Bestaat er een nog kortere tussenstop dan Zoetermeer - Zoetermeer Oost?

• 1 november 2016
  • 34 reacties
  • 814 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 4
De stations Schinnen en Spaubeek liggen ook dicht bij elkaar. Al worden deze inmiddels door Arriva bediend.
Reputatie 2
Kortste afstanden (tussen uiteinden perrons) die ik zo kan vinden zijn (afstanden gemeten met Google Earth):

1. Hoek van Holland Haven - Hoek van Holland Strand: 571 meter
2. Winterswijk - Winterswijk West: 820 meter
3. Zoetermeer - Zoetermeer Oost: 825 meter
4. Amsterdam RAI - Amsterdam Zuid: 927 meter
5. Blerick - Venlo: 971 meter
voor zover ik weet is de rest allemaal 1km of meer

Aangezien de Hoekse lijn vanaf zondag (2 april) geen treinverbinding meer is (wordt gesloten om omgebouwd te worden tot metrolijn), is dan dus Winterswijk - Winterswijk West de kortste afstand van Nederland en op het hoofdrailnet (waar NS rijdt) wordt dat dan Zoetermeer - Zoetermeer Oost.

Maar als we evenementenhaltes meenemen, dan is Amsterdam ArenA - Amsterdam Bijlmer ArenA (267 meter) met afstand de kortste. Er rijden echter nooit treinen tussen die haltes.
Reputatie 5
Badge
Uit een gescand archiefje van de Universiteitsbiblotheek kwam ik een redelijk recent lijstje tegen. Moet je nog wel zelf even de afkorting opzoeken. Volgens mij staan ook de stadion/evenementenhaltes er in.
Hoek van Holland Haven is natuurlijk een belachelijk lang station (bijna 700 meter van het puntje van het perron van spoor 1/2 tot het puntje van spoor 5/6) waardoor de afstand sterk vertekent op basis van hoe je de meting uitvoert (tussen perroneinde of tussen het midden van beide stations).

Een paar dagen geleden zat ik namelijk in de bus van Oost naar Zoetermeer, lIjn 170. Deze deed er slechts 1 minuut over :)
Je hebt ook stations met twee bushaltes, dat is nog leuker. Bij Rotterdam Alexander kan je bijvoorbeeld van de hoofdingang naar de achteringang per bus. Busrit is even lang als een trein van 12 bakken :P

Terugkomend op treinen, in de huidige dienstregeling is trein 4389 is zo te zien de enige trein die op papier twee stations binnen één minuut kent, deze vertrekt om 24:04 van Amsterdam Zuid en om 24:05 van Amsterdam RAI.
Reputatie 2
Hier in de regio heb je ook een paar voorbeelden:
- Bij Arnhem Centraal kun je met lijnen 9, 10 en 105 vanaf de zij-ingang (Sonsbeekzijde) naar de hoofdingang reizen (met halte Willemsplein tussendoor)
- Bij Nijmegen Goffert kun je met lijn 11 aan beide kanten van het spoor in/uitstappen
- Bij Nijmegen 'CS' kun je met lijn 6 vanaf het busstation naar een halte op de weg onder het busstation reizen, moet je echter wel een toeristische route naar het centrum tussendoor nemen.
- Bij Nijmegen Lent kun je met lijnen 14 en 331 aan de ene kant van het kruispunt instappen, om direct aan de andere kant van datzelfde kruispunt weer uit te stappen.
Helmond 't Hout en Helmond Brandevoort liggen ook dicht bij elkaar. Hier in de stad maken we er wel eens een grapje over, zo van "als de trein een beetje handig stopt, kan hij beide stations in één keer bedienen, want dan kan je op Brandevoort voorin stappen en op 't Hout achterin".
Reputatie 2
De Sprinter van Hilversum Sportpark naar Hilversum is echt heel dicht bij. Zitten alleen een paar wissels tussen dacht ik.
Reputatie 3
Ja, en die staat dus ook netjes vermeld in het prachtige tabelletje van Sneltram.
Reputatie 6
Hengelo - Hengelo Gezondheidspark is ook superkort. En het traject Hengelo- Hengelo Oost. De laatste is al vele jaren een van de minst gebruikte stations van Nederland. Dat die nog niet gesloten is, verbaast me.

Reageer