bedelaars in de trein

• 2 december 2016
  • 42 reacties
  • 878 Bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 6
Badge
Kunnen die mensen niet uitgezet worden als ze gepakt worden op bedelen zonder vergunning? Het is immers een misdrijf, of niet?
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is er geen wet die mensen o.b.v. misdrijven kan uitzetten. Daarnaast is Roemenië lid van de EU en geldt er dus vrij verkeer van personen.
Reputatie 6
Ik zie de zakdoekjesverkopers ook vaak en met verschillende briefjes: dakloos, werkloos met twee jonge kinderen, een ernstig zieke moeder die medicijnen nodig heeft.

Of zij dat nu op eigen initatief doen of gedwongen worden: Ik vind het heel erg voor deze mensen en soms breekt mijn hart, maar ik weet ook dat Ik met het kopen van zakdoekjes deze mensen niet help. Ik koop (en geef) niets.

Het beste om dit tegen te gaan? Negeren, niets kopen of geven en beboeten wanneer nodig. Als het niet lucratief meer is, houdt dit vanzelf op.
Reputatie 1
Om een verdere lange discussie te beëindigen : het is in Nederland per wet vastgelegd dat bedelen verboden is en dat je dus strafbaar bent . Dus is deze discussie helemaal overbodig .
Zoals ik al eerder aangaf in een discussie over het bedelen in de trein , mogen deze "parasieten" als het aan mij ligt kei,- maar dan ook keihard aangepakt worden : bij 'kop en kont' zo húp het perron 'opgekeild' worden ! Dit zijn Oost-Europese beroepscriminelen en horen niet in onze samenleving thuis . Ik betaal een half vermogen om rustig en ontspannen te kunnen reizen . 😠
Reputatie 6
Ik vermoed dat bedelen in Nederland bedelen niet bij wet verboden is, omdat sommige gemeenten in de APV een bedelverbod hebben opgenomen en wellicht is het bedelen in treinen volgens de AV van NS niet toegestaan.

De vraag is ook of de zakdoekjesleggers volgens de letter van de APV en AV bedelaars zijn. Ik zie af en toe dat reizigers ze iets toestoppen maar de zakdoekjesleggers nemen dat alléén aan als de gulle gever een pakje zakdoekjes afneemt. De zakdoekjesleggers verkopen iets, daarom is het strikt genomen dus geen bedelen. En kennelijk zijn de bedenkers van het zakdoekje leggen daarvan op de hoogte.

Ik negeer de zakdoekjesleggers. Eén keer heb ik het briefje verscheurd en in de prullenbak gegooid, de zakdoekjeslegster stak haar middelvinger op en zei iets in een voor mij onverstaanbare taal. Ik antwoordde met het zelfde gebaar en ze droop af.

Ik vind het zakdoekjesleggen ook vervelend. Of negeren alleen effectief is?

Misschien helpt het, om in het Roemeens en Nederlands om te roepen dat het niet toegestaan is in treinen goederen te verkopen en kopers en verkopers in overtreding zijn en beboet worden. Roep reizigers massaal op, de briefjes te verscheuren en in de prullenbak te gooien. Of zet de verkopers resoluut de trein uit, midden in een weiland.
Reputatie 3
Het gebeurd nogal dat wet en moraal elkaar ontmoeten.

Het is solidair om iemand te helpen die in nood is. Het verhaal dat op die briefjes staat is hartverscheurend. Tegelijkertijd is dat juist het doel. Het verliest aan geloofwaardigheid als een en hetzelfde briefje door verschillende mensen wordt uitgedeeld.

Geef geen vis maar leer iemand vissen. Geld geven houdt het sterk in stand. Op Twitter heb ik gezien dat er soms zwaardere middelen worden ingezet zoals kinderen die rozen verkopen met zo'n briefje eraan.
Reputatie 4
Badge
Of bedelen in het algemeen wettelijk verboden is weet ik niet, ik vermoed ook dat dit onder de APV valt en per gemeente kan verschillen.

In de trein is zoals bedelaars zich gedragen, wel per wet verboden. Dit valt onder Artikel 72 Wet personenvervoer 2000

Zie ook : https://forum.ns.nl/de-trein-11/bedelaar-actief-23313/index1.html#post143120
Het gebeurd nogal dat wet en moraal elkaar ontmoeten.

Het is solidair om iemand te helpen die in nood is. Het verhaal dat op die briefjes staat is hartverscheurend. Tegelijkertijd is dat juist het doel. Het verliest aan geloofwaardigheid als een en hetzelfde briefje door verschillende mensen wordt uitgedeeld.

Geef geen vis maar leer iemand vissen. Geld geven houdt het sterk in stand. Op Twitter heb ik gezien dat er soms zwaardere middelen worden ingezet zoals kinderen die rozen verkopen met zo'n briefje eraan.

Klopt ja, in andere landen zetten ze kinderen ook in om alleen of samen met "moeder" te "bedelen", dan geven mensen meer.

Allemaal criminele bendes, in Parijs zie je niets anders of in Barcelona bv. Dat komt hier straks ook.

Justitie kan dit best aanpakken, ze weten bv dat Amsterdam Sloterdijk een uitvalbasis is.
Reputatie 7
Justitie kan dit best aanpakken, ze weten bv dat Amsterdam Sloterdijk een uitvalbasis is.
Het probleem blijft altijd bewijs en bevoegdheid. Waarom het nu zo'n probleem veroorzaakt, omdat wij allemaal bevoegd zijn tot het verbaliseren en dergelijke van de bedelaar. Dat betekent dat ik die persoon, die meewerkt, niet over kan dragen aan bv politie, omdat ik alles zelf mag en kan afhandelen. Dit wordt een ander verhaal als ze niet meewerken of geen ID bij hebben, maar laten ze dat nou nooit vergeten.

Verder kun je bij politie-acties natuurlijk wel gelijk controleren of ze gesignaleerd staan, maar dat moet dan ook weer voortvloeiend uit een staandehouding nadat ze al een overtreding hebben gepleegd. Met andere woorden, de agent, moet aanwezig zijn terwijl op heterdaad wordt gezien dat die persoon bedelt...
Reputatie 6
Badge
Maar betalen die mensen die boete ook of niet? Ik gok zelf van wel, aangezien ze toch genoeg verdienen aan de domme reizigers om zo weer op pad te kunnen na het gepakt worden.
Die verdiensten zullen ze wel moeten afdragen.

En aanwezigheid alleen al schrikt af Slidestops, NS kan ook bv via camera's de perrons in de gaten houden op de trajecten waar ze veelvuldig opereren en via via de conducteur waarschuwen dat er ongewenste personen instappen bv. Continu blijven pesten.
Reputatie 7
Lijkt me sterk dat ze betalen, zou niet weten hoe ze die boete krijgen, aangezien ze allemaal " zonder vaste woon of verblijfplaats" zijn.. Vandaar dat bij signalering zulke dingen wel opgepakt kunnen worden ;)

Het interesseert ze weinig dat ze gezien worden, ik begin ze namelijk te herkennen en zij mij ook ondertussen, dat weerhoudt ze toch niet. Heb er eentje al 3x geverbaliseerd..
Vraag me af wat dan wel helpt. Accepteren :?
Reputatie 6
Badge
Nee, mensen indoctrineren dat die bedelaars allemaal vieze dieven zijn van een internationale bende. Maar dat wil NS niet.
Reputatie 7
@Nooduitgang zo zie je dat we genoeg proberen, maar een simpele oplossing is er gewoon echt niet, voor dit complexe probleem..
Reputatie 4
@landrsthrn indoctrinatie lijkt me geen goede oplossing voor dit probleem.
Zelf voel ik meer voor een strenger immigratiesysteem wat betreft het hebben van voldoende vermogen om je te vestigen in een ander EU land. Bedelaars hebben die overduidelijk niet en kunnen wat mij betreft retour naar het land van herkomst.

Wat voor de dagelijkse praktijk ook al zou schelen is als de politiemeldkamer er beter mee om zou gaan. Als je belt over bedelaars nemen ze het nauwelijks serieus, tenminste die van Zeeland-West Brabant. In de 2x dat ik heb gebeld noteerde ze niet eens de melding...

Overigens gaat NS er wel serieus mee om 🙂
Mensen duidelijk maken dat dit gen bedelaars zijn maar georganiseerde misdaad zal zeker helpen.

De meerderheid vindt deze mensen zielig, net als de straatkrantverkopers, die tot hetzelfde volk behoren (althans hier in de Randstad wel) Dat moet je zien te veanderen.

Het is jammer dat je mensen die geld geven geen boetes kan geven in Nederland....

Reageer