Skip to main content

betalingsverzoek

• 31 maart 2025
  • 3 reacties
  • 112 Bekeken

Goedeavond. Mijn naam is Svetlana en ik kom uit Oekraïne. Op 29 maart reisden mijn dochter en ik van Amsterdam naar Enschede. We hebben de hele reis met een bankpas betaald en tot aan Almelo waren er geen problemen. In Almelo gebruikten we de kaart om aan te geven dat we uit de sprinter stapten en voordat we in de intercity stapten, gebruikten we de kaart ook om aan te geven dat we inreden. Toen ze in de trein onze betaling controleerden, bleek dat mijn dochter had betaald, maar ik niet. Ze schreven me een boete uit. Maar ik begrijp niet waarom mijn betaling niet is doorgegaan. Help mij uit te vinden hoe ik de boete kan betalen. 

3 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25198 reacties
  • 31 maart 2025

U heeft normaal een geldig vervoersbewijs, zodra u bent ingecheckt. Klaarblijkelijk heeft u dat. niet goed gedaan en de conducteur constateert dan een ontbrekende incheck. Dan krijgt u een boete van 50 euro.

U krijgt een brief thuis waarin staat hoe u moet betalen. Die is er niet meteen. Betaal precies zoals in de brief staat en wacht niet, dat voorkomt narigheid. Voor zover ik weet, wordt de boete niet direct van uw bankrekening afgeschreven. 

Waarom uw betaling/incheck niet is doorgegaan is moeilijk vast te stellen. De conducteur zal alleen kijken of u een geldige incheck heeft of niet. De reden waarom die er niet is, doet er niet toe. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat u die heeft. Zie nog wel de opmerking van ​@Erryt NS hieronder. Het is het proberen waard, het scheelt als het wordt kwijtgescholden toch 50 euro en dat is best veel geld. Je weet maar nooit, het gaat echter niet meer automatisch bij de eerste boete.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9306 reacties
  • 31 maart 2025

Hallo Svetlana Senchenko en welkom bij de NS Community,

Thom heeft een keurig antwoord gegeven. Ter aanvulling wil ik je nog wel het advies geven om na ontvangst van de brief contact op te nemen met onze klantenservice. Heel soms is coulance mogelijk waardoor de wettelijke verhoging van 50 euro kan worden kwijtgescholden.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30328 reacties
  • 31 maart 2025

Bij reizen op een bankpas kan je een dag later eventuele missende inchecks en uitchecks corrigeren via https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht (English available).

Omdat OVpay je bij uitchecken al 20 euro zal aanrekenen is een boete van een NS conducteur (50 euro plus reiskosten) eigenlijk te veel, dus neem vooral contact op met NS (liefst via chat, zodat je screenshots van OVpay kunt mee sturen).

Reageer