Bijna dood ervaring in NS ic 2469 12122028

• 12 december 2018
  • 23 reacties
  • 1528 Bekeken

Reputatie 1
Zojuist tussen leiden cs en Den haag laan van NOI een gigantische schrik ervaring meegemaakt. Trein reed met 140 over een wissel reizigers schrokken zch kapot dit ivm het veelste snel. Is voor de wissel. Mensen waren bang dat de trein zou ontsporen en we kregen geen uitleg. Over hoe en wat.

23 reacties

Bedankt voor de aanvullende informatie Meester. Ik ga hier een melding van maken, zodat hier verder naar gekeken kan worden. Ik krijg hier geen terugkoppeling van, maar ga ervoor zorgen dat dit onder de aandacht wordt gebracht.
Ik weet niet hoe andere forumleden het ervaren maar ik vind het al buitengewoon onplezierig om met dienstregelingsnelheid door bepaalde wisselstraten te rijden in een VIRM.
VIRM weet ik niet, maar DDZ met 40km/u vanaf Rotterdam Centraal spoor 14 richting Gouda het kruiswissel over moet je je echt goed vasthouden en uit de buurt van de klapdeuren blijven want die zwaaien dan met een flinke kracht open.
Reputatie 1
Het was idd een VIRM 95##
Badge +3
Ik weet niet hoe andere forumleden het ervaren maar ik vind het al buitengewoon onplezierig om met dienstregelingsnelheid door bepaalde wisselstraten te rijden in een VIRM. Bijvoorbeeld de wissels ten oosten van Amsterdam Centraal zijn zeer vervelend. Het kraakt en schokt aan alle kanten. De 2169 was bij mijn weten ook een VIRM en dat zal ook nog hebben bijgedragen aan het zeer vervelende gevoel dat @Meester had bij het (te) hard door de wissels rijden.
Reputatie 1
Klopt ja net na Mariahoebe
Juist, @Sycorax en het wissel 185 a/b is het door mij eerder genoemde 40 km wissel.
Reputatie 4
@Bemined de data op treinposities.nl ondersteunt je laatste suggestie: het routeverloop laat zien dat de trein vanaf Leiden over het buitenspoor ipv het binnenspoor heeft gereden. De 2169 heeft hierdoor ook met +2 achter de 2469 aan gereden. Vervolgens is er bij wissel 185 A/B naar het binnenspoor gewisseld. Het routeverloop wijkt daarin duidelijk af van de omliggende dagen (vanaf Leiden volledig over binnenspoor).

Volgens @Momo heeft de trein vlak na dit wissel stilgestaan, en Mariahoeve werd nog met 90 km/u gepasseerd, dus mogelijk is hij kort van tevoren hard in de ankers gegaan.

@Meester kan het zijn dat het remmen voor Mariahoeve werd ingezet, maar de 'klap' na Mariahoeve was?

Een wissel die verkeerd staat kan je op twee manieren opvatten: verkeerd ten opzichte van de bestemming van de trein, of verkeerd ten opzichte van wat de seinbeelden aangeven. Het tweede is een ernstig veiligheidsincident en zal leiden tot het onmiddellijk stilleggen van het treinverkeer, zoals vorige week bij Vught toen een sprinter spontaan het verkeerde spoor opreed. Het eerste is iets wat kan gebeuren door een bedienfout van de verkeersleiding, maar vormt in principe geen veiligheidsprobleem, de trein krijgt dan gewoon een sein "afremmen tot 80km/u" en de wissel staat afbuigend op een punt waar de trein eigenlijk volgens dienstregeling rechtdoor had moeten gaan. Ergste wat kan gebeuren is dat de trein dan naar Den Haag Centraal i.p.v. HS rijdt.

Mocht de machinist het verkeerde seinbeeld tijdig doorhebben en kan deze met een snelremming de trein nog voor de wissels tot stilstand brengen, dan kan zo'n fout nog hersteld worden door het sein terug op rood te zetten, paar minuten te wachten (beveiliging, wissels blijven enige tijd vergrendeld nadat je een sein herroept) en vervolgens de wissels goed te zetten. Zo'n snelremming kan oncomfortabel zijn, maar is niet onveilig.

Dat gezegd hebbende, er is nog een mogelijkheid die resteert, namelijk dat de machinist uit verwachtingspatroon onvoldoende hard heeft geremd en dus te hard over de wissels is gereden omdat hij verwachtte rechtdoor te gaan. Daar zijn eerder incidenten mee geweest. Toevallig had ik het vorige week andersom, een machinist die al naar 60km/u versnelde toen het achterste treinstel (waren er vier aan elkaar gekoppeld, 322 meter lengte) nog in het 40km/u gebied zat, dan krijg je ook een klap achterin de trein.
Het is gebeurt voor Mariahoeve. Machinist zei dat een wissel niet goed stond.

Een wissel niet goed stond ?
Ik zeg opvallend en vreemd, immers dat kan natuurlijk niet.
Maar @Miriam NS is het aan het uitzoeken, we wachten even af.
Reputatie 1
Het is gebeurt voor Mariahoeve. Machinist zei dat een wissel niet goed stond.tijdens de klap heeft die wel volledig geremd. Naar 0 en na een aantal. Minuten verder gereden. Dit was echt een angstig moment meerdere reizigers schrokken zich kapot en hadden angst. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Hij reed normale snelheid en ineens die wissel en vol. In. De. Ankers.
Badge
Vanmorgen nog even gekeken maar in het voorbij rijden valt het niet op dat het een 40 km/uur wissel is maar in de WKB staat het inderdaad, het gaat om wissel 185 A/B welke van spoor 1 naar spoor 2 gaat. Echter rijdt de 2400 serie normaal niet op spoor 1 en rij je dus niet door dat wissel heen.

Als je er een keer met 40 km/uur doorheen bent gereden dan onthou je hem wel en aangezien ik deze wissel nog nooit heb hoeven rijden ken ik hem niet als zodanig.

Maar nooit te oud om te leren. 😃
Na Mariahoeve zit er inderdaad nog een 40 km/u wissel, die niet al te comfortabel er bij ligt.
de 40 km/uur wissel ken ik overigens niet na Mariahoeve richting Laan van NOI, volgens mij zijn het daar alleen 15:1 wissels waar je 80 km/uur doorheen mag.

Hopelijk de machinisten met wegbekendheid op dit traject wel.
Of de trein daar over heen gereden is, is natuurlijk even de vraag.
Misschien kan @Meester daar nog wat duidelijkheid over geven.
Reputatie 2
Tijdens mijn studententijd was het wissel waar de IC Zwolle>Roosendaal overheen bij binnenkomst te Nijmegen ging altijd mijn vaste wekker. Deze was dermate heftig dat bosjes scholieren omvielen - altijd gezellig bij andere mensen op schoot 🙂.
Badge
Die snelheidsgrafieken deugen niet, vanwege vermoedens dat ze niet klopten heb ik mijn eigen ritten eens terug gezocht die ik op de dag maakte en zag daar meerdere dingen in die niet overeenkwamen met mijn rit. Zo zou ik ook diverse stations voorbij gereden zijn met hoge snelheid terwijl ik er keurig gestopt was, dit gaat dan vaak om tunnel stations maar ook wel eens een station die gewoon langs de vrije baan ligt zonder overkapping o.i.d.

Ze zijn leuk om te zien maar helaas wijken ze dus af van de werkelijkheid.

Overigens gaat de 2400 serie normaal bij Leiden richting De Vink door een wissel met maximaal 80 km/uur en rijdt deze bij Mariahoeve normaal niet door een wissel maar blijft op hetzelfde spoor doorrijden en daar is de snelheid beperkt tot 130 km per uur door een knipper groen sein met getal 13 en vervolgens wordt de snelheid iets voor de Laan van NOI teruggebracht naar 100 en kopje perron terug naar max. 90 km/uur.

En het is nu niet het tijdstip om even roest te rijden door de wissels bij Mariahoeve, de 40 km/uur wissel ken ik overigens niet na Mariahoeve richting Laan van NOI, volgens mij zijn het daar alleen 15:1 wissels waar je 80 km/uur doorheen mag.
Reputatie 7
Badge +3
Goh, dan ook niet gestopt op Schiphol en Rotterdam Blaak. Net als andere ritten op dit traject, en andere dagen. En wat toevallig dat dat allemaal stations in tunnels zijn.
Zo'n grafiek zegt niet zo veel als de data niet klopt, te Delft niet gestopt ?

90 km/h bij Mariahoeve zegt ook niets als je niet weet over welke spoor/sporen de trein reed.
Badge +3
Bijna dood ervaring is relatief, maar je schrikt je kapot. Was tot voor een paar jaar geleden in Utrecht ook zo (vanuit het zuiden Utrecht binnen denderen naar spoor 5/7 en zo). Dan kon je beter maar blijven zitten, anders was het 'kegelen met mensen' vaak, of jezelf goed vast houden. Niets aan de hand (als je dat van tevoren weet)...

Neem voor de grap eens een AmTrak van Chicago naar New Orleans, een reis van ca. 19 uur met een paar leuke tussenstops om bij te komen... (Memphis en zo).

Die denken dat ze kunnen vliegen, over enkelspoor met kuilen en wissels en zo op volle snelheid is dat ongeveer vergelijkbaar met de Pegasus (die houten achtbaan) in de Efteling.. als je je ogen dicht doet en denkt dat je in een achtbaan zit. No problem!

Maar net als in een vliegtuig dat te maken heeft met turbulentie (luchtzakken) is er eigenlijk weinig aan de hand, zolang je zit of je goed vast kunt houden... Ook al zijn er YouTube video's genoeg over ontsporingen door te hoge snelheid of wissels die verkeerd staan.
Hallo Meester, dat moet een ontzettend nare ervaring zijn geweest. Ben je een beetje van de schrik bekomen?
Het lijkt mij goed om hier een melding van te maken, zodat dit verder kan worden onderzocht. Ik ga morgen even het een en ander voor je na en kom hier even op terug.
Reputatie 7
Badge +3
Opvallend dingetje in de routeverloop, zou kort stilgestaan hebben iets voorbij Mariahoeve.

Reputatie 7
Rond mariahoeve reed de trein 90:
https://treinposities.nl/ritinfo/20181212/2469

En net na Mariahoeve, wissel voor 40 km/h, maar daar nog 140 rijden is onmogelijk, lijkt mij.
Reputatie 7
Badge
En waar gebeurde dit horrorverhaal? Ik weet namelijk alleen de wissels tussen Leiden en De Vink en die zijn voor 80 km/u. 140 rijden is daar absoluut niet mogelijk. Het volgende wissel ligt net voor Mariahoeve en ook die is bedoeld voor 80 km/u.

Reageer