bedelaars in de trein

• 2 december 2016
  • 42 reacties
  • 878 Bekeken

Wanneer wordt er beter en adequater opgetreden tegen de zogenoemde papieren zakdoekjes bedelaars. Ze worden steeds brutaler en vooral buitenlandse toeristen zijn hiervan slachtoffer. Ik vraag me ook af of ze wel een geldig vervoersbewijs hebben. Maar ja, ik zie niet zo vaak een conducteur tegenwoordig.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De meeste mensen delen uw ergernis, maar in dit topic is er al veel over gezegd:

https://forum.ns.nl/de-trein-11/bedelaars-de-trein-14241

Nooit geld geven en via Twitter waarschuwen, kan helpen. @ns_online

Meldt het treinstel zo nauwkeurig mogelijk. Men onderneemt echt actie.
Reputatie 7
Heb al 3 dagen op rij er last van gehad, 3 dagen op rij op heterdaad, proces verbaal en uitstel van betaling.. Meer kunnen wij ook niet doen..
Reputatie 1
De meeste mensen delen uw ergernis, maar in dit topic is er al veel over gezegd:

Nooit geld geven, we hebben het over dak en thuisloze mensen, aangeven bij de politie zeker! Ik denk niet dat de bewuste mensen hebben gekozen voor een leven als treinbedelaar.

@slidestops: goed van je man, je zult vast trots zijn op je (heter)daden.
Reputatie 6
Badge
Ik ben zeker trots op Slidestops. Deze bedelaars verzieken de reis van mensen, en komen vaak nog intimiderend over ook als je ze niets wilt geven. Keihard aanpakken lost het niet helemaal op, maar niet keihard aanpakken maakt het alleen maar erger. Niks dakloos, ze zijn gewoon doelloos.
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet niet of u trots moet zijn op uw maatschappelijk inzicht en al helemaal niet over uw kennelijk vermeende morele superioriteit.

Het is algemeen bekend, zowel bij NS als bij de politie, dat het hier een Roemeense criminele organisatie betreft. Een zeker medelijden met de bedelaars is in die zin op zijn plaats omdat de bendeleiders deze mensen volledig uitknijpen.

We mogen zeker trots zijn op Slidestops, omdat hij wel degelijk helpt dit onrecht uit te bannen en hij daarmee naieve medereigers er tegen beschermt dat er geld gaat naar deze criminelen. hij bestrijdt daarmee ook de uitbuiting die ik eerder noemde. Het is juist uiterst sociaal wat hij doet.

Het lijkt me verstandig dat u wel kennis van zaken heeft, voordat u een sarcastisch oordeel uitspreekt.
Reputatie 1
Ik ben zeker trots op Slidestops. Deze bedelaars verzieken de reis van mensen, en komen vaak nog intimiderend over ook als je ze niets wilt geven. Keihard aanpakken lost het niet helemaal op, maar niet keihard aanpakken maakt het alleen maar erger. Niks dakloos, ze zijn gewoon doelloos.

Een kutbetoog vol met vooroordelen, mensen die met zo'n attitude gebruik maken van het OV verzieken onze samenleving. Zeker in deze tijd van het jaar.

Nooit geld geven, we hebben het over dak en thuisloze mensen, aangeven bij de politie zeker! Ik denk niet dat de bewuste mensen hebben gekozen voor een leven als treinbedelaar.

Wees wat minder naief, deze "bedelaars" horen bij een georganiseerde misdaadbende, Ze halen meer op in een dag dan jij de hele maand verdiend.

Ga eens kijken op internet of bv in Parijs of in Barcelona waar dezelfde types rondlopen om toeristen op allerlei manieren op te lichten.
Reputatie 1
Ik weet niet of u trots moet zijn over uw maatschappelijk inzicht en al helemaal niet over uw kennelijk vermeende morele superioteit.

Het is algemeen bekend, zowel bij NS als de politie, dat het hier een Roemeense criminele organisatie betreft. Een zeker medelijden met de bedelaars is in die zin op zijn plaats omdat de bendeleiders deze mensen volledig uitknijpen.

We mogen trots zijn op Slidestops, omdat het wel degelijk helpt dit onrecht uit te bannen en hij daarmee naieve medereigers er tegen beschermt dat er geld gaat naar deze criminelen.

Het lijkt me verstandig dat u wel kennis van zaken heeft, voordat u een sarcastisch oordeel uitspreekt.

Het lijkt me verstandig dat u het woord generaliseren eens opzoekt in het woordenboek.
Reputatie 1

Wees wat minder naief, deze "bedelaars" horen bij een georganiseerde misdaadbende, Ze halen meer op in een dag dan jij de hele maand verdiend.

Ga eens kijken op internet of bv in Parijs of in Barcelona waar dezelfde types rondlopen om toeristen op allerlei manieren op te lichten.

Nee, bedankt en tot ziens is ook een optie toch?
@Kernel, ik vind je reactie niet nodig. Ik ben het absoluut met je eens dat mensen die noodzaak zien in bedelen het niet makkelijk hebben, maar dat is geen reden om er niet alles aan te doen te voorkomen dat deze mensen geld vragen aan reizigers. Zij doen dit namelijk op basis van misleiding, en dat kunnen we echt niet accepteren in onze treinen en op onze stations. Reizigers geven aan last te ondervinden van deze groepen personen, en ik denk dat het heel correct is dat treinpersoneel en medewerkers van Service en Veiligheid hier een actieve rol in spelen.

Door alleen 'tot ziens' te zeggen zorgen we helaas niet voor minder bedelaars.
Reputatie 2
Die gasten lopen schaamteloos met een Samsung S7 in de hand om geld te vragen. Allemaal met precies dezelfde tekst op het briefje. Zegt genoeg...
Zelfde als de straatkrantverkopers, hier woont er 1 in een kast van een huis, maar ze staat gewoon bij AH lekker zielig te zijn.
Reputatie 1
@Kernel, ik vind je reactie niet nodig. Ik ben het absoluut met je eens dat mensen die noodzaak zien in bedelen het niet makkelijk hebben, maar dat is geen reden om er niet alles aan te doen te voorkomen dat deze mensen geld vragen aan reizigers. Zij doen dit namelijk op basis van misleiding, en dat kunnen we echt niet accepteren in onze treinen en op onze stations. Reizigers geven aan last te ondervinden van deze groepen personen, en ik denk dat het heel correct is dat treinpersoneel en medewerkers van Service en Veiligheid hier een actieve rol in spelen.

Ik vind het inderdaad een taak van service en veiligheidspersoneel. Echter vind ik de toon die gebezigd wordt generaliserend en respectloos. Mensen zijn onschuldig tot het tegendeel is bewezen, ook met een Samsung S7 en ook als deze mensen uit Roemenie komen. Een objectievere, socialere houding zou iedereen sieren, en de sfeer in de trein bevorderen niet?
Reputatie 7
De reden waarom ik handhaaf is omdat de reizigers er last van hebben. Het is uiterst vervelend en ik wil het gewoon niet hebben, ben gelukkig zelf bevoegd om hier op te handhaven en doe dit ook, allemaal in de wettelijke kaders..
Reputatie 6
Badge
Ik zag er ooit 1 met een iPhone 6S. Nou, dan is het voor mij simpel: je houdt mensen voor de gek.
Feit is en blijft dat we niet kunnen oordelen over deze mensen. Wel kunnen we aangeven dat we last hebben van het gedrag dat wordt vertoond. Er is hier al onderzoek naar gedaan, door zowel NS als de politie. Op basis daarvan is treinpersoneel gevraagd ernaar te handelen. We willen reizigers zo min mogelijk hinder laten ondervinden.
Reputatie 1
Een kutbetoog vol met vooroordelen, mensen die met zo'n attitude gebruik maken van het OV verzieken onze samenleving. Zeker in deze tijd van het jaar.

Mijn excuses voor mijn bewoording hier, het woord "kutbetoog" duidt op weinig klasse van mijn zijde, waarvoor excuses. Wel vind ik dat u daklozen niet zomaar doelloos kunt noemen, dat is generaliserend en kwetsend. Ik zou het niet precies weten, maar dakloos zijn lijkt me geen pretje.
Bedankt voor je excuses, Kernel. En prima signaal.
Reputatie 6
Badge
Ze zijn dus niet dakloos, maar gewoon oplichters. Het feit dat ze allemaal EXACT hetzelfde briefje gebruiken, bewijst gewoon dat het niet snot zit.
@Kernel

Dakloos zijn lijkt me vreselijk, maar als ik daklozen ofwel zwervers tegenkom, heb ik daar veel minder mee te stellen dan de bedelaars uit het buitenland. Dan heb ik het over het respect over en weer, ongeacht even wat ik ermee doe.

Ik heb ooit na dienst een babbeltje gehad bij de bus van het Leger des Heils, die zwervers en daklozen een soepje konden aanbieden. Ik heb toen de tijd genomen om eens te praten met zowel de bezoekers als de organisatoren voor het eten. Het heeft mij iig een ander inzicht gegeven over de echte zwerver cq daklozen dan de criminelen die er misbruik van maken.
Reputatie 7
De Nederlandse dakloze stelt zich ook heel erg anders op bij controle of als ze op heterdaad worden gezien, ten opzichte van de buitenlandse.. Die laatste, in dit geval de Roemenen, werken bijna tot niet mee, worden agressief en proberen altijd zo snel mogelijk weg te komen..
Reputatie 1
Iedereen is er weer als de kippen bij om zijn of haar handelen vooral goed te praten. Dat mag natuurlijk. Maar in den benginselen hoort er geen onderscheid te zijn tussen NL en buitenlandse daklozen. Ook zijn deze Roemeense bedelaars vaak zelf het slachtoffers van de criminelen die jullie in hen denken te zien. Een vleugje nuance of hand in eigen boezem kan natuurlijk nooit kwaad dames en heren. De uitspraken "Het heeft mij iig een ander inzicht gegeven over de echte zwerver cq daklozen dan de criminelen die er misbruik van maken." en "De Nederlandse dakloze stelt zich ook heel erg anders op bij controle of als ze op heterdaad worden gezien, ten opzichte van de buitenlandse.. " geven mij toch te denken of hier niet te veel vooroordelen in het spel zijn. Ik snap dat de problematiek frusterend kan zijn, maar net zo min als jullie gewoon de wet uitoefenen bij het schrijven van een boete zijn deze bedelaars vaak ook slachtoffer in een groter spel. Het is oneerlijk om je frustratie over het probleem op hen te botvieren.
Reputatie 7
Hoho frustratie botvieren, ik schrijf een proces-verbaal op het strafbare feit dat hun plegen, dat heeft ├╝berhaupt niets met mij persoonlijk te maken. Ik als BOA constateer en verbaliseer indien nodigm
Ik sluit me bij de laatste opmerking aan bij Slidestops. Per situatie bekijk ik iig hoe verder te handelen en ga er niet bij voorbaat al vanuit dat ik de ene wel verbaliseer en de andere niet. Situatie afhankelijk en de laatste tijd ben ik er weinig mee geconfronteerd, ofwel ik wist niet dat ze in de trein zaten ofwel ik zit op trajecten waar het weinig speelt.
Kernel, even voor de duidelijkheid: als het ging om Nederlandse bedelaars in onze treinen, hadden we hetzelfde gehandeld. Juist omdat we nu te maken hebben met een bende, hanteren we een streng beleid (dat volgens veel reizigers nog wel strenger mag). Of deze bedelaars nu wel of niet zelf ook slachtoffer zijn (ook ik denk dat dit het geval is), bedelen in de trein is niet toegestaan, des te meer niet omdat het gebeurt door middel van misleiding.

Reageer