beantwoord

Bezwaar aanmaken op bekeuring

• 1 maart 2014
  • 26 reacties
  • 10537 Bekeken

Beste moderator,

Ik kan nergens op de website vinden hoe en waarnaartoe ik bezwaar aan kan maken tegen een bekeuring die ik heb gekregen.

Ik heb op 26-02-2014 een boete gekregen van de controleur. helaas heeft hij niet begrepen en opgemerkt dat ik een NS Voordeel uren abonnement heb. Deze heeft hij dus voor zover ook niet meer gerekent en aangezien me dit meerdere euro's scheeld wil ik er bezwaar voor aantekenen. verder kan ik niet aan het betalings termijn voldoen omdat ik onder bewind sta en die niet zo snel zijn helaas.

Graag een antwoord.

Mvg Youri
icon

Beste antwoord door Anonymous 1 maart 2014, 17:46

Deze vraag komt regelmatig aan de orde.
Via deze link kun je het advies lezen van een conducteur hoe je bezwaar kunt maken tegen een Uitstel van Betaling.
Bekijk origineel

26 reacties

Deze vraag komt regelmatig aan de orde.
Via deze link kun je het advies lezen van een conducteur hoe je bezwaar kunt maken tegen een Uitstel van Betaling.
Uiteraard kun online helemaal geen bezwaar indienen. Je zult moet bellen, naar een te duur 0900 nummer of een brief schrijven met een te dure postzegel (en vrijwel nooit blijft dat bij één brief/telefoontje).
Uiteraard kun online helemaal geen bezwaar indienen. Je zult moet bellen, naar een te duur 0900 nummer of een brief schrijven met een te dure postzegel (en vrijwel nooit blijft dat bij één brief/telefoontje).

Dat ligt helemaal aan de situatie. Als er onterecht een Uitstel van Betaling (UvB) is geschreven en de reiziger die in bezwaar gaat heeft zich goed voorbereidt en heeft alle bewijsstukken al geregeld, zal het snel geregeld kunnen zijn, mits er inderdaad sprake kan zijn van een coulance regeling.
Ga je als reiziger vaker de fout in en loop je tegen een UvB dan is de coulance regeling ver weg en kost het veel meer tijd.

Vaak weet je als reiziger wel of je nog in aanmerking kan komen voor coulance. Ik hoor geregeld van reizigers dat het snel geregeld kan zijn, je moet er zelf actief in zijn. Het is geen garantie voor het kwijtschelden van de boete, maar als het bezwaar eerst wordt afgewezen, kost het meer tijd ja, maar dat heb je met een verkeersboete dus ook, kost ook tijd en geld als je het met de beslissing niet eens bent.
... maar dat heb je met een verkeersboete dus ook, kost ook tijd en geld als je het met de beslissing niet eens bent.

Met dat verschil dat je een verkeersboete altijd eerst moet betalen en je pas daarna bezwaar kunt maken.
Bij NS kun je meteen bezwaar maken (ook als je die UvB nog niet betaald hebt).

Het eerste bezwaar van een verkeersboete hoeft ook niet direct betaald te worden, pas als het eerste bezwaar wordt afgewezen door de Officier van Justitie en als het voor de kantonrechter wordt gebracht gaat worden. Bij een eerste bezwaar heb je ook automatisch uitstel volgens de site van het juridische loket.
Het eerste bezwaar van een verkeersboete hoeft ook niet direct betaald te worden, pas als het eerste bezwaar wordt afgewezen door de Officier van Justitie en als het voor de kantonrechter wordt gebracht gaat worden. Bij een eerste bezwaar heb je ook automatisch uitstel volgens de site van het juridische loket.

Kennelijk ben jij (ook hier) ervaringsdeskundige.
Het zal ca. 20 jaar geleden zijn dat ik voor het laatst een bekeuring heb gekregen (was in ieder geval nog in de vorige eeuw).

Tegenwoordig zwaai ik altijd vriendelijk naar "oom en tante agent" en die zwaaien dan meestal ook nog terug, zelfs als we elkaar op de scooter tegenkomen in een voetgangersgebied.

Wel een keer in de buurt van Tilburg een UvB gekregen, omdat ik op vrijdag op een keuzedag reisde. Had me helemaal niet gerealiseerd dat het vrijdag was.
Een team van 2 conducteurs betrapten me; hij wilde mij gelegenheid geven op eerstvolgende station alsnog kaartje te kopen, maar zij stond erop dat er een UvB werd uitgeschreven. En zo geschiedde.
Ik schijn het altijd af te leggen tegen vrouwen. :)

Toevallig dat ik het weet, want er is een oud collega waar het toevallig bij speelt, gisteren toevallig het hele reilen en zeilen uitgezocht, anders had ik het echt niet geweten hoor.

Da's altijd vervelend als de collega's het niet met elkaar eens zijn, maar gelukkig dat straks de keuzedagen ook op die verduvelde maandag en vrijdag geldig worden. Scheelt veel foutjes.

Ach, ook ik leer al veel van dit forum, dus voor mij is dat al heel fijn. 😃
Hoi Youri,

Ik heb je topic verplaatst naar 'in de trein'. Hans verwijst naar het juiste topic, op die wijze kan je inderdaad bezwaar maken. Via alle kanalen van onze Klantenservice kan je hiervoor contact opnemen. Ik volg je, zodat je mij een privébericht kan sturen hierover.

Vriendelijke groet,
Bart
Beste moderator,

Ik kan nergens op de website vinden hoe en waarnaartoe ik bezwaar aan kan maken tegen een bekeuring die ik heb gekregen.

Ik heb gisteren ochtend een boete gekregen in de trein.
ik neem elke dag de trein van Deventer naar Zwolle om 7.17 of 6.49.
Ik wou mij ov chipkaart opwaarderen.
maar het loket was nog gesloten en als ik ging wachten was ik te laat op school..

Met vriendelijke groet,

Gregory Gorselink
Beste Gegory, We helpen je graag. Zodra je de acceptgiro in huis hebt mag je mij of een van de andere moderators een privébericht sturen met daarin het boetekernmerknr., je NAW-gegevens en je geboortedatum.

Beste moderator,

maar het loket was nog gesloten en als ik ging wachten was ik te laat op school..

Met vriendelijke groet,

Gregory Gorselink
Beste moderator,

Met vriendelijke groet,

Gregory Gorselink

Op de achterkant van het formulier wat je van de conducteur hebt gekregen staat niet alleen waarom je die Uitstel van Betaling hebt gekregen, maar ook hoe en waar je er bezwaar tegen kunt maken.
Een OV-chipkaart kun je overigens ook bij de kaartautomaat (1 van de ruim 3600 in heel Nederland) opladen.
Je hoeft daarvoor dus niet expliciet bij een loket te zijn.
Ik woon 150 meter van een station en daar is geen loket, maar uitsluitend een automaat.
Zou ik dan eerst van Vlaardingen naar Rotterdam moeten reizen om mijn OV-chipkaart op te kunnen laden?
Op [url=http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Saldo_op_uw_OV_chipkaart_laden.html[ dit filmpje [/url] wordt stap voor stap uitgelegd hoe je je OV-chipkaart bij een NS kaartautomaat kunt opladen.
Ik heb 27 maart via een brief bezwaar gemaakt tegen een boete die ik in de trein heb ontvangen. wanneer krijg ik hier reactie op? ik dacht dat de doorlooptijd 2 weken was maar inmiddels wacht ik al langer..
Hoi b1234.

Vervelend dat je geen reactie hebt gehad en dat je al een lange tijd wacht op je brief. De doorlooptijd van de afdeling Nabetalingen is normaal 6-8 weken. Mocht je na die tijd nog geen antwoord hebben van de afdeling, dan raad ik je aan contact met ons op te nemen. Je kunt contact opnemen via Facebook, Twitter, Chat of 030-7515155.
HOi wouter, ik heb nog steeds geen reactie. Een belletje naar het 030 nummer resulteerde in het advies dat ik nog maar langer moet wachten want zij kunnen de bezwaarschriften daar niet inzien dus... hoe lossen we dit op? wie kan wel in de correspondentie kijken?
De brieven die we binnenkrijgen worden door de postkamer gesorteerd en toegewezen aan de juiste afdeling. Jammer genoeg hebben wij geen toegang tot deze brieven (onze collega's op de telefonische helpdesk helaas ook niet). Ik wil je adviseren om je bezwaar opnieuw naar ons te sturen via Facebook, Twitter of Live Chat. Er kan dan vrijwel direct even naar gekeken worden om te beoordelen of je in aanmerking komt voor coulance. Indien je bijlages had meegestuurd met je bezwaar kan je overigens het beste een bericht sturen via Facebook of Twitter. Daar kan je namelijk je bijlages ook meesturen. Bij onze Live Chat wil dit niet.
hallo allemaal ik wilde wat geinformeerd worden als dat mogelijk is hier ik heb eerste keer in me leven boeten gehad van NS ik koop altijd wel een kaartje of heb wel een ov chipkaart heen weg naar Amsterdam had ik wel een kaartje kunnen kopen en terug weg naar Den Haag was ik zo lam dat ik amper de punt van me neus zag heb ook alcoholische problemen dus terug weg rekende ik op me ov chipkaart maar die heb ik het ene of andere manier kwijt geraakt dus heb ik een boete gehad inde trein en het zal ook nooit gebeuren maar nou heb ik de hoge boete betaald maar wil nu toch wel bezwaar doen en mijn vraag is dan of ik met mijn eerlijke verhaal kans maak dat ik me centen terug kan krijgen alvast bedankt allemaal vriendelijke groeten !
Badge +3
Hoi Hakan je hebt al vaker het voordeel van de twijfel gehad geloof ik?

Ik ben geneigd om te zeggen https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet) maar wie weet krijg je nog eens kans.

Die gun ik je wel. Succes!
Reputatie 7
Ik begrijp niet goed waarom je bezwaar wilt maken op deze boete, Hakan, gezien het (als ik jouw verhaal lees) volkomen terecht was dat jij een boete hebt ontvangen. Desalniettemin zijn wij coulant als het om de eerste boete van een reiziger gaat, door de wettelijk verhoging van 50 euro kwijt te schelden (mits de conducteur niet anders vermeld in zijn notitie). Neem contact op met onze telefonische klantenservice (tel. 030 7515155) om te vragen of je hier gebruik van kunt maken. Succes!
geachte NS

ik heb gekregen te horen van jullie dat ik een boete heb vanwegen dat ik van zwolle heb gereisd op 10-02-2019.
Heb mijn reis geschiedenis terug gekeken op mijn ov-chipkaart en blijkt uit dat ik helemaal niet op de datum heb gereisd en ben niet graag met trein en vraag me af waarom dit zo is en op welke ov -chipkaart dat staat de reis van dat datum. Ik heb nu een boete van jullie gekregen dat ik 114,20 moet over maken binnen 7 dagen anders worden er maatregels genomen

vriendelijk Groet,
Saidu
Reputatie 7
Het lijkt me vrij logisch dat er in de reisgeschiedenis niets staat. Je krijgt immers nooit een boete als je gewoon was in en uitgecheckt.. (Met bijbehorende klasse etc)
Hoi Sibby en welkom op onze Community!

Wat vervelend om te lezen dat je van ons een boete hebt ontvangen. Ik zou in dit geval je willen aanraden om zo snel mogelijk contact op te nemen met onze klantenservice. Je kan contact met ons opnemen via: Facebook, Twitter, Chat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55. Dan kunnen mijn collega's met je meekijken naar wat er precies aan de hand is.
Reputatie 7
Badge +3
Ook vreemd dat je dan nu pas bericht krijgt van een boete van een reis van een half jaar geleden.
Daar zouden toch al eerdere berichten en reminders over gestuurd moeten. Heb je niet al eerder iets ontvangen, mogelijk voor een lager bedrag dat er nu ook incassokosten bij zitten?
Hoi Super user

Ik krijg normaal veel brieven en is soms wel een bende met brieven hier heb ook niet verwacht dat ik een brief van ze zouden ontvangen want ben niet echt een persoon dat graag reis met de trein. en wat ook raar is dat ik nooit een brief van de NS binnen heb gekregen en later pas zag ik dat met incassokosten erbij.
Reputatie 5
Het is inmiddels een half jaar geleden, u moet toch in de tussentijd diverse aanmaningen hebben gehad? Of heeft u uw post een half jaar lang niet gelezen?
Reputatie 7
Badge +3
Dat vroeg ik dus ook af gister. Er zit nooit een half jaar tussen het krijgen van een boete en bericht ervan.
En je weet toch ook zelf wel of je wel of niet een boete hebt gehad in de trein?
Het bedrag van €114.20 is denk ik ook te hoog voor alleen maar de €50 wettelijke verhoging plus ritprijs, zit wellicht al incasso kosten bij.
Ben je misschien intussen verhuisd dat eventuele eerdere brieven naar het oude adres zijn gegaan?

Het beste is het advies van Rueben NS opvolgen en contact opnemen met de klantenservice.

Reageer