maar ze gaan vaak maar 1 halte mee en stappen dan weer ergens uit of over.
Ik heb zelf nog nooit zwervers en bedelaars in de trein gezien maar ik reis dan ook op een traject buiten de randstad. Het lijkt erop dat men favoriete lijnen uit kiest.

Als je wilt gaan bedelen in de trein, kies je natuurlijk geen traject als Utrecht-Zwolle waar de kans extra groot is dat de trein niet komt of grote vertraging heeft.
Die bedelaars hebben geen kaartje nee, soms grossieren ze in UVB. Toch blijft men reizen met de trein en idd vaak maar 1 halte om niet gepakt te worden.
Die bedelaars hebben geen kaartje nee, soms grossieren ze in UVB. Toch blijft men reizen met de trein en idd vaak maar 1 halte om niet gepakt te worden. en net zoals Service en Veiligheid reizen ze vaak in teams/groepen. 1x zelf meegemaakt tussen Den Haag Centraal en Den Haag Holland Spoor met een Nederlandse zwerver. Gemeld bij de conducteur en die ging erachter aan.
Die bedelaars hebben geen kaartje nee, soms grossieren ze in UVB. Toch blijft men reizen met de trein en idd vaak maar 1 halte om niet gepakt te worden.



De oplossing is dan toch weer de poortjes op de stations op slot.

Zwartrijders en zwervers worden dan geweerd.

Misschien niet 100% waterdicht maar het helpt wel.



Ik vraag me toch af waarom de NS er zo lang over doet om overal poortjes neer te zetten.

Zo moeilijk is dat toch niet?

Zelfs een klein station als Ermelo hier is goed af te sluiten.
Die bedelaars hebben geen kaartje nee, soms grossieren ze in UVB. Toch blijft men reizen met de trein en idd vaak maar 1 halte om niet gepakt te worden.



De oplossing is dan toch weer de poortjes op de stations op slot.

Zwartrijders en zwervers worden dan geweerd.

Misschien niet 100% waterdicht maar het helpt wel.



Ik vraag me toch af waarom de NS er zo lang over doet om overal poortjes neer te zetten.

Zo moeilijk is dat toch niet?

Zelfs een klein station als Ermelo hier is goed af te sluiten.
@Hoppy op het Amstelstation en Utrecht Centraal zijn er helemaal geen poortjes. Wel in en uitcheckpalen zodat het hele schorem hun slaatje kunnen uitslaan zeker als er vaak nooit gecontroleerd word.
Juist Utrecht Centraal wordt massaal verbouwd men is al heel ver.

Het verbaasd me dan ook dat hier nog steeds geen poortjes staan.

Hier valt meteen winst te behalen want het is een belangrijk en groot knooppunt.
Juist Utrecht Centraal wordt massaal verbouwd men is al heel ver.

Het verbaasd me dan ook dat hier nog steeds geen poortjes staan.

Hier valt meteen winst te behalen want het is een belangrijk en groot knooppunt.


De poortvrije passage (aan de noordzijde) is nog niet klaar.
@HOppy: en wie gaat dat betalen? De kosten van tot heden verbouwen want dan moet dus het hele perron et hekken etc worden afgesloten) zijn nu al gierend uit de klauwen gelopen. Ik woon zelf bij zo'n station dat al zo'n 6 jaar terug grootscheeps is aangepakt. Nee, die kosten worden bij lange na niet goedgemaakt door wat hogere kaartverkoop.

@S.Alam: er zijn WEL poorten op Asmtel-beneden, bij de palen op het perron staat juist OVERduidelijk dat je die NIET moet gebruiken om alvast uit te sjekken. Maar vrees niet: ookdat gaat nog heel wat reacties van verkeerd gedaan op dit froum oplveren als ze eenmaal allemaal dicht zijn.

@ problem: was gisteren in BElgie en BRUssel en daar is dit problem nog veel groter. Daar zullen dus die 2talige bedelbriefjes wel vandaan komen. Heb zelf al heel wat metro's in vele, vele steden bezocht en in veel ervan is dit een bekend fenomeen, al zijn er ook soms heel wat creatievere lui. Het is verder overbekend dat ze ook vaak signalen doorgeven aan meer criminele types die op waardevollere spullen uitzijn, zoals die laptop half uit het zicht. En ja, 99% ervan is Roemeens-of Bulgaars.

Overigens is het doodsimpel-zoals ik al zo vaak heb verteld hier, om met 1 kaarje van die dag onbeperkt in+uit te sjekken, en als je eenmaal binnen bent dan blijf je net zo lng binnen tot de achterliggende bende je weer verlost. Want al die metro's zijn toch ook bepoort??

Reageer