beantwoord

Bezwaar tegen boete

• 13 november 2014
  • 3 reacties
  • 566 Bekeken

Ik vroeg me af waar ik bezwaar kon maken tegen een boete die ik afgelopen zomer heb mogen ontvangen van de NS.
Het zit namelijk zo dat ik een bekeuring kreeg omdat mijn pasje het niet deed. Achteraf kwam ik erachter dat dit was omdat ik mijn studenten reis product er af had gehaald en er dan blijkbaar geen normaal reisproduct achterblijft zoals de logische verwachting is van een betaalpas. De realiteit is dat je met een nutteloos stukje plastic in je broekzak rondloopt.

Anyways, boete ontvangen en gedacht: laat ik niet moeilijk doen, ik betaal hem gewoon. Helaas wel te laat. Als student kom je namelijk niet elke dag op je studenten woning in de zomervakantie... waarom zou je? Ik heb de boete dus 3 dagen te laat betaald op 01-09-2014. Op diezelfde dag is een herinnering verstuurd of ik alsnog wil betalen maar nu met 10 euro extra administratie kosten. Ik ga er echter vanuit dat het nu geregeld is en dat ik betaald heb, dus negeer deze laatste brief.

Nog een poosje later ontvang ik ineens post van BOS incasso, of ik nog ffe 10 euro administratie kosten + 25 euro incassokosten wil betalen.. (ja, echt waar. er wordt een incasso bureau ingezet voor een boete die al betaald is alleen om de administratie kosten te krijgen)

Ik heb gereageerd met de melding dat ik al betaald heb en krijg nu weer een brief dat die betaling te laat was en dat ik dus die 35 euro nog steeds moet betalen.

Dat heeft me nu zover gebracht dat ik hier ben gekomen want nu ben ik het beu.

Ik heb een boete gekregen buiten mijn schuld om wegens een slecht opgezet systeem op een slecht opgezette betaal manier. Daarna krijg ik een extra verhoging van het te laat betalen van een bedrijf dat consequent elke dag op verscheidene trajecten (in mijn geval breda-eindhoven-breda) meerdere keren per week (ong 2.5 van de 5 dagen) te laat komt en dan met de boodschap komt: Excuses voor het ongemak.

Dus, wie mail of bel ik om hier zo snel mogelijk vanaf te zijn?

Rob
icon

Beste antwoord door Brian NS 13 november 2014, 09:21

Beste Robdebobrob,

Als je jouw studentenreisproduct van de kaart haalt staat nog wel het reizen op saldo op de kaart. Omdat je dan op vol tarief reist is het instaptarief €20 ipv €10, ik denk dat het daar is misgegaan. Een boete moet altijd betaald worden binnen de termijn die daarvoor gesteld wordt, er kan geen rekening gehouden worden met wie wanneer wel of niet thuis is. Het advies is om de incassokosten wel te betalen, je kunt daarna schriftelijk bezwaar bij ons indienen als je er niet mee eens bent. In deze link vind je contactgegevens.

Ik kan me je frustratie voorstellen als je vaak extra reistijd hebt. Op welke tijdstippen reis je? Je kunt ook altijd even kijken of je in aanmerking komt voor een geld terug bij vertraging claim.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt alleen bezwaar tegen de boete maken. Niet tegen de kosten van verhoging en incasso. De boete heeft u volgens u al betaald dus het is een zinloze actie nu nog met een bezwaar te komen. Als u kunt aantonen dat u betaald heeft zou ik wel even reageren mbt dat punt. Aan het betalen van de verhoging en incassokosten ontkomt u niet en daarvoor is ook geen coulance. Helaas voor u was de boete ook terecht. Mogelijk vraagt een moderator hier contact op te nemen.
Beste Robdebobrob,

Als je jouw studentenreisproduct van de kaart haalt staat nog wel het reizen op saldo op de kaart. Omdat je dan op vol tarief reist is het instaptarief €20 ipv €10, ik denk dat het daar is misgegaan. Een boete moet altijd betaald worden binnen de termijn die daarvoor gesteld wordt, er kan geen rekening gehouden worden met wie wanneer wel of niet thuis is. Het advies is om de incassokosten wel te betalen, je kunt daarna schriftelijk bezwaar bij ons indienen als je er niet mee eens bent. In deze link vind je contactgegevens.

Ik kan me je frustratie voorstellen als je vaak extra reistijd hebt. Op welke tijdstippen reis je? Je kunt ook altijd even kijken of je in aanmerking komt voor een geld terug bij vertraging claim.
Bedankt voor je antwoord Brian, maar dit is niet correct.
Ik heb het door een andere conducteur laten controleren en er stond GEEN reisproduct op mijn kaart. Dat heeft hij er toen voor me opgezet.
Verder stond er WEL automatisch opladen op dus zou je redenering ook niet kloppen. Maar dat zal ik dan meenemen in mijn bezwaar. Bedankt.

Ik reis nu niet meer met de trein omdat ik niet meer studeer, maar ik moest regelmatig de trein van 7:51 richting Venlo hebben. Daar wordt dagelijks een goederentrein voor geplant. Dan krijg je ongeveer 10 minuten vertraging en dan hield je 5 minuten over om op plek van bestemming te komen. Dat lukt dus niet.

Reageer