Bedelen in de trein en oplossing

Toon eerste bericht

99 reacties

Reputatie 3
Vandaag opnieuw en dezelfde bedelaar van maandag 25-07-2016, en van vrijdag 22-07-2016. Kort om het gaat maar door en wordt boos als je die stomme briefjes weggooit. Zonder die briefies kan zij immers niet verder met bedelen.
Het valt en staat bij een hoge pakkans.De intercity trein met vertrektijd 15.32 uit Haarlem naar Amsterdam is kennelijk haar vaste trein waarin zij bedelt.
Reputatie 1
Ik zie tegenwoordig meer bedelaars dan conducteurs, is dat het nieuwe beleid van de NS?
Kom voor de grap eens kijken op Laan van NOI tussen 17-21 uur.
Reputatie 3
Het gaat om de zichtbaarheid van conducteur en de pakkans van de bedelaar.
Vervolgens handhavend optreden. ook de achtervang door politie en service medewerkers.
Ook het maar laten gaan werkt niet.
Zo komen we nooit van die bedelaars in de trein af.
Reputatie 3
Het bedelen gaat maar door. Ook vandaag 1-9-2016 weer dezelfde bedelaar. NS personeel zien het gelaten toe.Aan pakken ho maar. Traject Haarlem-Sloterdijk vertrek uit Haarlem 15:32 uur.
Deze bedelaars lopen door de trein en kunnen slapende reizigers beroven(denk aan telefoon, koffer, tas, etc.
Volgens mij is dit echt ongewenst.
Reputatie 3
Het is ook hopeloos, want politie kan ook niets anders doen dan ze weer vrijlaten via de draaideur als ze al betrapt worden.

De overheid moet deze bendes zien als georganiseerde misdaad, want dat is het.

NS kan natuurlijk wel meer personeel inzetten en op de bekende trajecten undercover teams inzetten die zich voordoen als passagier en ze zo op heterdaad betrappen.
Reputatie 6
Badge
Ik heb 2 keer gezien dat een buitenlandse bedelaarster werd "aangehouden" door ns-personeel, maar blijkbaar hebben ze haar niet gestraft, want ze is nog altijd iedere dag opnieuw actief op het traject Gouda --> Amersfoort, vooral in de ICM naar Leeuwarden.
Reputatie 3
Het bedelen gaat maar door.
Ook vandaag 2-9-2016 weer dezelfde bedelaar.
Uiterlijk: Dat mens stinkt een uur in de rondte. Kennelijk is er geen douche en of schoon water voorhanden.
NS personeel zien het gelaten toe.Maar aan pakken ho maar. Betreft het traject Haarlem-Sloterdijk met vertrek uit Haarlem om 15:32 uur.
Werkwijze: Zij wisselt steeds van intercity op en Sloterdijk en op Haarlem.Op Sloterdijk de intercity naar Haarlem en op Haarlem de intercity naar Sloterdijk.
Wanneer gaat dit nu stoppen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Volgens collega's start dit al 's morgens zelfs voor 09.00 uur. Kennelijk is dit zeer lucratief.
Deze bedelaars lopen door de trein en kunnen slapende reizigers beroven(denk aan telefoon, koffer, tas, etc.
Volgens mij is dit echt ongewenst.
Hallo Kroon. W, wij zijn ons hier zeker van bewust en zodra je een bedelaar ziet meld dit bij ons zodat wij service en veiligheid kunnen inschakelen. Ik heb sowieso al een melding gemaakt van je signalering, geloof mij wij willen ook dat dit stopt.
Reputatie 3
Is deze melding onvoldoende?.
Waar en hoe moet ik de melding doen?
Vaste tijd steeds dezelfde bedelaar.
Loopt door de trein met van die bedelbriefjes.
Heden een dergelijk briefje afgegeven op Sloterdijk.
Uw personeel van NS nemen weer eens contact op met Service en Veiligheid.
De aanpak ligt bij NS en (NS)politie/handhaving.
Hallo Kroon.W, zoals meerdere moderators hebben aangegeven nemen wij dit erg serieus en doen wij ons uiterste best dit tegen te gaan. Je melding was voldoende hoor, zodra je een melding bij ons maakt sturen wij deze direct door naar de veiligheidscentrale. Zelf merk ik dat dit zeker effect heeft en zo zijn er al een aantal bedelaars op heterdaad betrapt. Ik snap dat dit erg vervelend is, maar wil je adviseren dit gewoon te blijven doorgeven.
Reputatie 3
Misschien is het goed dit soort van zaken te publiceren en duidelijk maken aan de reizigers om het bedelen tegen te gaan. Dus beslist geen geld geven en ongewenste zaken melden bij .....(telefoon nummer)
Reputatie 3
Op 09-09-2016 zelfde traject (Haarlem-Amsterdam-Sloterdijk) en dezelfde tijd (vertrek 15.32 uur uit Haarlem). 2 bedelaars in de trein (1 in het eerste treindeel en 1 in het achterste treindeel).
Op nieuw gemeld bij NS service en de bedelbriefjes aangeleverd.
Ik hoop ook dat dit stopt.
Reputatie 4
Misschien is het goed dit soort van zaken te publiceren en duidelijk maken aan de reizigers om het bedelen tegen te gaan. Dus beslist geen geld geven en ongewenste zaken melden bij .....(telefoon nummer) U kunt de klantenserivce van NS bellen of de politie op 0900 8844
Een speciaal nummer voor problemen in de trein bestaat in Nederland enkel in de Thalys (vroeger ook in de Emmerlijn Plan-V ) en is waarschijnlijk niet bruikbaar voor uw situatie.
Goed dat u de bedelaars blijft melden 😳
Ik zal je suggestie doorgeven Kroon.W, bedankt!
Reputatie 3
Als je kan bellen tijdens het bedelen (NS zorg voor een telefoonnummer) en NS handhavers zijn in die trein of stappen in de trein kunnen die handhavers actie ondernemen om dit te stoppen.
Bel je de NS klantenservice dan ben je al in Sloterdijk. Dan ben je nog niet bij de handhaving. En bel je 0900-8844 kom je met de mobiel eerst terecht in Driebergen-Zeist. Zij zijn dan ook niet snel ter plaatse.
Op het traject Haarlem - Amsterdam/Sloterdijk zou ik niet weten wanneer er is gecontroleerd. Je ziet op de intercity's bijna nooit een echte controle en door de hele trein heen.
Te vaak zie je dat reizigers geld geven en daarmee blijft deze ongewenste situatie bestaan.
Het gaat nu bijna altijd met die stomme briefjes en zakdoekjes van een paar cent.
Reputatie 3
Ik begrijp niet waarom NS die speciale teams niet inzet op de bekende trajecten, de bedelaars zitten bijna altijd op dezelfde trajecten, zet die teams in de trein en op de tussenliggende stations en je schrikt ze in elk geval af.

We hebben al gelezen dat conducteurs ook met de dood worden bedreigd door deze figuren dus die zullen ook niet happig zijn om alleen zo'n iemand aan te houden na een melding.
Reputatie 3
Het gaat hier om meiden van buitenlandse afkomst. Mogelijk georganiseerd bedelen in de trein.
In de normale wereld hebben we het over draaideurcriminelen.Na oppakken staan ze weer in de trein en gaan gewoon verder.Kennelijk is het rendabel en wordt er geld verdiend. Dus mensen (reizigers) blijven geld geven en houden zo het bedelen in stand.
Tot op heden zie ik geen resultaat van aanpak van deze bedelaars.
Voor conducteurs moet het werken in de trein fijn zijn.
En reizigers moeten zich ook fijn voelen in de trein en station.
Ik denk dat je het goed omschrijft Kroon W. Door de wet die deze activiteit niet als zware overtreding ziet en men zo buiten staat geeft dat geen gevoel om ermee te stoppen. Blijkbaar verdiend men er genoeg mee.
Als men geen geld zou geven, zou dit probleem minder groot zijn denk ik. Wat betreft de teams op de trein, op elke trein is onhaalbaar, zijn teveel treinen en wederom zijn de straffen te mild. Backup op stations zou zeker kunnen helpen, maar niet te voorkomen vrees ik.
Reputatie 3
Haal dat mogelijk maar weg, het is gewoon georganiseerde misdaad.

NS zal toch wat moeten doen, want ik denk dat veel mensen zich geintimideerd voelen om wat te geven. Je komt er niet zomaar vanaf anders, ze blijven bij je staan.

Het hoeft niet op elke trein, ze zitten op dezelfde trajecten en je kunt ze toch met camera's volgen ? Hou Sloterdijk in de gaten en als ze instappen kan je bv al het personeel waarschuwen.

Overigens zijn er nog maar 30 boetes uitgeschreven, belachelijk natuurlijk in 4 maanden tijd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/12/met-zakdoekjes-bedelen-in-de-trein-1620115-a88907

NS kan ze ook aanpakken voor illegale verkoop van zakdoekjes....
Reputatie 7
Badge +3
Dat het lastig is ze op heterdaad te betrappen snap ik, dat de politie er niet de hoogste prioriteit aan geeft snap ik eerlijk gezegd ook wel.
Toch is het begin van de oplossing vrij simpel voor NS: Op de bekende trajecten regelmatig via de omroep waarschuwen. Net als er op de stations af en toe wordt omgeroepen dat er zakkenrollers actief zijn, kun je iets vergelijkbaars omroepen in de treinen. Als niemand meer geeft, gaan ze vanzelf weg.
Reputatie 6
Badge
Oplossing: niemand meer wat laten gaven. Kwestie van NS medewerkers die duidelijk moeten maken dat deze mensen NIET arm zijn, en dat ze je alleen een loer komen draaien. Simpel af.
Reputatie 3
Dat gaat je nooit lukken

a omdat mensen gek zijn (kijk maar hoeveel de Roemeense straatkrantverkopers binnenhalen)
b omdat mensen geintimideerd worden om vooral maar wat te geven, anders blijven ze hinderlijk bij je staan.
Noem het bedelprobleem in de welkomstpraatjes wanneer een trein net vertrokken is. Het is een kleine moeite, maar op de lange termijn zorgt het voor veel minder ongemak. Alleen moet idd niemand meer iets geven.
Reputatie 2
Het zal toch niet al te veel speurwerk kosten om erachter te komen wie dit organiseert? Ze worden in groepjes bij het station afgezet, zo heb ik begrepen, net als de zakkenrollers in het centrum.
Reputatie 3
Volgens mij zit er weinig tussen.
- Of of het zijn zakkenrollers die slapende reizigers beroven
- Of bedelaars die door de trein heenlopen en overal geld proberen los te troggelen.
Die stomme zakdoekjes en dat gebedel en de kans op beroofd te worden is een drama in de trein. Je moet je als reiziger op de hoede zijn. De conducteur zie je bijna nooit op dit traject. Dus hebben deze mensen (Roemenen, o.i.d.) vrij spel. Dus gaat dat gebedel door.
NS, politie, service en veiligheid pak op die handel.

Reageer