beantwoord

bezwaar boete

• 28 november 2016
  • 47 reacties
  • 1624 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Hallo,

Vandaag heb ik een boete gekregen voor het inchecken en reizen met een persoonlijk studenten OV waarvan de foto volgens de conducteur niet duidelijk is. Mijn OV is hierdoor ook in beslag genomen. Op welke manier kan ik mijn OV terug krijgen zodat ik deze kan laten vernieuwen en hoe kan ik in bezwaar tegen een al betaalde boete?

mvg

Cemil Karakoz
icon

Beste antwoord door Thom 29 november 2016, 00:01

U krijgt uw OV niet terug als hij is ingenomen. Die wordt vernietigd. Er zal een nieuwe moeten worden aangevraagd. U moet daarvoor bij DUO zijn die het studenten-OV beheert.
U krijgt een acceptgiro thuis. Daar staat een nummer op in de vorm van een letter met zes cijfers, het boetekenmerk. U kunt dan Klantenservice bellen en bezwaar maken. Veel hangt daar af van de beoordeling van de conducteur.
U krijgt uw geld alleen terug als uw bezwaar wordt geaccepteerd. Dat staat niet bij voorbaat vast.
Het levert u, als de kaart van u was een aantekening op bij DUO. Het gebeurt te vaak dat studenten op de kaart van een ander reizen en die fraude wordt tegengegaan.
Bekijk origineel

47 reacties

@iMark en Slidestops

Die werkwijze lijkt mij ook de enige juiste. Bij twijfel gewoon identiteit verifieren mbv een ID bewijs. Ik kom ook erg vaak foto's tegen die zo verkleind zijn, dat ik er weinig van kan maken en de ID controle is de snelste oplossing. Op de OV-chipkaart is bij een persoonlijke de geboortedatum op de chip gezet. Als ik niets meer kan aflezen, kan ik daar nog op terugvallen en ja, het mag wel strenger gecontroleerd worden op de ingestuurde foto's.
Badge +3
@Slidestops
Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat het intrekken van een kaart slechts in zeer uitzonderlijke gevallen mag gebeuren. Verder mogen de criteria voor het beoordelen van foto's wel wat scherper vastgelegd worden, zeker in situaties dat de reiziger zich kan identificeren met een ID en de kaarthouder blijkt te zijn.

In dit geval denk ik dat de Hc een fout heeft gemaakt door de kaart in te trekken en bovendien een boete uit te schrijven voor zwartrijden. Als ik Celim was zou ik hier werk van maken.
Reputatie 7
Maar wat zijn de criteria die je als Hc gebruikt om te beoordelen of een foto "niet duidelijk" is? Ik vind het nogal wat dat iemand die nota bene met zijn eigen kaart reist een Hc kan tegenkomen die geheel op eigen gezag een kaart intrekt omdat hij/zij van mening is dat de foto onduidelijk is.

Het intrekken van een kaart moet volgens mij voorbehouden blijven aan situaties dat er misbruik van een kaart gemaakt wordt. Daar is in het geval van Celim geen sprake van. Het wordt een mooie boel als iedere Hc op eigen houtje kaaren gaat intrekken omdat hij/zij de pasfoto niet duidelijk vindt. In een dergelijk geval moet er een waarschuwing gegeven kunnen worden die ook geregistreerd wordt.

Tsja niet duidelijk. Voor mij is dat als er meerdere personen op de foto staan er iets anders afgebeeld wordt, de foto helemaal vervaagd is, of de foto niet te zien is (heel erg donker bijvoorbeeld). Maar ik heb daar nog maar een keer een kaart voor ingenomen. Die situatie was zowel de naam, geboortedatum als foto onleesbaar.
Zolang ik de identiteit kan vaststellen via een ID en de gegevens kloppen met de pas, blijft het een waarschuwing.
Reputatie 7
Hij heeft zich dus wel geïdentificeerd 'om de boete te kunnen uitschrijven'. Zie zijn post #9.
Dus blijkbaar heeft je collega er inderdaad een potje van gemaakt, Slidestops. Die had die ID dus helemaal niet nodig.

Weer de aannames.. Maar goed. Een ID-bewijs wordt dus gevraagd om vast te stellen of de ov-kaart van TS is geweest. Dat kan verklaring nummer een zijn. Nummer twee zou kunnen zijn dat TS pas later heeft aangegeven of besloten contant te willen betalen, waardoor de BOA de gegevens wel al over aan het nemen was maar dat achteraf niet had gehoeven. In deze situatie gaat er dan ook een groot kruis door de gegevens en hier wordt door ons niets meer mee gedaan.

Ik denk dat je je best kan voorstellen dat als wij iets niet extra hoeven doen, we dit ook niet uit plezier wel gaan doen. Een direct betaald vervoersbewijs is namelijk vele malen minder werk als een Uitstel van Betaling.

Dat verandert nog steeds mijn uitspraak niet, die in zijn algemeenheid geld: Bij het direct betalen van de ritprijs + wettelijke verhoging, wordt je niet geregistreerd, hoef je je niet te identificeren (voor het uitschrijven ervan) en krijg je dus niets thuis.
Badge +3
@iMark ID is niet gebruikt voor de boete, aangezien er direct betaald is. Hierdoor hoef je je niet te identificeren..

Maar wat zijn de criteria die je als Hc gebruikt om te beoordelen of een foto "niet duidelijk" is? Ik vind het nogal wat dat iemand die nota bene met zijn eigen kaart reist een Hc kan tegenkomen die geheel op eigen gezag een kaart intrekt omdat hij/zij van mening is dat de foto onduidelijk is.

Het intrekken van een kaart moet volgens mij voorbehouden blijven aan situaties dat er misbruik van een kaart gemaakt wordt. Daar is in het geval van Celim geen sprake van. Het wordt een mooie boel als iedere Hc op eigen houtje kaaren gaat intrekken omdat hij/zij de pasfoto niet duidelijk vindt. In een dergelijk geval moet er een waarschuwing gegeven kunnen worden die ook geregistreerd wordt.
Reputatie 6
@iMark ID is niet gebruikt voor de boete, aangezien er direct betaald is. Hierdoor hoef je je niet te identificeren.

Hij heeft zich dus wel geïdentificeerd 'om de boete te kunnen uitschrijven'. Zie zijn post #9.
Dus blijkbaar heeft je collega er inderdaad een potje van gemaakt, Slidestops. Die had die ID dus helemaal niet nodig.

Enfin, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Als cemil het acceptabel vindt, dat hem de ene na de andere kaart uit zijn handen wordt getrokken, dan zij het zo.
Ik word inmiddels wel nieuwsgierig, waarom er dus reeds op twee kaarten 'onherkenbare foto's' stonden.
De volgende keer moet je je wellicht niet meer als The Joker schminken en een spaghettivergiet op je kop zetten ? ;)

Tot slot is het in ieder geval goed - zoals IMark voorstelt - om een scan van de ingenomen kaart te maken. Dat vergemakkelijkt nazicht als er wel een klacht wordt ingediend.
Sterker nog: als je even googlet, dan komen dit soort avonturen vaker voor en daarom zou iedere reiziger eigenlijk alvast een scan van zijn eigen kaart moeten maken.

@ Bertus: de specifieke privacy-zorgen zitten hem meer in het BSN zelf. Het BSN is iets, dat specifiek van en voor de Overheid is en andere instellingen worden dus niet geacht dat te gebruiken. De Overheid raadt ook aan om als je per se een kopie van je paspoort moet maken het BSN weg te strepen, zowel op de eigenlijke kaart als in die machinecode onderaan (en de kopie te dateren en erop te schrijven voor wie en waarom hij is bedoeld).
Reputatie 7
@iMark ID is niet gebruikt voor de boete, aangezien er direct betaald is. Hierdoor hoef je je niet te identificeren.

Het systeem wat je voorstelt vind ik overigens een goed idee 😉 ik ben voor registraties op de ovcp.
Badge +3
Nu ik de volledige toedracht heb gelezen, kan ik niet anders dan zeggen dat ik de sanctie van de Hc onnodig zwaar vind. Blijkbaar is vastgesteld dat Cemil met zijn eigen kaart op reis was. Zijn ID is immers gebruikt om de boete uit te schrijven.

Het moet toch mogelijk zijn om in een voorkomend geval een waarschuwing te geven dat de pasfoto op de kaart binnen bijvoorbeeld een maand vernieuwd moet zijn. De kaart met de slecht gelijkende foto (mag een Hc dat zomaar bepalen????) zou dan in een database kunnen worden opgenomen met als aantekening dat de houder gewaarschuwd. is en zijn pasfoto moet vernieuwen.
Reputatie 6
Wat ik jammer vind voor jou, is dat men toen je je OV aanvroeg de foto geaccepteerd heeft en je nu zoveel gedoe hebt. Kost misschien meer tijd,maar het zou veel problemen voorkomen als men persoonlijk een OV kan aanvragen, zoals je een id aanvraagt. Ter plekke kan de foto dan beoordeeld worden.

Ik ben het helemaal met je eens.

TransLinkSystems kan natuurlijk nooit beoordelen of de foto die men upload, een goed gelijkende foto is en ook al is het goed gelijkende, doordat deze verkleind wordt tot minder dan postzegelformaat, is het maar afwachten hoe de geuploade foto op de OV-Chipkaart eruit komt te zien.Daarom lijkt het me het me helemaal niet vreemd, als gevraagd wordt het ID mee up te loaden.
Incidenten komen voor. Misschien kan een moderator iets toevoegen. 🙂
Reputatie 6
Het is mijn eigen OV die op mijn naam staat dus ik ben niet aan het zwart rijden. Waarom ik aangeef dat ik het kan begrijpen dat mijn pas word ingenomen is, als de foto voor de conducteur onduidelijk is en hij niet met zekerheid kan vaststellen dat dit mijn OV is mag hij het innemen. Net zo zeer dat ik mijn pathe unlimited kaart moest vernieuwen omdat ik niet herkenbaar was heb ik respect voor de regels die worden gehanteerd.

Ik heb al dankzij velen reacties antwoord op mijn vraag hoe ik aan een nieuwe OV kaart kan komen en ik weet nu ook op welke manieren ik bezwaar kan aantekenen. Ik heb ondanks dat ik ben ingecheckt en dat het daadwerkelijk mijn ov is een boete ontvangen voor zwartrijden, wat niet het geval is.

Ook al is de foto "onduidelijk" of "niet gelijkend", omdat op de kaart ook je naam, geboortedatum en geslacht staan vermeld en aannemende dat deze in overeenstemming zijn met die op je ID staan, blijf Ik het vreemd vinden, dat je kaart is ingenomen.
Reputatie 7
Badge +3
Blijft de vraag of je een ID bij je had, waarmee alsnog kon worden vastgesteld dat het wel jouw OV was.
Reputatie 7
Badge +3
Het is mijn eigen OV die op mijn naam staat dus ik ben niet aan het zwart rijden. Waarom ik aangeef dat ik het kan begrijpen dat mijn pas word ingenomen is, als de foto voor de conducteur onduidelijk is en hij niet met zekerheid kan vaststellen dat dit mijn OV is mag hij het innemen. Net zo zeer dat ik mijn pathe unlimited kaart moest vernieuwen omdat ik niet herkenbaar was heb ik respect voor de regels die worden gehanteerd.

Ik heb al dankzij velen reacties antwoord op mijn vraag hoe ik aan een nieuwe OV kaart kan komen en ik weet nu ook op welke manieren ik bezwaar kan aantekenen. Ik heb ondanks dat ik ben ingecheckt en dat het daadwerkelijk mijn ov is een boete ontvangen voor zwartrijden, wat niet het geval is.

Wat ik jammer vind voor jou, is dat men toen je je OV aanvroeg de foto geaccepteerd heeft en je nu zoveel gedoe hebt. Kost misschien meer tijd,maar het zou veel problemen voorkomen als men persoonlijk een OV kan aanvragen, zoals je een id aanvraagt. Ter plekke kan de foto dan beoordeeld worden.
Reputatie 7
Badge +4
Wijze en evenwichtige reactie.

Reputatie 6
Wanneer op de OV-Chip het BSN is gezet, kan de conducteur het BSN op de ID en OV-Chip met elkaar vergelijken en is meteen duidelijk of de getoonde kaart van de toonder is, ook al is de foto onduidelijk of niet gelijkend. Een naam alleen hoeft niet zoveel te zeggen: mijn neef en Ik hebben identieke initialen en achternaam, zijn in het zelfde jaar geboren, alleen de maand is anders (3 en 😎.

Aangezien allies en iedereen tegenwoordig gericht is op fraudebestrijding (wanneer het de burger betreft) het BSN op de OV-Chip dus zo gek nog niet

Het idee is zeker goed, maar ik denk dan je kwa privacywetgeving en dergelijke weer moeilijk zit..

De privacy-wetgeving is in Nederland natuurlijk volslagen ridicuul en totaal doorgeslagen. Waarom zou iemands privacy in het geding zijn als bij twijfel de conducteur kan controleren of een OV-Chipkaart daadwerkelijk het eigendom is van degene die hem toont, terwijl dezelfde conducteur wel de reishistorie mag bekijken?.
Badge +3
Het antwoord is natuurlijk "Ja" wanneer iemand met de kaart van iemand anders probeert te reizen. Dan lijkt de foto niet om een nogal voor de hand liggende reden.

Een vraag aan de Hc's die het forum bezoeken is dan ook of je louter omdat een foto niet erg duidelijk is een kaart mag intrekken wanneer bij nadere identiteitscontrole blijkt dat de onduidelijke foto wel degelijk van de kaarthouder is omdat alle overige gegevens overeenkomen.

Uit het verhaal van Cemil is nog steeds niet eenduidig op te maken of hij nu wel of niet met zijn eigen kaart reisde.
Reputatie 6

Aangezien het een persoonlijke OV-Chipkaart betreft, is het bij aanvraag wellicht handig een legimatiebewijs te vragen en bijvoorbeeld op de chip het BSN te zetten, zodat bij twijfel de conducteur dit kan uitlezen.

Ik ben even niet mee. Wat is daar het voordeel van ? Je moet dan alsnog je identiteitskaart laten zien om het BSN te controleren en dan kan de conducteur toch ook gewoon je naam aflezen (afijn... de meeste conducteurs toch - deze hier niet) ?).

Natuurlijk kan de conducteur de naam van de OV-Chipkaart af lezen en de foto bekijken maar in het geval van TS gaf dat reden tot twijfel.

Wanneer op de OV-Chip het BSN is gezet, kan de conducteur het BSN op de ID en OV-Chip met elkaar vergelijken en is meteen duidelijk of de getoonde kaart van de toonder is, ook al is de foto onduidelijk of niet gelijkend. Een naam alleen hoeft niet zoveel te zeggen: mijn neef en Ik hebben identieke initialen en achternaam, zijn in het zelfde jaar geboren, alleen de maand is anders (3 en 😎.

Aangezien alles en iedereen tegenwoordig gericht is op fraudebestrijding (wanneer het de burger betreft) is het BSN op de OV-Chip dus zo gek nog niet

Neen, ik ben nog steeds niet mee.

Indien geen van de twee foto's op de twee kaarten ook zelfs in de verste verte niet lijkt op de persoon in het echt, dan is er een probleem, ook mét BSN.
Indien de foto op de identiteitskaart lijkt op de echte persoon, dan zijn naam en geboortedatum voldoende om aan te tonen, dat de OV-kaart ook bij die persoon hoort.

Dat Cemil zelf toegeeft dat de kaart terecht is ingenomen geeft wel aan dat de controleur niet zo fout zit als dat jij beweert.

Inderdaad een beetje een vreemd statement van cemil, maar we zien vaak, dat mensen ineens 'de Authoriteiten' gelijk geven ook al hebben die dat totaal niet.
Zijn achterliggende vraag is nog niet beantwoord: mag de controleur zijn kaart intrekken, omdat de controleur vindt, dat de foto niet gelijkend is ?
Ik zou niet weten waarom.

Vraag: "Mag de controleur de kaart innemen alleen omdat de foto niet gelijk ?"
Antwoord: "Neen." En dus zijn al de daaruit voortvloeiende kosten voor rekening NS.
Reputatie 7
Badge +3
@Ferdinand
Dat Cemil zelf toegeeft dat de kaart terecht is ingenomen geeft wel aan dat de controleur niet zo fout zit als dat jij beweert.
Reputatie 7

Aangezien allies en iedereen tegenwoordig gericht is op fraudebestrijding (wanneer het de burger betreft) het BSN op de OV-Chip dus zo gek nog niet

Het idee is zeker goed, maar ik denk dan je kwa privacywetgeving en dergelijke weer moeilijk zit..
Reputatie 6

Aangezien het een persoonlijke OV-Chipkaart betreft, is het bij aanvraag wellicht handig een legimatiebewijs te vragen en bijvoorbeeld op de chip het BSN te zetten, zodat bij twijfel de conducteur dit kan uitlezen.

Ik ben even niet mee. Wat is daar het voordeel van ? Je moet dan alsnog je identiteitskaart laten zien om het BSN te controleren en dan kan de conducteur toch ook gewoon je naam aflezen (afijn... de meeste conducteurs toch - deze hier niet) ?).

Natuurlijk kan de conducteur de naam van de OV-Chipkaart af lezen en de foto bekijken maar in het geval van TS gaf dat reden tot twijfel.

Aangezien alles en iedereen tegenwoordig gericht is op fraudebestrijding (wanneer het de burger betreft) is het BSN op de OV-Chip dus zo gek nog niet
Reputatie 7
Badge +4
U heeft te weinig basis om de conducteur van kwade trouw te betichten. 'Drukt de kaart achterover' en 'pikken', toe maar. Beide uitdrukkingen zijn een eufemisme voor stelen en dat is een misdrijf. En dat op basis van het feit dat TS het over 'Mijn OV' heeft? We spreken ook van 'Mijn trein'. Ik vind de suggestie nogal ver gaan. We kennen het verhaal van het waarom van de conducteur ook niet.
En de simpele gedachte van 'Ik ben het er niet mee eens en ik betaal niet', is ronduit duur op termijn, zoals Slidestops terecht aangeeft.

Cemil zou er goed aan doen even aan te geven hoe het zit.
Reputatie 7
Waarom gelijk laten we er vanuit gaan dat de controleur fout zat? Ik ga er vanuit dat iemand zijn werk doet en niet kaarten inneemt omdat hij de extra administratie en dergelijke leuk vind. We horen één kant van het verhaal en het verhaal mist nog steeds belangrijke info, dus dat is makkelijk conclusies trekken.. En aannames daar doe ik niet aan, want daar heb je niets aan. Laten we de situatie helder onderzoeken en daar conclusies uit trekken.

Daarbij is het een algemeen advies altijd eerst te betalen, niet alleen specifiek voor deze situatie.. Het geld komt altijd terug als blijkt dat de boete ongegrond is. Maar jij beslist daar zelf niet over. Jij bent niet degene die daadwerkelijk beslist of de boete wel of niet wordt kwijtgescholden. Als jij hem dus niet betaald en hij wordt niet kwijtgescholden, loop je tegen veel hogere kosten aan.
Reputatie 6
Ik herlees Cemils post en ik zie dat hij daar dus ter plekke à contant heeft betaald. 'Niet betalen' is dus sowieso geen optie meer. Klacht indienen dus, hoewel dat geld inmiddels waarschijnlijk dezelfde kant op is als zijn OV-kaart: kwijt.

Daarentegen haalt 'Slidestops' ook twee zaken door elkaar. 'Coulance' en 'kwijtschelden' zijn woorden die alleen van toepassing zijn als de OP iets fouts heeft gedaan.
Ik ga er vanuit, dat de controleur fout zat.
Laat ons even aannemen, dat ik gelijk heb: wat verwacht je dan voor een reactie van de NS ?
"Euh ja... die controleur had die kaart niet mogen pikken ennuh... hij heeft je onterecht een boete in je mik geschoven... en dan euh... hebben we die ook nog eens per abuis doorgestuurd naar ons incassobureau... en dat heeft geld gekost en dat moet JIJ nu betalen !" Zo iets ?
Reputatie 7
@Ferdinand niet betalen is altijd het domste wat je kan doen. Er komt een aanmaning en op een gegeven moment gaat het naar een incassobureau met verhoging. Ook al heb je gelijk en worst het uitstel van betaling kwijtgescholden, de extra incassokosten worden dat niet.

Reageer