Betere benutting zitplaatsen tijdens corona

• 13 mei 2020
  • 8 reacties
  • 309 Bekeken

Vanwege een vitaal beroep reis ik 4 dagen per week per trein.
Dagelijks zie ik (vooral mannen) op de plaatsen naast het gangpad zitten. Vaak ook dezelfde personen. Vandaag in de coupés links en rechts direct naast de deur. Hierdoor kon ik kiezen voor het klapbankje waardoor ik ook weer te dicht bij de deur zat of netjes vragen of iemand op de plaats naast het raam ging zitten. Laatste gedaan. De persoon zei dat hij anders niet goed kon zitten. Dus nee. Nogmaals gevraagd waarna hij op volgende plek weer naast het pad plaats nam. Op station nsmedewerker aangesproken. Hij zei dat 1 juni dit niet meer zou kunnen. Alsof we nu niet besmet kunnen worden. Daar heb ik en andere reizigers nu niets aan. De medewerker was het hier mee eens. Mijn tip om het verzoek plaats te nemen op de raamplaatsen regelmatig om te roepen vond ie een goed idee, maar zou landelijk besloten moeten worden. Hij vroeg dit ook bij de klantenservice te melden. Ik zou het ook prettig vinden als de conducteur vaker langs zou lopen. Ik vind het niet persé de taak van de klant om medereizigers op de afspraken te wijzen

Ik hoor deze klacht ook van reizende collega's.

8 reacties

Hoi Anna53, welkom op de NS Community. 

Helaas is handhaven op dit punt lastig, zeker met de 1,5 meter regel. Vanaf 1 juni moet handhaven makkelijker worden wanneer er enerzijds weer een reguliere dienstregeling gaat rijden en anderzijds beschermende middelen verplicht worden. Verder experimenteren we momenteel met de Trein Veilig Service waarmee geplande reizen van te voren online geregistreerd kunnen worden. Hiermee hopen we reizigers beter te kunnen verspreiden over de beschikbare capaciteit en ook, waar mogelijk, capaciteit te vergroten. Tot slot moet ook de anderhalvemetertrein een bijdrage leveren aan het kunnen handhaven van 1,5 meter door daarin expliciet aan te geven wat wel een zitplaats is en wat ook vooral niet. Zitplaatsen langs het gangpad worden daarmee aangemerkt als ‘geen zitplaats’. Zie ook dit NOS artikel. Hopelijk zal het zo wat duidelijker worden voor de persoon van vandaag dat een zitplaats aan het raam toch echt de norm is. 

Reputatie 7
Badge +3

Momenteel worden treinen aangepast met stickers bij de raamplaatsen. Zie https://twitter.com/Marmeeuw/status/1260598078110867456

Reputatie 2

Interessant 

Ben wel benieuwd wat er met de enkele stoelen in de 1e klasse gaat gebeuren in de 2+1 opstelling 

Reputatie 6
Badge

Momenteel worden treinen aangepast met stickers bij de raamplaatsen. Zie https://twitter.com/Marmeeuw/status/1260598078110867456

Dus geen verbodsborden met ty-wraps, zoals in de proef?

Reputatie 7
Badge +3

Die zie ik daar inderdaad niet.

Reputatie 6

Gelukkig niet. Bespaart werk, en iedereen met een half brein snapt toch wel wat hier bedoeld wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou graag een euro willen krijgen voor iedere reiziger die dan toch nog gaan zitten op de andere stoelen. 

Reputatie 6

Als je met een groep van meer dan 2 bent, en er voor kiest om een vierzits plek te nemen, is het je goed recht. 

Reageer