Beroerde busrit ipv trein - wat moet je accepteren bij vervangend vervoer?

• 17 March 2014
  • 9 reacties
  • 1088 Bekeken

Zaterdag 15 maart reden er tussen Zaltbommel en Den Bosch bussen in verband met werkzaamheden. Volgens 9292 zou ik echter de aansluitende bus naar Grave moeten halen...
Eenmaal in Zaltbommel moest een tamelijk volle intercity eerst de trappen af en vervolgens door een erg smal deurtje, waarna de bussen nog een flink stuk verderop op een parkeerplaats zouden zijn. Eenmaal daar passeerden er eerst drie lege bussen die blijkbaar dringen nodig waren in De Bosch, waarna de volgende twee zich posteerden bij een veel te groot aantal reizigers. Bijna vol ging de chauffeur eens door de bus wandelen om te bepalen wie er nog mee mochten, de mevrouw die als laatste teveel instapte had natuurlijk haar koffer al in de bagageruimte onderin gezet, zodat die er weer even uit moest. Al met al vertrok die "snelbus" niet zoals 9292 had voorspeld om 10:00, maar een klein kwartier later. En ik maakte me zorgen over mijn aansluiting om 10:32 in Den Bosch.
Eenmaal op weg riep de chauffeur dat het met een muziekje gezelliger was en blèrden de Hollandse Hits hard uit de luidsprekers. Mogelijk een goed idee bij dagtochtjes, maar de dame naast mij en ik waren het er over eens dat dit niet fijn was.
Uiteindelijk heb ik mijn aansluiting gehaald, domweg omdat die vertraging had en ik een sprintje trok. Maar dit was een vervangend vervoertje waar ik eigenlijk liefst voor bedank.
De overstaptijd zoals gegeven op 9292 van twee minuten was zelfs onder de beste omstandigheden onhaalbaar, het duurde al langer om het station uit te komen met dat ene deurtje waar de hele stroom reizigers zich doorheen moest persen. De standplaats van de bussen was ook al ruim meer dan twee minuten lopen daarna - en voordat er een bus gereed stond duurde vijf minuten. Zelfs het instappen duurde al langer dan de twee minuten die in totaal stonden tussen aankomst van de IC en vertrek van de snelbus...

Voortaan graag reële inschattingen, dan neem ik een treintje eerder of besluit ik dit circus te vermijden en toch de auto te nemen.

9 reacties

Ik zou sowieso wat rekening houden met wat extra tijd; er kan altijd wat gebeuren. Ik heb zaterdag ook gebruik gemaakt van de bus tussen Den Bosch en Zaltbommel. Mijn beleving was dat het prima geregeld was. Er reden veel bussen en de bus reed ook goed door.
Ik denk dat je - zeker in dergelijke situaties als werkzaamheden - niet moet blind varen op wat 9292 zegt, maar gewoon de reisplanner van NS zelf het beste kan raadplegen.

Helaas is het ook zo dat als er aangegeven wordt te rekenen met een extra reistijd van 15-30 minuten veel mensen uitgaan van die 15 minuten en gaan klagen als het uitloopt naar de "beloofde" 30 minuten.
Bussen maken nou eenmaal deel uit van het wegverkeer en zijn afhankelijk van verkeerslichten, dubbel parkeerders, files etc.
Dat is ook het probleem met openbaar busvervoer. Probeer die lijnbus maar eens van A naar B te rijden en zorg maar eens dat je exact volgens schema bij elke halte bent. Zodra er een brug open staat is zo'n chauffeur al verloren.

Laat ik voorop stellen dat ik met deze reactie met geen enkele beschuldigende vinger naar wie ik wil wijzen, maar gewoon een algemeen gestelde ervaring wil plaatsen.
Reputatie 2
Hoi Wammes123,

Helaas heeft de NS ondanks zorgvuldige planning niet alles in de hand. Ook ik moest zaterdagochtend met de bus, mijn bus zat op de A59 bij de oprit naar de A2 vaste in een korte file wat uiteindelijk ervoor zorgde dat de 15tot30 minuten wat werd overschreden. Maar, andersom heb ik ook gehad dat door 'excellent geluk' bussen die zouden zorgen voor 30tot60 minuten extra reistijd maar zorgden voor iets meer dan 10 minuten extra tijd bovenop de gewone dienstregeling.

Overigens weet ik niet of je de bus helemaal tot Grave moest hebben, maar was anders via Nijmegen en dan bus99 pakken niet net zo snel geweest? Misschien iets langer dan normaal via Den Bosch, maar je had wel de NS bussen kunnen vermijden.

Ook de NS heeft de mogelijkheid op haar reisplanner om de vervolgbussen van busvervoerders mee te rekenen ;)

En de een vind extra gezelligheid in overvolle bussen wat hebben, anderen niet. Een combinatie van smaak die buschauffeurs net als conducteurs bij hun interactie met de reiziger maak net moet liggen. Ook voor de buschauffeur is dit lastig.
Beste Wammes123, ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein'. Dit maakt je topic beter vindbaar. Bij werkzaamheden proberen we de vervangende bussen zo goed mogelijk te regelen. Zoals Seravee aangeeft kunnen onverwachte omstandigheden zorgen voor langere reistijden dan in de Reisplanner aangegeven.
Beste Femke NS,

Herlees mijn relaas eens - de vertraging werd niet door "onvoorziene omstandigheden" veroorzaakt. De inschatting was gewoon te optimistisch gezien de situatie ter plaatse met grote loopafstand na een veel te smalle deur. De chaos bij het instappen in de bussen was ook te vermijden geweest als er niet eerst lege bussen werden teruggestuurd. Dit was simpel te vermijden geweest.
Beste Femke NS,

Herlees mijn relaas eens - de vertraging werd niet door "onvoorziene omstandigheden" veroorzaakt. De inschatting was gewoon te optimistisch gezien de situatie ter plaatse met grote loopafstand na een veel te smalle deur. De chaos bij het instappen in de bussen was ook te vermijden geweest als er niet eerst lege bussen werden teruggestuurd. Dit was simpel te vermijden geweest.

Jij zou het liefst de bus OP het perron hebben waar de trein arriveert, zodat je niet een stukje hoeft te lopen.
Bussen hebben nou eenmaal de nare eigenschap dat zij zo'n 12 meter lang zijn (gelede bussen zelfs zo'n 18 meter) en daardoor niet overal kunnen komen, ook al door hun draaicirkel.
Bovendien heeft vaak ook de gemeente (of Rijkswaterstaat) nog een vinger in de pap waar die bussen wel en niet mogen staan en rijden.
Jammer dat je inspanningen van zoveel goedwillende mensen in een kwaad daglicht stelt, omwille van misschien één chauffeur die goedbedoeld de radio aan zet.

Misschien dat je bij de komende verstoringen rond Den Bosch (ja, ja, die komen er aan, inclusief busvervoer) misschien toch nog naar andere alternatieven kunt zoeken. Ben je van dat beroerde traplopen en over een parkeerplaats naar een bus lopen verlost.

Sterkte in de strijd, de komende weken.
Mijn ervaring met vervangend busvervoer in het afgelopen jaar:

- Ongeveer een maand geleden werden bij werkzaamheden tussen Gouda en Woerden discobussen ingezet, waarin de avond daarvoor nog dronken stappers waren vervoerd. De bus waarin ik zat had bijvoorbeeld houten tafels waar bierflessen in konden worden gezet. De bus stonk naar sigaretten, bier en kots en de stoelen plakten enorm.

- Bij werkzaamheden rondom Schiphol worden wel ontzettend veel bussen ingezet. Op Amsterdam Sloterdijk moest ik wel ruim 20 minuten wachten voordat de bus vol genoeg was om te gaan rijden. Op Schiphol zelf is de situatie niet ideaal, omdat de normale streekbussen en de NS-bussen elkaar hinderen. Op een gegeven moment stond alles ruim een kwartier vast. De R-Net bus 300 tussen Bijlmer en Schiphol (die als NS-bus rijdt) is geen redelijk alternatief voor de trein. De bus stopt om de haverklap en volgt niet de snelste route.

- Bij werkzaamheden tussen Assen en Zwolle (in aansluiting op de eerste trein vanuit Groningen) deden de chauffeurs net of de reizigers een uitje hadden. Eerst uitgebreid wachten tot iedereen ingestapt was, kinderen een ballon geven, vervolgens nog even kletsen/roken met de collega's, controleren of passagiers wel hun gordel om hadden en nog maar eens met de coördinator praten over wat nu precies de bedoeling was. Uiteindelijk na 25 minuten gingen we dan toch maar eens rijden, nadat eerst nog was uitgelegd waar de zakjes aan de stoelen voor dienden. Onderweg bleek dat er ook nog iemand in Beilen uit wilde en werd besloten tot een omweg, zodat in Zwolle bij aankomst (met 95 minuten vertraging) net alle aansluitende treinen weg waren. Op de terugweg nam de chauffeur niet de snelweg maar een toeristische route over N-wegen, wat 1:15uur duurde.

- Op hetzelfde traject ook meegemaakt dat iedereen stond te dringen bij de eerste bus. Ik had daar geen zin in. Toen echt elke plek in die bus vol was, bleken ik en wat andere reizigers niet mee te kunnen. Er werd een nieuwe bus voorgereden, maar die ging pas rijden toen er een nieuwe trein kwam zodat alle plaatsen gevuld konden worden.

- Tussen Hoorn Kersenboogerd en Enkhuizen reden geen snelbussen, waardoor de bussen in een rijtje alle kleine stationnetjes aandeden, waar niemand in- of uitstapte. De wegen tussen die stations zijn veel te smal voor die bussen, waardoor ze steeds op elkaar en ander verkeer moesten wachten. Over het kleine stukje deden de bussen bijna een uur, terwijl een snelbus het in een half uurtje had kunnen doen.

- In Weesp voor de bussen naar Almere stonden honderden mensen op een rijtje te wachten, omdat de coördinator (met een peuk op z'n lip) ter plekke vond dat mensen alleen in de voorste bus mochten stappen. Omdat veel mensen bagage bij zich hadden, duurde dat allemaal veel te lang. Bussen waren er genoeg, maar die konden niet efficiënt worden gebruikt. Elke keer als er een nieuwe trein aankwam, drong er weer een hele groep voor, zodat het voor de mensen die netjes stonden te wachten eindeloos duurde.

Over het algemeen verwacht ik niet zoveel van het busvervoer. Ik hoop er altijd maar het beste van en neem een half uur meer tijd dan NS aangeeft. Wat mij altijd wel opvalt is dat er een groot verschil is tussen hoe de mensen die het regelen denken en hoe de reizigers het verwachten. De coördinators doen vaak net alsof het een spannende extra service is waarvoor de reizigers dankbaar moeten zijn, terwijl reizigers (die er gewoon veel voor betalen) gewoon die bus in willen en direct willen karren, zonder allerlei gesodemieter over in welke bus ze in vredesnaam moeten gaan zitten en welke bus er nog mag voorrijden. Veel reizigers zijn immers niet voor de lol maar als noodzaak op NS aangewezen. Als je een dagje uit bent is zo'n bustrip misschien leuk. Als je gewoon afspraken hebt staan, moet je gewoon kunnen rekenen op de informatie die NS vooraf verstrekt. Dat blijkt vaak niet te kunnen. Ik beoordeel de situaties meestal als amateuristisch geklungel.
Als ik zo jouw verhaal eens lees, Annemiek, krijg ik de indruk dat jij het liefst zou willen dat er helemaal geen bussen rijden. Want een bus over niet al te brede wegen langs NS stations waar geen hond in- en uitstapt.
Als dat toevallig een stopbus is ter vervanging van een stoptrein, dan zal hij daar wel langs moeten.
Jij zal er maar staan, terwijl hij een andere route neemt en een aantal stations overslaat. Ben je ook niet vrolijk.
En veel betalen voor die bussen (althans, die indruk wek je). Je betaalt niks extra voor die bus, dat zit bij de treinprijs inbegrepen.

En ach, ik maak het hier ook af en toe mee. Vervangend busvervoer. De chauffeurs krijgen keurig (letterlijk) op een briefje welke route ze moeten volgen, ook al zijn er kortere routes.
Probleem daarbij is ook dat er in omgeving waar vervangend busvervoer wordt ingezet te weinig bussen beschikbaar zijn.
Ik heb meegemaakt dat in de regio Rotterdam bussen reden die uit alle delen van het land kwamen.
Er waren chauffeurs bij die voor het eerst van hun leven in Capelle a/d IJssel of Nieuwerkerk a/d IJssel reden.

En dan moeten ze ook nog maar met die kolossen van 12 meter lang (en soms zelfs 18 meter) door de drukte van de stad zien te komen.
Als reguliere lijnbussen, die de stad en routes op hun duimpje kennen en bij wijze van spreken met hun ogen dicht kunnen rijden, er al moeite mee hebben en vaak vertraging oplopen door het overige verkeer, wat verwacht je dan van een wildvreemde chauffeur uit het noorden of oosten van het land, die elders vervangend busvervoer moet verzorgen.
En dat hij later vertrekt komt vaak door de NS coordinatoren die alles in goede banen moeten leiden.
Maar ook, omdat die chauffeur gehouden is aan het rijtijdenbesluit en op bepaalde momenten een verplichte pauze moet inlassen. Ook al wil die coordinator dat niet en ook al staan er 100 mensen te wachten. Ook hij dient zich aan de wet te houden.

Kortom, Annemiek, er komt wel even iets meer kijken dan even met een bus exact op tijd van A naar B te rijden.
Het valt mij vaak op dat het doorgaans de chauffeurs zijn die de gebeten hond zijn.
Vanmiddag hier nog in de bus; er had niemand op de stopknop gedrukt, bus stopte echter om iemand in te laten stappen en op het moment dat de chauffeur de instapdeur sluit en weg wil rijden, komt er iemand met veel bravour naar voren lopen dat hij nog uit moet stappen.
Chauffeurs zei niets, deed de instapdeur alsnog open om die blaaskaak uit te laten stappen.
Hij riep nog wat na, wat ik hier niet letterlijk kan (en mag) herhalen: k**wijf.
En natuurlijk was het allemaal de schuld van de chauffeur.
Hij had wel het lef om vanavond via twitter nog even een klacht in te dienen tegen die chauffeur.

Niet te hard oordelen over die chauffeur. Een vieze bus, ja. Maar als je baas beslist dat je gewoon met die bus gaat rijden, dan heb je geen keus (nou ja, de WW). En als de NS coordinator daar ook geen problemen mee heeft.

Ik zeg niet dat ik liever niet heb dat er bussen rijden. Ik deel alleen mijn ervaringen. Ik vind echter wel dat het allemaal wat beter geregeld kan worden. Waar NS de bussen bij ruim vooraf geplande werkzaamheden vandaan moet halen, het rijtijdenbesluit waaraan chauffeurs zich moeten houden en of de chauffeurs de weg wel kennen, zijn geen zaken waar de reizigers zich druk om hoeven te maken of überhaupt mee geconfronteerd horen te worden. Als professionele organisatie is het aan NS om ervoor te zorgen dat de boel zo degelijk geregeld wordt dat reizigers er zo weinig mogelijk last van hebben.

Over de kosten: ik betaal vaak de volle mep voor de trein. Dat er niet hoeft te worden bijbetaald voor de bus, betekent niet dat ik niet gewoon voor normale dienstverlening betaal.

Het inzetten van vieze bussen moet NS gewoon contractueel verbieden. Werkzaamheden zijn vroeg genoeg bekend bij NS. Er is meer dan genoeg tijd om over dit soort zaken contractuele afspraken te maken met de partijen die de dienstverlening uitvoeren. Ik had het trouwens over de inzet van deze bus, die de avond ervoor dus voor een feestje was gebruikt en slecht was schoongemaakt.

Waar ik klaagde over dat de bus een stopbus was, ging dat over het stukje van Hoorn Kersenboogerd naar Enkhuizen. Daar werden geen snelbussen ingezet. In plaats daarvan reden de bussen bijna leeg in tweetallen heen en weer over een weg die daarvoor niet geschikt is, terwijl er veel beter gekozen had kunnen worden voor een snelbus die een van de twee prima N-wegen had genomen en een stopbus die wel alle kleine haltes had aangedaan. De afstand is nog geen 18 kilometer. Daarover een uur doen is belachelijk en volledig onnodig.

Reageer