Beetje sneeuw....

• 7 februari 2021
  • 81 reacties
  • 2105 Bekeken

En de treinen rijden weer niet. De dame die NS nu runt lijkt me dus even incompetent als het ventje ervoor. In Siberie rijden treinen in Alaska etc. Tijd om de concessie open te breken en te gunnen aan ander dan NS en haar lelijke dochter (prorail). Vinnik. 

81 reacties

Badge +3

Een pak sneeuw is geen probleem en NS wil best rijden, maar door de vele wisselstoringen is dat niet te doen.

ProRail heeft blijkbaar niet genoeg mensen om die ijsvrij te houden, en al zouden ze die hebben mogen die niet het spoor op als er treinen rijden.

Er rijden geen treinen. Dus kan de nieuwe directievoorzitster het goede voorbeeld geven en met wat stoere beveiligingbikkels en conducteurtjes op pad met sneeuwschep en bezem. 

Reputatie 7
Badge +3

Er rijden geen treinen. Dus kan de nieuwe directievoorzitster het goede voorbeeld geven en met wat stoere beveiligingbikkels en conducteurtjes op pad met sneeuwschep en bezem. 

Ook met winterweer als de treinen stilstaan moet de achterste bestuurderscabine natuurlijk wel bemand blijven omdat de essentiële werkzaamheden van de conducteur doorgaan.  

Reputatie 6
Badge

Misschien moet je even het verschil tussen NS en ProRail begrijpen voordat je verder gaat met deze discussie.

ProRail beheert het spoor.

NS rijdt de treinen en is gebruiker van het spoor.

Badge

De trein is alleen essentieel als er coronasubsidie moet worden aangevraagd. Bij sneeuw vinden ze zichzelf helemaal niet essentieel en zoeken de mensen in vitale beroepen het maar lekker zelf uit. 

Tamzin, wat kom je weer verkeerd onder je steen vandaan.  De NS kon vandaag niets aan de ellende doen, als de infra totaal niet wil meewerken dan kunnen we simpelweg geen treinen rijden.  En zoals je weet is de infra van PRORAIL en als goed voorbeeld het volgende.  Vanmorgen rij ik met de eerste trein over een traject en derhalve verwacht ik dat de wissels van dat traject dus al goed liggen voordat ik er overheen moet rijden, rekening houdend met het weer. Nou dan kom je bedrogen uit als 2 wissels op een stukje spoor van een paar honderd meter niet in lijn met elkaar liggen en omdat beide vast zitten je er niet overheen kan.

En wat betreft de achterste cabine, die personeelsleden zitten allemaal thuis ook voor hun eigen veiligheid aangezien de treinen niet rijden en de wegen niet best zijn hier in deze regio.

Ik vind dat jij en TS deze collega’s hier erg schoffeerd terwijl deze collega’s wel op stations reizigers te woord hebben gestaan, de Hc van mijn trein si nog naar andere perrons gelopen m de mensen aan te geven dat ze in onze (gestrande) trein warm konden zitten in plaats van in een wachtruimte die aan alle kanten tocht.  Dit terwijl jij waarschijnlijk nog niet eens vandaag je schoenen hebt aangetrokken en laat staan kilometers gereden hebt op wegen die slecht berijdbaar waren om mensen naar hun werk te brengen.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen

Waarom miljarden aan coronasubsidie voor een sector die vitale werkers bij de eerste de beste sneeuw volledig in de kou laat staan? En dat is ook een verwijt aan NS dat bij winterweer nog steeds categorisch weigert om pendelvervoer met sprinters in te richten op trajecten waar dat wel kan. Alles maar platleggen is een iets te gemakkelijke houding voor een bedrijf dat beweert essentieel te zijn. Daarnaast heeft de sector nagelaten om uiterlijk 2017 overal de wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit zoals in 2011 was afgesproken.

Reputatie 4

@Jeroen

Ik ben al wat ouder en heb de winter van 1979 meegemaakt.

NS liet bij sneeuwval s'nachts lege treinen rijden om de wissels begaanbaar te houden en om ijzel op de bovenleiding te voorkomen. En op veel stations was nog personeel aanwezig dat zand en zout strooide op de perrons en zo nodig een wissel sneeuwvrij maakte.

Ook was de dienstregeling niet heilig. Met de nodige improvisatie lukte het om treinen te rijden. Je moest soms wat langer wachten maar je kwam op je bestemming.

Door de afsplitsing van ProRail is alles te veel afgebakend en aan regeltjes gebonden. Helaas.

Badge

@Jeroen

Waarom miljarden aan coronasubsidie voor een sector die vitale werkers bij de eerste de beste sneeuw volledig in de kou laat staan? En dat is ook een verwijt aan NS dat bij winterweer nog steeds categorisch weigert om pendelvervoer met sprinters in te richten op trajecten waar dat wel kan. Alles maar platleggen is een iets te gemakkelijke houding voor een bedrijf dat beweert essentieel te zijn. Daarnaast heeft de sector nagelaten om uiterlijk 2017 overal de wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit zoals in 2011 was afgesproken.

Je hebt echt gemist hoe het tegenwoordig werkt, PRORAIL is afgeschieden van de NS en nu bepaalt PRORAIL of er gereden mag worden of niet.  En NEE dat mocht niet meer, er was besloten dat alle treinen voor zover mogelijk nog naar een station mochten rijden en anders langs een perron moesten komen te staan.

Dus je kan wel elke keer proberen je ergernis die je ooit hebt gekregen richting de NS te botvieren maar dan heb je het nu toch echt verkeerd.  En de wisselverwarming opdracht is ook niet aan NS verstrekt, hoe kun je het dan in je hoofd halen om dit NS aan te rekenen.

Dat zou hetzelfde zijn als dat ik JOUW vandaag ga aanrekenen dat er geen treinen reden en dat ik 4 uur gestrand heb gestaan met mijn trein, die zijn gehele route heeft afgelegd en dus VITALE werkers gewoon naar hun werk heeft gebracht.  Waarbij ik en mijn collega's vanmorgen over volledig besneewde wegen naar de standplaats moesten om er te zijn voor deze mensen.  Er was vanmorgen bij ons totaal niets aan de wegen gedaan.

Jij bent zo respectloos en hebt kritiek op totaal de verkeerde personen in deze,  BAH.

Badge

@Jeroen

Ik ben al wat ouder en heb de winter van 1979 meegemaakt.

NS liet bij sneeuwval s'nachts lege treinen rijden om de wissels begaanbaar te houden en om ijzel op de bovenleiding te voorkomen. En op veel stations was nog personeel aanwezig dat zand en zout strooide op de perrons en zo nodig een wissel sneeuwvrij maakte.

Ook was de dienstregeling niet heilig. Met de nodige improvisatie lukte het om treinen te rijden. Je moest soms wat langer wachten maar je kwam op je bestemming.

Door de afsplitsing van ProRail is alles te veel afgebakend en aan regeltjes gebonden. Helaas.

De bereidheid om te pendelen is er ook vandaag geweest bij het personeel, alleen was er besloten dat er niet gereden mocht worden vanwege het risico op stranden van treinen met reizigers en dat risico wilde niemand verantwoording voor nemen. Aan het rijdend personeel had het niet gelegen, die hadden echt wel willen pendelen tussen stations om zo toch een treindienst te kunnen bieden.  Er had gewoon zonder opgaaf van tijden gependeld moeten worden daar waar dit mogelijk was.

De afsplitsing had nooit moeten plaatsvinden, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Arriva, Keolis, Connexxion, Qbuzz, DB en NMBS vandaag wel allemaal toestemming van ProRail hebben gekregen om lokaal te rijden en NS niet. Ik denk daarom dat de beslissing om niet te pendelen toch echt bij NS ligt. 

Badge

@Tamzin, hoeveel treinen reden er bij de concurrentenen ? Hoeveel wissels moesten daarvoor goedgelegd worden?  Zoals ik begreep hebben ook de andere vervoerders maar amper gereden maar op rechtoe rechtaan trajecten is dat wat makkelijker toe te staan dan op het complexere HRN.

We konden niet eens naar Amsterdam Centraal rijden vandaag omdat er allemaal monteurs in de wisselstraten bezig waren.  Die moesten op een gegeven moment uit het spoor om de treinen die voor Centraal stonden binnen te laten komen.

Ik weet uit persoonlijke ervaring hoe het vandaag in elkaar zat aangezien ik ook geen alternatieven kreeg en ook neit mocht pendelen met mijn treinstel, dat hebben we voorgesteld aan de verkeersleider nml.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin, hoeveel treinen reden er bij de concurrentenen ? Hoeveel wissels moesten daarvoor goedgelegd worden?  Zoals ik begreep hebben ook de andere vervoerders maar amper gereden maar op rechtoe rechtaan trajecten is dat wat makkelijker toe te staan dan op het complexere HRN.

Juist op enkelsporige trajecten heb je met veel wissels te maken omdat je daar op de stations moet kunnen passeren. Kijk bijv. even naar Dordrecht-Geldermalsen. 

Reputatie 4

Juist op enkelsporige trajecten heb je met veel wissels te maken omdat je daar op de stations moet kunnen passeren. Kijk bijv. even naar Dordrecht-Geldermalsen. 

Niet moeilijk wissel vast leggen en 1 trein rijden.

Nog meer problemen?

Badge

Laat maar, je snapt het dus echt niet hoe een en ander werkt op het spoor op zulke lijntjes met dit soort omstandigheden ….

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Arriva, Keolis, Connexxion, Qbuzz, DB en NMBS vandaag wel allemaal toestemming van ProRail hebben gekregen om lokaal te rijden en NS niet. Ik denk daarom dat de beslissing om niet te pendelen toch echt bij NS ligt. 

In het uiterste zuiden was vandaag regen en in het noorden was er nauwelijks nog sneeuw gevallen. In het noorden is begin van de avond ook het treinverkeer gestaakt. Dus dat andere vervoerders wel konden rijden had met de weersomstandigheden in hun regio te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Vanmorgen lag de sneeuw al flink hoger dan de drempel. Tot in de avond sneeuwde het vandaag. Ik snap wel dat het OV niet kon rijden. Busverkeer was er ook maar heel kort.

Reputatie 3

. Busverkeer was er ook maar heel kort.

Taxivervoer was er in Amsterdam de hele dag in tegenstelling tot bus- en tramvervoer.

Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de samenstelling van het inkomen. De wegen waren prima begaanbaar en ik heb vandaag twee keer van een taxi gebruik gemaakt.

Medewerkers van het GVB hebben over het algemeen een vast salaris en taxichauffeurs moeten echt werken voor hun geld (geen geld = geen inkomen), dat verklaart prima waarom (semi-)ambtenaren thuis uit hun neus zitten te vreten en de ZZP'ers zich het snot voor de ogen werken. 

Reputatie 7
Badge

Taxivervoer was er in Amsterdam de hele dag in tegenstelling tot bus- en tramvervoer.

Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de samenstelling van het inkomen. De wegen waren prima begaanbaar en ik heb vandaag twee keer van een taxi gebruikt gemaakt. Medewerkers van het GVB hebben over het algemeen een vast salaris en taxichauffeurs moeten echt werken voor hun geld (geen geld = geen inkomen). 

1. Een bus is iets zwaarder dan een luxe wagen, als je daarmee gaat glijden, is er geen houden meer aan en heb je heel wat meer (letsel)schade.
  2. Het is niet aan de chauffeurs om te beslissen of ze naar binnen gaan, dat wordt door het bedrijf besloten, uit veiligheidsoogpunt voor zowel chauffeurs als reizigers

Verder zie ik hier een aantal opmerkingen voorbij komen waarbij ik ernstige bedenkingen heb.

Of je nu machinist, conducteur, trambestuurder of buschauffeur bent: we zijn allemaal aan het werk voor onze reizigers. Dat onze werkgevers of wijzelf alles maar aangrijpen om maar niet te rijden, ervaar ik als behoorlijk kwetsend. Alsof wij het een feest vinden om onze reizigers lekker in de steek te laten en op onze reet in de kantine te zitten.

Nee dus, wij rijden liever rond om onze reizigers te vervoeren, maar daarbij zijn we van veel factoren afhankelijk. 1 daarvan heeft ons vandaag enorm parten gespeeld: het weer. Stuifsneeuw is een enorm vervelende soort sneeuw die niet op 1 vaste plek blijft liggen, maar bij elke windvlaag opstuift.

De medewerkers van Prorail zijn de hele dag bezig geweest om te proberen de wissels sneeuwvrij te krijgen, maar iedere keer als ze daar een beetje mee gevorderd waren, stoof de boel weer dicht.

Die hebben mijn oprechte respect, iets wat in dit draadje bij een aantal mensen ontbreekt.

Reputatie 7
Badge +3

. Busverkeer was er ook maar heel kort.

Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de samenstelling van het inkomen. De wegen waren prima begaanbaar en ik heb vandaag twee keer van een taxi gebruikt gemaakt. Medewerkers van het GVB hebben over het algemeen een vast salaris en taxichauffeurs moeten echt werken voor hun geld (geen geld = geen inkomen). 

Bij ons lukte het niet om de doorgaande routes sneeuwvrij te krijgen, omdat het door bleef sneeuwen. 2x ons tuinpad en die van de buren schoongemaakt en er ligt weer sneeuw. Meestal lukt het de gemeente om de doorgaande routes begaanbaar te krijgen, maar vandaag lukte het niet. Er reden ook bijna geen auto's vandaag.

Reputatie 3

1. Een bus is iets zwaarder dan Stuifsneeuw is een enorm vervelende soort sneeuw die niet op 1 vaste plek blijft liggen, maar bij elke windvlaag opstuift.

Stuifsneeuw is ook voor taxichauffeurs enorm vervelend (ik haat stuifsneeuw en ik ben niet eens een taxichauffeur) , maar ze rijden gewoon door omdat hun bankrekening niet netjes vanuit Utrecht en/of Den Haag aangevuld wordt.

Ik ben oprecht blij voor je dat dit bij jou wel gebeurt, maar ik kan je voorstellen aan een hoop mensen waarbij dit niet gebeurt. Ik kan je morgenochtend vanaf Amsterdam Centraal of een ander station in de stad op komen halen en dan maken we een ronde door de stad. Bij interesse mag je me de komende uren een privébericht sturen, dan stel ik je uiterlijk morgenochtend nog voor aan meerdere mensen die moeten rijden voor hun geld. 

Reputatie 7
Badge +3

@Edwin ik heb vaker stuifsneeuw gezien, maar vandaag zag je ook regelmatig hele wolken opwaaien. De sneeuw lag ook heel raar verdeeld in mijn buurt.

Reputatie 7
Badge

Ik kan je morgen vanaf Amsterdam Centraal op komen halen en dan maken we een ronde door de stad. Bij interesse mag je me een privébericht sturen, dan stel ik je uiterlijk morgen nog voor aan 6-7 mensen die moeten rijden voor hun geld. 

Waarom denk je dat ik niet weet hoe het is?

Ik ben lang niet altijd in vaste loondienst geweest en wéét hoe het is om je een slag in de rondte te moeten werken om eten op de plank te hebben.

Het is niet aan ons individueel om te zeggen: Ik pak een trein en ga rijden. wij worden ‘aan de grond’ gehouden door onze organisaties.

Buschauffeurs worden naar binnen gehaald door hun centrale, omdat het te gevaarlijk wordt op de weg.

Ik ben als taxichauffeur vroeger door mijn centrale binnengehaald omdat het te gevaarlijk was op de weg (spekglad door ijzel of minder dan 5 meter zicht door mist).

Ik neem aanstoot aan de insinuatie dat wij onze reizigers minder belangrijk vinden omdat we toch in vaste loondienst zijn.

We doen met z’n allen ons best om mensen van A naar B te krijgen, maar je moet je ook afvragen of het wel verstandig is om iemand in Amsterdam op te pikken (waar de wegen prima begaanbaar kunnen zijn) die naar één of ander dorp buiten de stad moet, waar je (mogelijk met klant en al) de sloot in glijdt omdat daar de wegen niet begaanbaar zijn en al je stuurmanskunst geen bal helpt.

In het slechtste geval vertel je het beiden niet na en in het andere geval kan je een schadevergoeding aan je broek krijgen, omdat je je klant tegen beter weten in (code rood, ga de weg niet op) in gevaar hebt gebracht.

-Verwijderd door moderator- De voorbeelden van vroeger (1979) en de wijze waarop in de landen rondom ons heen men klaarblijkelijk wel met sneeuwval rekening houd, zijn het bewijs dat de NS nu door incompetente figuren wordt geleid.

Dit is geen kritiek op de NS medewerkers op de werkvloer, maar op het politieke nepotisme waar ook de NS aan ten gronde dreigt te gaan. Roger van Boxtel (D66) is gewoon een politieke benoeming geweest, de man heeft geen enkele ervaring met wat voor bedrijfsvoering dan ook gehad, laat staan kennis van logistiek. 

Derde wereldlanden kunnen zich door dit soort nepotisme niet ontwikkelen, maar het werkt zoals we zien ook de andere kant op, waar hoog ontwikkelde landen als Nederland steeds meer afzakken naar het niveau van derde wereldlanden. De logistieke aanpak van de Corona crisis door politieke nitwits is daar ook weer een goed voorbeeld van.  

Badge

@rcrLaat ik nou gisteren gebruikt hebben moeten maken van een taxi met collega’s en ervaren hebben hoe slecht de omstandigheden waren voor de taxi’s.  De taxi's gleden ook alle kanten op, zo hebben wij ook kennis gemaakt met de stoep voor het Prorail gebouw nadat we de bocht uitgleden met de taxi.

Ook ongevallen gezien in de stad met taxi's en andere uto's dus zo goed berijdbaar als jij het voordoet was het allerminst.

Voordeel voor de taxi is dat deze opties heeft om anders te rijden als een stukje weg onbegaanbaar is, probleem op het spoor is dat als de wissels verkeerd liggen onze wegen afgesloten zijn waarover we zouden kunnen rijden.

Ik en de collega's zijn echt bereid om tot het uiterste te gaan om toch de treinen te kunnen laten rijden, al zou ik onder deze omstandigheden de hele dag Lelystad - Almere moeten rijden dan doe ik dat voor de reizigers.  Met gevaar voor eigen leven en auto rijden wij op wegen waar niets aan gedaan was in de nacht en vroege ochtend naar het werk, veelal vele kilometers van de standplaats af met normaal al 30-45 minuten rijtijd.

En ja, alle collega's waren er op de standplaatsen klaar om hun trein te rijden

Dus schei uit met de totale onzin die je hierboven uitkraamde, ook wij van de NS, Prorail, en alle onderaannemers aan het spoor die de problemen probeerde te verhelpen waren op pad en met de beste bedoelingen.

Misschien moet jij eens even een dagje stage gaan lopen bij de mannen van de onderaannemers die weer en wind trotseerde om urenlang op de koudste plekken van het spoor te staan met branders om wissels los te krijgen. Ik heb diep respect voor hoe deze mensen probeerde de wissels waardoor mijn trein vast stond los te krijgen want na een kwartier bij ze gestaan te hebben had ik het al ijskoud, ondanks het gebruik van thermokleding en dubbele jas.

@65plusreiziger jaja vroeger was alles beter, alleen moet je je even realiseren dat het onderhoud en beheer van de wissels niet onder de NS vlag valt. Dus kritiek op mensen van de NS geven voor het vastzitten van wissels is zo en zo al verkeerd.

En daarnaast kun je mijn collega's gewoon respectvol benaderen en niet met de termen zoals jij gedaan hebt. Hiermee verlaag je jezef naar het laagste van het laagste.

@65plusreizigerjaja vroeger was alles beter, alleen moet je je even realiseren dat het onderhoud en beheer van de wissels niet onder de NS vlag valt. Dus kritiek op mensen van de NS geven voor het vastzitten van wissels is zo en zo al verkeerd.

En daarnaast kun je mijn collega's gewoon respectvol benaderen en niet met de termen zoals jij gedaan hebt. Hiermee verlaag je jezef naar het laagste van het laagste.

Ik heb meen ik toch heel duidelijk geschreven “Dit is geen kritiek op de NS medewerkers op de werkvloer,” want dat zou niet eerlijk zijn om werknemers het falen van hun baasjes in de schoenen te schuiven. Wat de kwalificaties betreft, “Hiermee verlaag je jezelf naar het laagste van het laagste.” toont vooral aan dat het u aan steekhoudende argumenten ontbreekt.

Reageer