beantwoord

Bediening Elst dienstregeling 2017

• 7 oktober 2015
  • 37 reacties
  • 4494 Bekeken

Ik reis dagelijks van mijn woonplaats Elst naar Deventer. Op dit moment is dat een rechtsstreekse verbinding met een reistijd van 49 minuten. Ik hoorde dat vanaf 2017 de intercity Roosendaal-Zwolle niet meer in Elst zal stoppen, maar dat er wel een extra sprinter gaat rijden tussen Nijmegen en Arnhem. Dat betekent voor mij in ieder geval een overstap in Arnhem, maar bij een ongunstige afstemming van sprinter en intercity ook tot maximaal 15 minuten extra reistijd. Bij een gunstige dienstregeling is de extra reistijd nihil (al blijft de overstap vervelend). Zorgt NS ervoor dat de overstap van sprinter op intercity in de dienstregeling 2017 zo wordt georganiseerd dat de extra reistijd zo klein mogelijk zal zijn?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 7 oktober 2015, 20:12

We zijn inderdaad al aan het nadenken over 2017. Zo zal de Intercity Roosendaal - Zwolle sneller worden en tussen Arnhem en Nijmegen niet meer stoppen. De kleine stations tussen Arnhem en Nijmegen krijgen wel een nieuwe Sprinter ervoor terug, die door moet rijden naar (en van) Wijchen. Hoe de aansluiting zal zijn voor de richting Deventer/Zwolle is nog niets over bekend.
Bekijk origineel

37 reacties

We zijn inderdaad al aan het nadenken over 2017. Zo zal de Intercity Roosendaal - Zwolle sneller worden en tussen Arnhem en Nijmegen niet meer stoppen. De kleine stations tussen Arnhem en Nijmegen krijgen wel een nieuwe Sprinter ervoor terug, die door moet rijden naar (en van) Wijchen. Hoe de aansluiting zal zijn voor de richting Deventer/Zwolle is nog niets over bekend.
Wanneer wordt dat wel bekend? En hoe houdt NS rekening met de reizigers die doorreizen naar Deventer/Zwolle voor wie dit potentieel een grote verslechtering kan zijn?
De kan bestaat dat zaken al eerder duidelijk worden, maar normaal gesproken wordt de dienstregeling over 2017 door NS pas bekendgemaakt aan het eind van oktober 2016.
Het lijkt mij niet dat er goed nagedacht is over de consequenties voor de mensen die elke dag van Nijmegen Lent, Elst of Arnhem Zuid naar een van de steden op het traject voorbij Arnhem gaan. Zijn die 8 minuten tijd besparing op het traject tussen Nijmegen en Zwolle zo belangrijk dat het meer weegt dan 15 -20 min extra reistijd + overstap ongemak + vaak gemiste aansluitingen van de forenzen uit de boven genoemde plaatsen? Hoeveel mensen reizen er elke dag uit Nijmegen naar Zwolle dat die 8 minuten voor ze een tastbare verbetering zou zijn? Ik vind het een onnodige sleutelen aan iets wat nu wel goed werkt. NS geeft zelf toe niet te zijn voorbereid voor het nieuwe dienstregeling.
Hoeveel mensen reizen er elke dag uit Nijmegen naar Zwolle dat die 8 minuten voor ze een tastbare verbetering zou zijn?
Dat de intercity Zwolle - Roosendaal niet meer van Arnhem tot Nijmegen voor stoptrein speelt is voordelig voor reizigers van Noord en Noordoost Nederland (Arnhem en noordelijker) naar Nijmegen Brabant en Zeeland v.v., behalve degenen die alleen van Arnhem naar Nijmegen v.v. reizen. Dat gaat om ongeveer 10.000 reizigers per dag. (bron (pdf, pag 11)). Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid komen qua totaal aantal in- en uitstappers per dag nog niet aan dat aantal en dan moeten degenen die hier gezien hun reispatroon geen last van hebben er nog af. Bovendien zal de overstaptijd in Arnhem van Lent naar Deventer/Zwolle eerder 5 dan 15-20 minuten zijn.
Daar geloof ik niets van dat er 10 000 reizigers elke dag de lange afstanden afleggen. Een in mooie woorden gekleed leugen van NS. Meerderheid van de reizigers zijn forenzen op delen van het traject en die gaan die 8 -9 min op hele traject nauwelijks voelen.
Weer zo'n ondoordacht wijziging die er moet uitzien dat het gunstig is voor de reizigers en eigenlijk helemaal niet is.
Reputatie 4
Badge
Ik ben erg blij dat de IC Zwolle-Roosendaal niet meer stopt tussen Arnhem en Nijmegen. Van Zutphen naar Den Bosch is het altijd een bizar gesukkel tussen de Rijn en de Waal.
Het is natuurlijk jammer voor mensen die van/naar de kleine stations reizen. Van de andere kant zijn dit de stations in Nederland (vooral Arnhem Zuid en Nijmegen Lent) waar een stop het vaakst opgeheven wordt als de IC vertraging heeft. Dat is buitengewoon onwenselijk.

Als er een goede sprinter voor in de plaats komt, lijkt me dit een redelijke aanpassing. Dat een IC aan het begin of eind van een route wat kleine stations meeneemt, is wel te begrijpen, maar midden in het traject opeens een stoptrein worden, dat is nogal bizar. Dat maakt ook de materieelinzet ingewikkeld, want aan IC-materieel worden andere eisen gesteld dan aan sprintermaterieel.
Zo'n reactie snap ik echt niet. Die gesukkel zijn hoogstens 5 - 10 min extra zit-tijd in de trein. Dus tijd en comfort winst erg gering. Daar tegenover staat dat de mensen uit die plaatsen zullen in Arnhem moeten overstappen in Arnhem Centraal en de Intercity zal zeker uit het perron 11 vertrekken terwijl de sprinter op perron 1b aankomt (met logische denken van NS is dat te verwachten). Dat wordt dus echt rennen en vaak missen, dus 30 min wachten.
Nu heb ik 45 min om in de trein te werken, straks is dat pakweg 30 en nog 15 min extra overstaptijd. En dat voor mensen die het erg vinden 8 min langer in de trein te zitten. WALGELIJK!!!!
Reputatie 4
Badge
Ik vind het oprecht jammer voor u, maar voor andere mensen ontstaat een betere verbinding.

De versnelling van de IC Zwolle - Roosendaal zorgt ook voor betere aansluitingen in Brabant richting Dordecht en Vlissingen.

Rond Arnhem en Nijmegen komen er rechtstreekse stoptreinen Den Bosch - Arnhem en Wijchen - Zutphen, waardoor juist het regionaal verkeer veel meer rechtstreekse verbindingen krijgt. Alleen de reizigers vanuit Deventer en Zwolle naar de kleine stations tussen Arnhem en Nijmegen moeten dus straks overstappen. En vanuit het zuiden geldt dat alleen voor Tilburg en verder.
Over het geheel gaan er veel meer treinen rijden in deze regio met meer directe verbindingen.
(Als de Prorail de puzzel goed weet te leggen).
Is al bekend welke en hoeveel treinen per uur 's avonds en op zondag te Elst gaan stoppen. Zijn deze netjes over het uur verdeeld; sluiten deze netjes aan op de intercity's?
Reputatie 1
Beste reizigers op het traject Nijmegen - Elst - Arnhem Centraal:

Over vertrektijden weet ik zelf helaas ook niets van helaas, dus daar kan ik helaas niks over kwijt en moet ik het doen met informatie die ik zelf wel weet:

IC Nijmegen - Utrecht - Den Helder / Schiphol: Zowel in 2016 als in 2017 Non-stop tussen Nijmegen en Arnhem Centraal.

IC Roosendaal - Nijmegen - Arnhem Centraal - Zwolle:
2016: Stopt tussen Nijmegen en Arnhem Centraal op alle tussengelegen stations (Dus ook in Elst).
2017: Tussen Nijmegen en Arnhem Centraal non-stop: 10 minuten sneller voor doorgaande reizigers (die dus verder reizen dan Nijmegen en Arnhem Centraal).

Arriva Tiel - Elst - Arnhem (plannen voor dagelijks 2x per uur, en slaat waarschijnlijk nog steeds Arnhem Zuid over).

Sprinter Zutphen - Nijmegen: Rijdt door naar Wijchen (in elk geval doordeweeks).

Sprinter Deurne - 's-Hertogenbosch - Nijmegen (2016): Wordt in 2017 gesplitst in 's-Hertogenbosch en verlengd in Nijmegen.

Sprinter a) Deurne - 's-Hertogenbosch.
Sprinter b) 's-Hertogenbosch - Nijmegen - Arnhem Centraal.

Waarschijnlijk tussen Nijmegen en Arnhem netjes om de 15 minuten een trein denk ik, maar er zijn 2 problemen:
1) Spoorbrug bij Ravenstein
2) voor de IC zowel Spoorbrug bij Ravenstein als enkelspoor tussen Deventer en Olst.
*Voor sprinter Wijchen - Nijmegen - Arnhem Centraal zijn er dus geen problemen dus die kunnen mogelijk het probleem van de Sprinter 's-Hertogenbosch - Arnhem Centraal oplossen wat betreft een goede verspreiding van vertrektijden (nette kwartierdienst).

Omdat u in Elst woont en u naar Deventer wilt reizen kan ik u het volgende adviseren.

*Vertrektijd wordt langer i.v.m. overstappen in Arnhem Centraal omdat de IC niet mee in Elst stopt (rijdt non-stop tussen Nijmegen en Arnhem Centraal)

Reis met de Sprinter van Elst naar Arnhem Centraal:
-Sprinter 's-Hertogenbosch - Arnhem Centraal
-Sprinter Wijchen - Zutphen
-Stoptrein Tiel - Arnhem Centraal (Arriva, dus let op met in- en uitchecken).

2) Stap over op Arnhem Centraal op de intercity naar Zwolle. Deze stopt ook in Deventer.

Ander advies:
Indien de aansluiting in Arnhem Centraal slecht is en in het slechtste geval 15 minuten duurt is er nog een andere optie ter compensatie van de overstaptijd.

Reis met de Sprinter naar Zutphen (of Dieren, want daar kunt u op het zelfde perron overstappen).
Stap pas in Dieren of Zutphen over op de intercity naar Zwolle.

*Sprinter stopt op alle tussengelegen stations, terwijl de Intercity vanuit Nijmegen alleen stopt op Arnhem Centraal, Dieren en Zutphen (en verder naar Deventer, Olst, Wijhe en Zwolle).

Vertrektijden 2016 incl. overstaptijd tussen Sprinter en intercity tussen Arnhem Centraal Zutphen in de richting van Zutphen:

Arnhem Centraal :10 / :40 Intercity en :24 / :54 sprinter (dus 14 minuten overstaptijd)
Dieren :12 / :42 Sprinter en :21 / :51 intercity (dus 9 minuten overstaptijd)
Zutphen :24 / :54 aankomst Sprinter en :04 / :34 Vertrek IC naar Deventer en Zwolle. (dus 10 minuten overstaptijd)
Reputatie 1
Zo'n reactie snap ik echt niet. Die gesukkel zijn hoogstens 5 - 10 min extra zit-tijd in de trein. Dus tijd en comfort winst erg gering. Daar tegenover staat dat de mensen uit die plaatsen zullen in Arnhem moeten overstappen in Arnhem Centraal en de Intercity zal zeker uit het perron 11 vertrekken terwijl de sprinter op perron 1b aankomt (met logische denken van NS is dat te verwachten). Dat wordt dus echt rennen en vaak missen, dus 30 min wachten.
Nu heb ik 45 min om in de trein te werken, straks is dat pakweg 30 en nog 15 min extra overstaptijd. En dat voor mensen die het erg vinden 8 min langer in de trein te zitten. WALGELIJK!!!!

rennen en trein missen is vervelend en gebeurd vaak met reizigers in Arnhem die hun aansluiting missen tussen de Sprinter Zutphen - Nijmegen en sprinter naar Ede-Wageningen in beide richtingen (2 min. overstaptijd).

NS heeft gekozen om de intercity tussen Nijmegen en Arnhem Centraal niet meer te laten stoppen op alle tussengelegen stations om zo de reistijd voor doorgaande reizigers met 9 minuten te verkorten.
Ter compensatie hier van rijdt de Sprinter van 's-Hertogenbosch - Nijmegen door naar Arnhem Centraal zodat er nog steeds 4x per uur een trein stopt op alle tussengelegen stations.

Of de lange stop van 7 minuten van de intercity in Nijmegen verkort wordt, weet ik niet wegens gebrek aan vertrektijden van de dienstregeling van 2017. (Waarschijnlijk maakt NS dit in november bekend).
Reputatie 1

rennen en trein missen is vervelend en gebeurd vaak met reizigers in Arnhem die hun aansluiting missen tussen de Sprinter Zutphen - Nijmegen en sprinter naar Ede-Wageningen in beide richtingen (2 min. overstaptijd).

NS heeft gekozen om de intercity tussen Nijmegen en Arnhem Centraal niet meer te laten stoppen op alle tussengelegen stations om zo de reistijd voor doorgaande reizigers met 9 minuten te verkorten.
Ter compensatie hier van rijdt de Sprinter van 's-Hertogenbosch - Nijmegen door naar Arnhem Centraal zodat er nog steeds 4x per uur een trein stopt op alle tussengelegen stations.

Of de lange stop van 7 minuten van de intercity in Nijmegen verkort wordt, weet ik niet wegens gebrek aan vertrektijden van de dienstregeling van 2017. (Waarschijnlijk maakt NS dit in november bekend).

Ter toevoeging:
Als overstappen door waardeloze aansluitingen in Nijmegen en/of Arnhem Centraal grote kans is om de Intercity naar Roosendaal of Zwolle te missen kan ik slechts het volgende adviseren:

1) Reis door met de Sprinter naar het eerstvolgende station waar ook de Intercity stopt ter compensatie van de overstaptijd.

-Sprinter naar 's-Hertogenbosch en Intercity naar Roosendaal stoppen in Oss op hetzelfde perron.
-Sprinter naar Zutphen en Intercity naar Zwolle stoppen in Dieren op hetzelfde perron.

2) reizen naar de eindbestemmingen van deze sprinters ('s-Hertogenbosch of Zutphen) kan ook en verkort mogelijk de overstaptijd.

Dit zijn geen aangename oplossingen, maar wel een idee om de overstaptijd te verkorten. Reistijd wordt natuurlijk helaas wel langer (in het ergste geval 30 minuten).
Hoe vaak rijdt die extra sprinter dan? En hoeveel extra tijd ben je dan kwijt? Ik vind eigenlijk dat mensen die nu de duppe ervan zijn vergoeding moeten krijgen...
Reputatie 7
Een vergoeding voor het feit dat een Intercity weer als Intercity gaat rijden in plaats van stoptrein? Het is een tijd een extra luxe geweest dat de Intercity extra stopte, maar er zijn enorm veel reizigers die in de trein zitten die er baat hebben als de trein niet stopt. Zelfs in de spits stappen er maar weinig mensen in op de stopstations, in vergelijking met ic stations. Buiten de spits, toch zeker later op de avond, heb je vaak genoeg dat je voor niets bent gestopt, er stapt dan niemand in of uit.
Reputatie 1
Hoe vaak rijdt die extra sprinter dan? En hoeveel extra tijd ben je dan kwijt? Ik vind eigenlijk dat mensen die nu de duppe ervan zijn vergoeding moeten krijgen...

Station Elst 2016:
Sprinter Nijmegen - Zutphen

IC Roosendaal - Zwolle (stopt tussen Nijmegen en Arnhem Centraal op alle tussengelegen stations)
*Stoppen in Etten-Leur, Olst en Wijhe omdat er geen andere trein komt.

2017:
Sprinter: Wijchen - Nijmegen - Zutphen
Sprinter 's-Hertogenbosch - Nijmegen - Arnhem Centraal (van/naar Eindhoven en Deurne voortaan overstappen in 's-Hertogenbosch) Rijdt vanaf 2017 door naar Arnhem Centraal.

In Elst stopt vanaf 2017 dus 4x een sprinter. Ook blijft Arriva stoppen in Elst (plannen zijn doordeweeks 2x per uur) en slaat Arnhem Zuid over.

*IC Roosendaal - Zwolle rijdt vanaf 2017 tussen Nijmegen en Arnhem Centraal non-stop.
Opvallend is dat ook station Elst wordt overgeslagen.
Deze trein is het mogelijk weer waard om intercity te heten want het lijkt meer op de oude ''Sneltrein''. NS heeft besloten om het woord ''Sneltrein'' niet meer te handhaven en daarom heet het ''Intercity''.
Reputatie 7
@michael weet je zeker dat Arriva nog doorrijdt naar Arnhem, ik heb gehoord dat ze gaan keren in Elst vanaf de nieuwe dienstregeling, op het spoor wat daar speciaal voor is aangelegd in Elst
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestop
Arriva blijft gewoon naar Arnhem rijden en de frequentie gaat overdag omhoog naar 2x per uur. Waarom dat keerspoor is aangelegd is inmiddels een raadsel.
Arriva gaat maar 1x per uur naar Arnhem doorrijden in de daluren (net als nu), de extra trein zal in Elst gaan keren, zo werd het destijds aangekondigd.
Reputatie 4
@bemined
Ik ken dat verhaal, maar de meeste recente berichten geven aan dat alle treinen gaan doorrijden naar Arnhem:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/rechtstreekse_trein_arnhem_-_tiel_blijft-147645
Reputatie 1
Het keerspoor is aangelegd omdat eerst bedoeling was dat vanaf december de Arriva trein uit Tiel zou keren in Elst en niet meer zou doorrijden naar Arnhem. Het keerspoor is aangelegd en blijft voorlopig ongebruikt. Ook vanaf de nieuwe dienstregeling blijft Arriva doorrijden naar Arnhem. Eigenlijk is deze reactie al eerder geschreven door Tamzan en Ik Spoor.

Reactie van Bemined, namelijk afwisselende bestemmingen, 1x Elst en 1x door naar Arnhem is voor mij nog onbekend. Wat mij betreft mag de trein die in Elst keert ook naar Nijmegen rijden, want veel reizigers willen ook naar Nijmegen.

1) Het gaat om Arriva, dus dat gaat lastiger dan als het slechts om NS gaat.

Nijmegen krijgt niet hetzelfde probleem als momenteel in Zutphen van toepassing is, omdat Arriva vanaf december in Limburg komt en Veolia gaat vervangen.
Dat de trein in de daluren slechts 1x per uur naar Arnhem doorrijdt is onlangs nog bevestigd door de gemeente Overbetuwe. Nu wil ik niets uitsluiten, kan best zijn dat het inmiddels weer veranderd is, maar gezien de kwaliteit van de berichtgeving in de media tegenwoordig sluit ik niet uit dat het gewoon verkeerd overgenomen is door de pers en dat 'knip in Elst gaat niet door' en 'extra treinen Tiel - Elst in daluren' is samengevoegd tot 'extra treinen Tiel - Arnhem in daluren'.
Badge +3

Reactie van Bemined, namelijk afwisselende bestemmingen, 1x Elst en 1x door naar Arnhem is voor mij nog onbekend. Wat mij betreft mag de trein die in Elst keert ook naar Nijmegen rijden, want veel reizigers willen ook naar Nijmegen..

Ik kan me herinneren dat de treinen vanuit Tiel ooit afwisselend naar Elst-Arnhem en naar Nijmegen reden. Daar was een verbindingsboog voor van de Betuwelijn naar de lijn Arnhem - Nijmegen. Die verbindingsboog is bij de bouw van de Betuweroute gesloopt waardoor treinen niet meer rechtstreeks van Kesteren naar Nijmegen kunnen rijden.
Reputatie 1

Reactie van Bemined, namelijk afwisselende bestemmingen, 1x Elst en 1x door naar Arnhem is voor mij nog onbekend. Wat mij betreft mag de trein die in Elst keert ook naar Nijmegen rijden, want veel reizigers willen ook naar Nijmegen..

Ik kan me herinneren dat de treinen vanuit Tiel ooit afwisselend naar Elst-Arnhem en naar Nijmegen reden. Daar was een verbindingsboog voor van de Betuwelijn naar de lijn Arnhem - Nijmegen. Die verbindingsboog is bij de bouw van de Betuweroute gesloopt waardoor treinen niet meer rechtstreeks van Kesteren naar Nijmegen kunnen rijden.

Klopt inderdaad en het is dom dat de NS (Reed op dat moment nog naar Tiel) in die tijd deze keuze had gemaakt.
Reputatie 7
Badge +3
Het bezwaar was dat de treinen op beide takken toen maar om de twee uur reden. Later werd er daarom gekozen om ze ieder uur naar Arnhem te laten rijden met in Elst een directe overstap naar Nijmegen.

Reageer