beantwoord

Belachelijke omroepen in de trein?

• 26 januari 2018
  • 20 reacties
  • 1259 Bekeken

Hoe kan het dat in de huidige tijd vol met smartphones, internet en beeldschermen met actuele informatie de ns ons nog steeds wil pijnigen (letterlijk, mijn trommelvlies klapt bijna uit elkaar) met ellenlange en overbodige omroepen.

Bij een groot station herhaalt de conducteur 5 keer op welk station we aankomen. Ook worden even alle overstapmogelijkheden besproken. Dan is de conducteur nog zo vriendelijk om ons te herinneren om onze spullen me te nemen, serieus? Tot slot wordt alles nog een keer in slecht Engels vertaald en wordt het ritueel afgesloten door nog zeker een keer of drie het station om te roepen.

Na mijn inziens beschamend en treurig. Bovenstaande informatie is voor, ik gok, 90% totaal niet relevant. De overige 10% kijkt constant op de telefoon. Ook zijn er beeldschermen waar alles zo staat uitgelegd dat zelfs een kleuter snapt waar we zijn.

Tot slot is vaak het volume van de omroep mega hard. Ik ben 28, en ben hard geluid zeker gewent maar stop toch veel te vaak mijn vingers in de oren. Belachelijke volumes...

Hiermee rest mijn vraag, waarom pijnigd de ns ons met deze belachelijke overbodiger omroepen? Ik heb geen idee. Ik hoop dat er meer mensen zo over denken.

Met verbaasde groet,

Derm
icon

Beste antwoord door Thomas NS 26 januari 2018, 21:43

Hallo Ekkiederm en welkom op het NS Serviceforum.

Ik gun je zeker de frustratie en het forum als uitlaatklep voor jouw ongenoegen met onze treinomroep. Wellicht is deze omroepinformatie voor veel reizigers niet meer nodig, aangezien de stationsinformatie op de borden en in de NS Xtra app goed verwerkt staan. Dat haalt niet weg dat voor een andere grote groep reizigers deze informatie nog steeds nuttig kan zijn. Oudere reizigers hechten veel waarde aan deze omroep, omdat het ze herinnert aan hun eindstation. Deze reizigers hebben vaak geen smartphone of de vaardigheid die een jongere generatie wel heeft om daar de reisinformatie op te zoeken.

De lengte en de details van de treinomroep is volledig aan de conducteur: wanneer er bijzondere treininformatie is, wordt de omroep langer, maar bij makkelijke trajecten zonder al te veel bijzonderheden, zal de omroep korter zijn. Het zal tijd kosten om van al onze reizigers te verwachten dat zij gebruik maken van de NS Xtra app, zodat de omroep niet meer nodig is. Ik denk dat het rijdend personeel de omroep niet als apotheose ziet van hun dienst, integendeel. Het vergt elke keer weer energie en moeite voor het personeel om deze omroep zo goed mogelijk en op tijd uit te voeren.

Ik denk dat je voorstanders zult vinden op het forum, maar zeker ook tegenstanders van jouw standpunt. Ik kan mij in beide standpunten vinden, maar verwacht dat hier op korte termijn geen verandering in zal plaatsvinden. Dit soort processen lopen natuurlijk en behoren niet overhaast versneld te worden.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Hallo Ekkiederm en welkom op het NS Serviceforum.

Ik gun je zeker de frustratie en het forum als uitlaatklep voor jouw ongenoegen met onze treinomroep. Wellicht is deze omroepinformatie voor veel reizigers niet meer nodig, aangezien de stationsinformatie op de borden en in de NS Xtra app goed verwerkt staan. Dat haalt niet weg dat voor een andere grote groep reizigers deze informatie nog steeds nuttig kan zijn. Oudere reizigers hechten veel waarde aan deze omroep, omdat het ze herinnert aan hun eindstation. Deze reizigers hebben vaak geen smartphone of de vaardigheid die een jongere generatie wel heeft om daar de reisinformatie op te zoeken.

De lengte en de details van de treinomroep is volledig aan de conducteur: wanneer er bijzondere treininformatie is, wordt de omroep langer, maar bij makkelijke trajecten zonder al te veel bijzonderheden, zal de omroep korter zijn. Het zal tijd kosten om van al onze reizigers te verwachten dat zij gebruik maken van de NS Xtra app, zodat de omroep niet meer nodig is. Ik denk dat het rijdend personeel de omroep niet als apotheose ziet van hun dienst, integendeel. Het vergt elke keer weer energie en moeite voor het personeel om deze omroep zo goed mogelijk en op tijd uit te voeren.

Ik denk dat je voorstanders zult vinden op het forum, maar zeker ook tegenstanders van jouw standpunt. Ik kan mij in beide standpunten vinden, maar verwacht dat hier op korte termijn geen verandering in zal plaatsvinden. Dit soort processen lopen natuurlijk en behoren niet overhaast versneld te worden.
Reputatie 7
Ik denk dat ook onze blinde en slechtziende medemens er baat bij heeft.
Badge +3
Vanavond blij verrast door een korte en bondige omroep.

"Goedenavond (niets reizigers), we komen zometeen met 4 minuten vertraging aan in Eindhoven", en verder alleen de belangrijkste overstap-info.

"De sprinter naar Deurne staat voor u klaar aan de overkant, de intercity richting Venlo daarna op spoor 2 en voor de sprinter Weert spoor 3. Next stop Eindhoven".

Dat is voldoende lijkt me. Het gastje van de railcatering had een 5 keer zo lang verhaal...
Reputatie 7
Badge +3
Gezien dit topic niet alleen de blinde en slechtziende medemens:
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/omroepen-heemstede-aerdenout-44519

En afgelopen week reageerden enkele reizigers bij De Vink heel verschrikt met "waar zijn we nu", de automatische omroep deed het niet, het scherm was blijven hangen bij 'het volgende station is Voorschoten' en in het donker mis je een beetje de herkenningspunten zeker wanneer je gezellig met elkaar aan het kletsen bent en je niet goed oplet.

Maar ben het wel beetje eens met TS dat de omroep in sommige gevallen wel korter en bondiger kan, 5 keer herhalen op welk station je aankomt is iets te veel van het goede.
Reputatie 1
Ik had vandaag een langere omroep in de trein, waarin de conducteur iets zei in de richting van “zoals de machinist, de huisbaas van deze trein, heeft beloofd......”
Ik vind dat juist geweldig... de informatie moet idd kort en bondig zijn, maar een lolletje tussendoor moet kunnen. Of een machinist die omroept na aankomst op het station te blijven zitten omdat de trein ging koppelen... ik mag dat wel 😃
Reputatie 7
Badge
Ik had vandaag een langere omroep in de trein, waarin de conducteur iets zei in de richting van “zoals de machinist, de huisbaas van deze trein, heeft beloofd......”
Ik vind dat juist geweldig... de informatie moet idd kort en bondig zijn, maar een lolletje tussendoor moet kunnen. Of een machinist die omroept na aankomst op het station te blijven zitten omdat de trein ging koppelen... ik mag dat wel :D

Ja dat vind ik ook hoor. Dat is juist leuk. 🙂 (Zolang het maar wel respectvol gebeurd natuurlijk he.)
"Hallo lieve mensen, het volgende stationnetje is ... " en dat waarschijnlijk 7 maal achter elkaar. Nog 3 te gaan...?

Wacht het slot nog even af. 😉
Stationnetje... Zo groot is Hoogkarspel toch niet? 😛
maar een lolletje tussendoor moet kunnen. Of een machinist die omroept na aankomst op het station te blijven zitten omdat de trein ging koppelen... ik mag dat wel :D

De conducteur/machinist is verplicht dit om te roepen als een trein direct gaat koppelen na aankomst. Dus niets lolliges aan ! Gewoon een verplichting voor het rijdende personeel.
Reputatie 1
Ik heb het slechts 2x meegemaakt in al die jaren dat ik reis... 1x bij NS en 1x bij Arriva...
Hopelijk werd er maar weinig gelijk gekoppeld bij binnenkomst op het station.
Reputatie 6
Badge
Een lolletje op zijn tijd moet inderdaad kunnen. Niet te vaak, maar het vrolijkt mensen daarintegen ook weer eens op.

Voor als je je op een middag eens verveelt, dan is dit een leuke site:
http://omroephumor.nl/
Even snel een kijkje genomen op die site, Aar. Geweldig 😛 😉
1 april grappen... ?
Thanks, Aar, voor die link naar omroephumor, zit leuk spul bij 😃

Hoi Derm,

Bedankt voor je bericht hier op het forum. Ik ben het in elk geval roerend met je eens!!!

Vandaag in treinstel 7646 (traject Groningen - Den Haag centraal, vertrokken vanuit Groningen om 7.48) staat de omroepstem werkelijk kei- en keihard. Ik draag de meest dempende oordopjes die er te vinden zijn, druk mijn handen op mijn oren maar alsnog dreunt het door me heen. Dat het voor iedereen verstaanbaar moet zijn is logisch, maar dit gaat echt veel te ver NS. Dit verpest mijn hele plezier in het treinreizen. 

Reputatie 7
Badge

@P28 

Anderen hun plezier worden verpest door een bericht dubbel te plaatsen in verschillende topics. Zo is het altijd wat.

Reputatie 6

Gezien dit topic niet alleen de blinde en slechtziende medemens:
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/omroepen-heemstede-aerdenout-44519

Gek genoeg lijken er constant klachten te zijn over station Heemstede-Aerdenhout. En ondertussen moet wel iedere intercity er zo nodig stoppen.

En stop eens met overal over te zeuren man @AbbeyRoad! Niet normaal wat een onzin je allemaal verkondigt.

@P28

Anderen hun plezier worden verpest door een bericht dubbel te plaatsen in verschillende topics. Zo is het altijd wat.

Op jouw verzoek toch?

Reputatie 7
Badge

@P28

Op jouw verzoek toch?

Nee hoor, door @P28 Even de tijdlijn bekijken voordat je reageert 😀

Reageer