beantwoord

Bediening Elst dienstregeling 2017

• 7 oktober 2015
  • 37 reacties
  • 4493 Bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

Intussen is de nieuwe dienstregeling bekend. De reistijd voor doorgaande reizigers neemt 3 minuten toe, al is er door de nu noodzakelijke overstap natuurlijk wel meer kans op vertraging. Wat ik echter niet eerder had begrepen, is dat de frequentie 's avonds verminderd wordt. De aansluiting richting het noorden in Arnhem is daardoor ernstig verslechterd. Waarom is hiervoor gekozen?
Overigens is er ook goed nieuws: de aansluiting Zatten-Andelst richting Nijmegen in Elst wordt een stuk beter.
Reputatie 1
Overigens is er ook goed nieuws: de aansluiting Zatten-Andelst richting Nijmegen in Elst wordt een stuk beter.

Tiel - Elst - Nijmegen met overstap in Elst wordt 5 minuten en omgekeerd 6 minuten.

Doordeweeks gaat Arriva voortaan om de 30 minuten rijden, ook buiten de spitsuren.
Reputatie 1
Intussen is de nieuwe dienstregeling bekend. De reistijd voor doorgaande reizigers neemt 3 minuten toe, al is er door de nu noodzakelijke overstap natuurlijk wel meer kans op vertraging. Wat ik echter niet eerder had begrepen, is dat de frequentie 's avonds verminderd wordt. De aansluiting richting het noorden in Arnhem is daardoor ernstig verslechterd. Waarom is hiervoor gekozen?

Ik u met 3 minuten bedoeld: De reistijd neemt met 3 minuten toe in vergelijking met de huidige dienstregeling.

Informatie over sprinters Nijmegen - Arnhem:
Vanaf december rijdt de sprinter uit 's-Hertogenbosch door naar Arnhem Centraal (dagelijks). In de avond rijdt deze trein slechts tot Nijmegen.
Avond en zondag rijdt deze trein 1x per uur.

Sprinter Nijmegen - Zutphen (ma - za overdag van/naar Wijchen) rijdt altijd om het half uur.
Avond en Zondag is dit:
1x per uur Nijmegen - Arnhem Centraal
1x per uur Nijmegen - Zutphen.
ma - za overdag: 2x per uur Wijchen - Zutphen

Extra informatie wat betreft de aansluiting op Arnhem Centraal:
Aansluiting (voor de duidelijkheid schrijf ik alleen voor de verbinding Elst - Zwolle v.v., dus aansluitingen in overige richtingen niet vermeld):

In Arnhem Centraal:
Sprinter uit 's-Hertogenbosch geeft aansluiting op de intercity naar Zwolle.
Overstaptijd 7 minuten
Sprinter vertrekt :24 : 54 in Elst en komt om :34 / :04 aan in Arnhem Centraal.
Intercity komt aan om : 07 / :37 aan en vertrekt om :11 / :41
(Wachttijd is dus 3 minuten, maar de overstaptijd is 7 minuten)

Intercity uit Zwolle geeft op Arnhem Centraal aansluiting op de sprinter naar 's-Hertogenbosch. Overstaptijd: 5 minuten.
IC komt om :21 / :51 aan op Arnhem Centraal.
Sprinter vertrekt om :26 / :56 aan op Arnhem Centraal en komt om :05 / :35 aan in Elst.

LET OP: In de avond rijdt de sprinter van/naar 's-Hertogenbosch NIET tussen Arnhem Centraal en Nijmegen.

U moet dan gebruik maken van de sprinter Zutphen - Nijmegen. De overstaptijd in Arnhem neemt toe met ± 15 minuten.
Deze rijdt in de avond en zondag slechts 1x per uur tussen Zutphen en Arnhem Centraal, maar rijdt 2x per uur tussen Arnhem Centraal en Nijmegen.

Als de sprinter van/naar Zutphen, dus niet Arnhem Centraal als vertrek/eindstation heeft dan kan er overgestapt worden op 3 stations.
-Arnhem Centraal (langste overstaptijd want een sprinter is langzamer dan de intercity). Qua overstap wel de beste optie voor reizigers van/naar Elst en ook i.vm. bovenstaand informatie over frequentie van de sprinter.
-Dieren (zelfde perron)
Zutphen: Eindbestemming en vertrek station van de sprinter.
Ik baal ook dat de intercity van Roosendaal naar Zwolle per 11 dec 2016 (ingang nieuwe dienstregeling) niet meer stopt op Arnhem Zuid. Nu moet ik vanaf Breda overstappen in Nijmegen op de sprinter naar Arnhem Zuid. Ik heb een weekend abonnement en overweeg hem nu op te zeggen vanwege dit extra overstap ongemak (met kans op gemiste aansluitingen) en de langere reistijd.
Reputatie 5
Badge
@mar_snip Ik heb even voor u gekeken en ik zie zelf geen reden om het abonnement op te zeggen. Ik heb gezien dat de reistijd 2 minuten verlengd is en dat u inderdaad een overstap in Nijmegen heeft. Ik heb gezien dat dit een vrij ruime overstap is van 10 minuten vanaf het zelfde spoor. Het is dus een kwestie van uitstappen, een paar minuten wachten en in uw volgende trein te stappen. U heeft zelfs speling bij een eventuele vertraging.
Reputatie 1
Ik baal ook dat de intercity van Roosendaal naar Zwolle per 11 dec 2016 (ingang nieuwe dienstregeling) niet meer stopt op Arnhem Zuid. Nu moet ik vanaf Breda overstappen in Nijmegen op de sprinter naar Arnhem Zuid. Ik heb een weekend abonnement en overweeg hem nu op te zeggen vanwege dit extra overstap ongemak (met kans op gemiste aansluitingen) en de langere reistijd.

Ter compensatie rijdt er 4x per uur een trein. In de avond + zondag is dit 2x per uur.

Waarom de trein nu nog stopt in Arnhem Zuid heeft te maken met de splitsing in 2007. In 2006 stopte de sneltrein alleen in Elst terwijl de stoptrein 2x per uur op alle stations stopte.
In 2007 ging de stoptrein van Zutphen voortaan naar Ede-Wageningen.
Sneltrein werd gesplitst in intercity Zwolle - Nijmegen (tussen Arnhem en Nijmegen non-stop) en intercity Arnhem - Roosendaal, stopt tussen Arnhem en Nijmegen op alle stations omdat er geen andere trein stopt.

In 2009 ging de intercity weer van Zwolle naar Roosendaal en ging de sprinter van Zutphen weer naar Nijmegen rijden. Tot nou toe dus 4x per uur een trein.

Tegenwoordig is een stop van de intercity in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent, 2 kleine stations opvallend voor een intercity terwijl de overige intercity's van/naar Utrecht non-stop rijdt. De stop in Elst vindt ik wel normaal.

Vanaf 2017 rijdt ook de intercity Zwolle - Roosendaal non-stop. Dat Arnhem Zuid en Nijmegen Lent wordt overgeslagen is te begrijpen, vooral nu er gewoon 4x per uur een sprinter gaat rijden.
Dat Elst, een groot woonplaats wordt overgeslagen is jammer.

Elst is net zo groot/groter of net iets kleiner dan alle overige stations waar de intercity blijft stoppen zoals Dieren + Oss. Alle andere stations zijn steden of plaatsen waar geen andere trein stopt zoals Wijhe, Olst en Etten-Leur.

In combinatie met een sprinter komt er in Dieren en Oss 4x per uur een trein.
Reputatie 7
Badge +3
Elst heeft 22.000 inwoners. Ter vergelijking Wijchen 41.000 en Oss 58.000. Er is dus weinig dat een stop van de IC in Elst rechtvaardigt.
Reputatie 6
Badge
Als je alleen naar inwoners gaat kijken, dan betekent dat dat de NS veel fouten maakt. Gebruik eens andere argumenten voor een IC stop, Tamzin. Er zijn wel 100 steden die meer dan 70.000 inwoners hebben, op hooguit de helft stopt de IC.......
Reputatie 7
Badge +3
Ik reageerde slechts op de bewering van Michael dat Elst groter zou zijn dan Oss en ander plaatsen in de omgeving.

Overigens zijn er niet zoveel plaatsen van 70.000+ waar geen IC stopt zoals Zoetermeer.
Reputatie 1
Elst heeft 22.000 inwoners. Ter vergelijking Wijchen 41.000 en Oss 58.000. Er is dus weinig dat een stop van de IC in Elst rechtvaardigt.

Bedankt voor het vermelden van het aantal inwoners van Elst, Wijchen en Oss.
Ik had het woord ''net'' beter kunnen weglaten in deze vergelijking.
Reputatie 1
Ik reageerde slechts op de bewering van Michael dat Elst groter zou zijn dan Oss en ander plaatsen in de omgeving.

Overigens zijn er niet zoveel plaatsen van 70.000+ waar geen IC stopt zoals Zoetermeer.

Ik had geschreven: Elst is net zo groot/groter of net iets kleiner dan alle overige stations waar de intercity blijft stoppen zoals Dieren + Oss.

Na het lezen van de inwonersaantallen van Elst, Wijchen en Oss kan ik dit inderdaad beter bijstellen.

Elst: compensatie van 4x per uur Sprinter i.p.v. 2x sprinter en 2x intercity is enigzins te begrijpen.
Arnhem Zuid en Nijmegen Lent: Een wonder dat de intercity hier blijft stoppen tijdens de terugkeer van de sprinter in 2009 en dat dit tot de huidige dienstregeling gehandhaafd wordt.

Wijchen: Fijn dat er nu een spitstrein is en dat dit vanaf 2017 de doorgaande trein naar Zutphen wordt.
Intercity laten stoppen in Wijchen is doordeweeks zeer nodig, vooral tijdens de spits.

Oss: belangrijk station, moet zo blijven. Handig dat er een spitstrein gaat rijden van/naar 's-Hertogenbosch.

Dieren: Fijn dat er 4x per uur een trein stopt. (2x Sprinter en 2x intercity)

Zoetermeer: het laten stoppen van de intercity zou handig zijn, vooral voor reizigers richting Utrecht Centraal.

Harderwijk: Grote woonplaats wat een intercitystop verdiend. In Zwolle staat de trein lang stil, dus hoeft de dienstregeling alleen qua aankomst/vertrektijd in Zwolle hoeft worden aangepast.

Geldermalsen: Als overstapplaats is het handig om de intercity te laten stoppen.

Reageer