beantwoord

Belemmering in de trein

Goedemiddag,

Ik stapte vandaag in de trein in hilversum en het moment dat ik in stap fluit de conducteur (met het fluitje niet dat de deuren dicht gingen) en hij loopt naar achteren en raakt mijn voet omdat hij zelf niet naar achteren keek toen ik instaptte meneer verwacht dat ik sorry zeg terwijl het niet mijn schuld is, ik heb zelf diabetes en stond op het moment laag waardoor ik zelf ook niet 100% functioneer ik loop door meneer roept me volgens hem 3 keer ik herinner het me maar 2 keer maar zou het mis kunnen hebben en omdat ik door loop naar mijn vrienden krijg ik een boete van 230 euro? Voor belemmering? Sorry maar meneer kijkt zelf niet naar achteren toe en gebruikt dan zijn functie om toch wel mij het leven zuur te maken.

Nu de vraag kan ik hier wat tegen doen?
icon

Beste antwoord door Henk_NL 13 april 2018, 15:08

Dit soort situaties zijn lastig. Het is namelijk uw woord tegen dat van een opsporingsambtenaar, en dat houdt in dat u bij voorbaat 1-0 achter staat. Het woord van de ambtenaar weegt in beginsel namelijk zwaarder.

De boete die u heeft ontvangen loopt niet via NS, maar via het OM. U gaat post krijgen vanuit het CJIB in Leeuwarden. Rechts bovenaan de brief zal een dikgedrukte T of O staan, resp. een transactievoorstel of een strafbeschikking. Afhankelijk van deze letter kunt u:

Bij een strafbeschikking: in verzet gaan (let goed op de 14 dagen!): https://www.cjib.nl/ik-ben-het-niet-eens-met-een-strafbeschikking
Bij een transactievoorstel: niet betalen: https://www.cjib.nl/transactievoorstel

Verder is er natuurlijk de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij NS. Een moderator op dit forum, welke NS vertegenwoordigen, kan u daar verder mee helpen.
Bekijk origineel

22 reacties

Dit soort situaties zijn lastig. Het is namelijk uw woord tegen dat van een opsporingsambtenaar, en dat houdt in dat u bij voorbaat 1-0 achter staat. Het woord van de ambtenaar weegt in beginsel namelijk zwaarder.

De boete die u heeft ontvangen loopt niet via NS, maar via het OM. U gaat post krijgen vanuit het CJIB in Leeuwarden. Rechts bovenaan de brief zal een dikgedrukte T of O staan, resp. een transactievoorstel of een strafbeschikking. Afhankelijk van deze letter kunt u:

Bij een strafbeschikking: in verzet gaan (let goed op de 14 dagen!): https://www.cjib.nl/ik-ben-het-niet-eens-met-een-strafbeschikking
Bij een transactievoorstel: niet betalen: https://www.cjib.nl/transactievoorstel

Verder is er natuurlijk de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij NS. Een moderator op dit forum, welke NS vertegenwoordigen, kan u daar verder mee helpen.
Hallo Sabster, welkom op ons Serviceforum.

Ik kan me voorstellen dat dit een vervelende situatie is geweest. Het is voor mij erg lastig om hier iets over te zeggen, want ik ben er niet bij geweest. Ik zie dat Henk_NL je al van de benodigde informatie heeft voorzien. Heb je aan de hand hiervan nog vragen?

Mocht je een klacht in willen dienen over deze situatie en de betreffende conducteur dan kan ik dat voor je in orde maken. Als je dat wenst dan ontvang ik graag een privébericht met de volgende gegevens:

- Volledige naam
- Postcode en huisnummer
- Geboortedatum
- Traject en de vertrektijd van de trein
- Omschrijving van de conducteur

Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en vervolgens op 'Stuur bericht'.
We waren er niet bij.... Die 1-0 achterstand is waarschijnlijk de realiteit. Toch vraag ik me af of de NS nu zo'n klacht, als die ingediend wordt, doorzet als een klacht tegen een boa, of intern. Ik ga ervanuit dat het een klacht wordt tegen een boa. Graag eens een keer meer duidelijkheid. 😉
Reputatie 3
Klachten die zijn ingediend bij NS zijn per definitie geen BOA klacht. Daarvoor dien je bij het politiebureau en klacht in te dienen en gaat buiten de NS om, net zoals het PV via het CJIB loopt.
@CML,
https://www.justis.nl/producten/boa/boa-worden/toezicht-en-klachten/index.aspx
https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/2017/ombudsman-verbeter-klachtbehandeling-over-buitengewoon-opsporingsambtenaren
Reputatie 3
Ik less 'de ombudsman vind dat'. Het is nu eenmaal zo geregeld. Zodra een HC/V&Ser BOA bevoegdheden toepast valt deze onder de verantwoordelijkheid van de korpschef politie. De klachtenprocedure loopt dan ook via hun. Misschien niet het antwoord wat je wilt, wel zoals het momenteel is geregeld.
Op de site van Justis staat ook 'In principe'. In het geval van NS loopt dit via politie.
Reputatie 3
Ik zal de documentatie overigens nog even opzoeken, die heb ik momenteel niet direct voor handen. Ik snap de verwarring overigens wel, vraag mij ook af waarom deze in diverse bronnen tegenstrijdig is.
Artikel 42 BBO. Ben wel benieuwd naar je bronnen. Dat de NS er het liefst per definitie geen BOA klacht van wil maken kan ik wel begrijpen. Echter stel dat jij in jou ogen een onterechte boete krijgt van een parkeerwachter , dan dien je toch een klacht in op basis van de rol die hij op dat moment vervult?
De cijfers van NS:

2015: 1 BOA-klacht
2016: 2 BOA-klachten
Reputatie 7
Badge
De cijfers van NS: 2015: 1 BOA-klacht, 2016: 2 BOA-klachten
manipulatie in het klacht-traject?
Moet je eerst voorbij Sivan zien te komen. ;-)
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/klacht-indien-over-medewerker-service-en-veiligheid-45920/index4.html#post308339
De cijfers van NS: 2015: 1 BOA-klacht, 2016: 2 BOA-klachten
manipulatie in het klacht-traject?

Wat ook meespeelt: zolang een reiziger een uitstel van betaling (al dan niet na herinnering/aanmaning) betaalt of wordt kwijtgescholden, wordt dat niet beschouwd als BOA-klacht. Het wordt pas beschouwd als BOA-klacht als een reiziger niet betaalt en het proces-verbaal naar het CJIB moet worden gestuurd.
En dat komt dan weer relatief weinig voor, want men komt eerst met incassobureaus aanzetten.
Reputatie 4
Wellicht is het handig om NS vast op de hoogte te stellen dat je eventuele camerabeelden wil gebruiken in een rechtszaak, dus dat men deze veilig stelt. Mogelijk sta je daarmee sterker. Alleen geen idee of NS aan dat verzoek wil voldoen (dus niet overdragen, maar opslaan voor later gebruik). Best kans dat deze na een paar dagen overschreven worden namelijk.
Reputatie 7
Badge
Moet je eerst voorbij Sivan zien te komen.;-)
ik ben ook erg goed in stations overslaan 😛
Wellicht is het handig om NS vast op de hoogte te stellen dat je eventuele camerabeelden wil gebruiken in een rechtszaak, dus dat men deze veilig stelt. Mogelijk sta je daarmee sterker. Alleen geen idee of NS aan dat verzoek wil voldoen (dus niet overdragen, maar opslaan voor later gebruik). Best kans dat deze na een paar dagen overschreven worden namelijk. Dit zou inderdaad van pas komen, zou je enig idee hebben waar ik dit zou kunnen doen?
Reputatie 7
NS gaat die camerabeelden pas veiligstellen na vordering van de politie IVM privacywetgeving
Dan zijn ze al gewist.
Reputatie 7
Badge
Dat is ook het doel van zo'n procedure 😉 Teeven zit nu in het OV 😛
Zonder meer voor laten komen. Je kunt namelijk enkel winnen.
ik wil helpen met je zaak.
ik heb zelf nog een hoger beroep in een vergelijkbare zaak lopen, ondanks slechts een voorwaardelijke veroordeling.
Ik zou toch zelf even een afweging maken en je juridisch laten voorlichten en niet op 1 persoon afgaan welke dit roept op een forum.
Ik heb een privébericht van Sabster ontvangen en zal de klacht verder privé afhandelen.

Reageer