beantwoord

bezwaar boete


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Hallo,

Vandaag heb ik een boete gekregen voor het inchecken en reizen met een persoonlijk studenten OV waarvan de foto volgens de conducteur niet duidelijk is. Mijn OV is hierdoor ook in beslag genomen. Op welke manier kan ik mijn OV terug krijgen zodat ik deze kan laten vernieuwen en hoe kan ik in bezwaar tegen een al betaalde boete?

mvg

Cemil Karakoz
icon

Beste antwoord door Thom 29 november 2016, 00:01

U krijgt uw OV niet terug als hij is ingenomen. Die wordt vernietigd. Er zal een nieuwe moeten worden aangevraagd. U moet daarvoor bij DUO zijn die het studenten-OV beheert.
U krijgt een acceptgiro thuis. Daar staat een nummer op in de vorm van een letter met zes cijfers, het boetekenmerk. U kunt dan Klantenservice bellen en bezwaar maken. Veel hangt daar af van de beoordeling van de conducteur.
U krijgt uw geld alleen terug als uw bezwaar wordt geaccepteerd. Dat staat niet bij voorbaat vast.
Het levert u, als de kaart van u was een aantekening op bij DUO. Het gebeurt te vaak dat studenten op de kaart van een ander reizen en die fraude wordt tegengegaan.

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U krijgt uw OV niet terug als hij is ingenomen. Die wordt vernietigd. Er zal een nieuwe moeten worden aangevraagd. U moet daarvoor bij DUO zijn die het studenten-OV beheert.
U krijgt een acceptgiro thuis. Daar staat een nummer op in de vorm van een letter met zes cijfers, het boetekenmerk. U kunt dan Klantenservice bellen en bezwaar maken. Veel hangt daar af van de beoordeling van de conducteur.
U krijgt uw geld alleen terug als uw bezwaar wordt geaccepteerd. Dat staat niet bij voorbaat vast.
Het levert u, als de kaart van u was een aantekening op bij DUO. Het gebeurt te vaak dat studenten op de kaart van een ander reizen en die fraude wordt tegengegaan.
Reputatie 4
Ik zou zeker in bezwaar gaan, u heeft een zeer grote kans om het boetebedrag terug te krijgen. Immers kan ook via uw identiteitsbewijs vastgesteld worden dat de chipkaart van u was.
Als het goed is staat dit ook vermeld. Overigens als de klantenservice het bezwaar niet accepteert is bezwaar maken via justitie ook een optie.

Voor de komende tijd zou ik tijdelijk reisrecht aanvragen op een anonieme ov chipkaart tot dat uw nieuwe persoonlijke kaart is bezorgd. Ga in ieder geval niet reizen zonder kaartje.
Badge +3
Waarom ontbreken in dergelijke verhalen vaak cruciale details? Heeft er bijvoorbeeld identiteitscontrole plaatsgevonden? Of had Cemil geen ID bij zich? Zoals volvo8700 ook zegt is het op zich niet moeilijk om vast te stellen of iemand rechtmatig met een OV-Studentenkaart reist, zelfs als de foto niet erg duidelijk is. Maar dan moet degene die met de kaart reist natuurlijk wel een ID bij zich hebben.

Het lijkt me, gezien de enorme gevolgen die het innemen van OV-Studentkaart heeft, moeilijk voor te stellen dat een Hc zonder een extra controle een kaart intrekt.
Reputatie 5
De controleur heeft de kaart niet ingetrokken, omdat Cemil wel of niet kon bewijzen, dat dat zijn kaart was.
De controleur heeft de kaart ingetrokken, omdat 'de foto niet duidelijk was'.
Daar verandert een extra identiteitskaartcontrole niets aan.

Het is juist heel erg praktisch: hij pakt de kaart af en die kaart wordt vernietigd.
Bewijsmateriaal is dus verschwunden.

iMark schreef:


Het lijkt me, gezien de enorme gevolgen die het innemen van OV-Studentkaart heeft, moeilijk voor te stellen dat een Hc zonder een extra controle een kaart intrekt.



Kan je je de rare acties van NS-personeel nog steeds moeilijk voorstellen, hoewel het hele forum er vol mee steekt ?

Ik vond deze - van 2 weken geleden - anders ook een behoorlijk idiote actie:
https://forum.ns.nl/de-trein-11/asked-to-leave-the-train-or-face-a-eur-50-fine-29215
Gelukkig voor keeyeong was die NS-mevrouw te lui om een UVB uit te schrijven.
Badge +3
@Ferdinand
Ik begrijp je punten. Maar uit het verhaal van Cemil is het mij niet duidelijk geworden wat voor verdere acties zijn ondernomen om te verifiëren of de OV-Studentenkaart van hem was.
Het vernietigen van ingenomen kaarten is in dit verband wel een erg drastische maatregel, zeker omdat zoals je schrijft dan het bewijsmateriaal verdwenen is.
Is het gebruikelijk dat een kaart wordt ingenomen wanneer de foto niet duidelijk is? En welke criteria gelden daar dan voor?

Dat andere verhaal is te absurd voor woorden. Ik hoop dat die betreffende mevrouw naar herscholing is gestuurd en zonder aantoonbare aangeleerde kennis niet meer op nietsvermoedende en betalende reizigers wordt losgelaten.
Reputatie 7
Als iemand een geldig ID kan laten zien bij zijn/haar pasje, lijkt me dat niet direct reden om die in te nemen. Moet eerlijk zeggen dat ik de juridische kant van dat verhaal ook niet ken en ik ga me er niet aan branden.

Als iemand echter niet kan of wil identificeren en/of kaart bewerkt heeft, dan is dat wel direct een reden om een kaart in te nemen. Evenals het misbruiken van een kaart van anderen. Dit is juridisch via oa. WPV2000 geregeld..
Reputatie 7
Badge +3
Mijn vraag is of de foto onduidelijk was of dat de er op de foto iemand anders stond.
Cemil heeft het over zijn OV kaart. Misschien komt hij nog met een reactie.
iMark schreef:

Waarom ontbreken in dergelijke verhalen vaak cruciale details? Heeft er bijvoorbeeld identiteitscontrole plaatsgevonden? Of had Cemil geen ID bij zich? Zoals volvo8700 ook zegt is het op zich niet moeilijk om vast te stellen of iemand rechtmatig met een OV-Studentenkaart reist, zelfs als de foto niet erg duidelijk is. Maar dan moet degene die met de kaart reist natuurlijk wel een ID bij zich hebben.
Het lijkt me, gezien de enorme gevolgen die het innemen van OV-Studentkaart heeft, moeilijk voor te stellen dat een Hc zonder een extra controle een kaart intrekt.



Om de boete uit te schrijven is er om een legitimatiebewijs gevraagd waardoor er ook een extra controle werd uitgevoerd. Ik kan het begrijpen dat mijn OV word ingenomen of mij een waarschuwing word gegeven zodat ik een nieuwe aanvraag echter vind ik het te zwaar bestraft om direct een boete van 53,- euro te geven wat ook de boete voor zwartrijden is. Dit is mijn eerste boete en wist niet precies hoe ik moest reageren dus ik ging ook akkoord met de optie om direct te betalen. Een acceptgiro zal ik dus niet meer ontvangen. Nu staat er op mijn kwitantie een code, zal dit voldoende moeten zijn en klopt het dat je alleen via de post bezwaar kan tekenen?
Reputatie 7
Badge +4
Op uw kwitantie staat het boetekenmerk ook en verder werkt het hetzelfde. Het is voor de conducteur niet te zien of het een eerste boete is of niet. De overtreding wordt bestraft, niet de intentie of hoevaak er eerder is beboet. Het bezwaar aantekenen kan niet alleen via de post maar ook via bovengenoemde kanalen. Dat werkt aanmerkelijk sneller.

Strikt genomen is het geen boete maar een verhoging van de prijs van het kaartje. Dat is ook de reden dat NS coulance kan geven. NS kan dat niet voor boetes die via de Officier van Justitie gaan, zoals het niet tonen van het ID op de eerste vordering van de conducteur. De negentig euro die daar voor staat, kan niet door NS worden kwijtgescholden.
De hoogte van de 'boete' voor zwartrijden, is ook bepaald door de politiek. Aanvankelijk was het voorstel 70 euro.
Reputatie 7
Even ter extra info: bij direct betalen is geen identiteitsbewijs nodig in principe, behalve dan in dit geval voor controleren van jouw identiteit met de persoonlijke ov-chipkaart.
Reputatie 7
Badge +4
Het is ook andersom: Wie geen ID heeft, moet meteen betalen 😉
Badge +3
Cemil schreef:


Om de boete uit te schrijven is er om een legitimatiebewijs gevraagd waardoor er ook een extra controle werd uitgevoerd. Ik kan het begrijpen dat mijn OV word ingenomen of mij een waarschuwing word gegeven zodat ik een nieuwe aanvraag echter vind ik het te zwaar bestraft om direct een boete van 53,- euro te geven wat ook de boete voor zwartrijden is. Dit is mijn eerste boete en wist niet precies hoe ik moest reageren dus ik ging ook akkoord met de optie om direct te betalen. Een acceptgiro zal ik dus niet meer ontvangen. Nu staat er op mijn kwitantie een code, zal dit voldoende moeten zijn en klopt het dat je alleen via de post bezwaar kan tekenen?


Begrijp ik het goed dat de conducteur aan de hand van je ID dus heeft kunnen constateren dat de OV-Studentenkaart die je bij controle liet zien wel degelijk van jou was? Dan lijkt me de sanctie van het innemen van de kaart en daarbovenop een boete nogal fors. Je was immers te goeder trouw en in het bezit van een geldig vervoerbewijs. Tenminste, zo lijkt het.

Misschien dat iemand anders kan uitleggen hoe er precies gehandeld moet worden wanneer de foto op een OV-Studentenkaart 'niet duidelijk' is.
Reputatie 6
De foto op de persoonlijke OV-Chipkaart wil nog wel eens discussie zorgen. Die ervaring heb ik ook. En is er een verschil tussen "onduidelijk" en "niet gelijkend"?.

Soms draag ik een bril, soms lenzen, soms keurig gladgeschoren, soms een "drie of vierdagenbaardje" en daardoor wordt me wel eens getwijfeld, of de OV-Chipkaart die ik toon wel van mij is. Een keer heb ik me (bij HTM) moeten legimiteren

Aangezien het een persoonlijke OV-Chipkaart betreft, is het bij aanvraag wellicht handig een legimatiebewijs te vragen en bijvoorbeeld op de chip het BSN te zetten, zodat bij twijfel de conducteur dit kan uitlezen.
BSN? ASN?
Reputatie 6
ASN?
Reputatie 7
Badge +4
Burger Service Nummer
Reputatie 6
Dat bedoel ik: BSN 😳

Maar wat is ASN?
Reputatie 7
Badge +3
Cemil heeft nog steeds niet duidelijk verteld of de kaart waarop hij reisde nu wel of niet van hem was.
Reputatie 5
Toch wel. Hij heeft het over 'mijn OV'.

Nu, Cemil, tenzij je ons een idioot detail niet hebt verteld - genre "de kaart was door de versnipperaar gegaan en ik bood de conducteur een hoop reepjes aan' of "Ik had hem in een vat pek laten vallen" - lijkt me de situatie vrij duidelijk.

Conducteur 'vond de foto niet gelijken'. Conducteur vroeg de identiteitskaart (dat mag hij). Conducteur heeft duidelijk vast kunnen stellen dat jij jij was.
En daarna drukte hij je kaart achterover en schreef een boete uit.

Ja...

Zeker niet betalen. Klacht indienen. De kosten van de kaart én de meerkosten die hier uit voortvloeien (extra kaartjes) zijn voor de NS.


Aangezien het een persoonlijke OV-Chipkaart betreft, is het bij aanvraag wellicht handig een legimatiebewijs te vragen en bijvoorbeeld op de chip het BSN te zetten, zodat bij twijfel de conducteur dit kan uitlezen.



Ik ben even niet mee. Wat is daar het voordeel van ? Je moet dan alsnog je identiteitskaart laten zien om het BSN te controleren en dan kan de conducteur toch ook gewoon je naam aflezen (afijn... de meeste conducteurs toch - deze hier niet) ?

Overigens is je idee wel bijzonder interessant om het reisrecht op de identiteitskaart zelf te zetten. Dit is precies hoe de SNCB het aanpakt en dat vond ik een origineel idee.
De treinbegeleider laat zijn apparaatje het rijksregisternummer van je identiteitskaart aflezen en dan kan hij via een online database zien of je een 'kaartje hebt gekocht'.
(Dus feitelijk staat er niets fysieks op de kaart - die wordt inderdaad alleen maar gebruikt om je rijksregisternummer te lezen).
Reputatie 7
Badge +3
@Ferdinand Delasoie
Het feit dat Cemil het zelf terecht vindt dat de kaart wordt ingenomen geeft mij toch te denken dat er iets mis is met het verhaal. Ik ben er zonder dat Cemil dat expliciet bevestigt niet van overtuigd dat "mijn OV" ook betekent dat die kaart op zijn naam stond.

Verder heeft iedereen in België verplicht een identiteitskaart van de gemeente maar in Nederland niet.
Toch mis ik nog belangrijke informatie. Was de OV chipkaart in goede staat dat deze met een geldig ID te vergelijken was of waren de belangrijkste gegevens ook onleesbaar? En de vraag blijft staan of een geldig ID in het spel was, ik haal dat er niet direct uit.

De reiziger heeft in eerste instantie de verantwoordelijkheid een goed lijkende foto te uploaden en wij behoren bij fouten van bv TLS na te gaan of de kaart idd van de betreffende reiziger is. Ik hoop op wat meer info dan dat we koffiedik moeten blijven kijken.
Reputatie 7
@Ferdinand niet betalen is altijd het domste wat je kan doen. Er komt een aanmaning en op een gegeven moment gaat het naar een incassobureau met verhoging. Ook al heb je gelijk en worst het uitstel van betaling kwijtgescholden, de extra incassokosten worden dat niet.
Reputatie 5
Ik herlees Cemils post en ik zie dat hij daar dus ter plekke à contant heeft betaald. 'Niet betalen' is dus sowieso geen optie meer. Klacht indienen dus, hoewel dat geld inmiddels waarschijnlijk dezelfde kant op is als zijn OV-kaart: kwijt.

Daarentegen haalt 'Slidestops' ook twee zaken door elkaar. 'Coulance' en 'kwijtschelden' zijn woorden die alleen van toepassing zijn als de OP iets fouts heeft gedaan.
Ik ga er vanuit, dat de controleur fout zat.
Laat ons even aannemen, dat ik gelijk heb: wat verwacht je dan voor een reactie van de NS ?
"Euh ja... die controleur had die kaart niet mogen pikken ennuh... hij heeft je onterecht een boete in je mik geschoven... en dan euh... hebben we die ook nog eens per abuis doorgestuurd naar ons incassobureau... en dat heeft geld gekost en dat moet JIJ nu betalen !" Zo iets ?
Reputatie 7
Waarom gelijk laten we er vanuit gaan dat de controleur fout zat? Ik ga er vanuit dat iemand zijn werk doet en niet kaarten inneemt omdat hij de extra administratie en dergelijke leuk vind. We horen één kant van het verhaal en het verhaal mist nog steeds belangrijke info, dus dat is makkelijk conclusies trekken.. En aannames daar doe ik niet aan, want daar heb je niets aan. Laten we de situatie helder onderzoeken en daar conclusies uit trekken.

Daarbij is het een algemeen advies altijd eerst te betalen, niet alleen specifiek voor deze situatie.. Het geld komt altijd terug als blijkt dat de boete ongegrond is. Maar jij beslist daar zelf niet over. Jij bent niet degene die daadwerkelijk beslist of de boete wel of niet wordt kwijtgescholden. Als jij hem dus niet betaald en hij wordt niet kwijtgescholden, loop je tegen veel hogere kosten aan.

Reageer