Bedelaars in de trein | NS Community

Bedelaars in de trein


Beste ns,

Ik word helemaal gek van de bedelaars in de trein. Elke dag wordt er wel een slecht vertaald briefje door één of andere drugsverslaafde in m'n handen geduwd. Heel irritant. Kunnen jullie deze gasten niet een keer oppakken? Het zijn toch elke dag dezelfde.

M.v.g. Bart

105 reacties

Door dit soort mensen voel ik mij niet veilig in de trein regel matig wordt je als meisje lastig gevallen door mannen.
vroeger was de metro rotterdam onveilig maar nu zijn het de ns treinen.
als je een probleem heb in de trein kun je vaak geen personeel vinden die je helpen of het zijn watjes die niks kunnen.
ik snap als kind niet waarom de ns er helemaal niks aan doet.
Reputatie 3
Lees net op ons interne forum dat de Haarlemse politie niet alleen waarschuwt voor het bedelen in de trein, maar dat er ook sprake is van zakkenrollen. In de tweet wordt opgeroepen om of NS-personeel te waarschuwen en/of 0900-8844 te bellen. Ik probeer de tweet te vinden en te plaatsen.

Ah Loes, je was me net voor.

Uiteindelijk had me bedacht en het bericht toch maar verwijderd.
Ik heb zojuist even contact gehad met de politie en laat het in dat geval aan hen over.


Door jouw verwijderde bericht, vond ik deze van de politie wel nuttig. Ik ben ook niet voor om foto's te plaatsen ivm privacy, goed te horen dat je er wel de politie voor gebeld hebt Bezemsteel.


Het sluit inderdaad goed op elkaar aan :D
Omdat het argwaan blijft oproepen herplaats ik het bericht.

Zie de foto van de bedelaar met petje op pagina 3 van dit topic ( man met pet en ringbaardje)
Bekijk hierna het filmpje over een overval op een juwelier (zie link)

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/25784260/__Overval_met_bijl_gefilmd__.html

Die twee lijken wel erg veel op elkaar.
Reputatie 4
Vanmiddag kon een HC dankzij een foto, in trein 2065, van mij een bedelaar in de kraag grijpen. Later vroeg hij me om te kunnen getuigen dat de dame inderdaad degene was die hij had betrapt. Uiteraard ontkende zij in alle toonaarden, maar ze was door hem gisteren al op de bon geslingerd nadat hij haar in Leiden op heterdaad had betrapt bij het bedelen. Zij werd een p-v gegeven voor het reizen zonder vervoerbewijs en het aanzetten tot bedelen. Tevens werd S&V om hulp gevraagd de vrouw te verwijderen. Om een lang verhaal kort te maken: het personeel is dit gedrag dus spuugzat!
@Waldo

Ik zou willen dat er meer reizigers zo handelen, want ja, we zijn het spuugzat! Een foto om te identificeren helpt enorm.
http://m.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/05/zakdoekje-leggen-weer-in-opmars-in-trein
Op traject Roermond-Ehv van 14.30-15.00 vrouwelijke bedelaar actief samen met een jonge man (onder invloed) met zwarte schoudertas . Op Ehv centraal zijn ze uitgestapt thv looptrappen en liepen richting kiosk op spoor 5/6.
Nicole, vervelend om te horen dat je wordt lastiggevallen in de trein. Op welke manier wordt je door mannen lastiggevallen?
Is weer raak tussen Amsterdan CS en Den Helder wordt er doodziek van elke yrein zitten ze weer in!!
Reputatie 5
Als ze er aankomen de andere kant op kijken met de telefoon in de hand hielp bij mij.
De persoon liep meteen door.
Reputatie 3
Even voor mijn beeldvorming, men heeft het structureel over bedelen. En bedelen is nu eenmaal gedoogd in Nederland. Maar mij lijkt het eerder een commerciële handeling, men vraagt immers geld in ruil voor zakdoekjes. En het lijkt mij dat commerciële activiteiten door niet-geautoriseerde personen sowieso strafbaar is.

Op grond waarvan worden deze sloebers nu bekeurd/opgepakt indien ze zouden beschikken over een geldig vervoersbewijs?
Reputatie 3
Nou, ze was er weer. Met een vrolijke glimlach, vol enthousiasme zielig doen in de Intercity van Rotterdam CS naar Amsterdam CS.
@Sleurhutje

Weer een gezicht erbij. Deze bedelaars heb ik nog niet met een geldig vervoersbewijs getroffen gelukkig. Vaak tonen ze mij ook op eerste vordering hun ID niet, dus kan ik er al 2 uitschrijven. Mooiste is ook dat bedelen op heterdaad betrappen, maar meestal heb ik er al werk genoeg aan.
Reputatie 3
Ik heb het gefilmd dat ze dus echt komt bedelen. Dit is een beeld uit het filmpje. Ik weet niet of dat bijdraagt aan een betere ondersteuning bij aanhouding of andere zaken. Maar PB dan even, stuur ik het toe.
Ik ga het even na bij collega's. Laat het weten. Voor een dienstdoende HC die ook doorpakt is het handig, het geeft een stuk extra als bewijs.
Reputatie 2
Vandaag ook mijn burger plicht gedaan in spr gvc-gv. Nog voordat er gefloten was begon een man met hva tas met het uitdelen van briefjes.. Heb de HC erbij gehaald en meneer werd aangesproken.. HC ging weer verder en meneer kwam op mij af om even verhaal te halen. Ik reageerde wat geirriteerd en meneer kwam steeds dichterbij staan en na "i will find you and i kill you" meteen naar de HC gegaan om SV op hs te laten waarschuwen.. En zo eindigde een uurtje eerder klaar zijn met een gezellog onderonsje met SV en anderhalf uur vertraging op het politiebureau.. Maar ik weet zeker dat vanavond deze meneer geen briefjes uitgeeft en geen cent zal verdienen :D

Ps HC werd ook bedreigd en was duidelijk aangeslagen ondanks dat koos hij ervoor op de trein te blijven, begrijpelijk hij moest nog naar breda en wou zijn trein niet achterlaten. Toch NS kan hier niks op bedacht worden iets van digitale aangifte zo gaat het nooit over :("..
Reputatie 7
Badge
Heel triest, dat er een doodsbedreiging aan te pas kwam. Het geeft aan hoe deze 'bedelaars' blijkbaar echt zijn.
Wat een vervelende ervaring met een naar staartje. Wel heel goed en knap, dat je hebt doorgezet.
Reputatie 2
Dankjewel maar toch ik heb gedaan wat ik kon doen.. Die HC is in mijn ogen het echte slachtoffer die zat "opgesloten" op zijn sprinter en had geen kans zijn verhaal te doen..
Reputatie 6
Badge
Kan de NS nu eens eindelijk deze vieze dieven aanpakken, desnoods door de reizigers keihard tegen ze op te zetten, zodat niemand het nog in zijn hoofd haalt die goorlappen wat te geven?

Die gasten maken gewoon misbruik van de goede wil van de gemiddelde Nederlander, met hun dikke Samsung Galaxy Edges. Bovendien worden ze vaak nog boos ook als je ze niets geeft, wat met name voor vrouwen/bejaarden een nare ervaring kan zijn.

Het wordt eens tijd dat de NS deze beesten eens hard aan gaat pakken. Ze zorgen tenslotte ook voor een slechte naam voor de NS, dit zou toch wel echt een belletje moeten doen rinkelen.

Excuses voor mijn taalgebruik 🙂
Excuses voor mijn taalgebruik

Terecht. Ook dit zijn namelijk mensen.
@Sleurhutje

Sorry voor mijn late reactie wat betreft foto's. Wat betreft privacy mogen wij niet zomaar foto's plaatsen van deze mensen hoe graag we dat ook zouden willen. Ook ik hoop dat we binnenkort er meer mee kunnen, maar ik denk dat een dienstdoende HC of VenS er graag de foto's wel ziet van deze mensen om een beeld te hebben over wie we het hebben.
Ik zou soms willen dat ik de wet kon veranderen in deze.
Reputatie 4
@Sleurhutje

Sorry voor mijn late reactie wat betreft foto's. Wat betreft privacy mogen wij niet zomaar foto's plaatsen van deze mensen hoe graag we dat ook zouden willen.

Het kan zelfs straf verminderend werken met de huidige wetgeving.
Ik ben ze gelukkig al een tijdje niet meer tegen gekomen. De laatste keer was tussen Goes en Arnemuiden.
1x heb ik er een kunnen pakken samen met de HC (Utrecht->Amersfoort).
@mbo405 zeer goed gehandeld in combinatie met het NS personeel 😳
Ik heb vijf minuten geleden er een voorbij zien komen. Zeer vervelend. Kreeg een boze blik van mij.
Reputatie 2
Helaas slecht bericht, ondanks mijn 1,5 uur aan tijd is de zaak geseponeerd, vanwege onvoldoende bewijs.. Ik hoop maar dat de bedelaar in ieder geval een avond binnen heeft gezeten, want de enige straf is zorgen dat die niks verdiend...
Helaas slecht bericht, ondanks mijn 1,5 uur aan tijd is de zaak geseponeerd, vanwege onvoldoende bewijs.. Ik hoop maar dat de bedelaar in ieder geval een avond binnen heeft gezeten, want de enige straf is zorgen dat die niks verdiend...

Jammer mbo405, maar goed dat je het er niet bij hebt laten zitten. Steeds meer mensen zijn zich bewust van het probleem en ik heb gelukkig al een paar verhalen gelezen waarin de bedelaar op heterdaad is betrapt door het treinpersoneel of S&V.
Reputatie 3
Het zelfde op het traject Haarlem-Amsterdam CS. Men bedient zich met briefjes + papieren zakdoekjes neerleggen en worden boos als je dat stomme briefje opruimt. De conducteur zie je meestal nooit op dit traject. Vaak met meerdere mensen op 1 trein.

Reageer