Bedelaars in de trein | NS Community

Bedelaars in de trein



Toon eerste bericht

105 reacties

Tussen Utrecht - Rotterdam een jongen.
Tussen Rotterdam - Delft 2 dames. Deze 2 dames al eerder gezien, afgelopen week. Blijken wel Nederlands met elkaar te praten. Ze stappen samen de trein in maar gaan beide een andere kant op.
Vorige week had ik de zakdoekjes ook naast mij liggen. Geen enkele aandacht aan gegeven.

Gisteren werd er tussen Amersfoort en Rotterdam meerdere malen het verzoek omgeroepen geen aandacht aan de bedelaars met zakdoekje te schenken... onder motto: als ze geen aandacht krijgen heeft het ook geen nut voor ze om mee te reizen.:8
Reputatie 1
Als je wilt gaan bedelen in de trein, kies je natuurlijk geen traject als Utrecht-Zwolle waar de kans extra groot is dat de trein niet komt of grote vertraging heeft.

Hier moest ik om lachen! Da's dan weer een voordeel van een wisselvallige dienstregeling.
Reputatie 1

Als je wilt gaan bedelen in de trein, kies je natuurlijk geen traject als Utrecht-Zwolle waar de kans extra groot is dat de trein niet komt of grote vertraging heeft.


Hier moest ik om lachen! Da's dan weer een voordeel van een wisselvallige dienstregeling.
@janjan

Ik kom reizigers tegen die bv 3 treinen hebben gehad en in alledrie de treinen deze bedelaars tegen zijn gekomen. Laatst stapte ik in Den Bosch op en mijn afstappende collega had in Utrecht al een bedelaar aangepakt met VenS. Ik denken dat ze wel weg zouden zijn en ga dat deel knippen waar me collega nog niet aan toe was gekomen, krijg ik ook melding van een actieve bedelaar. Deze wilde niet meewerken en deed dom. Met hulp van VenS getrakteerd op 1 UVB en 2 bekeuringen.
Als reizigers me dit niet gevraagd hadden, zou ik er niet achter zijn gekomen. 2 bedelaars opdezelfde trein op een ander stuk.
Door bij een tussenstop naar de voorste trein te gaan. Helaas was de vertrekprocedure reeds gestart en was het volgende station Utrecht. Wat mij betreft was die geannuleerd, maar helaas. Mijn briefje heb in daar aan S&V afgegeven. Er zijn tijden dat ik ze zelden zie, maar de afgelopen maand was het bar en boos. Zeven bedelaars in drie weken??? Verder begreep ik dat een andere vrouw die de conductrice erop attendeerde een grote bek had gekregen van de bedelaars toen ze deze op hun gedrag aansprak.
Hoe hebben reizigers de conductrice in weten te lichten terwijl ze in het andere treinstel zat?
Zojuist twee bedelaars in de trein richting Utrecht. Conductrice is door verschillende reizigers ingelicht, waarna ze direct actie ondernam. Een waarschuwing via de intercom in de trein en S&V stond klaar in Utrecht, maar helaas zijn ze ontsnapt. De bedelaars zaten in het andere treinstel dan de conductrice, helaas. Maar een omroepbericht kan zeker helpen, zodat mensen weten dat het geven van geld, de problemen alleen maar verergeren. Mijn complimenten aan de conductrice!
Maar dan wordt zo'n bedelaar opgepakt. Wat doen ze daar dan mee? Even toespreken en daarna weer loslaten?? Waarschijnlijk kunnen de meesten binnen no time weer aan het 'werk'. Even bij de drogist nieuwe zakdoekjes halen. Het zielige briefje onder de kopieermachine en gaan met die banaan. Natuurlijk wel extra zielig kijken omdat s&v je dagritme onderbroken heeft...
Reputatie 7
Badge +3
NS zou de huisregels wat explicieter kunnen maken door te stellen dat het verboden is om bedelaars en ambulante verkopers/muziekmakers geld te geven en dat bij overtreding van dit verbod er een boete geheven wordt van €100.

De bedelaars zijn natuurlijk uiterst irritant. Maar die komen alleen in de treinen als ze weten dat er kans is op succes. Als niemand meer geld geeft, is het snel afgelopen.
Stickers op deuren zullen waarschijnlijk nauwelijks wat opleveren.

Maar als ze dan gepakt zijn, na hoeveel tijd 'mogen' ze weer verder met hun praktijken:?
Reputatie 3
De bedelaars zitten vooral in de dubbeldekkers, makkelijk te ontsnappen aan een HC die controles uitvoert. Waarom niet een sticker op de deuren met mededeling niets te geven aan bedelaars?
Wie weet toch maar een omroepberichtje op het station. Kun je de reiziger er op attenderen dat op het station bedelaars actief zijn en dat het dus ook niet de bedoeling is om die in de trein geld te geven.
Reputatie 4
Badge
Ik heb gisteren voor het eerst iemand die zakdoekjes op de tafel legde gezien. Dat was tussen Delft en Schiedam vroeg in de middag (VIRM boven). Ze legde het zakdoekje op de tafel. Ik zei direct "Mevrouw", maar ze liep strak door en kon volgens mij ergens wat geld incasseren (helaas). Daarna haalde ze de andere doekjes weer op waarbij ik tegen haar heb gezegd er niet van gediend te zijn.

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk verder van mijn reis wilde genieten, het was de laatste dag dat ik traject vrij op dit traject had, en heb dus niet de moeite genomen om de conducteur te waarschuwen. Hulde voor degene die dit initiatief wel nemen!
Reputatie 7
Badge +4
Perfecte actie Sim70. Aan negatievelingen die alleen maar vertellen wat een ander moet doen, heeft een samenleving niets. Als ze niet worden gepakt, gaan ze door met hun praktijken.
Reputatie 6
afgelopen zaterdag 29 april ook een bedelaar die razendsnel pakjes zakdoeken neerlegt met een bedelbriefje (tussen utrecht en rotterdam rond 10.30). Heb gelijk tegen haar gezegd dat ik daar niet van gediend was en dat ze most stoppen. Ze ging er gauw vandoor naar boven (dubbeldekker). Heb de HC opgezocht en samen met haar trein doorgelopen en betreffende mevrouw aangewezen. Zij had geen vervoersbewijs. Doortastende HC heeft politie gealarmeerd en op Rotterdam CS is mevrouw aangehouden en meegenomen. DUs, je kunt wel degelijk (samen) iets doen tegen deze irritante praktijken
Is wel vervelend maar in de stad zijn ook bedelaars. Je kan toch lastig de hele stad afsluiten....

Klopt, maar daar heb je politie.
In de trein zie je alleen politie als het echt niet anders kan.
Surveilleren in de trein zie ik niet.
Daarbij komt dat je je in de stad vrij mag bewegen, in de trein niet.
Daar heb je toch echt een vervoersbewijs nodig.
Reputatie 1
Trouwens, gezellige bedelaars geef ik wel geld, bijvoorbeeld iemand in de metro die gezellig op z'n gitaar tokkelde.
Reputatie 1
Is wel vervelend maar in de stad zijn ook bedelaars. Je kan toch lastig de hele stad afsluiten....
Het zijn vaak Oost- Europese bendes, in de grote steden in Zuid Europa zie je ze overal, OV, op straat. Nu komen ze dankzij het vrije verkeer ook steeds meer hier, over een paar jaar zitten ze op straat te bedelen met kleine kinderen bij zich.

In de trein kan je het alleen oplossen door veel meer controles uit te voeren, NS krijgt genoeg signalen op welke lijnen ze zich bevinden. Laat de conducteur dan een rondje lopen tussen elk station, zonder te controleren op kaartjes maar op deze individuen.


Inderdaad meer controles helpt wel.
Het kan zijn dat het probleem zich dan verplaatst naar andere trajecten.
Dit soort bendes zijn nogal creatief lijkt het.
Wat zou het toch fijn zijn als ze hun creatieve "gaven" in hun eigen land zouden inzetten.
Er valt daar nog genoeg te verbeteren.

Nog steeds denk ik dat meer poortjes de overlast verminderen.
Juist door het gebruik van de OV chipkaart is dit goed in te voeren ondanks dat er hier en daar nog wel eens haperingen zullen zijn.
Op een gegeven moment is iedereen gewend aan de chipkaart en gaat het in- en uitchecken ook beter.
Nee dat kan niet en doet ook niet ter zake.

Alleen blijft het feit dat ze niet door het poortje kon en daar moest worden geholpen door een NS medewerker nadat ze al eerder had uitgecheckt op het perron.

Maar goed terug naar de bedelaars...
Nee mijn zus beleefde dit, een medewerker van NS heeft haar uiteindelijk door de poortjes gekregen.

Ze checkte uit op het perron en ging daarna naar de metro, maar ze kwam dus niet meer door de poortjes (van NS uiteraard)

Jammer dat je er zelf niet bij was.

Wat doet het eigenlijk ter zake dat ze onderweg was naar de metro?
Kun je op station Rotterdam CS vanuit de trein direct door naar het Metroplatform?
Nee mijn zus beleefde dit, een medewerker van NS heeft haar uiteindelijk door de poortjes gekregen.

Ze checkte uit op het perron en ging daarna naar de metro, maar ze kwam dus niet meer door de poortjes (van NS uiteraard)
Kan je het poortje überhaupt wel openen na het uitchecken bij een paaltje ? Mijn zus checkte uit op het perron bij Rotterdam CS en kon daarna niet meer door de poortjes met de mededeling U bent al uitgecheckt.
Was je er zelf bij?
En heb je dit experiment nog eens herhaald?
Nou het poortje ging dus niet open in de praktijk.

Reageer