Bestaan er nog treinen met echte restauratie? | NS Community
beantwoord

Bestaan er nog treinen met echte restauratie?


Reputatie 6

Binnen Nederland kan ik me nog herinneren dat Plan T een echte restauratie-afdeling had. Daar mocht je ook alleen maar gaan zitten als je iets wilde gebruiken, en dat kon van alles zijn, van een kop koffie (in een porseleinen kop geserveerd) tot aan een uitsmijter of broodje braadworst..

In de jaren '80 reisde ik met de trein naar Parijs, en ook daar een heuse restauratiewagen, waar ik onderweg heerlijk heb geluncht met soep vooraf, een omelet en wat gebraden kalkoenborst en een groene salade, een glaasje wijn erbij en koffie met likeur na. Alles geserveerd op porseleinen borden, drankjes in echte glazen, mooi gepolijst bestek, enz.

Bestaat dit nog? Binnen Nederland zeker niet meer, maar in internationale treinen?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 14 June 2021, 17:39

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7

Ik vind dat je nu wel erg veel nostalgietopics aan het openen bent.

Dit durf ik niet te zeggen, wellicht kan je deze nog bekijken in het Spoorwegmuseum

Misschien is er een user die je hier meer over kan vertellen. 

Reputatie 6

Ik vind dat je nu wel erg veel nostalgietopics aan het openen bent.

Niet zozeer alleen nostalgie, maar op langere trajecten misschien een gat in de markt. Wat is nou fijner dan de trein pakken naar Groningen en IN de trein goed te kunnen lunchen, in plaats van een ingepakt broodje uit je tas weg te moeten knagen omdat er verder niks is? Lekker met een vers gebakken uitsmijter Amersfoort, Zwolle, enz. zien passeren, om dan goed gevoed en voldaan je bestemming te bereiken.

Reputatie 7

Ik vind dat je nu wel erg veel nostalgietopics aan het openen bent.

Niet zozeer alleen nostalgie, maar op langere trajecten misschien een gat in de markt. Wat is nou fijner dan de trein pakken naar Groningen en IN de trein goed te kunnen lunchen, in plaats van een ingepakt broodje uit je tas weg te moeten knagen omdat er verder niks is? Lekker met een vers gebakken uitsmijter Amersfoort, Zwolle, enz. zien passeren, om dan goed gevoed en voldaan je bestemming te bereiken.

Nee geen gat in de markt. De railcatering is ook al enige tijd afgeschaft. Wort gewoon te weinig gebruik van gemaakt en is naar verhouding te duur.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb nog uitsmijters gegeten in het restauratierijtuig in Nederland, die overigens vol met rokers zat. Er was nog geen Intercity en dan is Rotterdam-Leeuwarden best ver. Kaarten was verboden, meen ik te weten.

 

In de ICE en de Thalys is het allemaal erg efficiënt, maar een paar jaar geleden was het in de Thalys nog redelijk ok. Het was toen mooi gecombineerd met een eersteklas kaartje, inclusief ontbijt en diner. En dat kreeg je ook met een eersteklaskaart tegen laag tarief.

Reputatie 6

Ik heb nog uitsmijters gegeten in het restauratierijtuig in Nederland, die overigens vol met rokers zat. Er was nog geen Intercity en dan is Rotterdam-Leeuwarden best ver. Kaarten was verboden, meen ik te weten.

 

In de ICE en de Thalys is het allemaal erg efficiënt, maar een paar jaar geleden was het in de Thalys nog redelijk ok. Het was toen mooi gecombineerd met een eersteklas kaartje, inclusief ontbijt en diner. En dat kreeg je ook met een eersteklaskaart tegen laag tarief.

Volgens mij wás er best een intercity, maar die heette toen nog in goed Nederlands “sneltrein”:)

Reputatie 7
Badge +4

Zeker, maar hij stopte nog vaker dan nu.

Reputatie 1

Zeldzamer dan ooit. bij NS wordt de reiziger sowiezo weinig gemak meer gegund. Veel te duur. De verharding van de samenleving zet hard door totdat we uiteindelijk blij mogen zijn met het absolute minimale. De nieuwe treinen zijn al een open riool.

Reputatie 7
Badge

Maar is er behoefte aan een restauratierijtuig waar je a la carte warme maaltijden kan nuttigen? NS had vroeger een buffet-afdeling in veel intercity's. Er waren ook buffetrijtuigen. Wat ik nog weet dat daar vaak ruig drinkersvolk kwam wat voor de medewerker van het buffet niet zo fijn was. Af en toe sloot die medewerker het buffet af om met een karretje langs de trein te gaan. 

Railcatering is net als veel andere arbeidsintensieve serviceverlening ten onder gegaan aan hoge loonkosten. Een uitsmijter in een restauratierijtuig zou nu minstens €20 moeten kosten om het kostendekkend te maken en bij die prijzen is er niet zoveel vraag meer. 

Los daarvan zijn er nu goede alternatieven.. 

 

Reputatie 7
Badge

Bij onze oosterburen is de klassieke restauratierijtuig ook uitgestorven. Daar hebben ze bistro's in de trein waar vooral magnetron spul verkocht wordt. 

Reputatie 6

Railcatering is net als veel andere arbeidsintensieve serviceverlening ten onder gegaan aan hoge loonkosten. Een uitsmijter in een restauratierijtuig zou nu minstens €20 moeten kosten om het kostendekkend te maken en bij die prijzen is er niet zoveel vraag meer. 

Hoezo? Als je voor 12 euro een uitsmijter kan krijgen op een terras in de stad, wat zijn dan de extra kosten die een uitsmijter in de trein met zich meebrengt? Personeel? Moet die horeca-uitbater in de stad ook betalen. De eieren en de ham? Moet die horeca-uitbater in de stad ook betalen. De keukeninrichting? Moet die horeca-uitbater in de stad ook betalen. Dus welke EXTRA kosten zou de NS dan hebben?

Reputatie 7
Badge

Neem contact met ze op en vraag het.

Reputatie 6

Neem contact met ze op en vraag het.

Daar is dit forum voor, om vragen te stellen en antwoord te krijgen.

Reputatie 7
Badge

Zeker. Maar om meer informatie te krijgen zul je bij de bron moeten zijn.

Reputatie 7

Railcatering is net als veel andere arbeidsintensieve serviceverlening ten onder gegaan aan hoge loonkosten. Een uitsmijter in een restauratierijtuig zou nu minstens €20 moeten kosten om het kostendekkend te maken en bij die prijzen is er niet zoveel vraag meer. 

Hoezo? Als je voor 12 euro een uitsmijter kan krijgen op een terras in de stad, wat zijn dan de extra kosten die een uitsmijter in de trein met zich meebrengt? Personeel? Moet die horeca-uitbater in de stad ook betalen. De eieren en de ham? Moet die horeca-uitbater in de stad ook betalen. De keukeninrichting? Moet die horeca-uitbater in de stad ook betalen. Dus welke EXTRA kosten zou de NS dan hebben?

Lijkt mij nogal simpel. Horeca in de stad heeft veel meer klanten per personeelslid de Kan dus goedkoper werken. Stukjes in de trein Nederland zijn ook veel te kort.

Reputatie 7

In Zwitserland heb je op meerdere intercitylijnen een bistro-afdeling of zelfs compleet restaurant. Je wordt er door de automatische omroep attent gemaakt op het “gastronomisches Angebot”. Ik heb er weleens gebruik van gemaakt tussen Zürich en Neuchatel. Zie

https://www.sbb.ch/de/bahnhof-services/waehrend-der-reise/bahngastronomie.html

Je kan er o.a. pasta’s , curry's en aardappelgerechten bestellen, koffie/thee met gebak, tapas en kaasplankjes, bier en wijn. Niets in karton of plastic, maar in en op echt servies. De tafeltjes zijn gedekt. Je wordt bediend aan je tafeltje! 's Ochtends kan je er ontbijten.

Niet goedkoop, ook niet voor de Zwitsers zelf, maar het bestaat nog altijd en blijkbaar wordt er voldoende gebruik van gemaakt anders schaften ze het wel af. Er is dus wel vraag! Ondanks dat je op de stations ook overspoeld wordt door winkeltjes en supermarktjes waar je ook heel veel kan kopen voor onderweg.

Enkel in de IC tussen Romanshorn - Zürich - Brig (een rit van ongeveer 3 uur en 15 min) is er een heuse treinbar, waar je kan borrelen - cocktails enz. Ik heb dit nergens anders in Europa gezien.

In Nederland kan je in theorie zo'n bistro/restaurantafdeling natuurlijk ook hebben in bijvoorbeeld de IC tussen Groningen en Rotterdam of tussen Maastricht en Amsterdam. Dan moet je dus wel steeds dezelfde trein op dezelfde verbinding laten rijden. Maar misschien is het Nederlandse publiek heel anders of gewoon erg zuinig. Of is het treinreizen hier veel functioneler en wordt het in Zwitserland door bepaalde reizigersgroepen anders beleefd.

Ik vond het geweldig om te zien dat zoiets dus nog echt bestaat, het geeft belevenis en kleur aan het reizen.

 

Reputatie 7
Badge

Klopt. Heb ooit in een IC Basel-Interlaken gezeten en die had gewoon een restauratierijtuig. Een treinreis van twee en een half uur.

Niet goedkoop, ook niet voor de Zwitsers zelf

Als zelfs Zwitsers het duur vinden moet het qua prijzen wel heel erg zijn. Immers een gewoon restaurant in Zwitserland is al twee keer zo duur als in bijv. Frankrijk of Duitsland en dat zijn voor Zwitsers dan nog "normale prijzen". 

Reputatie 7
Badge +4

Railcatering is net als veel andere arbeidsintensieve serviceverlening ten onder gegaan aan hoge loonkosten. Een uitsmijter in een restauratierijtuig zou nu minstens €20 moeten kosten om het kostendekkend te maken en bij die prijzen is er niet zoveel vraag meer. 

Hoezo? Als je voor 12 euro een uitsmijter kan krijgen op een terras in de stad, wat zijn dan de extra kosten die een uitsmijter in de trein met zich meebrengt? Personeel? Moet die horeca-uitbater in de stad ook betalen. De eieren en de ham? Moet die horeca-uitbater in de stad ook betalen. De keukeninrichting? Moet die horeca-uitbater in de stad ook betalen. Dus welke EXTRA kosten zou de NS dan hebben?

De prijs van een uitsmijter wordt niet bepaald door de eieren en de ham, maar door de kosten die je maakt om het bedrijf werkend te krijgen. De omzet heb je in een trein niet snel op een voldoende niveau om kostendekkend te zijn. Elementaire kostprijsberekening. 

Een fles cola kost om die reden in een snackbar veel meer dan in de supermartkt. Dat is terecht, dan wel in ieder geval eenvoudig verklaarbaar. 

De productiekosten van een blikje cola liggen op anderhalve cent. Het speelt in de prijsbepaling nauwelijks een rol.

Reputatie 7
Badge +1

Momenteel kan het nog steeds in NL-zelfs zonder toeslag als je een ABO hebt, in de ICE en IC-Berlin, ook op het NL traject-heet BordBistro. Zoals al omschreven: vooral voorverpakt en magnetron verhit.

Ik weet dat er een bepaald soort nostalgie bestaat onder een soort spoorwegfanaten over dit fenomeen. Ben er zelf nooit weg van geweest-in de tijden dat het er nog was had ik een kleine beurs. De laatste jaren bestaat het nog wel min of meer in Oost (midden voor de purologen) EUR, zoals bij de CD en MAV en nog verder oostwaarts bij de breedsporigen. Is echter-en dat was het al ion de rode hamer&sikkeltijden, vloeibaar ´voedsel´ als sterke en iets minder sterks in flessen. Zuipen dus, plat gezegd.

Is failliet of mogelijk weer opgestart-maar er was de dinnertrein, of zoiets, tussen 2 oude 1600 loks met oude blauwe NS rijtuigen die rondritjes in NL bood met diner aan boord. Met gedistingeerd publiek en ik meen zelfs voorschiften voor de te dragen kleding.

Reputatie 7
Badge

Dinner train bestaat nog steeds maar is nogal prijzig. Vroeger had je bij een aantal maatschappijen zelfbedienings-restauratierijtuigen zoals Quick Pick bij de Bundesbahn en Grill Express bij SNCF. 

Reputatie 6

Zou het hier allemaal zo duur zijn omdat het allemaal georganiseerd is? Ik merk dat in andere delen van de wereld dat georganiseerd en vrije jongens naast elkaar bestaan. Soms zijn er alleen vrije jongens die snacks en drinken aanbieden. Dat zou voor hier ook wel wat zijn, vaak zijn de overstappen zo krap bemeten dat je bij nadering van een station al bij de deur moet staan om tijdig de andere trein te bereiken. Dan zou met een euro uit het raam zwaaien om een flesje drinken of een snack te krijgen toch makkelijk zijn…. Maar dat kan niet….de ramen kunnen hier niet meer open. En speciale permits voor venters in de trein zijn er hier ook al niet…. Daar staan ze ook op de trottoirs en kruispunten flesjes gekoelde dranken of snacks te verkopen….. Misschien wat ongeorganiseerd maar wel makkelijk...

Zou het hier allemaal zo duur zijn omdat het allemaal georganiseerd is? Ik merk dat in andere delen van de wereld dat georganiseerd en vrije jongens naast elkaar bestaan. Soms zijn er alleen vrije jongens die snacks en drinken aanbieden. Dat zou voor hier ook wel wat zijn, vaak zijn de overstappen zo krap bemeten dat je bij nadering van een station al bij de deur moet staan om tijdig de andere trein te bereiken. Dan zou met een euro uit het raam zwaaien om een flesje drinken of een snack te krijgen toch makkelijk zijn…. Maar dat kan niet….de ramen kunnen hier niet meer open. En speciale permits voor venters in de trein zijn er hier ook al niet…. Daar staan ze ook op de trottoirs en kruispunten flesjes gekoelde dranken of snacks te verkopen….. Misschien wat ongeorganiseerd maar wel makkelijk...

En waarom is dat straatventen hier verboden en heb je hier overal een vergunning voor nodig? Simpelweg om de lonen kunstmatig hoog te kunnen houden (en daarmee dus ook de prijzen) door concurrentie te verbieden. Precies dezelfde reden waarom NS en vakbonden geen concurrentie op het spoor willen. 

Reageer