Bedelen in de trein en oplossing

Toon eerste bericht

99 reacties

Reputatie 3
Gister (14-09-2016) 2 bedelaars op de trein.
Vandaag (15-09-2016) ook weer een bedelaar op de trein. Je ziet totaal geen conducteur door de trein heenlopen.
In beide gevallen heb ik op Sloterdijk service en veiligheid geïnformeerd en de bekende bedelbriefjes overhandigd. vandaag ca. 20 briefjes.
Steeds hetzelfde traject Haarlem-Sloterdijk met vertrektijd in Haarlem om 15:32 uur.
Waarom geen waarschuwing in de trein en echt stevige controles op en in de trein en op het station Sloterdijk en Haarlem.Steeds wordt er gebedeld op dit traject Kennelijk is het rendabel.
Dit is echt structureel. De echte reizigers hebben last van dit gebedel.
@Kroon.W, Ik snap dat de overlast van bedelaars zeer vervelend is. Mocht je Twitter hebben mag je ook altijd direct een tweet naar ons sturen met de uiterlijke kenmerken van deze persoon + treinstelnummer. Wij lichten het personeel in de trein dan direct in, zodat de kans op heterdaad betrappen vergroot wordt.
Reputatie 3
Het bedelen start altijd in dat treindeel dat het verst weg is van de conducteur. De bedelaars kijken altijd eerst waar de conducteur zich vertoont bij aankomst op het station (Haarlem) van uit Den Haag. Kijken dan wat de conducteur doet (loopt deze naar een ander treindeel). Bij het weg fluiten van de trein start gelijk het bedelen en dus ver weg van conducteur. Het helpt dus juist als er handhavers zich vertonen incognito (burger kledij) en gaan zitten tussen de reizigers in. Dan is er een heterdaad te constateren en dus een flinke pakkans. En bescherming van de reiziger.
Reputatie 1
Ja aanpakken die bedelaars in de trein. Ik geef geen ene cent aan dat aso volk. Wanneer ik zo'n pak met zakdoek en een papiertje krijg, flikker ik die meteen in de prullenbak. jullie hadden die blik van het gezicht van de bedelaar moeten zien. Is echt lachuhh!
Ik zeg net als Mark Rutte: " Pleur op!!"
Reputatie 3
Vandaag (16-09-2016),
2 conducteurs en een lange trein zien de bedelaar op het station van Haarlem instappen. Via de geluidinstallatie werd een melding gedaan dat er bedelaars zijn op gestapt in het treindeel waarin ik ook zelf in zit.
De conducteurs blijven in het andere treindeel.
De bedelaar gaat gewoon haar gang zoals gebruikelijk.Legt haar zielige briefjes weer neer. Voordat zij haar briefjes kon oppakken heb ik een flink aantal hiervan opgehaald en deze op station Sloterdijk aan de conducteur overhandigd.
De bedelaar wordt niet ingerekend en ook niet op gepakt op Sloterdijk.
Ik verwacht dus dat zij met de eerstvolgende intercitytrein weer vertrekt naar Haarlem.
Waarom is zij nu niet ingerekend door service en veiligheid?
Reputatie 7
Omdat er geen heterdaad situatie is, dus op welke wettelijke grond zou er dan een aanhouding moeten zijn?
Reputatie 3
Nou wat denk je dat een conducteur even gaat kijken in dat andere treinstel ?

Controleer haar kaartje maar eens met voorrang....
Reputatie 7
Als je al weet wie het is, dan kan je dat inderdaad doen. Dan hebben ze een geldig ID bij, dus schrijf je een UVB. Als je ze ziet bedelen, schrijf je daar ook een bekeuring voor of die zeg je aan. In alle gevallen is er geen enkele sprake van een aanhouding, omdat de HC zelf bevoegd is. Als ze geen ID hebben, dan kan er aangehouden worden, maar die fout maken ze tot nu toe in mijn ervaring niet
Reputatie 3
Op 19-09-2016 reed er een sprinter in plaats van een Intercitytrein. De sprinter werd dus niet gebedeld en de bedelaars verkozen ervoor om op station Haarlem te blijven wachten op de volgende intercity. Ik kwam met de sprinter aan op Amsterdam-Sloterdijk en ik wist dat de bedelaars een volgende trein zullen pakken vanuit Haarlem. Ik heb dit verwittigd aan een medewerker van NS op Sloterdijk. Hij riep de bijstand op via de porto. Drie service en veiligheid medewerkers kwamen en hebben extra en gericht gepost op het aankomst perron vanuit Haarlem. Ik heb geen terug bericht gehad maar ga ervan uit dat deze handeling de oplossing is voor n het bedelen. Aanhouding op het aankomst perron en of vertrek perron.
Vandaag geen bedelaars gezien.Wat een gemak voor alle reizigers.
Reputatie 3
Hoewel ik die actie toejuich, zal er niemand aangehouden zijn op het perron.

Waarvoor dan ?? Hooguit zwartrijden.

Al zouden er meer teams moeten staan gedurende langere periode op de genoemde stations.
Reputatie 3
Als de rekening van het zwartrijden en het bedelen bij aanhouding contant moet worden betaald is de winst van de bedelaar weg.
Als dan ook die stomme briefjes worden ingenomen en het verworven contante geld wordt geconfisceerd is bedelen in de trein zinloos.
Het gaat om de pakkans en meer controle in de trein zelf.
Reputatie 7
Direct betalen moet niet, we kunnen mensen niet dwingen. Voor een bekeuring bij bedelen al helemaal niet, die loopt bij het CJIB. Op bedelen kunnen ze overigens niet aanhouden of bekeuren, want ze hebben geen heterdaad. Aanhouden voor zwartrijden, kan alleen aanhouden voor niet tonen identiteitsbewijs bij staandehouding voor het zwartrijden.

Om geld in te nemen hebben wij geen bevoegheid voor.
Reputatie 3
Vandaag was de vaste bedelaar er weer. Voorste treindeel (conducteur zat achterin) werd weer voorzien van die stomme bedelbriefjes. Ik heb er weer een aantal opgeraapt en afgegeven aan service en veiligheid met de omschrijving van de bedelaar.
Ik doe niets met Twitter.
Geen conducteur door de trein gezien op het traject Haarlem-Amsterdam-Sloterdijk. Vertrektijd Haarlem om 15,32 uur.
Jammer om te lezen Kroon.W, maar bedankt voor het melden. Ik ga het uiteraard weer doorgeven.
Reputatie 3
Beste Mirjam,
Ik ben blij dat je actie onderneemt. Dit duurt zo al maanden zo en steeds zijn die Roemeense?) bedelaars er weer.Ik ben gewoon bang dat deze klootzakken spullen van slapende reizigers stelen en als die dan weer wakker worden zij boos zijn op de NS. Ik vind het zo jammer dat de NS hierin zo slap optreedt en daardoor de bedelaar de gelegenheid geeft te bedelen in de trein. Controle door bijvoorbeeld een conducteur zie ik nauwelijks op het traject Haarlem - Sloterdijk. Kennelijk is de conducteur niet zeker terwijl ondersteuning incognito hiervoor een prima optie is. Wat mij betreft moet het bedelen opgelost zijn en ook de slapende reizigers moeten zich in de trein ook veilig kunnen voelen.
Als ik verneem van een collega dat het bedelen al rond 09:00 uur start en tijdens mijn trein reis wordt er ook gebedeld ben ik teleurgesteld in de NS. Pak toch aan die bedelaars (klootzakken lik op stuk) en stel uw reizigers echt veilig.in de trein.
Reputatie 3
Vandaag (26-09-2016) was de bedelaar weer in de trein aan het bedelen.Kennelijk zijn alle acties etc. onvoldoende het bedelen te stoppen.De reizigers worden weer lastig gevallen met die domme briefjes.Ik had toevallig een eerdere trein omdat deze trein ca. 5 minuten vertraging had.Vertrek vanuit Haarlem ca 15.22 uur.De bedelaar stapte uit de trein op Sloterdijk om weer een trein naar Haarlem te pakken. Het bedelen stopt nu niet.
Reputatie 6
Badge
Vandaag had ik er ook 1 te pakken. Ik vond het zo heerlijk dat ze iedereen een briefje gaf en mij duidelijk oversloeg. Ik heb een duidelijke indruk achter gelaten, hopelijk doen andere reizigers dat snel ook!
Reputatie 3
Het bedelen in de trein is nog niet afgelopen. Vandaag (11-10-2016)zelfs 3 bedelaars in de trein. 1 van de bedelaars werd aangehouden maar zij dat ze geen documenten kon (wilde) tonen (Geen ID, geen paspoort, geen treinkaartje) Kortom niets.
En wat gebeurt er??
De bedelaar kan opnieuw uit de trein op Sloterdijk stappen en weer instappen op een intercity naar (Dordrecht) naar Haarlem. Daar kan zij weer vrolijk verder bedelen.

Vorige week sprak ik 2 conducteurs inzake bedelen op de trein.
Relaas: Je moet de bedelaars op heterdaad betrappen. Overdragen aan de (spoor) politie. Dit soort van mensen zijn eigenlijk draaideur mensen. ze hebben wellicht al tig (25 stuks Uitstel Van Betaling.) De rechter poetst dit weg wegens onkunde bedelaar of fouten in de procesvoering en je ziet de bedelaar weer terug op de trein bedelen.
Misschien moeten conducteurs een bonus krijgen voor aanhouding en overdragen aan politie etc. Niets doen lost niets op. De bedelaar lacht zich rot en verdient veel geld door reizen in de trein en bedelen.
NS Dat moet je toch niet willen in je trein.
Reputatie 3
Deze week kwam ik elke dag ik die bedelaars tegen in de trein (zonder ID en plaatsbewijs). Het zijn de vaste bedelaars van buitenlandse (roemeense ) afkomst.
Gisteren zijn deze beide vrouwen het station van Haarlem uitgezonden.door NS personeel uit de trein (intercity naar Dordrecht om 15.28 uur)
Vandaag heb ik deze opnieuw aangewezen aan de politie op station Sloterdijk (om ca. 15.40 uur). Ze liepen weer door de trein met hun zielige briefjes en zakdoekjes.
Wanneer wordt dit bedelen gestopt.
Wie pakt dit op en handelt dit echt af?.
Reputatie 1
de volgende keer moet ze deze gasten overdrachten aan de spoorwegpolitie en zorgen dat ze een enkeltje Roemenie.
@Kroon.W Als ik het goed lees, worden de betreffende bedelaars regelmatig aangehouden door NS personeel of de (Spoorweg)politie. Vervolgens wordt er een boete of Uitstel van Betaling uitgeschreven. Blijkbaar schrikt dit deze bedelaars niet echt af. Helaas hebben we ook weinig andere mogelijkheden.
Reputatie 3
Badge
Deze week kwam ik elke dag ik die bedelaars tegen in de trein (zonder ID en plaatsbewijs). Het zijn de vaste bedelaars van buitenlandse (roemeense ) afkomst.
Gisteren zijn deze beide vrouwen het station van Haarlem uitgezonden.door NS personeel uit de trein (intercity naar Dordrecht om 15.28 uur)
Vandaag heb ik deze opnieuw aangewezen aan de politie op station Sloterdijk (om ca. 15.40 uur). Ze liepen weer door de trein met hun zielige briefjes en zakdoekjes.
Wanneer wordt dit bedelen gestopt.
Wie pakt dit op en handelt dit echt af?.

En hoe wilde u dit 'echt afhandelen'?
Als het inderdaad om Roemenen gaat: die hebben in Nederland geen verblijfsdocument nodig, dus het land uitzetten zal buitengewoon ingewikkeld zijn. Bedelen is een relatief licht 'vergrijp'; daarvoor verdwijn je inderdaad geen dagen in de cel.
Het enige wat erop zit is de pakkans sterk vergroten, en onmiddellijk uit trein en stationsgebied verwijderen, en vervolgens handhaven. Maar dat vergt heel veel menskracht.
Het zou inderdaad geen kwaad kunnen om op het traject Sloterdijk-Haarlem zeer intensief met vliegende brigades te controleren. Al moet je niet raar staan te kijken als er dan plotseling tussen Den Haag en Delft, of tussen Amsterdam Centraal en Amstel, allerlei bedelaars opduiken...
Reputatie 7
Zonder in detail te treden, het zijn Roemenen, heb toevallig afgelopen week er 2 op heterdaad gezien en 2 maal een UVB en Combibon voor bedelen. Meer kan ik niet doen, volgens het Nederlands wetboek. Niemand houd ze tegen om het op de terugweg weer gelijk te doen.
Reputatie 5
Badge
Ik geef toe dat ik dat volk ook pis-beu ben. Pas geleden heb ik er maar eentje zelf eigenhandig de trein uit gezet als reiziger. Ik heb ze met verheffende stem gezegd: "Get out! NOW!" en langzamerhand droop hij af. Uiteindelijk nog even de deur gewezen op het station 'in the middle of nowhere' en weg was hij.
Daarna even de HC ingelicht die direct daar een politie op af stuurde.

Liever een klein station waar je 20 minuten moet wachten op de volgende trein, dan een druk station waar hij snel een onbekende trein invliegt die gereed staat.

Normaal ben ik altijd erg aardig, maar als dit volk ongestoord met zakdoekjes begint te gooien terwijl ik rustig een krantje lees in een stiltecoupé, dan kan ik opeens even uit mijn slof schieten. Gebeurt niet vaak, maar het 'kan gebeuren. Dus als ze meelezen: Gij zijt gewaarschuwd 😉
Reputatie 3
Het moet toch niet gekker worden dat reizigers die snel van A naar B willen de bedelaars uit de trein moeten gaan zetten terwijl het NS personeel:
- niet wil controleren op zwartrijden (bedelaars hebben geen kaartje of hebben een gevonden kaartje van heden of gisteren):
- zich verstoppen in de machinisten ruimte voor of achter in de trein:
- net doen of bedelen de gewoonste zaak is ;
- aangeven het heeft toch geen zin dit aan te pakken;
- ze hebben al tig uitstel van betaling (uvb) en 1 meer heeft geen zin en morgen zitten ze weer in de trein te bedelen.
Ik denk dat de NS dit structureel moet aanpakken en ook echt handhavend op moet treden.
Geen geldig plaatsbewijs is gewoon direct afrekenen.
Ze lopen dagelijks weg met een bedrag per persoon van meer als € 200,=. Dus die rekening kunnen ze direct afrekenen.

Reageer