beantwoord

Bezwaar tegen boete

• 22 juni 2015
  • 8 reacties
  • 296 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Jammer genoeg ben ik vandaag beboet voor reizen zonder vervoersbewijs. Ik ging vanaf Amsterdam Centraal naar Hilversum. Mijn moeder woont in Hilversum, ik voetbal daar ook, dus ik ga vaak die kant op. In mijn reisgeschiedenis is te zien dat ik voor mijn weekendreizen altijd mijn OV oplaad.
Vandaag, 21 juni 2015, ging ik richting Hilversum voor een bezoekje aan mijn moeder. Ik reis, net zoals andere mensen, met oordopjes in. Ik ging met de tram naar Amsterdam Centraal vanaf Elandsgracht, en ik ging snel richting het perron. Ik dacht dat ik gewoon had ingecheckt. Maar, aangezien ik mijn oortjes in had, had ik niet in de gaten dat mijn saldo te laag was. Dit kwam me te binnen bij de poortjescontrole bij Station Hilversum, aangezien ik geen andere reden kon bedenken dat er stond dat ik niet was ingecheckt.
Er werd mij een boete uitgeschreven, wat ik volledig begrijp, daar wordt de conducteur immers voor betaald. Ik teken wel een bezwaar aan. Ik laad namelijk altijd mijn saldo op, en ik heb nog nooit eerder problemen heb gehad met de NS. Ik betaal met alle liefde wat ik moet betalen om het openbaar vervoer te gebruiken, maar ik had gewoon echt niet in de gaten dat mijn saldo té laag was.
Ik wil graag mijn ritje naar Hilversum betalen, maar een boete wil ik liever niet betalen. Zeker als ik ook nog op dezelfde dag op social media een filmpje zie rondgaan van een jongen die push-ups doet om een boete te voorkomen.
Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen zit ik nu in het proces om automatische oplading in te stellen. Ik moet een bestelling ophalen bij de automaat etc. , met de hoop dat dit soort akkefietjes niet meer gebeuren.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, het berichtensysteem op de NS-website is te klein voor mijn volledige bericht.
icon

Beste antwoord door Thom 22 juni 2015, 00:33

Het maakt inderdaad uit of u eerder een boete heeft gehad. Automatisch opladen had dit allemaal kunnen voorkomen. U krijgt een acceptgiro thuis en die moet u eerst betalen. Vervolgens dient u bezwaar in en vermeldt daarbij het boetekenmerk in de vorm van H123456, die staat op uw acceptgiro. Belangrijk is wat de conducteur over u heeft geschreven. Hij kan aangeven of coulance redelijk is en men volgt doorgaans het advies van de conducteur op. Als het eerste keer is, wordt het dan vaak kwijtgescholden. Bezwaar maken kan op 030-7515155, pas na ontvangst van de boete want u moet uw boetekenmerk overleggen. U heeft een redelijke kans op kwijtschelding zo te zien maar ik ga daar uiteraard niet over. Hoewel ik wel moest lachen om het opdrukfilmpje vond ik het toch niet zo verstandig en ik denk niet dat Arriva er blij mee is.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het maakt inderdaad uit of u eerder een boete heeft gehad. Automatisch opladen had dit allemaal kunnen voorkomen. U krijgt een acceptgiro thuis en die moet u eerst betalen. Vervolgens dient u bezwaar in en vermeldt daarbij het boetekenmerk in de vorm van H123456, die staat op uw acceptgiro. Belangrijk is wat de conducteur over u heeft geschreven. Hij kan aangeven of coulance redelijk is en men volgt doorgaans het advies van de conducteur op. Als het eerste keer is, wordt het dan vaak kwijtgescholden. Bezwaar maken kan op 030-7515155, pas na ontvangst van de boete want u moet uw boetekenmerk overleggen. U heeft een redelijke kans op kwijtschelding zo te zien maar ik ga daar uiteraard niet over. Hoewel ik wel moest lachen om het opdrukfilmpje vond ik het toch niet zo verstandig en ik denk niet dat Arriva er blij mee is.
Thom, zoals je inmiddels toch zou moeten weten staat dat boetekenmerk ook gewoon op het Uitstel van Betaling.
Reputatie 7
Badge +4
En zoals jij weet kost de verwerking tijd en kan Klantenservice pas wat doen als het in het systeem staat. Als de acceptgiro is bezorgd, is dat het geval, kan NS het nakijken en niet direct nadat de boete is gegeven. Maar goed, Sam kan het proberen en zodra het is verwerkt, kan er een antwoord komen.
We weten inderdaad allebei dat de NS een logge en trage organisatie is. Desondanks zijn er, zoals jij wellicht ook weet, ook moderators geweest die het zinloos vonden als de reiziger eerst 35 euro + de reiskosten zou overmaken naar de NS waarna de NS die 35 euro weer terugstort. Als Sam een dergelijke pro-actieve medewerker treft kan deze nu dus reeds spijkers met koppen slaan, zodat een overbodige transactie kan worden voorkomen.
Reputatie 7
Badge +4
Dan geldt nog dat er wat tijd zit tussen het uitschrijven van de boete in de trein en het verschijnen van de gegevens op de schermen van de medewerkers. Ik ga er vanuit dat dit minstens een dag is voor de ontvangst van de acceptgiro, moderatoren adviseren het af te wachten. Het moet echter zo zijn dat dit voor het versturen van de acceptgiro te zien is maar het exact moment is niet bekend, alleen dat het eerder moet zijn. Vragenstellers moeten er zo zeker mogelijk van zijn dat het hier gegeven antwoord klopt, dus dit lijkt me een veilige marge. Het moet haast wel zo zijn dat een moderator er eerder bij kan, dat is hier wel eens aannemelijk geworden 😉
Reputatie 6
Badge +2
Ik reis, net zoals andere mensen, met oordopjes in. Ik ging met de tram naar Amsterdam Centraal vanaf Elandsgracht, en ik ging snel richting het perron. Ik dacht dat ik gewoon had ingecheckt. Maar, aangezien ik mijn oortjes in had, had ik niet in de gaten dat mijn saldo te laag was.
Voortaan dan maar aandachtig de auditieve en visuele informatie controleren.

Ok, bedankt voor de informatie. Ik zal wachten tot er iets in mijn postvak opduikt. Ik hoop dat het goed komt!
Ik vind dat soort filmpjes normaal ook wel grappig, maar als je uitgerekend op dezelfde dag een boete krijgt, is het toch een stuk minder grappig 😉
Ik reis, net zoals andere mensen, met oordopjes in. Ik ging met de tram naar Amsterdam Centraal vanaf Elandsgracht, en ik ging snel richting het perron. Ik dacht dat ik gewoon had ingecheckt. Maar, aangezien ik mijn oortjes in had, had ik niet in de gaten dat mijn saldo te laag was.
Voortaan dan maar aandachtig de auditieve en visuele informatie controleren.

Inderdaad, dat spreekt voor zich.

Reageer