beleid (hoog)zwangere vrouwen in volle treinen?

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Goedendag,
Mijn vrouw reist dagelijks op het traject Den Haag-Rotterdam in de spits. Dit zijn vrij volle treinen. Nu is het zo dat ze hoogzwanger is en niemand uit zichzelf opstaat. Even googlen leert mij dat dit al jaren aan de gang is, beleefdheid bestaat niet meer. Nu kunt u zeggen waarom vraagt zij niet aan iemand om op te staan, dit werkt niet aangezien mensen in de volle treinen geen zin hebben op te staan (staren voor zich uit, op hun telefoon of kijken uit het raam als ze haar zien) en ook de beleefheid niet meer kennen. In andere landen maar ook hier (zoals Arriva) is er wel een beleid dat zwangere vrouwen prioriteit hebben bij een zitplaats. Op de site van de NS en in de trein kon ik hier helemaal niets over vinden. Dit vind ik echt een slecht zaak. Ik ben benieuwd via dit forum of het inderdaad zo is dat er geen beleid is voor (hoog)zwangere vrouwen in volle treinen...Alvast dank voor jullie reacties.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Over het beleid van NS ga ik niet en over de grenzeloze grofheid van deze reizigers helaas ook niet maar: ik zou de conducteur vragen of ze eerste klas mag reizen bij een volle trein. Ik reis eerste klas en daar zal geen van mijn medereizigers bezwaar tegen hebben. De conducteur mag dit niet alleen doen, de meesten zullen het ook doen. Conducteurs hebben de nulmentaliteit van uw medereizigers doorgaans niet. De treinen van Arriva rijden meestal in gebieden met mensen een andere levensinstelling. Beleid dat je je zitplaats afstaat aan een hoogzwangere vrouw, hoort overbodig te zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat als jouw vrouw bij het instappen even de conducteur aanspreekt, er zonder meer een oplossing gevonden kan worden. Desnoods door op aanwijzing van de conducteur in de eerste klas plaats te nemen.
@Tomprins en @Hans, dank voor jullie reactie, was het maar zo eenvoudig. Ik heb dit ook met haar besproken, maar de treinen zijn zo druk en vol dat je bijna geen conducteur ziet. Het is me ook wel vaker opgevallen dat bij overvolle treinen de conducteurs zich niet vertonen. Iets wat ik me ook wel kan voorstellen omdat je geen stap kan zetten (en secundair om allerlei boze reizigers te mijden). In allerlei landen en ook bij de concullega (Arriva) is dit bijv. door een sticker geregeld. Zelfs in de bus of tram zijn er speciale invaliden plekken. Het is toch van de gekke dat dit per individu nu geregeld moet worden, als je een conducteur kan vinden, en dan ben je ook nog afhankelijk van de coulance die per individuele conducteur kan verschillen?
Hallo Ati,

De conducteur is op elk station buiten de trein te zien. Een van de taken is n.l. controleren of iedereen veilig is ingestapt, of de deuren goed gesloten zijn, om daarna het vertrekbevel te kunnen geven aan de machinist. Dat een conducteur daarna geen kans ziet om zich voor een service- of controleronde door de trein te wurmen is eigenlijk logisch.

De stickers op ramen e.d. om aan te geven dat bepaalde plaatsen gereserveerd zijn voor speciale groepen (om het zo maar samen te vatten) halen in de praktijk ook niet veel uit, is mijn ervaring.
Meerdere malen per week reis ik zelf ook met de bus, die ook vrij druk kan zijn.
Uiteraard zijn de invalidenplaatsen snel bezet door jongeren en zelf mensen van nog ver beneden de 60. Stapt er een minder valide reiziger of een hoogzwangere vrouw in, dan laat men die toch lekker staan.
Het zijn vaak de ouderen - die vroeger nog wel hebben meegekregen wat normen en waarden zijn - die dan een plaatsje maken.
Tegenwoordig hebben bussen ook speciale ruimte voor bijv. rollators. Je moet niet met een rollator of buggy instappen hoor, want die plaats is meestal wel bezet. En zeg er maar niets van, want ook die huisvrouw van - pakweg - 40 jaar lijkt dan net van de markt gekomen te zijn, gezien haar uitspraken.
Laatst wilde iemand met een rolstoel mee (daar zijn de bussen op ingericht). De chauffeur heeft hoogstpersoonlijk plaats moeten maken en mensen moeten dreigen met niet verder meenemen om de rolstoelplaats vrij te krijgen.
Ondanks stickers. Men kijkt niet, men leest niet.

Het topic nog eens overlezend zag ik dat jouw vrouw vanaf Den Haag reist. Omdat zij instapt in een volle trein neem ik aan dat dat Den Haag HS is.
Zou het voor die laatste periode van haar zwangerschap geen alternatief zijn om tijdelijk van Den Haag Centraal te vertrekken.
Toegegeven daar vandaan vertrekken minder vaak treinen naar Rotterdam, maar omdat Den Haag Centraal het beginpunt is van die treinen, begin je in principe met een lege trein.
Natuurlijk is jouw vrouw dan niet de eerste die mee wil, maar instappen in een trein die net leeg gekomen is geeft meer kans op een zitplaats dan wanneer in een Intercity op HS wilt instappen die inmiddels zo ongeveer half Nederland al aan boord heeft gekregen.
Misschien toch iets om eens te overwegen?

Ondanks alle reisperikelen toch nog een fijne zwangerschap toegewenst.

Vr.gr.
Hans
Reputatie 1
Nou ja, een hoofd die soms enkel 5 secondes voor vertrek bij een van de deuren uitsteekt is niet altijd even zichtbaar.

Maar Ati, ik wou dat ik iets voor je kon doen of de ongevoelige massa van fatsoenlijkheid voorzien, maar toch wil ik je vrouw heel erg succes wensen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb er als eersteklasreiziger doorgaans een hekel aan dat mensen zonder te betalen en kennelijk reizend op een smoes en grote mond, in de eerste klas gaan zitten.

Maar voor een hoogzwangere vrouw maakt iedereen met enig sociaal gevoel in de donder echt een uitzondering. Het voelt niet goed om vast eerste klas te gaan zitten maar dit zal nooit een probleem zijn. Er zijn geen conducteurs die hier een overtreding in zien. Ik zou echter wel proberen de conducteur van te voren de vraag te stellen. Of tijdelijk eerste klas reizen natuurlijk, al begrijp ik wel dat dat niet altijd mogelijk is.
Welkom op het forum ati!

Het staat niet expliciet in de huisregels vermeld dat reizigers worden verzocht op te staan voor (hoog)zwangere vrouwen. Het is wel een algemene fatsoensnorm dat reizigers opstaan voor ouderen, reizigers die moeilijk ter been zijn, zwangere vrouwen etc. Je vrouw mag overigens altijd aan andere reizigers vragen of zij plaats willen maken voor haar. Ik vermoed dat het gros van onze reizigers aan dit verzoek zal voldoen.
In onze huisregels op elk balkon staat wel het pictogram er wel op vermeld, dat groepen voorrang kunnen hebben, er is alleen geen echte plaats aangegeven voor een hoogzwangere vrouw, wat ik persoonlijk een gemiste kans vind. In bussen kom je die wel tegen.

Bijna alle collega's van mij zullen zoals eerder aangegeven echt wel coulant omgaan met deze situatie. Zeker als het van te voren wordt gevraagd en anders zorgt de collega wel voor een stoel in de 2e klas. Probeer de HC te vinden en vraagt het hem of haar.

Heb even een afbeelding gevonden met deze sticker, die vermoed ik door het gros niet gezien wordt. Sterkte met reizen in deze periode.

aan iedereen bedankt voor de uitgebreide reacties en het begrip.
Ik probeer even alle reacties door dit bericht samen te vatten. Een aantal gaven aan de conducteur aan te spreken, dit lijkt een logisch uitgangspunt, hadden we zelf ook aan gedacht, maar zoals eerder omschreven is een conducteur -zeker bij volle treinen- in geen velden te bekennen. Ook bij het instappen, zie maar bij een vol perron een conducteur snel aan te spreken terwijl de massa de trein instapt. Of zoals Seravee aangeeft, steken ze even 5 seconden het hoofd uit het raam en is niet even zichtbaar. Dank Hans voor het meedenken, inderdaad stapt ze op bij Hollands Spoor, goed ingeschat 🙂 Heen lukt het nog wel met de zitplaatsen, maar het gaat vooral om de terugweg.
@Loes heel erg bedankt voor deze afbeelding, daar was ik naar op zoek. Wel apart dat Inge NS aangeeft dat er niets in huisregels staat, blijkbaar is het er wel, alleen zijn er geen aparte plaatsen, dit is echt een gemiste kans.
Nogmaals het dagelijks vragen aan reizigers of ze op willen staan is geen structurele oplossing, omdat het niet reeel is mensen tegen hun zin hun plaats in een volle trein weg te geven. Ze zijn al blij dat ze een zitplaats hebben en kijken niet voor niets starend uit ramen of naar hun telefoon als iemand met een dikke buik naast hun staat.
Ik neem dit echt hoog op dat de NS niets heeft geregeld, een zwangere vrouw kan namelijk verdrukt raken door de drukte wat de ongeboren vrucht schade kan doen toekomen. De NS kan in dit geval voor letselschade aansprakelijk gesteld worden, zeker als ze hier geen beleid voor heeft.
Het zou de NS sieren als ze zwangere vrouwen standaard zonder bijkomende kosten eerste klas liet rijden, zoals ze in Vlaanderen ook doen... Hierbij de link waar ze dit ook aangeven:
http://www.belgianrail.be/nl/Search.aspx?term=Zwangerschap

Kortom, alle reacties bedankt, maar het vooraf in overleg te gaan met een HC zal in de praktijk niet haalbaar zijn om de redenen die ik net heb beschreven. Is er een andere oplossing, zou de NS klantenservice wellicht een brief kunnen meegeven aan mijn vrouw dat ze, bij een volle trein, in de eerste klas een plaats zoekt, om een eventuele boete van een minder coulante HC te voorkomen?

Kortom, alle reacties bedankt, maar het vooraf in overleg te gaan met een HC zal in de praktijk niet haalbaar zijn om de redenen die ik net heb beschreven. Is er een andere oplossing, zou de NS klantenservice wellicht een brief kunnen meegeven aan mijn vrouw dat ze, bij een volle trein, in de eerste klas een plaats zoekt, om een eventuele boete van een minder coulante HC te voorkomen?

Hoi Ati,

NS zou inderdaad een toestemming kunnen verlenen via een brief dat dat zou mogen. Of deze wordt geschreven durf ik niet te zeggen, maar de vervoerder, in deze dus NS mag mensen uitzonderingen geven. Denk aan de toestemming om een enquete in een trein te houden. Deze mensen hebben ook een toestemmingsbrief van NS bij zich in dit geval.

Ik weet verder niet hoe lang de treinen zijn waar uw vrouw mee reist, maar als de trein erg vol zit is de HC op de volgende plaatsen vaak te vinden:

1. Bij 1 treinstel, achteraan de trein
2. Bij 2 stellen in het midden, waar de treinstellen aan elkaar gekoppeld zijn

Een andere oplossing zou kunnen zijn de machinist te vragen contact op te nemen met de HC, die machinist zit altijd voorin en heeft portofooncontact met zijn HC, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Ik hoop dat een moderator nog reageert op je vraag van de brief. In dat geval mag ook een minder coulante HC ook geen boete uitschrijven.
Hallo Ati,

Ik zit dit topic nog eens na te lezen en realiseerde me ineens dat er op zich nog een mogelijkheid is voor jouw vrouw om tussen Den Haag en Rotterdam te reizen, n.l. de RandstadRail, ofwel metrolijn E van de RET,met elke 10 minuten een verbinding in beide richtingen.

Regelmatig moet ik in de avondspits (rond 17:30 uur) vanaf Rotterdam Centraal richting Berkel of Rodenrijs, en ik heb vrijwel altijd een zitplaats. Bovendien zijn in de metrostellen zitplaatsen d.m.v. stickers aangewezen voor minder validen e.d. waar jouw vrouw dan zo nodig aanspraak op kan maken.
De situatie in de ochtenspits van Den Haag Centraal naar Rotterdam ken ik niet, maar aangezien die metrostellen vanaf Den Haag Centraal vertrekken, lijkt mij dat daar altijd wel een plekje te vinden is.

Ik weet uiteraard niet waar jouw vrouw in Rotterdam werkt, maar die metrolijn E naar Den Haag begint op station Slinge in Rotterdam-Zuid. Ze zou dus - afhankelijk van waar ze werkt - dus misschien al eerder dan Rotterdam Centraal kunnen opstappen, met nog grotere kans op een zitplaats.

Misschien dat dat voor de resterende tijd van de zwangerschap een goed alternatief is.

Reputatie 7
Badge +4
Het is wel goed dat onze zuiderburen deze regeling hebben. Zwangerschap is weliswaar geen ziekte maar kan heel ongemakkelijk zijn als het verder gevorderd is. Het is ook niet zo dat daar zwangerschap het criterium is maar zwangerschap in de laatste vier maanden. Dan is het nagenoeg altijd zichtbaar en met een medisch attest waar de vermoedelijke bevallingsatum op staat ook niet fraudegevoelig. Het zou een fatsoenlijke regeling zijn. Belgie is wat dat betreft socialer voor speciale groepen maar die hebben ook minder met de normloze misbruiksmentalitieit te maken zoals die in, zeker gedeelten van Nederland, helaas te vaak voorkomt. In Belgie:

De laatste 4 maanden van je zwangerschap reis je in 1ste klas met een vervoersbewijs 2de klas. Je moet enkel een medisch getuigschrift kunnen tonen aan de treinbegeleider. Op dat attest staat de vermoedelijke bevallingsdatum vermeld.

Met de echter eerder in dit topic genoemde mogelijkheden van het als vorm van coulance in de eerste klas mogen zitten, is er wel ruimte in ons land. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen nu in deze omstandigheden in de eerste klas durft te gaan zitten en daarmee dus een voorschot op de genade neemt. Conducteurs zijn soms niet en soms wel goed zichtbaar en hoogzwangere vrouwen kunnen vaak ook niet even snel naar hem toelopen. Handig dat Loes aangeeft waar de conducteur zich in de trein vaak zal bevinden maar ook dan is de rit door de volle trein ook nog een hele belasting.
Persoonlijk zou ik wel een voorstander zijn van de regeling als in België, al moet je 'misinterpretatie' wel voor zijn. De conducteur zal denk ik altijd coulant zijn maar een goede regeling is beter en geeft minder spanning. Veel stress bij de moeder is trouwens ook niet goed voor het ongeboren kind.
Is het niet mogelijk een overgangsbewijs naar de 1e klas te kopen, zolang mevrouw nog zwanger is en werkt?

Als ik naar mezelf kijk: ik sta ook niet op voor andere in de trein of in de bus. Dat komt omdat ik een evenwichtsstoornis heb en niet lang kan staan. Maar ja...dat zie je niet aan de buitenkant. Nou hebben de meeste mensen dat natuurlijk niet en de meeste kunnen makkelijk een klein stukje staan. Maar ja...de mentaliteit is hier natuurlijk vreselijk. Jammer.
Is het niet mogelijk een overgangsbewijs naar de 1e klas te kopen, zolang mevrouw nog zwanger is en werkt?

Als ik naar mezelf kijk: ik sta ook niet op voor andere in de trein of in de bus. Dat komt omdat ik een evenwichtsstoornis heb en niet lang kan staan. Maar ja...dat zie je niet aan de buitenkant. Nou hebben de meeste mensen dat natuurlijk niet en de meeste kunnen makkelijk een klein stukje staan. Maar ja...de mentaliteit is hier natuurlijk vreselijk. Jammer.

Die mentaliteit was zo'n 50 jaar geleden ook al ver te zoeken Ilse. Als dienstplichtig militair (ja. ja. dat had je toen nog in die goeie ouwe tijd) heb ik in die bijna 2 jaar toch 2x meegemaakt dat ik in de trein voor een "dame" op stond, maar die de zitplaats weigerde omdat daar een soldaat gezeten had.
Dus hoezo, de mentaliteit van tegenwoordig.
Inmiddels ben ik de 65 ruim gepasseerd, maar ondanks wat lichamelijke ongemakken (hart-long/COPD) stond ik tot voor kort toch altijd op voor een zichtbaar zwangere vrouw.
Blij dat ze toch konden zitten? Even een dankjewel? Tuurlijk niet.
Ook dat is dus de mentaliteit van tegenwoordig.
Onlangs nog in de bus meegemaakt. Ik doe even 2 stappen naar voren om iets aan de buschauffeur te vragen. Kom even later terug en was mijn plaats ingenomen door een jonge vrouw (om het netjes te zeggen). Die weigerde aanvankelijk op te staan en mijn plaats terug te geven, totdat de chauffeur haar de keus gaf opstaan of de bus verlaten.
Ook dat is de mentaliteit van tegenwoordig.
Vind je het vreemd dat ik tegenwoordig als "bejaarde-met-beperkingen" ook maar niet meer op sta voor wie dan ook?
Gelukkig weet ik me goed aan te passen 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat je door je leeftijd en met je kwaaltjes angepast bent om niet meer te hoeven opstaan. 😃
En het kan ook anders: ik ben laatst wel opgestaan voor een zwangere vrouw in een bus en een jong meisje schaamde zich kennelijk en bood me haar plaats aan. Helaas zei ze wel: "U bent al zo oud, u mag wel gaan zitten." 😠
Ja Tom, ook dat kan gebeuren.
Ik heb het probleem dat ik er stukken jonger uit zie dan mijn biologische leeftijd. Misschien dat dat het verschil is waarom ze voor mij blijven zitten en voor jou opstaan.:)
Vraag me nog steeds af of mevrouw geen overgangsbewijs voor de 1e klas kan kopen? Dat zou toch mogelijk moeten zijn?
Vraag me nog steeds af of mevrouw geen overgangsbewijs voor de 1e klas kan kopen? Dat zou toch mogelijk moeten zijn?

Iedereen kan altijd op elk moment een overgangsbewijs kopen, dus als ze zeker wil zijn, is dat zeker een goede optie Ilse.
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat je door je leeftijd en met je kwaaltjes angepast bent om niet meer te hoeven opstaan. 😃
En het kan ook anders: ik ben laatst wel opgestaan voor een zwangere vrouw in een bus en een jong meisje schaamde zich kennelijk en bood me haar plaats aan. Helaas zei ze wel: "U bent al zo oud, u mag wel gaan zitten." :@

Tja. Ik zag laatst dat iemand opstond voor een zichtbaar zeeeeeeer zwangere vrouw, komt er vanaf de andere kant van de coupé zeer kordaat een dame aangesneld die naar mijn inschatting zeker tien jaar jonger was dan degene die was opgestaan, en die gaat op de vrijgekomen plaats zitten. Ik geloof niet dat ik ooit iemand zo snel door een treincoupé heb zien rennen 😉. Toen niet alleen ikzelf, maar minstens nog vier mensen om me heen (de zwangere dame in kwestie was te verbouwereerd om te reageren...) begonnen te protesteren dat er niet voor haar was opgestaan, sprak zij de onsterfelijke woorden "Ik heb ook een zekere leeftijd, en ik wil nog even werken". Waarna ze haar breiwerk uit haar tas haalde en ijverig begon te breien. Daarna is er maar iemand anders voor die zwangere vrouw opgestaan.

Kijk, iemand kan een beperking hebben die je niet aan hem/haar afziet, en niemand hoeft mij zijn/haar medische dossier te tonen, maar dit ging mijn pet toch wel te boven.
Ach, die breiende dame had ook een beperking en wel een hele grote en ernstige:
Ze was hersenloos.

Jullie hadden ze natuurlijk met die vier man ook vierkant kunnen oppakken en bij het oud vuil kunnen dumpen (op dit moment in veel treinen niet zo moeilijk) :)

Reageer