beantwoord

Bezwaar maken boete ondanks NS Businesscard

Ik wil graag bezwaar maken tegen een boete die ik heb gekregen omdat ik was vergeten in te checken met mijn NS Businesscard (ik had hem wel bij me). Dit terwijl er op de website staat dat de NS in principe geen boetes uitdeelt aan NS Businesscard houders :?

Ik quote: “Zit u al in de trein? Voor reizigers met de NS-Business Card worden in principe geen boetes in de trein uitgeschreven. Wanneer u uw NS-Business Card vergeet, bent u voor een conducteur echter niet herkenbaar als zakelijke reiziger. In dit geval wordt u behandeld als een particuliere reiziger en wel beboet met een zogenaamd Uitstel van Betaling (UvB)”.

Ik heb het adres van NS boetebeleid gevonden: NS Klantenservice
, Afdeling Boetebeleid, 
Postbus 2025
, 3500HA Utrecht.

Ik vroeg me alleen af of ik ook een kopie van mijn businesscard en boete moet meesturen of dat het OV kaart nummer en boete kenmerk in de brief vermelden genoeg is?

Bedankt alvast!
icon

Beste antwoord door Loes 11 april 2014, 18:12

Hoi hellogoodbye,

Nee, dat nummer hoef je niet openbaar te plaatsen. Het D-nummer kan men kijken of de boete terecht is en wie de verbalisant is. De klantenservice of misschien een moderator zou het op kunnen pakken. Dan wordt meestal gevraagd om die gegevens in een prive bericht te plaatsen.

Het enige wat ik weet van een collega, die ook op een business card reist en niet had ingecheckt, dat er een keer coulance zou zijn, maar dat moet je dan via de klantenservice regelen vermoed ik of via de klantenservice zakelijk, dit nummer is

Klantenservice NS Zakelijk via telefoonnummer 030 - 300 11 11 (tussen 8:00 uur en 18:00 uur).

Nooit geschoten is altijd mis en meestal wordt ook gekeken naar de reishistorie van een reiziger. Is dit al vaker gebeurd of reist een reiziger regelmatig. Allemaal feiten die men in de overweging meeneemt.

Hoe het verder met het correctietarief zit, dat antwoord moet ik je helaas schuldig blijven, want ik weet er niet meer over dan dat op de site staat.

Mocht dit de eerste keer zijn dat je dus een wettelijke verhoging hebt gekregen, zou ik zeker contact opnemen om te kijken of je iets geregeld kan krijgen.

Ik hoop dat het lukt.

Bekijk origineel

23 reacties

U geeft zelf al aan dat u voor een conducteur niet herkenbaar bent als zakelijke reiziger en dus behandelt zal worden als ieder ander en dus een UvB uitgereikt krijgt wegen het niet kunnen tonen van een geldig vervoersbewijs.

Het volstaat om in uw bezwaar - naast natuurlijk de redenen waarom u bezwaar maakt - het nummer van uw Business Card/ OV-chipkaart, uw klantnr bij NS alsmede het UvB nummer te vermelden.
Dat UvB nummer begint staat rechtsboven op het formulier wat u hebt gekregen en begint doorgaans met de letter D, gevolgd door 6 cijfers.

Op die manier moet het wel goed komen.
Dankjewel voor je reactie, ik ga mijn bezwaarschrift opsturen met het UvB en mijn businesskaart nummer en.

Het vreemde is dat ik mijn businesscard wel bij me had maar was vergeten in te checken. Ik was dus wel herkenbaar als zakelijke reiziger. Het is dat ik nu 3 weken later lees dat de NS "in principe" geen boetes uitdeelt aan busenisscard houders. Vandaar mijn bezwaar.
Graag gedaan.
Er zijn inmiddels diverse abonnementen in omloop met soms verschillende voorwaarden.
En dan zijn er ook nog oude en nieuwe businesskaarten.
Ik kan me voorstellen dat door al die wijzigingen het de conducteur even duizelde en daardoor de fout in ging. Tenslotte is hij/zij ook maar een mens, met alle gebreken van dien.
En uiteindelijk was ook u vergeten om in te checken.
Waarmee de wet van Murphy de Stand dus op 1 - 1 bracht, :)

Gelukkig bestaat de mogelijk e.e.a. te corrigeren.
Ik hoop dat e.e.a. snel geregeld zal zijn.

Vr,gr,
Reputatie 6
Badge +2
Houdt er wel rekening mee dat het alternatief van de boete het correctietarief is (http://www.ns.nl/zakelijk/producten/tarieven-en-voorwaarden/tarieven/correctietarieven.html).
Ik heb geen abonnement op mijn busenisscard maar ik reis op rekening. En dan nog lijkt mijn boete onterecht als ik kijk naar dat wat ze op de website vermelden. Ik had mijn businesscard bij me en een geldige toeslag. Ik kan zo 1,2,3 niet zien wat dan het correctietarief is.
Of is dat die 45€ ? Dat is nog duurder dan de hele enkele reis óf de boete die ik heb gekregen. Nu ben ik in de war..
Reputatie 6
Badge +2
Zo te zien moet inderdaad "Voor reizigers met de NS-Business Card worden in principe geen boetes in de trein uitgeschreven." niet te rooskleurig worden gezien. Er is een andere naam, procedure en tarief voor de boete. Niet inchecken is € 45.
Komt dus bijna op hetzelfde neer dus.. 48,- voor een kaartje + boete of 45,- correctietarief.
Reputatie 6
Badge +2
Zo te zien wel.
En dan maakt het uiteindelijk niet uit of ik de 48,- contant betaalde uit mijn portemonnee of dat er alsnog 45,- via mijn loonstrook wordt verrekend.
Ik snap niet waarom de NS niet de normale reis in rekening kan brengen. Alsof ik expres ga vergeten in te checken terwijl ik op kosten van mijn werkgever reis. There's nothing in it for me..

Ik ga alsnog contact opnemen met de klantenservice, we zien het wel.

Bedankt voor alle reacties.
Hoi hellogoodbye,

Vervelend van het Uitstel van Betaling. Ik weet verder weinig van de correctietarieven en heb me laten vertellen dat er hier ook een coulanceregeling wordt toegepast als men niet incheckt. En inderdaad, mijn collega had u geen Uitstel van Betaling mogen geven, wij hebben inderdaad de mogelijkheid om de Business Card te registreren. Hoe dan ook is het inderdaad verstandig contact op te nemen met de klantenservice, zoals Wiarda ook al aangeeft.

Ik hoop dat het snel voor u geregeld wordt.
Badge
Dag Hellogoodbye,

Vervelend om te lezen dat dit je ervaring is met NS. Je geeft aan dat je op dat moment wel je businesscard bij je had, maar je was vergeten in te checken. Heb je al gebeld met de afdeling NS zakelijk? En heb je de boete al betaald? Wellicht kan ik je verder helpen. Ik ontvang graag een reactie van je. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘in de trein’. Vriendelijke groet, Leny
Beste Leny,

Ik heb de boete van 48,- contant afgerekend in de trein en nog geen contact opgenomen met de klantenservice. Ik dacht dat ik geen poot had om op te staan totdat ik zag dat ze "in principe" geen boetes uitdelen aan NS businesscard houders. Kan jij mij vertellen hoe het zit met het correctietarief en of dat dat bij de eerste keer vergeten in te checken ook van toepassing is? Dan weet ik of het de moeite waard is er energie in te stoppen. Dankjewel alvast.
Heb je ook een bewijs van betaling meegekregen? Of een boetenummer?
Hoi Hellogoodbye,

Het nummer waar Susan om vraagt is het vervoersbewijs, en dus betalingsbewijs wat je hebt meegekregen, een geel papiertje en midden bovenin staat een nummer, beginnend met een D gevolgd door zes cijfers, bijvoorbeeld D123456.

Bedankt voor de aanvulling, Loes.
Ja ik heb een geel papiertje met een nummer met een D erop. Moet ik dat hier in het openbaar plaatsen?

Ik ben wel benieuwd of het correctietarief dan in rekening wordt gebracht. Als dat zo is heeft het namelijk niet echt zin aangezien het verschil 3,- is.
Ik hoop dat iemand mij kan informeren over dat correctietarief?:?
Reputatie 6
Badge +2
Ik zou het proberen, eventuele coulance heeft niet tot gevolg dat je de boete met de andere naam krijgt, lijkt mij.
Hoi hellogoodbye,

Nee, dat nummer hoef je niet openbaar te plaatsen. Het D-nummer kan men kijken of de boete terecht is en wie de verbalisant is. De klantenservice of misschien een moderator zou het op kunnen pakken. Dan wordt meestal gevraagd om die gegevens in een prive bericht te plaatsen.

Het enige wat ik weet van een collega, die ook op een business card reist en niet had ingecheckt, dat er een keer coulance zou zijn, maar dat moet je dan via de klantenservice regelen vermoed ik of via de klantenservice zakelijk, dit nummer is

Klantenservice NS Zakelijk via telefoonnummer 030 - 300 11 11 (tussen 8:00 uur en 18:00 uur).

Nooit geschoten is altijd mis en meestal wordt ook gekeken naar de reishistorie van een reiziger. Is dit al vaker gebeurd of reist een reiziger regelmatig. Allemaal feiten die men in de overweging meeneemt.

Hoe het verder met het correctietarief zit, dat antwoord moet ik je helaas schuldig blijven, want ik weet er niet meer over dan dat op de site staat.

Mocht dit de eerste keer zijn dat je dus een wettelijke verhoging hebt gekregen, zou ik zeker contact opnemen om te kijken of je iets geregeld kan krijgen.

Ik hoop dat het lukt.
Hallo hellegoodbye,

Je zou mij of een van de andere moderaters even een privebericht kunnen sturen. Je kan daarin het D-nummer vermelden + je NAW-gegevens. Wij gaan dan even kijken wat we voor je kunnen doen.
Ik heb je een privé bericht gestuurd met het D-nummer en mijn gegevens :D

Hallo hellegoodbye,

Je zou mij of een van de andere moderaters even een privebericht kunnen sturen. Je kan daarin het D-nummer vermelden + je NAW-gegevens. Wij gaan dan even kijken wat we voor je kunnen doen.
Mijn collega pakt dit zo snel mogelijk op, hellogoodbye!

Reageer