Bedelaars in de trein

• 8 oktober 2015
  • 38 reacties
  • 2276 Bekeken

Beste ns,

Het verbaast mij dat ik nu al een aantal keer bedelaars heb gezien Op het traject Rotterdam Centraal -Leiden centraal En Gouda- Rotterdam centraal.
Ik vraag mij af hoe deze mensen vrij kunnen reizen zonder dat een beveiliger of condecteur ze tegenkomt.

Ik meld ook op twitter dat ze er lopen een aantal dagen maar helaas doen jullie hier niks mee.

Met vriendelijke groet.

Jesse

38 reacties

Wordt dit forum nu een soort kliklijn?
Vanwaar de opmerking dat het hier om Vluchtelingen draait?

Het lijkt mij beter dat NS dit soort posts actief verwijdert. Hier schiet niemand iets mee op.

Post van TS is gemeld bij Forum monitoring voor suggestief taalgebruik.
Wordt dit forum nu een soort kliklijn?
Vanwaar de opmerking dat het hier om Vluchtelingen draait?

Het lijkt mij beter dat NS dit soort posts actief verwijdert. Hier schiet niemand iets mee op.

Post van TS is gemeld bij Forum monitoring voor suggestief taalgebruik.

Ik zeg dat hij een vluchteling is omdat dit op zijn briefje staat ( kijk maar naar de foto)

Ik zeg dat hij een vluchteling is omdat dit op zijn briefje staat ( kijk maar naar de foto)

Die foto ontbreekt dan bij dit draadje.
Blijf ik toch reserves houden tegen de titel. Op deze manier moeten we niet willen praten.

Die foto ontbreekt dan bij dit draadje.
Blijf ik toch reserves houden tegen de titel. Op deze manier moeten we niet willen praten.

Poging 2 voor de foto dan
oke blijkbaar wil hij niet dus hierbij de tekst

" In het land waar ik geboren ben leven wij in armoede en onderdrukking. Daarom ben ik GEVLUCHT naar een betere toekomst voor mij en mijn kinderen. Een ventje van U zal me helpen de kosten van de huur, elektriciteit en verwarming te betalen. Ik zal bidden dat god U moge belonen voor Uw goedheud.
Godzegene en beware U.
Dank U.
Reputatie 7
Badge +4
Het bedelgedrag is al gemeld voordat de vluchtelingenstroom deze omvang kreeg. De kop suggereert dat het pas ontstaan is en er een relatie is met de recente gebeurtenissen. Ook toen betrof het het gebied rond Rotterdam.

Het bedelgedrag in zijn algemeenheid moet aangepakt worden. Twitter het bericht dat ze er zijn dan kunnen er eventueel mensen van Service en Veiligheid dan wel van de politie op een station worden ingezet. Dat is snel en effectief.

Het melden kan ook zonder dit soort verwijzingen, het is hier geen politiek of religieus forum.
Het bedelgedrag is al gemeld voordat de vluchtelingenstroom deze omvang kreeg. De kop suggereert dat het pas ontstaan is en er een relatie is met de recente gebeurtenissen. Ook toen betrof het het gebied rond Rotterdam.

Het bedelgedrag moet aangepakt worden. Twitter het bericht dat ze er zijn dan kunnen er eventueel mensen van Service en Veiligheid dan wel van de politie op een station worden ingezet.

Het melden kan ook zonder dit soort verwijzingen, het is hier geen politiek forum.

Beste thom,

Ik twitter dit elke keer maar helaas geen reactie of er wordt geen actie onder genomen daarom heb ik besloten om het hier op het forum te plaatsen.

blijkbaar schiet het woord vluchteling bij veel mensen in het verkeerde keelgat maar ik bedoel er niks verkeerds mee maar aangezien in het briefje ( Leest tekst die ik gepost heb) Staat dat hij gevlucht is heb ik de term vluchteling gebruikt.
Reputatie 7
Badge +4
Precies en juist omdat het gevoelig ligt, is het wijs om er wat voorzichtig mee te zijn. Domweg omdat het aan alle kanten soms hevige emotie opwekt. Omdat het probleem er al eerder was, gaat het zeer waarschijnlijk niet om vluchtelingen in de huidige betekenis maar om mensen die al eerder op deze wijze actief waren. Ze opereren ook vaak in georganiseerde groepen.

Wijsheid is vaak meer dan waarheid.
Hoi Jesse,

Ik kan je verzekeren dat het hier niet om vluchtelingen gaat, maar vaak om een criminele Roemeense bende. We hebben er enorm last van en intern is NS druk doende hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Het probleem dat ik als HC heb, is dat ze in groepen werken en elkaar inlichten als geuniformeerd personeel in de buurt komt. Wij zullen de hulp van reizigers nodig hebben en je mag ook best hiervoor de politie bellen op 0900-8844.

Ik kom ook genoeg vluchtelingen tegen, die ik zo goed en zo kwaad ik kan probeer te helpen. Bedankt in ieder geval voor de meldingen en ik hoop dat een moderator nog zal reageren.
Ik ben overigens nog geen vluchteling tegen gekomen die Nederlands en Frans spreekt, vaak gebrekkig Engels en vloeiend Arabisch en zijn meer bezig om naar Azc te reizen.
Ik ben overigens nog geen vluchteling tegen gekomen die Nederlands en Frans spreekt, vaak gebrekkig Engels en vloeiend Arabisch en zijn meer bezig om naar Azc te reizen.

Het enige wat hij kon uitspreken was in heel slecht nederlands Alstublieft en Dank u wel.
Het lijkt er ook op dat dit briefje gemaakt is door een Vrijwilliger door de kerk aangezien god er toch wel veel in genoemd wordt
Reputatie 1
Badge
Inderdaad-en met uitgebreide instructie met plaatjes hoe met die verd..d idioot ingewikkelde sjipkaartjes naar Emmen en dan terApel te reizen, zodat de controleurs van de firma's Syntus+Arriva ze weer kan vertellen dat het niet goed is gedaan, zonder oplossing van hoe dan wel. Gisteren ook meegemaakt vanaf Hengelo(O).
Terug naar de 1e vraag: zoals je merkt is het dus inderdaad verd..m makkelijk zonder sjip te reizen-gewoon opstappen en uitkijken. Maar-als je wat slimmer bent en 2 kaarten hebt en binnen 60 min gewoon steeds korte ritjes maakt A->B vv, dan kan je dat de hele dag doen voor aan het eind maar 1 enkeltje betalen.
Reputatie 7
Badge +4
Nou, een vrijwilliger in een kerk zal doorgaans het Nederlands wel beheersen en dat is in dit briefje bepaald niet het geval. Het is ook zeer de vraag of kerkvrijwilligers medewerking verlenen aan deze vorm van criminaliteit. Het is duidelijk geschreven door iemand die de het Nederlands niet beheerst als moedertaal.
Alle signalen van ook mijn collega's Veiligheid en Service als collega HC zijn dat het Roemenen zijn, die wonen in Belgie en bedelen in Nederland. Zelfs in mijn woonplaats zijn ze actief. De meeste vluchtelingen zijn moslims en elke bedelaar die door NS is geverbaliseerd zijn Roemenen.
Vluchtelingen zullen niet bedelen, want dan kan hun verblijfstatus in gevaar komen. Teveel overtredingen is geen kans meer op asiel. Ik geloof niet dat een vluchteling dat wil, nu die na een helse tocht eindelijk Nederland heeft weten te bereiken.
Het is overigens niet mijn bedoeling om vluchtelingen in een kwaad daglicht te zetten.
Ik heb de titel van dit topic aangepast omdat het suggestief is en aangepast naar "bedelaars in de trein".
Er is er vandaag weer eentje gespot. Ik heb via Twitter een klacht ingediend bij NS online.

Ik lees in dit topic dat ik de politie via een 0900 nummer had kunnen bellen maar ik weet niet of dat zo veilig is. Deze bedelaar ging vandaag met een sip gezicht voor me staan met een handje en zei "waarom, alsjeblieft?"
De vorige keer dat ik hem tegen kwam zat hij met zijn hand in mijn tas om het briefje terug te pakken en aan iemand anders te zetten.

Goed om te zien dat meer mensen zich beklagen over dit soort figuren, jammer ook voor de NS dat na de sluiting van de poortjes er toch overlast blijft en dit haast niet aan te pakken lijkt te zijn,
Reputatie 7
Badge +4
Het is eigenlijk niet aan te pakken door een losse conducteur in de trein en dat weten deze jongens ook die ongetwijfeld een keur aan reactiepatronen hebben. Je zult met een groep opsporingsambtenaren moeten werken. Of NS en Justitie en politie hier contact over hebben dat weet je niet. In een rechtsstaat geldt in principe ook dat iemand zelf aantoonbaar schuldig moet zijn en je moet dan wel iets verzinnen om een bende in het geheel aan te pakken. Verder zijn lang alle poortjes niet dicht dus daar houden ze wel rekening mee. Ik heb ook niet de indruk dat ze voor een kaartje betalen.
Als ze in je tasje zitten dan worden de grenzen nog verder overschreden. En nu maar hopen dat het signaal doorkomt en er actie op wordt ondernomen. Het is niet zo dat het niet aan te pakken is, lastig is het wel want het vereist nogal wat inzet op het juiste moment.

Je kunt ook twitteren, dat valt niet op want half Nederland zit in de trein met een mobieltje te spelen.
Als je zelf rechten studeert, Erasmus Law College reader zichtbaar op de foto, dan weet je wellicht dat bedelen niet verboden is. Je mag geld vragen aan iemand anders, je mag niet in de tas van een ander zitten.
Zo mag je ook gewoon 'Nee' zeggen op zo'n verzoek.

Het feit dat jij niet wilt dat mensen met een sip gezicht voor je staan zegt meer iets over jezelf maar ook dat is in een publieke gelegenheid als de trein is niet verboden. Je kunt ook niet weten of de persoon in kwestie zwart reist, dat is aan de HC om te bepalen. Die opmerking over de poortjes en de overlast is dus een overbodige.

Misschien kijk je in het vervolg gewoon even een andere kant op, houd wel je tas in de gaten natuurlijk, en laat je je iets minder leiden door vooroordelen?
Ik snap je reactie Erik, toch zijn wij er niet blij mee. Wanneer wij (o.a. via Twitter) signalen binnenkrijgen brengen wij de Veiligheidscentrale op de hoogte. Zij ondernemen dan actie.
Als je zelf rechten studeert, Erasmus Law College reader zichtbaar op de foto, dan weet je wellicht dat bedelen niet verboden is. Je mag geld vragen aan iemand anders, je mag niet in de tas van een ander zitten.
Zo mag je ook gewoon 'Nee' zeggen op zo'n verzoek.

Het feit dat jij niet wilt dat mensen met een sip gezicht voor je staan zegt meer iets over jezelf maar ook dat is in een publieke gelegenheid als de trein is niet verboden. Je kunt ook niet weten of de persoon in kwestie zwart reist, dat is aan de HC om te bepalen. Die opmerking over de poortjes en de overlast is dus een overbodige.

Misschien kijk je in het vervolg gewoon even een andere kant op, houd wel je tas in de gaten natuurlijk, en laat je je iets minder leiden door vooroordelen?

Je weet zelf ook dat ze 100% zeker geen kaartje hebben voor de trein. Dat zijn geen vooroordelen, het is realiteit. Net als het feit dat ze mensen intimideren om geld te geven en ze in grote groepen opereren.
Uh, dat ik toevallig rechten studeer aan de universiteit betekent niet dat ik alles van rechten weet. Dat slaat gewoon nergens op.

En als je geen geld hebt om de huur te betalen heb je 99% zeker ook geen geld voor een OV-kaart en om de hele dag in en uit te checken op stations voor je volgende bedelrondje in de trein.
Daarnaast heb ik niet zo veel zin in agressief gebedel terwijl ik in de trein zit, om nog maar te zwijgen over de gevolgen van wat er met het bij elkaar gebedelde geld wordt gedaan. (vaak dingen als drugs kopen en onder invloed vrouwen aanraden, nee dank je)

Misschien een idee van de NS dat zij de reizigers bewust gaan maken van dat je geen geld moet geven aan bedelaars in de trein?
Ze hebben geld genoeg hoor, alleen dat zullen ze wel moeten afdragen aan de bendeleiders...

Agenten betrapten vier 'zielige mannen' die een berg kleingeld bij elkaar hadden gesprokkeld met een waarde van 861,60 euro. Volgens de politie zijn het vooral groepen Roemenen die bedelend door de treinen lopen. ,,Een paar jaar geleden zagen we dat ze met muziek geld ophaalden. Nu doen ze dat met zielige kaartjes.''
Op Rotterdam Centraal wordt er ook gebedeld door Roemenen(?) voor de roltrappen naar buiten vanaf de fietsenstalling. Ook buiten de NS treinen wordt er gebedeld, maar dat staat verder los van deze discrissue.

Reageer