Skip to main content

ik heb een boete gekregen in de trein, omdat ik via mijn telefoon heb betaald en mijn telefoon ging uit toen de conducteur kwam, en hij heeft me 45,60€ laten betalen naast de 20€ reiskosten die ik heb betaald. hij had me een kaartje van de betaling gegeven en had gezegd dat ik een bezwaar kan maken daarna krijg ik het geld terug!

Laten we voorop stellen dat het je eigen verantwoordelijkheid is om niet alleen een geldig kaartje te hebben, maar ook om hem bij controle te kunnen tonen. Als je dat niet kunt, is de boete gewoon terecht opgelegd. 

Bezwaar indienen kan via de klantenservice. Houd er wel rekening mee dat kwijtschelding/coulance geen recht is, en het bezwaar dus kan worden afgewezen.

hij had me een kaartje van de betaling gegeven en had gezegd dat ik een bezwaar kan maken daarna krijg ik het geld terug!

Het zou bijzonder vreemd zijn als hij dat had gezegd en u kunt zich op deze uitspraak, waarbij het bepaald niet vaststaat dat die ooit gemaakt is, ook niet beroepen. Wie weet zei hij mogelijk, dat isnog  wel denkbaar. Wat u beweert, kan iedereen wel zeggen. Normaal gesproken wordt een boete niet teruggegeven, het is ook gewoon uw eigen schuld dat u geen geldig vervoersbewijs kon tonen. Met het verhaal van ik kan het niet laten zien op mijn telefoon hoeft u niet meer aan te komen. U kunt toch niet in ernst denken dat als u geen kaartje kunt laten zien, u ook niet hoeft te betalen omdat u beweert dat u wel een kaartje heeft.

Hoe kunt u met een. kaartje op de telefoon gaan reizen terwijl u weet dat hij niet voldoende is opgeladen? Het was eenvoudig te voorkomen geweest met het meenemen van een powerbank, opladen in de trein kan soms maar niet altijd. Als u met een telefoon reist, moet u die haast wel bij u hebben als u van goede wil bent.

Zorg gewoon voor een geldig vervoersbewijs en laat dat op het eerste verzoek zien. U moet bewijzen dat u een geldig kaartje heeft en dat deed u niet. Dan wordt het een boete, want het is niet vast te stellen of u met een geldig kaartje reisde.

De tijd van smoezen is voorbij, u kunt een. geldig kaartje laten zien of niet en als u dat niet kunt, krijgt u volkomen terecht een boete. U kunt er alleen mogelijk onderuit komen als u kunt bewijzen dat u wel een geldig kaartje had. U weet zelf wel of u die had of niet.

Het zou bijzonder vreemd zijn als hij dat had gezegd en u kunt zich op deze uitspraak, waarbij het niet vaststaat dat die gemaakt is, niet beroepen. Wat u beweert, kan iedereen wel zeggen.

Het kan best dat de HC dit gezegd heeft en misschien heeft die het niet gezegd. Dat maakt verder ook niet uit, voor een dergelijk verzoek moet iemand bij de klantenservice wezen, dat kan niet hier op de community worden geregeld (als het al mogelijk is). Maar zoals al zo vaker, bij de klantenservice contact pagina staat deze community als eerste genoemd, en ook vaak in diverse mails van NS. Dus komen mensen hier dingen vragen die niet via de community kunnen worden geregeld en worden dan ook nog eens de les gelezen. 

Neemt niet weg dat wanneer je met een e-ticket in de NS app reist je moet zorgen voor een voldoende opgeladen telefoon zodat je altijd dit e-ticket kan tonen bij controle, zoals ook staat in de voorwaarden voor e-tickets.

Je wordt zelfs in de treinen op de beeldschermen gewaarschuwd dat je er voor moet zorgen dat je gsm voldoende is opgeladen als je het vervoersbewijs op deze wijze wilt tonen. En het is natuurlijk common sense.

Je wordt zelfs in de treinen op de beeldschermen gewaarschuwd dat je er voor moet zorgen dat je gsm voldoende is opgeladen als je het vervoersbewijs op deze wijze wilt tonen.

En het is natuurlijk common sense.

Vertel…

Waarom ?

Ik lees dit

Wat als het gsm-netwerk niet werkt of mijn batterij leeg is als ik een sms-ticket wil kopen?

Wat te doen in deze situaties:

Geef je gsm-nummer bij controle door aan de controleur. Aan de hand van je nummer kan de lijncontroleur nakijken of er een geldig sms-ticket werd aangekocht.

Reis je met een digitaal ticket? Ook dit kunnen onze lijncontroleurs nakijken. 

En ook dit

Wat als de batterij van mijn smartphone leeg is?

Heb je geen geldig ticket, dan zal de controleur een onregelmatigheidsverklaring opstellen en moet je een ticket tegen boordtarief kopen - dit ticket kost automatisch 7 euro meer. Goed om te weten: je hebt 14 kalenderdagen om een terugbetaling aan te vragen aan een NMBS-loket. Als je kan aantonen dat je een geldig ticket had in de Payconiq by Bancontact-app, zal NMBS voor een terugbetaling zorgen

Gelukkig komt het normale Nederlandse gezond verstand niet overeen met jouw common sense.

Als je eenmaal betaald hebt voor je reis, dan doe je dat geen tweede keer.

Daarvoor hebben we https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Maar ja, reizen op een ‘boetekaartje’ terwijl je reguliere ticket op een (lege batterij) telefoon stond wordt lastig.

We hebben geen SMS tickets (gekoppeld aan je GSM nummer) in Nederland, was het maar waar.. 

ik heb een boete gekregen in de trein, omdat ik via mijn telefoon heb betaald en mijn telefoon ging uit toen de conducteur kwam, en hij heeft me 45,60€ laten betalen naast de 20€ reiskosten die ik heb betaald. 

Dat is volledig terecht.

Wat als het gsm-netwerk niet werkt of mijn batterij leeg is als ik een sms-ticket wil kopen?

Wat te doen in deze situaties:

Geef je gsm-nummer bij controle door aan de controleur. Aan de hand van je nummer kan de lijncontroleur nakijken of er een geldig sms-ticket werd aangekocht.

Reis je met een digitaal ticket? Ook dit kunnen onze lijncontroleurs nakijken. 

Ik neem aan dat conducteurs niet zo maar bij deze informatie kunnen en mogen komen...

Daarvoor hebben we https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Maar ja, reizen op een ‘boetekaartje’ terwijl je reguliere ticket op een (lege batterij) telefoon stond wordt lastig.

We hebben geen SMS tickets (gekoppeld aan je GSM nummer) in Nederland, was het maar waar.. 

Hij heeft betaald voor een geldig vervoerbewijs.

Dat de NS een halfgaar product in elkaar heeft gedraaid, moet niet het probleem van de klant zijn.

Hij heeft betaald voor een geldig vervoerbewijs.

Dat de NS een halfgaar product in elkaar heeft gedraaid, moet niet het probleem van de klant zijn.

Je kunt ook gewwon je telefoon goed opladen voor vertrek of neemt een powerbank en oplaadkabel mee 🤷‍♂️.

Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om met een lege telefoon te zitten in een trein en ik reis zo'n 6 uur per dag met de trein.

De NS hoeft natuurlijk niet je handje vast te houden met alles.

"Heb je je telefoon goed opgeladen 🥺", "Geen probleem hoor ik heb wel een powerbank die je even kunt gebruiken 🥺", "Je kunt best even inloggen op je mail op mijn telefoon om zo de ticket de tonen 🥺".

Nou vind ik dat van die powerbank nog helemaal niet zo'n slecht idee, al zal het wel een fortuin kosten om elke conducteur een powerbank te geven.

Ik verbaas me er wel over dat mensen niet begrijpen dat ze een reiziger zonder geldig vervoerbewijs zijn als ze dat om welke reden dan ook niet kunnen tonen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het kunnen tonen van je vervoerbewijs.

Het verstrekken van powerbanks aan conducteurs om reizigers met lege batterijen te helpen klinkt sympathiek maar levert nieuwe complicaties op. Reizigers gaan daar dan op rekenen en er kunnen vervolgens heel vervelende situaties ontstaan wanneer de conducteur de powerbank niet bij zich heeft of niet het juist aansluitkabeltje heeft. Het verlegt de verantwoordelijkheid naar de partij die niet verantwoordelijk is voor de lege batterij.

Eigen verantwoordelijkheid eerst lijkt me het devies. Zorg voor een telefoon met voldoende batterijspanning of zorg voor een alternatief.

Ik heb het alternatief al beschreven. Ontwerp het hele boeltje zo, dat de controleur zelf ook het reisrecht kan nakijken. 

Jij reist met de trein, jij bent verantwoordelijk voor het kunnen tonen van je vervoerbewijs. Zo gaat dat in Nederland. Bij een e-ticket zorg je dus logischerwijze zelf dat je telefoon nog genoeg opgeladen is. De vinger wijzen naar NS dat het product niet goed (genoeg) ontworpen is, vind ik afschuiven van eigen verantwoordelijkheid. Wat dat toch is, dat mensen hun foutje of probleem vaak afschuiven op anderen en moeite hebben zelf het boetekleed aan te trekken.... 

ik vind het wel fascinerend dat we het normaal vinden dat een klant verantwoordelijk is voor dingen die niet werken. Dit is precies de reden dat ik niet van e-tickets hou, dingen kunnen mis gaan en dan is het ineens mijn schuld. idem storingen aan de chipkaartpaaltjes; ik heb omroepen meegemaakt dat mensen op een volgend station waar de storing niet was, moesten uitstappen en de volgende trein maar moesten nemen. En dat vanwege een storing van NS hardware!

Ik besef me dat het in dit voorbeeld om een eigen telefoon gaat. Het probleem is dat we alternatieven aan het uitfaseren zijn, en straks is het niet praktisch meer mogelijk dan zelf de verantwoordelijkheid op je te nemen.

Het bovenstaande voorbeeld uit België is mooi; bedenk een systeem dat uit zichzelf een backupoptie heeft. In Nederland wordt vaak te simpel vingergewezen, bedrijven mogen kennelijk lui zijn. 

ik vind het wel fascinerend dat we het normaal vinden dat een klant verantwoordelijk is voor dingen die niet werken. Dit is precies de reden dat ik niet van e-tickets hou, dingen kunnen mis gaan en dan is het ineens mijn schuld. idem storingen aan de chipkaartpaaltjes; ik heb omroepen meegemaakt dat mensen op een volgend station waar de storing niet was, moesten uitstappen en de volgende trein maar moesten nemen. En dat vanwege een storing van NS hardware!

Ik besef me dat het in dit voorbeeld om een eigen telefoon gaat. Het probleem is dat we alternatieven aan het uitfaseren zijn, en straks is het niet praktisch meer mogelijk dan zelf de verantwoordelijkheid op je te nemen.

Het bovenstaande voorbeeld uit België is mooi; bedenk een systeem dat uit zichzelf een backupoptie heeft. In Nederland wordt vaak te simpel vingergewezen, bedrijven mogen kennelijk lui zijn. 

Volgens mij is een e-ticket die je gewoon ontvangen hebt en kunt gebruiken een werkend 'ding'. Een telefoon die niet werkt is jouw eigen probleem en verantwoordelijkheid.

Een verloren fysieke ticket is ook jouw verantwoordelijkheid en niet die van NS, jij zorgt er voor dat je je ticket niet kan tonen.

Je zou kunnen zeggen dat iets verliezen iets heel anders is, maar bij een lege telefoon verlies jij de mogelijkheid om je e-ticket te tonen terwijl je daar bewust van bent.

Wat is het volgende? De conducteur die je handje vast houdt bij het instappen?

Ik verbaas me er wel over dat mensen niet begrijpen dat ze een reiziger zonder geldig vervoerbewijs zijn als ze dat om welke reden dan ook niet kunnen tonen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het kunnen tonen van je vervoerbewijs.

Ik vind dat eerlijk gezegd helemaal niet verbazend. De straf voor het niet lunnen tonen van een rijbewijs is bijvoorbeeld ook anders dan die voor het niet hebben van een rijbewijs. En als je bij een theater of zelfs op een buitenlands station je kaartje bent vergeten, kan dat vaak ter plekke opnieuw voor je worden gedrukt. NS mist hier gewoon wat begrip en een stukje service.

Volgens mij is een e-ticket die je gewoon ontvangen hebt en kunt gebruiken een werkend 'ding'. Een telefoon die niet werkt is jouw eigen probleem en verantwoordelijkheid.

Het hoeft niet eens te gaan om een e-ticket, met OV-Pay kun je ook inchecken met een betaalpas in de wallet op je telefoon. En als die telefoon dan niet werkt kun je niet aantonen dat je ingecheckt hebt. Veel mensen willen tegenwoordig alles met hun telefoon doen en vinden het blijkbaar zeer lastig om een klein plastic pasje te gebruiken, of dat nu een OV-chipkaart is of een betaalpas is, dan zul je ook de consequentie moeten aanvaarden dat je een werkende telefoon nodig hebt. Als alternatief kun je ook gewoon met dat plastic pasje inchecken. Of je neemt zelf een powerbank mee of je oplaadkabeltje. Steeds meer treinen hebben tegenwoordig een stopcontact of USB oplaadpunt waar je je telefoon kan opladen, in die zin voorziet NS ook in een oplossing van het probleem van een lege telefoon. 

Ik ben in principe voorstander van een vangnet voor dit probleem, maar op deze manier beperk je wel de zelfredzaamheid van de reiziger. Het is nu eenmaal belangrijk om goed voorbereid op reis te gaan. Als je je reis zes maanden van tevoren plant in de app en op de dag zelf niets meer controleert, dan ligt die verantwoordelijkheid bij jezelf.

Wanneer je een lange autorit maakt, zorg je er ook voor dat je telefoon goed is opgeladen, waarom zou dat bij een treinreis anders zijn?

Een jaar geleden had ik nog een telefoon waarvan de batterij het geen hele dag volhield, dus nam ik altijd een oplader en powerbank mee. Inmiddels heb ik een toestel dat de hele dag meegaat, maar toch neem ik nog steeds een oplaadkabel mee, voor de zekerheid.

De reiziger is gemakzuchtig: zodra er een vangnet wordt gecreëerd, denkt men al snel: "Oh, er is toch een vangnet, dus ik hoef daar niet meer aan te denken."

Ik doe zelf ook bijna alles met de telefoon. De chipkaart is vooralsnog het enige pasje wat ik nog gebruik. Vind ik persoonlijk makkelijk, en de optie is er.

Voor de zekerheid heb ik echter wel altijd mijn pinpas bij, mocht het niet werken. Tot nu toe nog nooit op hoeven terugvallen. Ik zorg er altijd voor dat mijn telefoon opgeladen is, of kan opladen indien nodig.

Een verloren fysieke ticket is ook jouw verantwoordelijkheid en niet die van NS, jij zorgt er voor dat je je ticket niet kan tonen.

Je zou kunnen zeggen dat iets verliezen iets heel anders is, maar bij een lege telefoon verlies jij de mogelijkheid om je e-ticket te tonen terwijl je daar bewust van bent.

Wat is het volgende? De conducteur die je handje vast houdt bij het instappen?

Het e-ticket is duidelijk geen werkend geheel, het bestaat namelijk niet zonder een telefoon, die NS niet meelevert.

En nogmaals, ook waar NS wel iets meelevert (een chipkaart), kun je kennelijk in alsnog in de problemen komen door falen van NS, zoals ik eerder beschreven heb.

Dat mensen ook wel wat luiheid kunnen vertonen ben ik wel met je eens. Aan beide kanten is wat werk aan de winkel denk ik. 

En zo is er altijd wel wat met e-tickets. De ene reiziger kan zijn e-ticket niet tonen omdat zijn telefoon is uitgevallen. Eerder waren er steeds klachten van reizigers die geen printer hadden om hun ticket te printen.

Persoonlijk kan ik iedereen aanraden om op saldo te reizen met een OV-chipkaart die automatisch wordt opgeladen. Maar ik heb er alle begrip voor dat dit niet voor iedereen een optie is. Daar kan NS natuurlijk wel op aangesproken worden. Het e-ticket is een constante bron van problemen.

En zo is er altijd wel wat met e-tickets. De ene reiziger kan zijn e-ticket niet tonen omdat zijn telefoon is uitgevallen. Eerder waren er steeds klachten van reizigers die geen printer hadden om hun ticket te printen.

Persoonlijk kan ik iedereen aanraden om op saldo te reizen met een OV-chipkaart die automatisch wordt opgeladen. Maar ik heb er alle begrip voor dat dit niet voor iedereen een optie is. Daar kan NS natuurlijk wel op aangesproken worden. Het e-ticket is een constante bron van problemen.

Dat werkte inderdaad prima voor NS de opties daarvoor uit begon te kleden. Zelfs samenreiskorting krijg je niet meer zonder NS Flex of eticket.

Al die opties uitkleden is voor NS een kostenbesparing en het risico op fraude minimaliseren (nieuwe procedure voor samenreiskorting).

E-tickets kan je ook niet annuleren. Foutje gemaakt of je reist toch niet: jammer dan, geld kwijt. Je zou het E-ticket immers toch kunnen gebruiken, als je je geld terug zou krijgen. 

Is NS dan moreel verplicht dit systeem niet aan te bieden of een systeem te lanceren waarin het ticket wel ongeldig kan worden gemaakt, om de reiziger te behoeden en te ontzorgen? 

Je mag toch wel iets aan voorbereiding verwachten van de reiziger. Dat je denkt "ik moet zorgen dat m'n telefoon nog genoeg is opgeladen" is wel erg vanzelfsprekend.

Mensen zijn er heel goed in met allerlei non-argumenten te pogen om toch nog geld ergens uit te slepen, terwijl ze weten dat het probleem ze zelf aan te rekenen valt.

In principe lijkt het heel vanzelfsprekend. Maar scenario's waarin dat niet gaat zijn vrij makkelijk te bedenken en aan de orde van de dag: later terugreizen dan gepland, meer telefoongebruik dan gepland, dat soort zaken.

In principe is dat wel aan de reiziger zelf, maar we zijn niet heel ver meer weg van dat er geen alternatieven zijn, en dan komt de verantwoordelijkheid toch wel te schuiven.

I guess dat m'n standpunt wel overschaduwd wordt door een meer algemene observatie van steeds meer digital-only tickets. 

Het is toch niet zo raar en uitzonderlijk dat NS zo handelt. Bij vervoerbedrijven in veel andere landen gaat het ook zo en wordt verwezen naar eigen verantwoordelijkheid. Ook bijvoorbeeld voor de digitale interrailpas geldt het.

Even nagezocht bij DB: https://www.bahn.de/faq/was-passiert-bei-der-kontrolle-wenn-mein-akku-leer-ist-oder-ich-mein-handy-verloren-habe

in het VK: https://www.crosscountrytrains.co.uk/customer-service/contact-us-and-faqs/during-your-journey/what-if-my-mobile-phone-battery-has-run-out-when-i-board-the-train-and-i-cant-show-my-m-ticket

En: 

What happens if my phone battery dies during my trip and I am unable to present my e-ticket at the barriers or to a revenue inspector?

It is your responsibility to ensure that you are able to present tickets when required, and failure to do so may incur a penalty fare of your full journey cost plus £100 (reduced to £50 if paid within 14 days). If you are concerned about your phone’s battery life, e-tickets can be downloaded ahead of time as PDF files and printed out onto paper.

Bij de NMBS werkt het anders en kan je een verzoek indienen om je geld van de boete terug te krijgen als je kunt aantonen dat je een geldig ticket had. Vul hiervoor een formulier via de website in en je dient e.e.a te uploaden. Dat is wel bijzonder in spoorland. En bij De Lijn kan de controleur je aankoop dus zelf nakijken. 

Maar als je met de auto op vakantie gaat hou je ook in de gaten of je tank leeg aan het raken is. Anders heb je een probleem 😆

Reageer