beantwoord

Benen op de stoel leggen

Toon eerste bericht

43 reacties

Reputatie 1
Dat zwartrijden beboet wordt vind ik zeer terecht: door zwartrijders verliest de vervoerder inkomen (eigenlijk gewoon diefstal). Als je gebruik van een dienst maakt, dan moet je daar ook voor betalen. Is het nog steeds €35 plus de kosten voor een kaartje?
Ja, dat is nog steeds het geval.
Naar aanleiding van de ophef die afgelopen dagen is ontstaan over het geven van een boete van 90 euro voor het hebben van de voeten op de bank, is bij mij grote angst ontstaan voor het reizen met de trein. Het was mij tot nog toe niet duidelijk dat boetes uitgedeeld kunnen worden voor het niet in lijn handelen met de huisregels. Ook schrok ik erg van de hoogte van de mogelijke boete en de wijze waarop de communicatie hieromtrent verliep. Deze was uitermate respectloos, provocerend en buiten proporties gezien de “overtreding”. Ook is het risico van het geconfronteerd worden met dergelijke boetes nergens beschreven in huisregels dan wel algemene voorwaarden.

De huisregels zijn op verschillende punten aan interpretatie onderhevig, waardoor de angst bij mij vergroot wordt dat ik mij zonder het te weten niet aan huisregels houd. Kijkend naar bijvoorbeeld de volgende regel: In de Stiltezone moet het echt stil zijn. Overal in de trein geldt: "stoor uw medereizigers niet met luide (telefoon) gesprekken of muziek". Wanneer ben ik dan in overtreding in de stiltezone? Mag ik bijvoorbeeld nog wel hoesten? Ben ik al in overtreding wanneer ik vergeten ben mijn telefoon op stil te zetten? Mag ik antwoorden als iemand mij een vraag stelt? Mag ik medepassagiers nog wel goedemorgen wensen? Betreffende de niet stiltezones. Wanneer is sprake van “luid”? zeker met dit soort woorden die iedereen anders kan interpreteren wordt het erg lastig.

Wat gebeurt er als ik mijn tas op de stoel naast mij heb liggen? Ik doe dit regelmatig op momenten dat het rustig is in de trein. Bij drukte plaats ik mijn tas tussen mijn benen of op schoot. Echter, formeel mag ik volgens de huisregels mijn bagage alleen plaatsen in de rekken, onder mijn stoel of tussen de rugleuningen. Gezien deze regel ben ik dus zelfs in overtreding wanneer ik mijn bagage op schoot houd of tussen mijn benen in zet.

Dan de huisregel met betrekking tot het meenemen van fietsen. Hier staat “als er ruimte is”. Wanneer is er sprake van “ruimte”? Ook weer zo’n regel die in grote mate aan interpretatie onderhevig is.

Kijkend naar de gretigheid waarmee de boete werd gegeven voor het hebben van de voeten op de bank, vrees ik dat dit soort medewerkers maar al te graag hun eigen interpretatie in de strijd gooit om boetes uit te mogen delen. De huidige huisregels bieden daar ook alle ruimte toe. Een reis met de trein wordt zo een angstige en zeer onprettige beleving. Bovendien is het risico van het geconfronteerd worden met dergelijke boetes nergens beschreven in huisregels danwel algemene voorwaarden. Welke onaangename verrassingen staan reizigers nog meer te wachten?

De huidige informatievoorziening geeft geen volledig beeld van de risico’s die reizigers lopen. Wat voor sancties kunnen er buiten de in de algemene voorwaarden beschreven sancties nog meer opgelegd worden? En in welke situatie kunnen deze dan opgelegd worden? Tevens is de huidige informatievoorziening te veel aan interpretatie onderhevig.

Gezien bovenstaande wordt ik graag beter geïnformeerd over de risico’s die ik loop bij het betreden van NS grondgebied.

Ik sluit me aan bij door Peter beschreven gevoel. Helemaal daar Loes meent met grote lappen tekst gelardeerde huisregels te moeten reageren. Moet ik dat allemaal lezen, begrijpen en onthouden? En dan constateren dat iedere keer weer allerlei overtredingen niet gestraft worden omdat er geen BOA of HC is die kan/wil verbaliseren? En daarbij zit ikzelf in de trein met de angst dat, hoewel ik heb ingecheckt, pas blijkt dat ik geen bekeuring krijg als de conducteur heeft kunnen constateren met zijn apparaat dat mijn OVchipkaart én de incheck juist heeft geregistreerd, niet tijdens of na het inchecken kapot is gegaan en het gedurende de reis volhoudt? Iedere uitcheck waarbij ik zie dat het juiste bedrag is afgeschreven slaak ik weer een zucht van opluchting. En vraag me af wat er mis was met het papieren kaartje. Het kaartje wat je kon bewaren, wat een echt bewijs was van je recht op vervoer. Wat niet zorgde voor avonden internetspeurtocht-puzzelen om je OVChipkaart én je Voordeelurenabonnement in één overzicht te krijgen voor je zakelijke declaraties. Waar je geen privéreizen hoefte door te kladderen omdat je werkgever en de boekhouder en de fiscus niet hoeven te zien waar je in je vrije tijd reist. Zucht, vroeger was het reizen met de trein leuk, als je met je opa en oma voor het eerst van je leven met de trein ging had je een belevenis. Nu verklaart iedereen die opa en oma voor gek. En niet onterecht, ben ik bang...
Helemaal gelijk, waar het vroeger leuk was om met de trein te gaan is het nu een noodzakelijk kwaad geworden...

Zeker niet als je Adolf kan tegenkomen, die thuis ruzie met zijn vrouw heeft gehad....
Ik vraag mij ook af of ik mij moet legitimeren tegenover een BOA als ik niks fout heb gedaan. Bijvoorbeeld als een BOA constateert dat ik niet ingecheckt ben en een boete uit wil gaan schrijven, terwijl ik helemaal niet in hoef te checken. Technisch is de vordering dan niet legitiem en mag ik dat weigeren, want ik heb geen overtreding begaan?
Ik vraag mij ook af of ik mij moet legitimeren tegenover een BOA als ik niks fout heb gedaan. Bijvoorbeeld als een BOA constateert dat ik niet ingecheckt ben en een boete uit wil gaan schrijven, terwijl ik helemaal niet in hoef te checken. Technisch is de vordering dan niet legitiem en mag ik dat weigeren, want ik heb geen overtreding begaan?
nou, volgens mij kan je dan weigeren je te legitimeren, dan kan die Bromsnor je staande houden en overdragen aan zijn collega's van de Hermandad, die nemen je mee en je krijgt dan een hoop soeza én een bekeuring wegens het weigeren van het tonen van een legitimatie. Die kun je niet aanvechten want dat deed je. Óf je legitimeert je bij die Bromsnor, krijgt je verbalisatie, en gaat dat later aanvechten om je gelijk te halen. Als je gelijk had hoef je die bekeuring van Bromsnor niet te betalen of krijg je de boete terug. Maar of je smartengeld kunt claimen vanwege de groteske stupiditeit van Bromsnor? Ik denk dat je dat zelf moet proberen uit te vinden...
@niek

Als er geen sprake is van een overtreding of dat we een id nodig hebben voor het e-ticket mogen wij niet aan een reiziger een id bewijs te tonen aan ons.
@niek

Als er geen sprake is van een overtreding of dat we een id nodig hebben voor het e-ticket mogen wij niet aan een reiziger een id bewijs te tonen aan ons.

Is hier ook niet de vraag, Loes. Zoals ik het las vroeg Niek zich af of hij moest voldoen aan een onterechte vordering om zijn legitimatiebewijs te tonen. Ik schetste slechts wat zich wss zal afspelen als de BOA volhardt en de passagier blijft weigeren. Maar gelukkig is het hypothetisch, toch? http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer.html
Dan heb ik het onduidelijk opgeschreven, had het zo wel gelezen. Stel dat een BOA onterecht zou volharden en de reiziger blijft weigeren, kan dat de baan van de BOA kosten. Reiziger kan dan een BOA klacht indienen. Of ik volharding zou aanraden, nee, BOA klacht indienen, absoluut. De BOA moet overigens ook aangeven waarvoor een reiziger wordt staande gehouden. Ik kom het idd nooit tegen. Heb ik het nu duidelijk gezegd @destrijdenderechter? Bedankt voor je scherpte.
Goed om te weten wat je rechten zijn, al ben ik ermee eens dat samen een oplossing vinden beter is dan strak een standpunt vasthouden. B.v. een directe second opinion (collega op de trein), of een latere (via de klantenservice).

In het verlengde van de gedachtenwisseling, gaat de NS de fout in als deze een reiziger een boete geeft voor reizen met een ongeldig vervoersbewijs (handscanner leest geen checkin), terwijl de reiziger wel een geldig vervoersbewijs op zak heeft (aantoonbare checkin via ander methode).

Ja de boete wordt ingetrokken, maar de reiziger wordt wel ten onrechte schuldig bevonden en ondervindt overlast. Een schade vergoeding lijkt mij op zijn plaats.
Goed om te weten wat je rechten zijn, al ben ik ermee eens dat samen een oplossing vinden beter is dan strak een standpunt vasthouden. B.v. een directe second opinion (collega op de trein), of een latere (via de klantenservice).

In het verlengde van de gedachtenwisseling, gaat de NS de fout in als deze een reiziger een boete geeft voor reizen met een ongeldig vervoersbewijs (handscanner leest geen checkin), terwijl de reiziger wel een geldig vervoersbewijs op zak heeft (aantoonbare checkin via ander methode).

Ja de boete wordt ingetrokken, maar de reiziger wordt wel ten onrechte schuldig bevonden en ondervindt overlast. Een schade vergoeding lijkt mij op zijn plaats.

Nee, want de NS heeft zichzelf zodanig ingedekt dat een vervoersbewijs waarmee moet worden ingecheckt pas geldig is als de conducteur de check-in kan uitlezen.
De reiziger komt dus hooguit in aanmerking voor restitutie van de boete, maar zelfs dat is geen recht maar coulance.
Nee, want de NS heeft zichzelf zodanig ingedekt dat een vervoersbewijs waarmee moet worden ingecheckt pas geldig is als de conducteur de check-in kan uitlezen.
De reiziger komt dus hooguit in aanmerking voor restitutie van de boete, maar zelfs dat is geen recht maar coulance.

Hoezo is dat mogelijk, er wordt toch voor de reis betaalt en de reiziger kan er niks aan doen dat het niet aantoonbaar is?
Hoezo is dat mogelijk, er wordt toch voor de reis betaalt en de reiziger kan er niks aan doen dat het niet aantoonbaar is?

Lees de voorwaarden er maar op na. Pagina 7, artikel 2.2 lid 5 eerste zin:
het Vervoerbewijs is (elektronisch) duidelijk leesbaar

Wanneer de conducteur de check-in niet kan uitlezen is niet voldaan aan deze voorwaarde en is het dus geen geldig vervoersbewijs. Dat de reiziger hierdoor (wederom) ernstig gedupeerd wordt is niet relevant, de ov-chipkaart is er immers voor de vervoerders.
Neem als reiziger dus altijd een setje reservebatterijen mee voor het scanapparaat van de conducteur, anders loop je het risico zwart te reizen.
Neem als reiziger dus altijd een setje reservebatterijen mee voor het scanapparaat van de conducteur, anders loop je het risico zwart te reizen.
Dat is dus wat ik al eerder aangaf: iedere incheck, uitcheck en controle zit ik met een mix van spanning en agitatie: wordt mijn chipkaart geaccepteerd of moet ik boos worden omdat de NS óók dat niet goed geregeld heeft? Ik heb niet de lijdzaamheid die je tegenwoordig blijkbaar nodig hebt om met het OV te reizen. Ik steek veel geld in de aanschaf en het opladen van mijn kaart en ik verwacht dat ik daarmee het RECHT heb om te reizen, niet dat het bij de gratie van NS getolereerd wordt dat ik me in één van hun voertuigen bevind! Maar zo voelt het wel iedere keer als een conducteur me triomfantelijk aankijkt als de controle weer eens gelukt is. Het moet toch als personeelslid van de NS ook een verschrikkelijk gevoel zijn dat je een dergelijk monstrum van een systeem moet gebruiken en verdedigen? Je baas heeft er een zootje van gemaakt en jij moet blijven volhouden dat je het leuk vindt om het in stand te houden....
Bij een geldige check-in zullen we je boete altijd kwijtschelden, aangezien je achteraf kunt aantonen dat je wel over een geldig vervoerbewijs beschikte. Dat is via onze klantenservice te regelen.
En als een HC het idee heeft dat zijn railpocket niet naar behoren werkt, zal deze HC geen controlerondes inzetten om zowel zichzelf niet te frustreren als de reiziger.
Bij een geldige check-in zullen we je boete altijd kwijtschelden, aangezien je achteraf kunt aantonen dat je wel over een geldig vervoerbewijs beschikte. Dat is via onze klantenservice te regelen.
Oh gelukkig!
Nou Bart, mijn sarcasme zal je duidelijk zijn? Ik ben nog uit de tijd dat ik met een kaartje het recht kocht om te reizen. En ik ga echt niet bijbetalen, boetes accepteren of de trein uit als ik ingechecked heb. ik hoef niets te regelen via klantenservice. Die klantenservice moet namelijk met mij regelen hoe ik schadeloos gesteld wordt door een NS-fout.

Reageer