beantwoord

betalen

• 7 oktober 2020
  • 17 reacties
  • 540 Bekeken

Op 29 september kocht ik online om 7.29 uur 's ochtends een kaartje van weesp naar Naarden-Bussum, het kaartje deed er ongeveer 10 minuten over om mijn post te bereiken, de controller gaf me een boete omdat ik het kaartje niet had, maar er was er een gekocht, toch geeft hij me een boete van 52,60, ik liet hem het bankbewijs zien en hij accepteerde dat niet, daarna was ik al uit de trein en mijn kaartje aangekomen, hier stuur ik je het bewijs dat ik mijn kaartje heb gekocht en het had mijn post niet bereikt, de man vraagt ​​me om de documentatie en als hij zich realiseert dat ik een politiek asiel ben, behandelt hij me erg slecht, het is een ongemakkelijke situatie, dus ik hoop dat ze de boete intrekken die is opgelegd voor racisme, ik had mijn kaartjes en mij discrimineren.

icon

Beste antwoord door Rueben NS 7 oktober 2020, 21:55

Dag Aylen en welkom op onze Community!

Wat ontzettend spijtig om te lezen dat je een boete hebt ontvangen! Ik snap goed dat je daarvan een beetje van slag bent. Ik kan echter moeilijk over de situatie zelf oordelen aangezien ik hier zelf niet bij was. Maar ik wil je zeker aanraden om contact op te nemen met onze klantenservice. Zij kunnen namelijk met je kijken naar de boete en ook een klacht namens jou indienen als je dat wil.

Daarnaast heb ik even je persoonlijke informatie uit je post gehaald omdat er persoonlijke informatie op staat en dit een openbaar forum is.

Bekijk origineel

17 reacties

Dag Aylen en welkom op onze Community!

Wat ontzettend spijtig om te lezen dat je een boete hebt ontvangen! Ik snap goed dat je daarvan een beetje van slag bent. Ik kan echter moeilijk over de situatie zelf oordelen aangezien ik hier zelf niet bij was. Maar ik wil je zeker aanraden om contact op te nemen met onze klantenservice. Zij kunnen namelijk met je kijken naar de boete en ook een klacht namens jou indienen als je dat wil.

Daarnaast heb ik even je persoonlijke informatie uit je post gehaald omdat er persoonlijke informatie op staat en dit een openbaar forum is.

Badge

Zonder een oordeel te vellen over wat er gebeurt is aangezien ik er niet bij was, maar u moet voordat u het perron betreed al in het bezit zijn van een geldig kaartje.

De hoofdconducteur op de trein doet gewoon zijn werk met het uitschrijven van een uitstel van betaling met de toeslag van Euro 50,- als u niet kunt aantonen dat u in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs.  Dit heeft niets te maken met racisme maar dat is gewoon hoe de hoofdconducteur moet handelen in zo'n situatie.

Als u contact opneemt met de klantenservice en u kunt bewijzen dat u tijdig een kaartjes voor de trein had gekocht kan de klantenservice de boete ongedaan maken mits er verder niets aan de hand is geweest.

Zonder een oordeel te vellen over wat er gebeurt is aangezien ik er niet bij was, maar u moet voordat u het perron betreed al in het bezit zijn van een geldig kaartje.

De hoofdconducteur op de trein doet gewoon zijn werk met het uitschrijven van een uitstel van betaling met de toeslag van Euro 50,- als u niet kunt aantonen dat u in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs.  Dit heeft niets te maken met racisme maar dat is gewoon hoe de hoofdconducteur moet handelen in zo'n situatie.

Als u contact opneemt met de klantenservice en u kunt bewijzen dat u tijdig een kaartjes voor de trein had gekocht kan de klantenservice de boete ongedaan maken mits er verder niets aan de hand is geweest.

Het is een open station, ik wachtte op een vriend die met me zou reizen, ik ga geen kaartje kopen zonder te weten of ik de trein neem of niet, ik kocht het kaartje net om 7.29 uur toen de trein vertrok omdat mijn vriend net op dat moment arriveerde, ik koop mijn kaartje op tijd.

Reputatie 7
Badge +3

De vertrektijd van de trein was ook 7.29 uur en hij is op tijd vertrokken. Als je dan een kaartje om 7.29 uur koopt, ben je sowieso te laat. NS geeft zelf aan dat het tot een kwartier kan duren voor het kaartje binnen is.

Badge

Beste Aylen,

Toch is de regel dat u op het perron al in het bezit moet zijn van een geldig vervoerbewijs, dit even ter informatie voor de volgende keer dat u wilt reizen met de trein of op een station bent. 

Dit zijn nu eenmaal de regels in Nederland.

Maar neem contact op met de klantenservice als dit de eerste keer is dat u een boete krijgt dan wordt dit vast opgelost.

Beste Aylen,

Toch is de regel dat u op het perron al in het bezit moet zijn van een geldig vervoerbewijs, dit even ter informatie voor de volgende keer dat u wilt reizen met de trein of op een station bent. 

Dit zijn nu eenmaal de regels in Nederland.

Maar neem contact op met de klantenservice als dit de eerste keer is dat u een boete krijgt dan wordt dit vast opgelost.

Ja, het is de eerste keer, heel erg bedankt

Badge +3

Wat een onzin over op het perron of binnen een station een geldig vervoerbewijs hebben!

Als je niet gaat reizen ben je net zo welkom op het station hoor (tot op het perron zelfs). Dat gaat echt nergens over!

Als je desnoods incheckt met elke willekeurige kaart (wel €16 saldo nodig voor een anonieme of €6 met NS abonnement of student) is er ook niets aan de hand. Is die incheck een ‘vervoerbewijs’? Mja eigenllijk wel.. Je bent immers ingecheckt voor naar {ergens of nergens}… 

Maar hier het bewijs dat @Jeroen het nu even mis heeft (zie foto). Dit is dus géén vervoerbewijs maar geeft mij dus wel onbeperkt geldige toegang tot ongeveer de deur van een trein. Zijn al andere topics over.

De regel dat u op het station of perron al in het bezit moet zijn van een geldig vervoerbewijs is dus volkomen onzin!

Dan mag je op een station/perron zonder poortjes ook niet meer iemand uitzwaaien en zo?

Reputatie 6

Kwam je wel vanuit Weesp? Dat station heeft namelijk wel gewoon poortjes, dus is niet een ‘open station’.

Kwam je wel vanuit Weesp? Dat station heeft namelijk wel gewoon poortjes, dus is niet een ‘open station’.

Ik had andere kaartjes tot weesp, dus ik was in het station

Badge

@Robert B  Als jij met een OV chipkaart incheckt heb je op dat moment een geldig vervoersbewijs want je bent ingecheckt. Mocht je dan maar kort op het perron/binnen het station zijn en check je weer uit heb je geen reis gemaakt en wordt er niets afgeschreven.  Maar je hebt wel een geldig vervoersbewijs want je kunt er ook meteen mee reizen als je dat wel wilt.DAarbij Weesp is een station met poortjes dus je moet al door poortjes om op het perron te komen.

De passagepas die jij op de foto laat zien is alleen voor direct omwonenden die bij een beperkt aantal station zo'n pas kunnen aanvragen om van kant A naar kant B van het station te lopen. Feitelijk heb je dan niets op het perron te zoeken omdat je niet gaat reizen.

Ik heb het hele verhaal van de OV chipkaart hier niet vermeldt omdat het niet direct ter zake deed aangezien TS wilde gaan reizen en daar een kaartje voor kocht via de telefoon, dus niet in het bezit is van een OV chipkaart.  Wel heeft TS zijn kaartje zoals hij het omschrijft pas in de trein gekocht en als je heel precies bent heeft hij het kaartje te laat gekocht. Als je het verhaal dus compleet wilt vertellen moet je dat ook aanhalen. 

Maar laten we uitgaan van de goedheid van TS dat hij hier niet van op de hoogte was en dat de klantenservice de boete voor hem kan wegpoetsen.

@Robert B  Een pasagepas is een pas om het station te passeren. Dus de kortste route van ingang naar uitgang. Als je met de pasagepas andere dingen op het station doet, gebruik je de pasagepas onwettig.

Een geldig kaartje op het perron is al regel sinds 1 januari 1995.

Reputatie 4

TS was wel in het bezit vasn een geldig vervoersbewijs en dat kon hij aantonen dmv het betaalbewijs.en dat is volgens het consumentenrecht ook goed.

Bovendien is het een kaartje met afgekocht reisrecht en hoefde hij niet in te checken.

En wat er verder gebeurd is weet ik niet,want ook ik was er niet bij en doet er eigenlijk niet toe.

Reputatie 7
Badge +3

TS was wel in het bezit vasn een geldig vervoersbewijs en dat kon hij aantonen dmv het betaalbewijs.en dat is volgens het consumentenrecht ook goed.

Bovendien is het een kaartje met afgekocht reisrecht en hoefde hij niet in te checken.

En wat er verder gebeurd is weet ik niet,want ook ik was er niet bij en doet er eigenlijk niet toe.

Een betaalbewijs is bij NS niet geldig. TS kocht kaartje op vertrektijd en kon het kaartje niet tonen. Een treinkaartje hoort voor vertrektijd gekocht te zijn en je moet het kunnen laten zien. 

Badge +3

@Robert B  Een pasagepas is een pas om het station te passeren. Dus de kortste route van ingang naar uitgang. Als je met de pasagepas andere dingen op het station doet, gebruik je de pasagepas onwettig.

Een geldig kaartje op het perron is al regel sinds 1 januari 1995.

Als je met een passagepas (of keycard) ‘dingen op een station doet’ is er weinig aan de hand hoor.

Iemand uitzwaaien of even snacken bij Smullers (voor zover die open zijn) ook prima. Kortste route staat nergens, dus ik ben benieuwd hoe IK of JIJ een (totaal anonieme) passagepas ‘onwettig’ zouden kunnen gebruiken?

En op grond van welk artikel in die wet we dan beboet/bestraft zouden kunnen worden. En zo ja wat kost ons dat dan? :thinking:

Oh, en met een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom voor € 1,18 (met Samenreiskorting € 0,71 zelfs) kan je ook elk poortje binnen.

Je bent niet aan het reizen dus waarom zou dat niet mogen?

Reputatie 7
Badge +3

Je vraagt je soms af waar mensen hun informatie vandaan halen en of ze niet zo maar iets verzinnen. Het gebruik van de passages is nu juist iets dat supersimpel is. Precies zoals @Robert B heeft uitgelegd.

Bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/toegangspassen.html

Er staat helemaal niets over de kortste route etc.

Badge +3

Passagepas is helemaal niet persoonsgebonden (in de zin van op naam) maar kan natuurlijk maar door één persoon tegelijk gebruikt worden.

Handig voor bezoekers (10 maximaal per adres, een paar jaar geleden).

Dus JIJ (met die kaart en een ‘incheck’) bent dan geldig op het binnengebied. Wie jij bent doet er niet toe want je hebt die kaart. Iemand anders kan daar niet op ‘mee lopen’ (en reizen natuurlijk helemaal niet, behalve @mrfreeze dus 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn blijkbaar meerdere types passagepassen. Er is ook een persoonsgebonden pas die door direct omwonenden van bepaalde stations kan worden aangevraagd. Voor het technisch gebruik van de pas zelf zal dat geen verschil maken.

Speciaal voor @Deventer nog een uitgebreider citaat uit de gebruiksvoorwaarden:

Reageer