beantwoord

beperkte verbinding met wifi

• 22 oktober 2014
  • 15 reacties
  • 790 Bekeken

Ondanks meerdere keren aanmelden en een inlogscherm dat zegt dat ik goede verbinding heb en online ben heb ik toch geen toegang en beperkte verbinding met wifi in de trein naar groningen van 21.49 vanuit utrecht.
Hoe krijg ik internet?
icon

Beste antwoord door Anonymous 23 oktober 2014, 19:24

WiFi in de trein werkt niet hetzelfde als dat het thuis werkt, dit komt doordat de treinen met hoge snelheid door Nederland rijden en zich daarmee door het mastnetwerk verplaatsen. Het mastennetwerk is het netwerk van telefoonmasten waardoor de Wi-Fi verbinding tot stand komt. Hierdoor moet het Wi-Fi netwerk telkens met verschillende masten verbinden, waardoor de verbinding minder stabiel wordt dan dat je thuis gewend bent.

Daarnaast is het gebruik van Wi-Fi de afgelopen jaren sterk toegenomen wat ten koste gaat van de snelheid per gebruiker. We zien bovendien dat dit vaak leidt tot een ongelijke verdeling, waarbij enkele gebruikers door hun internetgedrag een onevenredig groot deel van de totale bandbreedte verbruiken waardoor er voor andere reizigers minder over blijft.

We willen dit graag eerlijker over onze reizigers verdelen en zoeken continue naar verbetermogelijkheden. Momenteel testen we een oplossing, waarbij we voor elke gebruiker de snelheid gelijk houden.
Bekijk origineel

15 reacties

Als ik met de trein reis heb ik altijd goed en snel internet.
Maar ja, ik gebruik in voorkomende gevallen dan ook gewoon 3G.

De WiFi tijd ligt wat dat betreft al lang achter mij. Meestal kreeg ik een opgevraagde pagina pas te zien als mijn trein zo ongeveer mijn eindbestemming naderde.
Hallo,

Als je problemen hebt met Wifi probeer dan het treinstel nummer te noteren. Dan kan het NS team deze laten "opnieuw opstarten" door de ICT.

Succes.
https://forum.ns.nl/de-trein-11/wifi-de-trein-wanproduct-7152
https://forum.ns.nl/de-trein-11/wifi-de-trein-wanproduct-7152

Mooie aanvulling en klopt helemaal!
WiFi in de trein werkt niet hetzelfde als dat het thuis werkt, dit komt doordat de treinen met hoge snelheid door Nederland rijden en zich daarmee door het mastnetwerk verplaatsen. Het mastennetwerk is het netwerk van telefoonmasten waardoor de Wi-Fi verbinding tot stand komt. Hierdoor moet het Wi-Fi netwerk telkens met verschillende masten verbinden, waardoor de verbinding minder stabiel wordt dan dat je thuis gewend bent.

Daarnaast is het gebruik van Wi-Fi de afgelopen jaren sterk toegenomen wat ten koste gaat van de snelheid per gebruiker. We zien bovendien dat dit vaak leidt tot een ongelijke verdeling, waarbij enkele gebruikers door hun internetgedrag een onevenredig groot deel van de totale bandbreedte verbruiken waardoor er voor andere reizigers minder over blijft.

We willen dit graag eerlijker over onze reizigers verdelen en zoeken continue naar verbetermogelijkheden. Momenteel testen we een oplossing, waarbij we voor elke gebruiker de snelheid gelijk houden.
Verklaar dan eens Susan NS waarom het bij T Mobile wel werkte en nu niet meer ?

Zijn er een aantal masten afgebrand ? Stonden de treinen stil ?

En als je alleen zit in de trein werkt de Wifi ook niet. Wie krijgt dan de zog. beschikbare bandbreedte ?
Makkelijk, zo'n knip en plakantwoord trouwens. Dan voel ik me gelijk serieus genomen als klant....

Gemarkeerd als antwoord: Femke NS op 22 oktober 2014, 15:49
Dag niek, WiFi in de trein werkt niet hetzelfde als dat het thuis werkt, dit komt doordat de treinen met hoge snelheid door Nederland rijden en zich daarmee door het mastnetwerk verplaatsen. Het mastennetwerk is het netwerk van telefoonmasten waardoor de Wi-Fi verbinding tot stand komt. Hierdoor moet het Wi-Fi netwerk telkens met verschillende masten verbinden, waardoor de verbinding minder stabiel wordt dan dat je thuis gewend bent.

Daarnaast is het gebruik van Wi-Fi de afgelopen jaren sterk toegenomen wat ten koste gaat van de snelheid per gebruiker. We zien bovendien dat dit vaak leidt tot een ongelijke verdeling, waarbij enkele gebruikers door hun internetgedrag (bvb streamen en downloaden) een onevenredig groot deel van de totale bandbreedte verbruiken waardoor er voor andere reizigers minder over blijft.

We willen dit graag eerlijker over onze reizigers verdelen en zoeken continue naar verbetermogelijkheden. We werken er dus wel degelijk aan. Momenteel testen we een oplossing, waarbij we voor elke gebruiker de snelheid gelijk houden.Dit betekent wel dat wanneer veel reizigers tegelijkertijd willen internetten in de trein, de snelheid van het Wi-Fi netwerk voor iedereen lager kan zijn dan wanneer het minder druk is.
Susan ik heb graag respect voor de moderators maar als er steeds zulke onzin geknipt en geplakt wordt dan is dat wel erg moeilijk.

Ik kan ook knippen en plakken, daarnaast gebruik ik ook mijn hersenen (iets wat bij de NS zelden gedaan wordt, getuige het antwoord).

Toen het netwerk door T-mobile verzorgd werd, een paar maanden gelden, werkte het WiFi wel redelijk tot goed. Sinds dat het beheer bij de NS is werkt het niet meer, dus het hele verhaal van het mastennetwerk is niet relevant.

Zoals macca opmerkt werkt de WiFi ook niet in een (nagenoeg) lege trein, ik kan dit bevestigen. Het aantal gebruikers is dus ook niet relevant voor de huidige problematiek.

Het heeft niks met stabiliteit te maken (ik kan begrijpen dat de verbinding af en toe wegvalt), er de laatste maanden vrijwel altijd 0% netwerkverkeer mogelijk (zo erg dat een simpel e-mailtje gedurende een uur reizen niet verzonden wordt).

Als jullie het niet aan kunnen, haal het netwerk dan weg. Ik wil niet mee betalen aan zo'n wanproduct en gebruik dan liever een dongel van bijvoorbeeld T-mobile of Vodafone: internet dat wel werkt in de trein.
WiFi in de trein werkt niet hetzelfde als dat het thuis werkt, dit komt doordat de treinen met hoge snelheid door Nederland rijden en zich daarmee door het mastnetwerk verplaatsen.

In de enige trein die wel met hoge snelheid door Nederland rijdt, werkt WiFi juist beter dan in de treinen van NS. Daarnaast is dat "mastnetwerk" gewoon het mobiele telefonienetwerk, dus als dat het probleem was, zouden mobiele telefoons vanuit rijdende treinen ook amper verbinding kunnen maken met dat netwerk.
Is mastnetwerk wel een goed Nederlands woord ? :D

Zouden NS medewerkers niet weten hoe Wifi werkt ?

Ben wel benieuwd wat het nieuwe standaardantwoord wordt.
Ben wel benieuwd wat het nieuwe standaardantwoord wordt.
Ik vrees dat binnenkort een moderator deze topic als "beantwoord" markeert, maar ik hoop dat de feedback serieus genomen wordt en dat 1) uitgezocht wordt wat het probleem werkelijk is en 2) het standaardantwoord aangepast wordt naar een versie die wel overeen komt met de werkelijkheid.
Hallo,

Ze mag het bericht dan misschien wel knippen en plakken maar het is wel actueel en recent.

Overigens is het Netwerk nog steeds van T-Mobile het heeft alleen een andere naam. We weten denk ik allemaal wel dat deze niet overal het beste bereik heeft ook het delen van de internet verbinding vergt veel. Er staan meestal slechts een paar antennes op het dak. Als jij je thuisverbinding met 20 mensen zou moeten delen werkt het ook niet snel denk ik.

Succes.
Overigens is het Netwerk nog steeds van T-Mobile het heeft alleen een andere naam. We weten denk ik allemaal wel dat deze niet overal het beste bereik heeft ook het delen van de internet verbinding vergt veel. Er staan meestal slechts een paar antennes op het dak. Als jij je thuisverbinding met 20 mensen zou moeten delen werkt het ook niet snel denk ik.
Leg dan eens uit wat de afgelopen maanden gebeurd is? Zoals vermeld werkte het eerst redelijk tot goed en werkt het nu dramatisch slecht tot niet. Zijn alle antennes van het dak afgebroken? Is de OV-chipkaart zo'n overweldigend success dat de overvolle treinen nu ook passagiers op het dak meenemen?

De kinderlijke verklaring dat de WiFi niet zoals thuis is slaat nergens op, ik gebruikte het netwerk in de trein al maanden naar redelijke tevredenheid. Het punt is dat de bruikbaarheid dramatisch gekelderd is.
Hallo,

Ze mag het bericht dan misschien wel knippen en plakken maar het is wel actueel en recent.

Succes.

De verklaring van NS moderators is dat je in een bewegend voertuig geen goede verbinding kan maken met mastnetwerken wat dat ook moge zijn.

Maar dan zou je ook niet kunnen bellen (of Wifi in een auto kunnen hebben).

En wat Niek al zei, tot voor een paar maanden werkte Wifi gewoon naar behoren.
Hallo,

Steeds meer mensen gebruiken Wi-Fi en daarom dient het Wi-Fi in de trein dan ook mee te groeien met het aantal apparaten wat mensen met zich mee nemen. Dit zou tijd om te installeren en geld natuurlijk en kan niet 123 gebeuren want treinen dienen dan ook uit dienst gehaald te worden. Het is jammer dat je het Wi-Fi nu niet meer als voorheen kunt gebruiken! Zelf ervaar ik ook dat het vaak overbelast wordt.

Het is natuurlijk lastig om een stabiele verbinding op te bouwen als je met 140 over het spoor reist. Maak maar eens verbinding met een Wi-Fi punt onderweg als voorbeeld... Voordat jij verbinding hebt is de trein er al voor bij. Nu hebben zendmasten een groter bereik maar zo'n elke 15 seconden verbind de trein met een nieuwe zendmast. En als de ene zendmast wat minder is dan de andere zakt de snelheid al gelijk in. Dit ondervind je vast ook wel eens op je mobiel dat de verbinding zomaar weg valt.

Desondanks hoop ik dat jullie snel weer van Wi-Fi in de trein kunnen genieten.

Fijne dag.

Reageer