beantwoord

Beter reizen ook met Corona maatregelen

• 18 oktober 2020
  • 15 reacties
  • 409 Bekeken

Nu er Corona maatregelen zijn kan maar een deel van de zitplaatsen gebruikt worden. Het aantal reizigers is afgenomen. Toch kan het voorkomen dat vlak achter je of voor je iemand komt te zitten. Dat terwijl de eerste klas nagenoeg leeg is. Ik vraag mij daarom af, waarom in deze tijden de eerste klas niet kan vervallen om in plaats daarvan deze wagons in te zetten voor 65 plussers?  

icon

Beste antwoord door Maxime NS 18 oktober 2020, 16:54

Alle zitplaatsen mogen worden gebruikt. Op het moment is er geen sprake van een wijziging voor de eerste klas. Wie hiervoor een vervoerbewijs heeft mag in de eerste klas reizen.

Bekijk origineel

15 reacties

Alle zitplaatsen mogen worden gebruikt. Op het moment is er geen sprake van een wijziging voor de eerste klas. Wie hiervoor een vervoerbewijs heeft mag in de eerste klas reizen.

Reputatie 6

Precies, zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag werd in mijn trein omgeroepen dat alleen de zitplaatsen aan het raam gebruikt mochten worden. Vond het al vreemd. Al kon het wel makkelijk :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn altijd medewerkers die hun eigen maatregelen verzinnen. Net als er medewerkers zijn die van mening zijn dat je niet mag fotograferen op het station.

Reputatie 7

Heb ook al enkele malen horen omroepen dat je het mondkapje in de trein ten allen tijde, dus tijdens de hele rit, op dient te houden en daarom dus helaas niets kan eten of drinken. Met dank voor uw medewerking en begrip. 

Begrijpelijke gedachte, maar strookt ook niet met het beleid.

Reputatie 7
Badge +3

Er is een oproep van de overheid om het reizen te beperken. Als iedereen alleen met het OV gaat als het echt moet dan zal er genoeg plaats moeten zijn.

Het zou de NS ook sieren nu ze minder treinen laten rijden dat de Spoordeelwinkel gesloten wordt en samenreiskorting gestopt.

Reputatie 6

Het verbaast mij ook dat NS niet zijn maatschappelijke verantwoording neemt. Ik begrijp dat ze de centen van de klanten hard nodig hebben maar dit is erg tegenstrijdig.

Badge +3

Spoordeelwinkel mag inderdaad wel weer dicht, samenreiskorting ook, maar mijn vriendin vond het toch wel prettig dat ze met haar zoontje vorige week naar de Efteling kon van de gespaarde punten of trein+bus+toegang kaartjes, want het is zo’n eind fietsen vanaf Woerden… :joy:

Badge

Het is inderdaad tegenstrijdig maar uit ondernemers kant bekeken zijn het wel inkomsten en aangezien de regering de OV bedrijven niet volledig compenseert kan ik ook wel begrijpen als het deze keer beschikbaar blijft.

Als bedrijf moet je toch ook je kosten betalen die niet gedekt worden door de regering. Nu worden in eerste instantie de kosten alweer verlaagt door de spitstreinen te schrappen en een aantal nachttreinen maar ook de andere treinen die ingekort gaan worden. En wie weet welke ingrepen in de dienstregeling nog volgen als er weer een hele grote terugloop is qua reizigers? Al denk ik zelf dat mensen nu minder genegen zijn zich aan de oproepen van de overheid te houden.

Ik bedoelde dit als input aan de NS als corona maatregel. 

1. Schaf de eerste klas tijdelijk af. Er zit en zat bijna niemand. Zonde van de ruimte in coronatijden.
  1. Benut de vrijgekomen eerste klas vervolgens uitsluitend als zitplaats voor senioren 65 + maar tegen zelfde tarief als tweede klas. Ze zitten dan afgeschermd van jongeren

IK dacht dat je alleen bij sticker bij raam mocht zitten. Lijkt me vrij zot dit. 

Reputatie 6

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de 1e klasse gebruikt gaat worden door mensen met een 2e klasse plaatsbewijs. En bejaarden hoeven echt niet afgeschermd te zitten van jongeren.

Badge +3

Als je de 1e klas vrijgeeft zal die snel vol zitten, want ook vóór covid-19 waren er nogal wat reizigers die daar maar al te graag gingen zitten… Wegens ‘mijn telefoon is leeg’ of ‘er wordt toch niet gecontroleerd/beboet, je wordt hooguit weggestuurd’ en zo. :disappointed_relieved:

En waar moeten de betalende 1e klas reizigers dan zitten/staan, of hoe ga je die dan compenseren (geld terug omdat meer betalen voor je 1e klas kaartje of abonnement ineens niet meer telt)? :thinking:

Ik ben het wel eens met je ‘insteek’ over het verdelen van zitplaatsen in drukke treinen, maar wat jij wilt gaat dus niet gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

En als de 65 plusssers daar mogen zitten dan willen de reizigers onder de 65 maar wel vallend in een risicogroep vanwege een aandoening dat ook, en de mensen die werken in de zorg of ander vitaal beroep. En ja, dan is de  1e klas inderdaad snel vol. 

Misschien niet leuk om te horen, maar het zou goed zijn als er gewoon weer veel minder gereisd wordt. Niet alleen voor het reizen met de trein zelf maar ook omdat mensen altijd ergens heen gaan. En als dat ergens heen gaan even niet echt nodig is doe dat dan even niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien niet leuk om te horen, maar het zou goed zijn als er gewoon weer veel minder gereisd wordt. Niet alleen voor het reizen met de trein zelf maar ook omdat mensen altijd ergens heen gaan. En als dat ergens heen gaan even niet echt nodig is doe dat dan even niet. 

Het risico om besmet te raken zit voornamelijk achter de voordeur, niet in het OV. Zolang mensen bij buren, familie en vrienden op bezoek gaan zijn alle andere huidige maatregelen dweilen met de kraan open. Dan helpen alleen maatregelen als een avondklok of een algeheel uitgaansverbod. Dat laatste kunnen we ons echter economisch niet meer permitteren zolang werkenden, uitkeringstrekkers en gepensioneerden allemaal nog steeds gewoon doorbetaald worden. 

Reageer