beantwoord

Belgische vs Nederlande conducteurs

• 19 september 2019
  • 9 reacties
  • 522 Bekeken

Waarom controleren Belgische conducteurs vrijwel altijd en Nederlandse conducteurs vrijwel nooit?

Traject amsterdam-breda. Reis in de ochtend vaak met de internationale IC Direct en andersom met de Nederlandse reguliere IC Direct.
icon

Beste antwoord door Loes 19 september 2019, 22:22

Er is een verschil tussen richtlijnen in theorie en praktijk. Ik heb het idee dat men in Belgie geen servicerondes kent en dus gewoon veelal controlerondes uitvoeren. Ben ikzelf groot voorstander van.
Op de ICD en ook de Brusselaar zitten 2 HC op. Waarom die onzichtbaar zijn? Kan verschillende redenen hebben, maar onze richtlijnen zijn toch echt dat we zichtbaar moeten zijn voor onze reiziger. Daar valt ook het contactmoment op het perron onder. Wij worden gevraagd om bij bv een startende trein een serviceronde uit te voeren en daarna een controleronde in te zetten. Ook weet ik dat ikzelf vaak ik conclaaf ga met collega's waar we een ICD controleren en vaak splits ik mezelf op, want ik wil gewoon me werk doen, toeslaggebied of niet. Hoe dat op de Brusselaar gaat met de collega's van Internationaal, ik weet het niet. Ik kan daar geen antwoord op geven helaas en de richtlijnen zijn duidelijk, maar of die goed worden nageleefd kan ik geen zinnig woord over zeggen als ikzelf niet op die betreffende trein zit. Ik weet dat er erg ruim mee wordt omgegaan helaas.
Bekijk origineel

9 reacties

Ik zou de situatie persoonlijk niet zo zwart-wit willen schetsen maar kan me voorstellen dat het soms zo lijkt. Wellicht kan @Loes je enigszins van informatie voorzien, bosschebol.
Bij Nederlandse treinen zie ik zelden een “service ronde”. Ik hoor ze wél vaak dingen roepen door de speaker en wanneer ik in de buurt van hun hokje zit zie ik ze bij de stops ff naar buiten en binnen glippen. Zijn zichtbaarheid en veiligheid nog een prioriteit voor de NS? Ik zit altijd op het gehele traject in de trein, hoe kan dit? Er zijn altijd minimaal 2 NS medewerkers in de trein, waarom laten ze zich niet zien aan de reizigers? Wat zijn ze aan het doen in dat hokje?
Ik zou de situatie persoonlijk niet zo zwart-wit willen schetsen maar kan me voorstellen dat het soms zo lijkt. Wellicht kan @Loes je enigszins van informatie voorzien, bosschebol.

Waarom wordt er niet minimaal 1 service ronde (niet eens controle) gelopen op een volledig traject als er standaard 2 personeelsleden zijn? Wat zijn de richtlijnen?
Er is een verschil tussen richtlijnen in theorie en praktijk. Ik heb het idee dat men in Belgie geen servicerondes kent en dus gewoon veelal controlerondes uitvoeren. Ben ikzelf groot voorstander van.
Op de ICD en ook de Brusselaar zitten 2 HC op. Waarom die onzichtbaar zijn? Kan verschillende redenen hebben, maar onze richtlijnen zijn toch echt dat we zichtbaar moeten zijn voor onze reiziger. Daar valt ook het contactmoment op het perron onder. Wij worden gevraagd om bij bv een startende trein een serviceronde uit te voeren en daarna een controleronde in te zetten. Ook weet ik dat ikzelf vaak ik conclaaf ga met collega's waar we een ICD controleren en vaak splits ik mezelf op, want ik wil gewoon me werk doen, toeslaggebied of niet. Hoe dat op de Brusselaar gaat met de collega's van Internationaal, ik weet het niet. Ik kan daar geen antwoord op geven helaas en de richtlijnen zijn duidelijk, maar of die goed worden nageleefd kan ik geen zinnig woord over zeggen als ikzelf niet op die betreffende trein zit. Ik weet dat er erg ruim mee wordt omgegaan helaas.
Reputatie 6
Badge
In België is controle ook veel belangrijker, omdat de conducteurs daar ook gewoon kaartjes verkopen. Door het lage boordtarief van 7 euro extra, loont het zich anders al snel om zonder ticket in te stappen.
Badge +3
Ik weet niet of het nog steeds zo is maar Belgische conducteurs kregen vroeger commissie per verkocht biljet. Dat is natuurlijk ook een methode om de conducteurs aan te sporen goed te controleren. Iedere instapper is potentieel een kassamoment waarmee het inkomen wordt aangevuld.
Reputatie 7
Ik weet niet of het nog steeds zo is maar Belgische conducteurs kregen vroeger commissie per verkocht biljet. Dat is natuurlijk ook een methode om de conducteurs aan te sporen goed te controleren. Iedere instapper is potentieel een kassamoment waarmee het inkomen wordt aangevuld.
Voor zover ik weet is dat nog steeds zo
Reputatie 4
Ben recent met die BNL- retour Belgie gereisd, andere dag terug en de controle kwam pas langs na Breda ri BRussel en terug geheel niet-dat was wel een hele drukke spitstrein v. 17.45.
Inderdaad wordt in Belgie standaard gecontroleerd zoals bij ND ook het geval was toen er nog geen concurrerende private conculllega's waren-zeker eenmaal de trein schoon na elk groot punt.
Als je heel zeker wilt zijn van altijd controle; de DB=duitse IC/ICE-die schaffner daar krijgen nog meer commissie van verkopen, in die mate dat ze soms er wel eens misbruik van maken door onterecht reizigers van ongeldige Fahrkarten te betichten.
Reputatie 5
In mijn ervaring zijn de Duitse conducteurs de meest lakse. Je kan daar met gemak het halve land door zonder gecontroleerd te worden. Hier ook, maar ja, Duitsland is groter. En hier willen ze ook daadwerkelijk je vervoersbewijs zien, in Duitsland vinden ze het al goed als je aangeeft een e-ticket van de NS te hebben. Dat ze je dan meteen geloven is prima service, maar ik kan me voorstellen dat er misbruik van te maken is.

Reageer