Bedelen in de trein en oplossing


Reputatie 3
Vrijdag en vandaag weer een bedelaar(ster) door de trein met briefjes en zielige inhoud.De conducteur is niet in de trein zichtbaar. Is het een idee om een centraal telefoonnummer kenbaar te maken dat je als reiziger belt als er wordt gebedeld. Dan kan b.v. de spoorweg politie ingrijpen.op het eerste het beste station Wel bijvoorkeur gekleed als een normale burger zonder politie strepen etc. Dan wordt de pakkans veel groter en kan ook de conducteur een grote rol spelen.

99 reacties

Reputatie 6
Wellicht kan dat nummer kenbaar worden gemaakt door kleine briefjes met het telefoonnummer op de tafeltjes en stoeltjes van de trein te leggen? :D

Maar even zonder grappen: goed idee. Je ziet dat het social mediateam op Facebook en het NS Serviceforum niet 1 2 3 reageert. En niet iedereen heeft Twitter.

Het zou eigenlijk heel mooi zijn als je de HC van een trein kon WhatsAppen, maar dat kon om ener van een reden niet.
Misschien zouden er wat meer van die figuren met zo'n V'tje op de borst moeten rondlopen ín de trein, ipv met 15 man één ingang van de nachttrein 'bewaken'. Keuzes, keuzes...
Reputatie 6
Badge
NS zou inderdaad een kort calamiteitennummer in het leven kunnen roepen. Dat spoeddingen via Twitter gemeld moeten worden, dat snap ik niet.
Reputatie 7
Probleem is dat om te bekeuren je een heterdaad situatie moet hebben. Een conducteur of iemand van V&S moet het dus echt zelf gezien hebben.
Bij aangifte door de reiziger (dus daadwerkelijk mee naar het bureau en dergelijke) kan het zonder heterdaad van de BOA. Ik heb tot op de dag van vandaag nog niemand daarvoor bereid gevonden.
Goed idee!
Reputatie 2
Probleem is dat om te bekeuren je een heterdaad situatie moet hebben. Een conducteur of iemand van V&S moet het dus echt zelf gezien hebben.
Bij aangifte door de reiziger (dus daadwerkelijk mee naar het bureau en dergelijke) kan het zonder heterdaad van de BOA. Ik heb tot op de dag van vandaag nog niemand daarvoor bereid gevonden.


Ik ben meegeweest, maar helaas zou ik het iedereen afraden.. Persoon is alsnog heengezonden zelfs na het uiten van bedreigingen..
Bedelaars geef je geen geld straatmusikanten geef je ook geen geld
Reputatie 7
Probleem is dat om te bekeuren je een heterdaad situatie moet hebben. Een conducteur of iemand van V&S moet het dus echt zelf gezien hebben.
Bij aangifte door de reiziger (dus daadwerkelijk mee naar het bureau en dergelijke) kan het zonder heterdaad van de BOA. Ik heb tot op de dag van vandaag nog niemand daarvoor bereid gevonden.


Ik ben meegeweest, maar helaas zou ik het iedereen afraden.. Persoon is alsnog heengezonden zelfs na het uiten van bedreigingen..


Vind ik erg vervelend om te horen, bij zowel de NS als bij U is de wil er, maar het Nederlandse systeem verder is dan niet echt handig...

Om maar aan te geven hoe lastig het is een passende oplossing te vinden voor dit probleem..
Het is een terugkerend fenomeen dat er piekmomenten zijn met bedelaars in de trein en op het station. Dit verschilt ook per regio.

Wij zien op dit moment ook regelmatig meldingen van bedelaars in de trein. Het is op de stations en in de treinen niet toegestaan om te bedelen en het is bovendien vervelend voor onze reizigers. Daarom treden wij hier tegen op in samenwerking met de politie, bijvoorbeeld door extra controles op trajecten waar wij meldingen over krijgen. Op onze website vind je meer informatie: http://nieuws.ns.nl/5-vragen-over-bedelen-in-de-trein/.

Wij adviseren onze reizigers overlast te melden bij de conducteur of servicemedewerkers op de stations, maar je mag uiteraard ook contact opnemen met onze klantenservice. Onze medewerkers nemen dan meteen contact op met de Veiligheidscentrale.

Er komt dus (voorlopig) geen calamiteitenlijn, maar wij hebben intern wel korte lijntjes. We raden reizigers dan ook aan om in geval van overlast direct melding te doen via Twitter of telefoon. Vermeld dan:
- Het traject
- Het tijdstip
- De plek in de trein of het treinnummer
Reputatie 3
Nu dat is mij tegen gevallen. Op sloterdijk heb ik een overstaptijd van ca 5 minuten. Ik kan dus wel iemand die bedelt aanwijzen maar moet wel direct verder. Sloterdijk is vaak het uitstapstation en overstap station voor bedelaars voor de trein terug. De bedelaar moet dus zelf ook even wachten en is een prima moment om die op te pakken. Kom ik zelf bij een service medewerker op het station Sloterdijk zijn zij druk met andere zaken als de weg wijzen en helpen van invalide reizigers. Spoorweg politie zie je eigen lijk nooit en medewerkers van NS vluchten weg in ruimten waar reizigers niet mogen/kunnen komen.
Dus kom ik op station Sloterdijk aan heb ik een paar minuten de bedelaar te duiden maar moet dan zelf ook weg.
Eigenlijk komt het erop neer geen actie en de bedelaar gaat verder de andere reizigers lastig te valen en pakken wat zij kunnen en zullen de treinen blijven benaderen. Dat is volgends mij niet de weg die de NS voorstaat. Vandaar een meldlijn telefoonnummer om deze problematiek afte doen.
Op zich hoef je de bedelaar niet aan te wijzen, Kroon.W. Het is voldoende als je dit meldt bij een collega van mij op het station. Lukt dit je niet vanwege bijvoorbeeld een korte overstap, dan kun je ons dus ook via Twitter of per telefoon benaderen. Sloterdijk is inderdaad een centraal punt voor deze bedelaars, dit was laatst ook in het nieuws te zien. Dit is bekend bij NS en er wordt nu extra aandacht besteed op dit station.

Het zal even duren, maar hopelijk leidt al jullie goede inzet (en die van onze medewerkers) uiteindelijk tot mooie resultaten, en minder overlast.
Reputatie 3
Het gaat mij bijna altijd over de intercity trein vanuit Dordrecht naar Amsterdam op het traject Haarlem-Sloterdijk. Vertrek uit Haarlem om 15.32 uur en aankomst in Amsterdam Sloterdijk 15.41 uur. Vaak een vrouw dikke kont en of getooid met een groene hoofddoek. Altijd een niet nederlands type en slecht sprekend. Briefjes in de trein en zakdoekjes..
Maar ook in de sprinters tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk.
Ik zit altijd in de 2e klasse daar wordt dus gebedeld.
Zie deze reactie maar als een melding. De grootste kans is de woensdag maar ook de andere dagen in de week.
Reputatie 2
..

Vind ik erg vervelend om te horen, bij zowel de NS als bij U is de wil er, maar het Nederlandse systeem verder is dan niet echt handig...

Om maar aan te geven hoe lastig het is een passende oplossing te vinden voor dit probleem..


Niks dan lof voor de HC en SV, maar daarna zal ik je besparen.. Het zou enorm schelen als de procedure(s) kunnen worden verkort, want ook SV is nu eerst een half uur aan het wachten geweest op politie en daarna nog aangifte/formaliteiten doen in het politiebureau, waar we ook weer even onderweg naar waren. Ofterwijl 1 bedelaar heeft 2 SV medewerkers een uur of meer gekost en ook nog een hoop politietijd en 1,5 uur van mijn tijd als aangever.. Ongelooflijk eigenlijk voor zo iets "simpels"
Reputatie 3
Vandaag 25-07-2016 (intercity Haarlem-Amsterdam vertrek Haarlem 15.32 uur)
weer eens zover. Weer bedelen in de trein door een niet Nederlandse vrouw. Briefjes neer leggen etc. Ik pak het briefje op met zielige inhoud en lever dit af op Sloterdijk NS. Weer eens een zeer flauwe reactie we kunnen er niets aan doen het is vakantie en dus zijn er geen handhavers. Kortom er wordt helemaal geen actie ondernomen.Ik wilde de persoon wel aanwijzen maar hij kon niet weg uit zijn hokje. Blijf daar dan maar dus komt er geen oplossing.
NS staat weer eens voor No Service. Dat kan toch niet. Dat wil geen reiziger. PAK OP wie dit wel kan.
Reputatie 7
@Kroon Ook al wijst u ze aan, dan moet u zelf aangifte doen bij de politie, voor er actie kan worden ondernomen. Wij (HC'S en V&S) kunnen alleen verbaliseren als er sprake is van heterdaad. Degene in het hokje heeft geen BOA, dus kan sowieso niet verbaliseren..
Het spijt me van die reactie(s). Wanneer wij via klantenservice, via welk kanaal dan ook, hierover signalen krijgen spelen we het gelijk door naar de veiligheidcentrale.
Reputatie 3
Het is echt dagelijks in mijn trein tussen Haarlem en Sloterdijk. Kan er geen handhaver in incognito in de trein een heterdaad op maken???? Hoe heeft dit zover kunnen komen en staat er op Sloterdijk geen handhaver klaar??? Slapende passagiers kunnen worden bestolen en goed gelovige passagiers geven kennelijk geld dus gaat het maar door en wanneer komt dit tot een einde. Zou een telefoonnummer at je belt geen oplossing kunnen bieden.?
Reputatie 7
Inderdaad acties in burger zouden kunnen helpen. Verder altijd als het kan in de trein zsm de melding maken, zodat de HC in actie kan schieten en indien die niet binnen bereik is via Twitter of telefoon zodat de veiligheidscentrale kan worden gewaarschuwd. Verder is er op dit moment niet veel meer mogelijk.
Er worden in samenwerking al vaak acties in burger gehouden van de collega's VenS en de politie. Daar wordt geregeld geverbaliseerd, maar het zou helpen als deze overtreding zwaarder wordt en dat de strafmaat zwaarder wordt dat er echt een aanpak is. Nu worden veel bedelaars in Sloterdijk afgezet om te gaan bedelen en de beste remedie is om niets te geven. Ik zou willen dat we er meer tegen kunnen doen en ik denk dat er meerderen zijn met mij.
Reputatie 1
ik kwam een paar weken geleden ook een jonge vrouw tegen die mij een pak zakdoek op de tafel legde met een papiertje.
Ik zat als enige in de 1e klas en heb een tijdje geleden in de metro gelezen met het verzoek om niets te geven aan zulke bedelaars.

Deze gasten reizen volgens mij zwart. Wat kan NS hieraan doen om deze gasten uit de trein te halen?
Het bedelen moeten we op heterdaad betrappen. Zwartrijders betrappen doen we ook op heterdaad, maar dat is makkelijker. Door te vragen naar een vervoersbewijs kan je gaan handelen. Probleem is dat de bedelaars die teveel boetes oplopen door hun criminele bende worden vervangen door nieuwelingen. Begint de ellende van voor af aan.
Reputatie 3
Ik heb dit 2 keer meegemaakt en beide keren heb ik deze gasten meteen duidelijk gemaakt dat ik niet gediend ben van dit gedrag. Gewoon je stem wat verheffen en ze druipen snel af.
Badge +3
We zouden eens kunnen beginnen aan de andere kant van het spectrum. Bijvoorbeeld boetes uitdelen aan de onnozelaars die geld geven aan deze irritante overlastgevers. Bedelen is strafbaar maar ook het geld geven aan bedelaars in het openbaar vervoer zou strafbaar gesteld moeten worden. Het grote voordeel hiervan is dat het de markt van de bedelaars zal doen opdrogen.
Reputatie 3
Het niet aanpakken van ongewenst reizigersgedrag zorgt ervoor dat dit gewoon doorgaat. Het valt en staat dus bij handhaving en aanpak van dit gedrag.Heel vaak zie je de conducteur niet in de trein omdat deze zich ophoudt in de trein cabine voor of achter in de trein. Controle is veel beter ende pakkans moet omhoog.
Reputatie 4
Dat je de conducteur niet ziet wil niet zeggen dat hij of zij niet aan het werk is. Een conducteur legt heel wat meters per dag af in een wiebelende trein en die zal af en toe zijn administratie moeten doen en dat gaat zittend wat makkelijker dan staand.

Bovendien is zichtbaarheid in een dubbeldekker bijvoorbeeld minder dan in een sprinter.

Reageer