Bedelen in de trein en oplossing

Reputatie 3
Vrijdag en vandaag weer een bedelaar(ster) door de trein met briefjes en zielige inhoud.De conducteur is niet in de trein zichtbaar. Is het een idee om een centraal telefoonnummer kenbaar te maken dat je als reiziger belt als er wordt gebedeld. Dan kan b.v. de spoorweg politie ingrijpen.op het eerste het beste station Wel bijvoorkeur gekleed als een normale burger zonder politie strepen etc. Dan wordt de pakkans veel groter en kan ook de conducteur een grote rol spelen.

99 reacties

Reputatie 6
Wellicht kan dat nummer kenbaar worden gemaakt door kleine briefjes met het telefoonnummer op de tafeltjes en stoeltjes van de trein te leggen? :D

Maar even zonder grappen: goed idee. Je ziet dat het social mediateam op Facebook en het NS Serviceforum niet 1 2 3 reageert. En niet iedereen heeft Twitter.

Het zou eigenlijk heel mooi zijn als je de HC van een trein kon WhatsAppen, maar dat kon om ener van een reden niet.
Reputatie 3
Nu dat is mij tegen gevallen. Op sloterdijk heb ik een overstaptijd van ca 5 minuten. Ik kan dus wel iemand die bedelt aanwijzen maar moet wel direct verder. Sloterdijk is vaak het uitstapstation en overstap station voor bedelaars voor de trein terug. De bedelaar moet dus zelf ook even wachten en is een prima moment om die op te pakken. Kom ik zelf bij een service medewerker op het station Sloterdijk zijn zij druk met andere zaken als de weg wijzen en helpen van invalide reizigers. Spoorweg politie zie je eigen lijk nooit en medewerkers van NS vluchten weg in ruimten waar reizigers niet mogen/kunnen komen.
Dus kom ik op station Sloterdijk aan heb ik een paar minuten de bedelaar te duiden maar moet dan zelf ook weg.
Eigenlijk komt het erop neer geen actie en de bedelaar gaat verder de andere reizigers lastig te valen en pakken wat zij kunnen en zullen de treinen blijven benaderen. Dat is volgends mij niet de weg die de NS voorstaat. Vandaar een meldlijn telefoonnummer om deze problematiek afte doen.
Reputatie 3
Op 19-09-2016 reed er een sprinter in plaats van een Intercitytrein. De sprinter werd dus niet gebedeld en de bedelaars verkozen ervoor om op station Haarlem te blijven wachten op de volgende intercity. Ik kwam met de sprinter aan op Amsterdam-Sloterdijk en ik wist dat de bedelaars een volgende trein zullen pakken vanuit Haarlem. Ik heb dit verwittigd aan een medewerker van NS op Sloterdijk. Hij riep de bijstand op via de porto. Drie service en veiligheid medewerkers kwamen en hebben extra en gericht gepost op het aankomst perron vanuit Haarlem. Ik heb geen terug bericht gehad maar ga ervan uit dat deze handeling de oplossing is voor n het bedelen. Aanhouding op het aankomst perron en of vertrek perron.
Vandaag geen bedelaars gezien.Wat een gemak voor alle reizigers.
Reputatie 3
Hoewel ik die actie toejuich, zal er niemand aangehouden zijn op het perron.

Waarvoor dan ?? Hooguit zwartrijden.

Al zouden er meer teams moeten staan gedurende langere periode op de genoemde stations.
Reputatie 3
Als de rekening van het zwartrijden en het bedelen bij aanhouding contant moet worden betaald is de winst van de bedelaar weg.
Als dan ook die stomme briefjes worden ingenomen en het verworven contante geld wordt geconfisceerd is bedelen in de trein zinloos.
Het gaat om de pakkans en meer controle in de trein zelf.
Reputatie 7
Direct betalen moet niet, we kunnen mensen niet dwingen. Voor een bekeuring bij bedelen al helemaal niet, die loopt bij het CJIB. Op bedelen kunnen ze overigens niet aanhouden of bekeuren, want ze hebben geen heterdaad. Aanhouden voor zwartrijden, kan alleen aanhouden voor niet tonen identiteitsbewijs bij staandehouding voor het zwartrijden.

Om geld in te nemen hebben wij geen bevoegheid voor.
Reputatie 3
Vandaag was de vaste bedelaar er weer. Voorste treindeel (conducteur zat achterin) werd weer voorzien van die stomme bedelbriefjes. Ik heb er weer een aantal opgeraapt en afgegeven aan service en veiligheid met de omschrijving van de bedelaar.
Ik doe niets met Twitter.
Geen conducteur door de trein gezien op het traject Haarlem-Amsterdam-Sloterdijk. Vertrektijd Haarlem om 15,32 uur.
Jammer om te lezen Kroon.W, maar bedankt voor het melden. Ik ga het uiteraard weer doorgeven.
Reputatie 3
Beste Mirjam,
Ik ben blij dat je actie onderneemt. Dit duurt zo al maanden zo en steeds zijn die Roemeense?) bedelaars er weer.Ik ben gewoon bang dat deze klootzakken spullen van slapende reizigers stelen en als die dan weer wakker worden zij boos zijn op de NS. Ik vind het zo jammer dat de NS hierin zo slap optreedt en daardoor de bedelaar de gelegenheid geeft te bedelen in de trein. Controle door bijvoorbeeld een conducteur zie ik nauwelijks op het traject Haarlem - Sloterdijk. Kennelijk is de conducteur niet zeker terwijl ondersteuning incognito hiervoor een prima optie is. Wat mij betreft moet het bedelen opgelost zijn en ook de slapende reizigers moeten zich in de trein ook veilig kunnen voelen.
Als ik verneem van een collega dat het bedelen al rond 09:00 uur start en tijdens mijn trein reis wordt er ook gebedeld ben ik teleurgesteld in de NS. Pak toch aan die bedelaars (klootzakken lik op stuk) en stel uw reizigers echt veilig.in de trein.
Reputatie 3
Het moet toch niet gekker worden dat reizigers die snel van A naar B willen de bedelaars uit de trein moeten gaan zetten terwijl het NS personeel:
- niet wil controleren op zwartrijden (bedelaars hebben geen kaartje of hebben een gevonden kaartje van heden of gisteren):
- zich verstoppen in de machinisten ruimte voor of achter in de trein:
- net doen of bedelen de gewoonste zaak is ;
- aangeven het heeft toch geen zin dit aan te pakken;
- ze hebben al tig uitstel van betaling (uvb) en 1 meer heeft geen zin en morgen zitten ze weer in de trein te bedelen.
Ik denk dat de NS dit structureel moet aanpakken en ook echt handhavend op moet treden.
Geen geldig plaatsbewijs is gewoon direct afrekenen.
Ze lopen dagelijks weg met een bedrag per persoon van meer als € 200,=. Dus die rekening kunnen ze direct afrekenen.
Reputatie 1
Misschien zouden er wat meer van die figuren met zo'n V'tje op de borst moeten rondlopen ín de trein, ipv met 15 man één ingang van de nachttrein 'bewaken'. Keuzes, keuzes...
Reputatie 6
Badge
NS zou inderdaad een kort calamiteitennummer in het leven kunnen roepen. Dat spoeddingen via Twitter gemeld moeten worden, dat snap ik niet.
Reputatie 7
Probleem is dat om te bekeuren je een heterdaad situatie moet hebben. Een conducteur of iemand van V&S moet het dus echt zelf gezien hebben.
Bij aangifte door de reiziger (dus daadwerkelijk mee naar het bureau en dergelijke) kan het zonder heterdaad van de BOA. Ik heb tot op de dag van vandaag nog niemand daarvoor bereid gevonden.
Goed idee!
Reputatie 2
Probleem is dat om te bekeuren je een heterdaad situatie moet hebben. Een conducteur of iemand van V&S moet het dus echt zelf gezien hebben.
Bij aangifte door de reiziger (dus daadwerkelijk mee naar het bureau en dergelijke) kan het zonder heterdaad van de BOA. Ik heb tot op de dag van vandaag nog niemand daarvoor bereid gevonden.

Ik ben meegeweest, maar helaas zou ik het iedereen afraden.. Persoon is alsnog heengezonden zelfs na het uiten van bedreigingen..
Bedelaars geef je geen geld straatmusikanten geef je ook geen geld
Reputatie 7

Ik ben meegeweest, maar helaas zou ik het iedereen afraden.. Persoon is alsnog heengezonden zelfs na het uiten van bedreigingen..

Vind ik erg vervelend om te horen, bij zowel de NS als bij U is de wil er, maar het Nederlandse systeem verder is dan niet echt handig...

Om maar aan te geven hoe lastig het is een passende oplossing te vinden voor dit probleem..
Het is een terugkerend fenomeen dat er piekmomenten zijn met bedelaars in de trein en op het station. Dit verschilt ook per regio.

Wij zien op dit moment ook regelmatig meldingen van bedelaars in de trein. Het is op de stations en in de treinen niet toegestaan om te bedelen en het is bovendien vervelend voor onze reizigers. Daarom treden wij hier tegen op in samenwerking met de politie, bijvoorbeeld door extra controles op trajecten waar wij meldingen over krijgen. Op onze website vind je meer informatie: http://nieuws.ns.nl/5-vragen-over-bedelen-in-de-trein/.

Wij adviseren onze reizigers overlast te melden bij de conducteur of servicemedewerkers op de stations, maar je mag uiteraard ook contact opnemen met onze klantenservice. Onze medewerkers nemen dan meteen contact op met de Veiligheidscentrale.

Er komt dus (voorlopig) geen calamiteitenlijn, maar wij hebben intern wel korte lijntjes. We raden reizigers dan ook aan om in geval van overlast direct melding te doen via Twitter of telefoon. Vermeld dan:
- Het traject
- Het tijdstip
- De plek in de trein of het treinnummer
Op zich hoef je de bedelaar niet aan te wijzen, Kroon.W. Het is voldoende als je dit meldt bij een collega van mij op het station. Lukt dit je niet vanwege bijvoorbeeld een korte overstap, dan kun je ons dus ook via Twitter of per telefoon benaderen. Sloterdijk is inderdaad een centraal punt voor deze bedelaars, dit was laatst ook in het nieuws te zien. Dit is bekend bij NS en er wordt nu extra aandacht besteed op dit station.

Het zal even duren, maar hopelijk leidt al jullie goede inzet (en die van onze medewerkers) uiteindelijk tot mooie resultaten, en minder overlast.
Reputatie 3
Het gaat mij bijna altijd over de intercity trein vanuit Dordrecht naar Amsterdam op het traject Haarlem-Sloterdijk. Vertrek uit Haarlem om 15.32 uur en aankomst in Amsterdam Sloterdijk 15.41 uur. Vaak een vrouw dikke kont en of getooid met een groene hoofddoek. Altijd een niet nederlands type en slecht sprekend. Briefjes in de trein en zakdoekjes..
Maar ook in de sprinters tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk.
Ik zit altijd in de 2e klasse daar wordt dus gebedeld.
Zie deze reactie maar als een melding. De grootste kans is de woensdag maar ook de andere dagen in de week.
Reputatie 2
..

Vind ik erg vervelend om te horen, bij zowel de NS als bij U is de wil er, maar het Nederlandse systeem verder is dan niet echt handig...

Om maar aan te geven hoe lastig het is een passende oplossing te vinden voor dit probleem..

Niks dan lof voor de HC en SV, maar daarna zal ik je besparen.. Het zou enorm schelen als de procedure(s) kunnen worden verkort, want ook SV is nu eerst een half uur aan het wachten geweest op politie en daarna nog aangifte/formaliteiten doen in het politiebureau, waar we ook weer even onderweg naar waren. Ofterwijl 1 bedelaar heeft 2 SV medewerkers een uur of meer gekost en ook nog een hoop politietijd en 1,5 uur van mijn tijd als aangever.. Ongelooflijk eigenlijk voor zo iets "simpels"
Reputatie 3
Vandaag 25-07-2016 (intercity Haarlem-Amsterdam vertrek Haarlem 15.32 uur)
weer eens zover. Weer bedelen in de trein door een niet Nederlandse vrouw. Briefjes neer leggen etc. Ik pak het briefje op met zielige inhoud en lever dit af op Sloterdijk NS. Weer eens een zeer flauwe reactie we kunnen er niets aan doen het is vakantie en dus zijn er geen handhavers. Kortom er wordt helemaal geen actie ondernomen.Ik wilde de persoon wel aanwijzen maar hij kon niet weg uit zijn hokje. Blijf daar dan maar dus komt er geen oplossing.
NS staat weer eens voor No Service. Dat kan toch niet. Dat wil geen reiziger. PAK OP wie dit wel kan.
Reputatie 7
@Kroon Ook al wijst u ze aan, dan moet u zelf aangifte doen bij de politie, voor er actie kan worden ondernomen. Wij (HC'S en V&S) kunnen alleen verbaliseren als er sprake is van heterdaad. Degene in het hokje heeft geen BOA, dus kan sowieso niet verbaliseren..
Het spijt me van die reactie(s). Wanneer wij via klantenservice, via welk kanaal dan ook, hierover signalen krijgen spelen we het gelijk door naar de veiligheidcentrale.
Reputatie 3
Het is echt dagelijks in mijn trein tussen Haarlem en Sloterdijk. Kan er geen handhaver in incognito in de trein een heterdaad op maken???? Hoe heeft dit zover kunnen komen en staat er op Sloterdijk geen handhaver klaar??? Slapende passagiers kunnen worden bestolen en goed gelovige passagiers geven kennelijk geld dus gaat het maar door en wanneer komt dit tot een einde. Zou een telefoonnummer at je belt geen oplossing kunnen bieden.?

Reageer