Bedelen in de trein en oplossing

Toon eerste bericht

99 reacties

Reputatie 7
@Kroon Je kunt ze niet dwingen direct af te rekenen.
Ik geloof niet dat conducteurs dit probleem alleen op kunnen oplossen. 🆒
Reputatie 7
Badge +4
Het is een probleem in onze samenleving dat zich ook duidelijk bij NS manifesteert. Conducteurs moeten zich net als iedereen aan de wet houden. Dat geldt juist in het contact met deze criminele bendes.
Ik denk dat de terugkeer van het burgerschap wel een goede zaak zou zijn als we dit fenomeen willen bestrijden. Als er in elke coupé twee mensen zijn die het deze jongens moeilijk maken, dan zou het probleem niet bestaan. Zelf passief blijven en lekker schelden op de conducteur, is wel erg makkelijk.
Reputatie 3
Als er in elke coupé twee mensen zijn die het deze jongens moeilijk maken, dan zou het probleem niet bestaan. Zelf passief blijven en lekker schelden op de conducteur, is wel erg makkelijk.
Je mag je nooit verschuilen dat reizigers zelf deze bedelaars de trein uitzetten. Dit hoort toch echt thuis bij de conducteur of NS politie.
Het zijn gewoon draaideur criminelen en pakken wat ze kunnen pakken en hebben niets in de trein te zoeken.
T.a.v controle door de conducteur die heb ik al maanden op dit traject niet mogen meemaken. Dus de pakkans is nihil. Dat geldt ook voor de bedelaars.
Reputatie 7
Badge +4
Dat schrijf ik niet. Moeilijk maken is geen eufemisme maar de jongens even volgen en de medepassagiers er op wijzen wat ze doen, daar hebben ze echt een hekel aan. Niet al te vriendelijk tegen ze spreken kan ook, het zijn geen helden, ze zijn zelfs aan de zielige kant. Dat is toegestaan.
Iedere burger heeft overigens het recht iemand staande te houden en mag alleen verhinderen dat ze weglopen, maar in de praktijk gebeurt het niet en kan het inderdaad van wijsheid getuigen dat door de conducteur te laten doen.
Reputatie 2
http://www.dumpert.nl/mediabase/7024607/fea27b09/straatmuzikant_krijgt_boete.html
Op mijn favoriete website is weer een filmpje opgedoken van straatmuzikanten. Wat mij betreft goed dat ze bekeurd zijn in het licht van de huidige bedeloverlast (in de veronderstelling dat ze ook geld inzamelde)
@Dumpertfan, deze hebben wij natuurlijk ook niet gemist. We gaan intern na wat hier precies is gebeurd en nemen daarvoor contact op met de betrokken collega's. We hebben de afspraak dat voor optredens in de trein of op het station altijd vooraf toestemming gevraagd moet worden. Ook omdat wat de ene reiziger het als entertainment ervaart en door een andere als bedelen of als overlast kan worden ervaren.
Reputatie 3
Vandaag opnieuw 2 bedelaars in de trein tussen Haarlem en Sloterdijk. Treintijden vertrek uit Haarlem richting Sloterdijk om 15.25 uur.
Ik snap nog niet dat de bedelaars de gelegenheid krijgen om:
- 1 in de trein te komen:;
- 2 kunnen (ongestoord)bedelen
- 3 dat dit niet (voldoende) wordt opgepakt door conducteur
- 4 dat dit niet (voldoende) wordt opgepakt door machinist
- 5 dat dit niet (voldoende) wordt opgepakt door Service en Veiligheid medewerkers,
- 6 politie
- 7.Immigratiedienst (het zijn mensen vanuit het oostblok.
etc, etc.
Wat betreft 7, ze mogen vrij reizen naar Nederland.

Voor de rest helemaal mee eens.
Reputatie 3
Nog bijna dagelijks tref ik op de trein bedelaars aan. Het is bijzonder dat dit nog steeds aan de orde is.
Zelfs vandaag 2 bedelaars op de trein die toch uitstapten uit de trein terwijl de trein wachtte op de politie. De conductrice had daarom verzocht. Dit omdat zij beiden niet een geldig ID wilden tonen. Wel hadden zij een opgeraapt treinkaartje van gister. De politie was niet op tijd bij de trein.
Kortom het bedelen gaat kennelijk gewoon door en de overlast voor de reiziger blijft voortbestaan.
Ik snap niet waarom die bendes/bedelaars dan niet meteen het land kan worden uitgezet. Ik denk dat je ze beter kunt overdragen aan de marresauschee. Dit blijft anders een aanhoudend probleem. Je gaat toch geen reizigers lastig vallen door steeds geld te vragen?
Je kan ze niet het land uitzetten helaas.
Misschien moet er soort app komen zodat je het bewijs via je smartphone naar de politie kunt doorsturen en misschien dat ze als nog sneller kunnen arresteren. Net als dat je voor hooligans, een hooligan app hebt, maar dan voor bedelaars en bedelaars app. Is het alleen bij Sloterdijk? Of in Haarlem? Ik heb ze namelijk in het verleden ook tussen Weesp en Amsterdam gezien, toen zat ik in de sprinter.
Reputatie 6
Badge
Om iemand het land uit te zetten dient een groter misdrijf gepleegd te worden dan mensen zonder toestemming om geld vragen. Denk bijvoorbeeld aan een bankoverval of verkrachting. Ik vind jullie nu wel een fractie overdrijven.
Reputatie 3
Ik zou het prettig vinden dat als er bijvoorbeeld wordt gebedeld in de trein je dit kunt door melden via een telefoonnummer.. Door deze melding kan de politie klaar staan op het aankomst station om deze bedelaars in de kraag te vatten.
Dat telefoonnummer kan ook het nummer zijn van de in de trein aanwezige conducteur en of meereizende conducteurs en machinisten die ook samen in actie kunnen komen. Het gaat erom dat de bedelaars worden aangehouden en op afspraak over gedragen aan politie en / of immigratiedienst.
Het gaat erom dat reizigers zich veilig voelen en niet worden bestolen.
Gister (16-03-2017) 3 bedelaars op station Haarlem die deze keer niet in de trein stapten omdat :
- Deze relatief kort was;
- Zij nog voor het instappen door de conducteur werden gezien;
- De pakkans daarom te groot was;
- De volgende intercity er over 15 minuten komt. (mogelijk langere trein en kleine pakkans.
Reputatie 1
Ik zou het prettig vinden dat als er bijvoorbeeld wordt gebedeld in de trein je dit kunt door melden via een telefoonnummer.. Door deze melding kan de politie klaar staan op het aankomst station om deze bedelaars in de kraag te vatten.
Dat telefoonnummer kan ook het nummer zijn van de in de trein aanwezige conducteur en of meereizende conducteurs en machinisten die ook samen in actie kunnen komen. Het gaat erom dat de bedelaars worden aangehouden en op afspraak over gedragen aan politie en / of immigratiedienst.
Het gaat erom dat reizigers zich veilig voelen en niet worden bestolen.

Het is al eerder gezegd, maar als 'wij' als BOA de personen niet op heterdaad betrappen dan kunnen we niet heel veel (en hetzelfde geldt voor agenten). Enige wat ik altijd kan doen is hun op hun vervoerbewijs controleren en dan eventueel een Uitstel van Betaling uitschrijven. Een combibon kan enkel op heterdaad. Een dergelijk telefoonnummer gebruiken met als doel de bedelaars daadwerkelijk op te laten pakken is alleen bruikbaar als de beller zelf bereid is om de bedelaar als burger aan te houden. Tot heden heb ik helaas nog niemand bereid gevonden die dat wil doen. Ik ben er uiteraard altijd wel blij mee als reizigers mij waarschuwen als er gebedeld wordt.

Gister (16-03-2017) 3 bedelaars op station Haarlem die deze keer niet in de trein stapten omdat :
- Deze relatief kort was;
- Zij nog voor het instappen door de conducteur werden gezien;
- De pakkans daarom te groot was;
- De volgende intercity er over 15 minuten komt. (mogelijk langere trein en kleine pakkans.

We hebben een aantal trajecten waarbij we overspoeld worden met bedelaars. We hebben ook V&S in burger op sommige treinen zitten, maar helaas kunnen deze niet op elke trein aanwezig zijn. Het meest effectieve wat ik kan doen is zorgen dat ik pro-actief waarschuw via de omroep en op de 'bekende stukken traject' even een rondje ga lopen om te kijken wat er in m'n trein zit. En zelfs dan zal ik helaas niet altijd de bedelaars er uit kunnen halen. Zoals al eerder gezegd: het effectiefst is om als reizigers niets geven zodat ze niet constant terug blijven komen.
Reputatie 3
Ik reis nu ca. 1 jaar en 4 maanden om via Amsterdam Sloterdijk (traject Haarlem -Schagen). Dagelijks bedelaar op het traject Haarlem en Sloterdijk. Kennelijk is de pakkans gering omdat het bedelen blijft doorgaan en / of het bedelen lucratief is. Ook lijkt het wel dat dit bedelen een soort van bedrijfsmatige opzet is.
Slapende reizigers kunnen gemakkelijk bestolen worden door deze lieden.
Dus NS pak aan en gebruik alle middelen die dit bedelen niet lonend maakt..
Het blijft een vervelende situatie Kroon.W. Op welk tijdstip reis je regelmatig? En zijn dit dezelfde personen? Dan kan ik dit doorgeven.
Reputatie 2
Het is heel vervelend als men weinig middelen heeft om de bedelaars buiten de deur te houden. En ze blijven maar weer terugkeren.

Maar toen dacht ik o.a. aan de Britse Spoorwegen. Zij gebruiken posters om treinreizigers te waarschuwen tegen van alles (niet alleen voor zakkenrollers, maar ook dat je niet te dicht bij de rand van het perron moet gaan staan, etc.). Dan zijn niet alleen de (incidentele) treinreizgers gewaarschuwd, maar ook de bedelaars.

Niet alleen op het perron maar ook in de trein zelf, zouden dit soort posters opgehangen moeten worden (al dan niet tijdelijk). Omdat het in dit geval voornamelijk om de Roemenen gaat, kan men bv. puur beelden gebruiken zonder tekst. Zo is dan iedereen in de trein gewaarschuwd.

Hoe het onderwerp eruit zou moeten zien, is nu even niet aan de orde.

Het is maar een idee. :8
Ik vind het een goede suggestie Valewijn en ga dit zeker doorgeven.
Reputatie 4
In de metro in Londen loopt veel meer personeel dus is het makkelijker.
Reputatie 2
@Philned.

Als de bedelaars zelf in de trein zien dat met een poster voor ze worden gewaarschuwd, heb je in dat geval geen personeel nodig om ze weg te jagen/op te pakken. Want dan geeft niemand nog geld en houdt het vanzelf op.
Reputatie 3
Het zijn altijd dezelfde groep personen in wisselende samenstelling. De vrouwen gillen moord en brand als zij worden aangeraakt en hebben altijd een baby in de buik. (16 maanden). Altijd die stomme bedelbriefjes. Altijd het voorstellen van ruilen van geld voor een pakje smerige zakdoekjes.
Zij lopen er bij als zijnde conducteur en roepen naar klanten van NS ticket.
Zij stinken een uur in de rondte.
Ik zit meestal op de intercity trein met vertrektijd uit Haarlem van 15.25 uur richting Amsterdam.

De bedelaars stappen uit de trein met aankomsttijd op station Haarlem van 15.20 uur (bestemming Vlissingen) Op station Haarlem stappen ze over (de gehele dag door) op de trein richting Amsterdam.
Bij aankomst op Station Sloterdijk stappen ze weer over op de intercity naar Vlissingen en stappen uit op Haarlem.. Zonder geldig vervoerbewijs.
Dit zijn dus geen goede klanten van de NS. Weg ermee.
Reputatie 6
Badge
Dat is een erg makkelijk traject, geen wonder dat ze niet gepakt worden. Alsof je je verstopt in de bosjes met een camouflage outfit.

Reageer