Bijzonder slechte stoelen in de nieuwe Sprinters? | NS Community
beantwoord

Bijzonder slechte stoelen in de nieuwe Sprinters?

  • 14 November 2018
  • 71 reacties
  • 6874 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb sinds maandag inmiddels 3 keer in de nieuwe Sprinters gezeten op verschillende stukken tussen Haarlem en Den Haag Centraal, en ik zal niet de enige zijn maar ik heb een bijzonder slechte indruk van de stoelen in deze treinen. De stoelen zijn hard, dun, en staan steil recht op met geen enkele mogelijkheid om deze te verstellen. Nou heb ik tot nog toe alleen in de 1e klas gereisd, dus ik kan niet spreken voor de 2e klas, maar het lijkt mij sterk dat de stoelen hier beter zijn.

Nu is mij verteld dat er in het Verenigd Koninkrijk ook treinen rondrijden met eenzelfde type stoel - de klasse 800 die tussen Londen en het noorden rijdt - en dat er daar veel kritiek op is geweest. (artikel 1, artikel 2) Nu gaat het hier over intercitytreinen voor de lange afstand, waar comfort logischerwijs belangrijker is, maar de NS onderschat toch vaak hoe lang reizigers in Sprinters moeten zitten. Ik heb uiteindelijk bijgehouden hoe lang ik in zo'n "extra luxe" 1e klas stoel kon zitten voordat ik last van mijn rug kreeg; dat duurde 6 minuten. Daarna moest ik voor mijn eigen welzijn opstaan en heen en weer lopen voordat ik weer kon zitten. En dan ben ik nog jong en gezond.

Ik begin me dan toch af te vragen wat hier aan de hand is want de stoelen in de gerenoveerde VIRM's zijn ook vrij stug, en ik geloof dat de FLIRT's een vergelijkbaar soort stoel hebben. Heeft dit te maken met kostenbesparing, te strenge regelgeving of een gebrek aan belang voor de reiziger?
icon

Beste antwoord door ravitsec 15 November 2018, 09:00

Bekijk origineel

71 reacties

Reputatie 7
Badge
Het gaat hier over de SNG niet de ICNG want die rijdt nog niet.
En in de de SNG hebben de 4-delige stellen aan beide kanten een 1e klas coupe, en de korte 3-delige stellen inderdaad aan maar 1 kant een 1e klasse. En dat is normaal is gesproken genoeg, zijn zelfs in de spits niet volledig bezet. Ja, er moeten natuurlijk niet geen reizigers met een 2e klas kaartje gaan zitten.


Ja ik bedoelde SNG.
Maar nee....ik vind het erg weinig.
Reputatie 7
Badge +3
Dat kun jij wel vinden, maar als ze zelfs nu nog half leeg voor het grootste deel van de tijd en op bepaalde tijden mensen ook in de 2e klas van de SNG moeten staan vind ik het nog te veel 1e klas.

Ik zit er iedere dag in tijdens de spits en ervaar het dus zelf.
Reputatie 7
Badge
Dat kun jij wel vinden, maar als ze zelfs nu nog half leeg voor het grootste deel van de tijd en op bepaalde tijden mensen ook in de 2e klas van de SNG moeten staan vind ik het nog te veel 1e klas.

Ik zit er iedere dag in tijdens de spits en ervaar het dus zelf.


Dat is dan in jouw regio zo. In mijn regio wil het best wel eens voorkomen dat de 1e klasse goed gevuld zijn. Zowel bij de SGM als bij de SLT. (en die hebben alle twee flink wat 1e klas de bieden)
Betekent dus dat mocht deze SNG sprinter in mijn regio rijden dat het misschien wel net zo druk zal worden in de 1e klas als in de 2e klas. Plus stoelen die niet zo lekker zitten. Hmmm zie ik niet zo zitten eigenlijk.
Reputatie 7
Badge +3
En dat zal dan anders opgelost moeten worden, bv op zulke drukke tijden 2 4-delige stellen in te zetten, of zoals nu sommige sprinters, met 3 stellen rijden als dat past qua perronlengte.

Niet huilen voor je geslagen wordt, zei mijn vader vroeger altijd.
Het is ook vrij vervelend om als 1e klas reiziger in een uithoek van de trein gepropt te worden, en dan ook nog boven een draaistel op een verhoging. Snap niet precies welk nut dit dient, en ik hoop dat het in de ICNG's meer wordt zoals in traditionele intercity's.
Reputatie 7
Badge +3
Wat wil je dan? Lekker midden in de trein waarbij tal van 2e klas plebs door de 1e klas heen banjert op weg naar de volgende 2e klas coupe?
Ik kan nu tenminste zonder dat ik me opgelaten voel van achter naar voor lopen in de trein op zoek naar een plekje. Toevallig zojuist nog gedaan in een SNG.
Het is ook vrij vervelend om als 1e klas reiziger in een uithoek van de trein gepropt te worden, en dan ook nog boven een draaistel op een verhoging. Snap niet precies welk nut dit dient, en ik hoop dat het in de ICNG's meer wordt zoals in traditionele intercity's.
Maar die draaistellen zitten ook in de 2e klasse onder de trein en die verhoging zou er niet zitten als deze geen doel dient.

En als ik met de trein reis maakt het mij helemaal niet uit waar de 1e klasse zit in de trein, enige nadeel is als deze maar aan 1 kant van de trein zit dat je moet afwachten of de 1e klasse aan de voor- of aan de achterkant van de trein zit.

Er moeten hierin simpelweg keuzes gemaakt worden en nu komt de 1e klasse in alle sprinters in ieder geval op dezelfde plek te zitten.

De treinen worden niet gebouwd naar uw persoonlijke smaak maar naar een bepaalde filosofie welke volgens de NS het beste is voor de inzet van de treinen.

Of de ICNG de 1e klasse ook op de uiteinden van de trein heeft weet ik niet maar wellicht weet @Julian dat wel, aangezien hij betrokken is bij de ICNG.
@Jeroen Helemaal correct, maar dat is vooral op machinisten/technisch vlak ;)
Ik kan je van alles vertellen over de technische werking van dat ding, maar over interieur weet ik vrij weinig helaas.
Echter, voor zover ik weet heeft de ICNG 2e klas in de kopbakken. De 1e klas zit, als ik het goed heb, in de 5-delige treinen op één locatie, in de 8-delige treinen op twee locaties verspreid over de trein.
Maar pin mij er niet op vast. Het zal niet de eerste keer zijn dat er geschoven wordt in het interieur tijdens de bestelling en de bouw.
Onlangs heb ik een stukje gereden in een refurbished SLT met nieuwe stoelen. Dit zijn de slechtste stoelen ooit in NS-materieel. Oorzaak hiervan is de voorgevormde rugleuning met hoofdsteunen. Misschien zijn deze prettig voor kleinere mensen, maar als je langer dan 1.80 bent bent prikken die hoofdsteunen in je schouderbladen. Het is onmogelijk om een prettige zithouding te vinden. Onbegrijpelijk dat de NS geen ergonomisch onderzoek heeft gedaan.
De stoelen zelf zijn niet veranderd voor zover ik weet. Alleen de stof is vervangen voor kunststof.
Afgelopen week heb ik voor het eerst in een SNG gezeten. De stoelen zitten inderdaad voor geen meter. Ik ben geen tegenstander van harde stoelen, maar net zoals bij VIRMm zit ik in een rare kronkel in de stoel. SLT en SGM zitten echt vele malen beter.
Sinds enige tijd rijdt de SNG ook op het traject Groningen – Zwolle ter vervanging van de ICM en de DDZ. De stoelen vind ik zelf ook verschrikkelijk zitten. Ik heb er veel meer reizigers over horen klagen. Dat zegt wat mij betreft genoeg.

(Ze zijn ook smaller, maar daar heb ik op zich nog wel begrip voor gezien de trein nu ook goed toegankelijk is voor mindervaliden)

Tuurlijk: voor 10 minuten geen ramp. Maar voor mensen die vanuit Groningen Europapark naar Zwolle reizen (= 1 uur en 7 minuten), is het verre van prettig.

Los van de stoelen, vind ik ook dat de omroep om te huilen is (Google Translate doet het nog net niet beter). Waarom is dat systeem er überhaupt gekomen? Er is toch een conducteur aanwezig die kan omroepen? En anders kan de stem van de stationsomroep toch gewoon overgenomen worden (met wat aanpassingen)?

Verder zijn de bagagerekken te smal. Je kunt er nog net een sporttas op kwijt, maar daar blijft het bij.

Uiteraard is een sprinter bedoeld voor korte ritjes. Dus wat dat betreft is de trein nog niet eens zo heel verkeerd. Maar op het traject Groningen – Zwolle is het verre van comfortabel als je zowat het hele traject moet afleggen.

Ik denk ook dat er überhaupt geen sprinter treintype op dit traject hoort, gezien de afstanden. Maar dat staat los van dit onderwerp.
@matthijs110
De sprinterreizigers benoorden Zwolle zijn tijdelijk verwend met intercitymaterieel maar beginnen te jammeren nu hun bevoorrechte uitzonderingspositie wordt beëindigd. Dat went wel weer.
Sinds enige tijd rijdt de SNG ook op het traject Groningen – Zwolle ter vervanging van de ICM en de DDZ. De stoelen vind ik zelf ook verschrikkelijk zitten. Ik heb er veel meer reizigers over horen klagen. Dat zegt wat mij betreft genoeg.

(Ze zijn ook smaller, maar daar heb ik op zich nog wel begrip voor gezien de trein nu ook goed toegankelijk is voor mindervaliden)

Tuurlijk: voor 10 minuten geen ramp. Maar voor mensen die vanuit Groningen Europapark naar Zwolle reizen (= 1 uur en 7 minuten), is het verre van prettig.

Los van de stoelen, vind ik ook dat de omroep om te huilen is (Google Translate doet het nog net niet beter). Waarom is dat systeem er überhaupt gekomen? Er is toch een conducteur aanwezig die kan omroepen? En anders kan de stem van de stationsomroep toch gewoon overgenomen worden (met wat aanpassingen)?

Verder zijn de bagagerekken te smal. Je kunt er nog net een sporttas op kwijt, maar daar blijft het bij.

Uiteraard is een sprinter bedoeld voor korte ritjes. Dus wat dat betreft is de trein nog niet eens zo heel verkeerd. Maar op het traject Groningen – Zwolle is het verre van comfortabel als je zowat het hele traject moet afleggen.

Ik denk ook dat er überhaupt geen sprinter treintype op dit traject hoort, gezien de afstanden. Maar dat staat los van dit onderwerp.


Beste,

Ik zit op hetzelfde traject en kom hier speciaal een account aanmaken om mijn onvrede te uiten. Hoe kan het anno 2019 dat er dermate slecht ergonomische treinen worden opgeleverd en ook nog eens 250 van zijn besteld, zelfs na een eerste livegang van 88 treinen.

Ik ervaar precies hetzelfde, alles lijkt erop mooi te zijn opgeleverd maar qua gebruik dramatisch.

Een opsomming:

  1. De stoelen in de eerste klas staan veel dichter op elkaar dan welke andere trein dan ook. Alle privacy is weg, je wordt gedwongen fysiek tegen elkaar aan te zitten en afschermen van bijvoorbeeld laptop gebruik is onmogelijk.
  2. De tafeltjes (mag je het uberhaupt zo noemen) zijn zo klein, er past net een iPhone in de lengte op. Hoe kan het voor een 1e klas waar veel wordt gewerkt dat iedereen wordt gedwongen om met de laptop op schoot te zitten? Kansloos.
  3. De bagagerekken zijn zo smal dat er geen koffer op kan, die staan dus nu overal in de weg.
  4. Het vuilnis moet verplicht naar een plek bij een deur worden gebracht want het is verdwenen bij de stoelen, zal allemaal beter zijn voor recyclen maar de gebruiker kan voor ieder dingetje nu opstaan en in een drukke trein tussen iedereen door proberen zijn afval kwijt te raken.
  5. De armleuningen zijn dermate dicht tegen de muur aan gezet, je kan er niet normaal op leunen zonder een gekke houding aan te nemen, daarnaast zitten ze ook nog is vast dus omhoog klappen ho maar. Daarnaast zijn er bij de dubbele zitjes 1 armleuning, leuk joh met een andere onbekende reiziger die ook bijna 550 euro per maand moet betalen voor een 1e klas abonnement worstelen om je arm neer te kunnen zetten.
Ongepaste trots, zowel in de trein als daarbuiten. Dit is een flutproduct, ziet er mooi uit maar voor gebruikers verschrikkelijk.
Reputatie 7
Badge
Sowieso is deze trein voor de 1e klas gebruikers echt een drama. Ik wil niet lullig zijn maar.....
Veelte weinig 1e klas sowieso. Stoelen inderdaad heel dicht bij elkaar. Je zit gewoon tegenover elkaar, behalve de twee achterste stoelen maar die zitten dan weer een stuk krapper.
De 1e klas heeft in deze sprinter helaas echt geen toegevoegde waarde. En dit zal ik niet snel zeggen over de 1e klas hoor...maar helaas. Toch een beetje een teleurstelling.

En waarom is er in godsnaam niet meer 1e klas gekomen in de SNG? Waarom zit de 1e klas alleen maar aan een kant van de trein? Ik snap dat echt niet.
De SLT heeft gewoon 1e klas aan allebei de kanten van de trein. En de 1e klas daar zit ook een stuk prettiger ook.

Het enige positieve puntje aan deze SNG is dat hij er wel mooi uitziet kwa uiterlijk in ieder geval. Maar praktisch is deze trein absoluut niet😌
Ik doe in de SNG veelal niet eens de moeite om de 1e klas-coupe op te zoeken, het is een gok of deze zich voor- of achteraan de trein bevindt dus sta je vaak verkeerd te wachten. Qua comfort maakt het inderdaad ook geen fluit uit of je 1e of 2e klas zit.
Reputatie 7
Badge +3
De 1e klas zit niet in alle treinen alleen maar aan 1 kant van de trein.
De 4-delige treinen hebben aan beide kanten een 1e klas, de 3-delige treinen hebben ze wel maar aan 1 kant. Zouden deze ook aan allebei de kanten een 1 klas hebben dan is er naar verhouding te veel 1e klas.
Reputatie 7
Badge
Ik doe in de SNG veelal niet eens de moeite om de 1e klas-coupe op te zoeken, het is een gok of deze zich voor- of achteraan de trein bevindt dus sta je vaak verkeerd te wachten. Qua comfort maakt het inderdaad ook geen fluit uit of je 1e of 2e klas zit.

Precies weetje. Dit is echt niet goed gewoon. Ze hadden de 1e klas aan alle twee de kanten moeten doen.😌
Ben bang dat het makkelijk 2030 is voordat het mogelijk wordt om deze fouten te corrigeren.....tenzij de kritiek aanhoudt, natuurlijk.

Ik doe in de SNG veelal niet eens de moeite om de 1e klas-coupe op te zoeken, het is een gok of deze zich voor- of achteraan de trein bevindt dus sta je vaak verkeerd te wachten. Qua comfort maakt het inderdaad ook geen fluit uit of je 1e of 2e klas zit.Precies weetje. Dit is echt niet goed gewoon. Ze hadden de 1e klas aan alle twee de kanten moeten doen.😌

Twee coupes met eerste klas is voor de driewagenstellen veel te veel. Er zijn amper eerste klas reizigers in sprinters.
En toch biedt de 1e klas in een Sprinter helemaal niks, behalve een veel grotere kans op een zitplaats.

Om die reden mijd ik de Sprinter ook. Een grotere kans op een zitplaats is er trouwens op sommige momenten ook niet. Pas geleden reed ik om 9:20 met de IC van Amsterdam naar Utrecht en moest in de eerste klas staan, de tweede klas was overgelopen. Gelukkig stond er een meisje voor me op, ik ben 71.
Pfff je zou toch denken dat de tekortkomingen van deze trein op een gegeven moment erkend zouden worden maar nee, ik hoor nog steeds dat het eigen schuld is of onwaar of wat voor een onzin dan ook. Beetje VVD-achtig om een ondermaats product te leveren en de gebruiker de schuld te geven als ze klachten hebben.
Reputatie 7
Badge
Precies weetje. Dit is echt niet goed gewoon. Ze hadden de 1e klas aan alle twee de kanten moeten doen.😌

In het slechts te geval sta je bij een SNG3 zo'n 40 meter (!) verwijderd van de eerste klasse als je aan de "verkeerde kant" staat.
Die minitreinstellen zijn nog geen 60 meter lang.
Als dit het ergste is bij het reizen met SNG dan valt het allemaal nog wel mee.
Pfff je zou toch denken dat de tekortkomingen van deze trein op een gegeven moment erkend zouden worden maar nee, ik hoor nog steeds dat het eigen schuld is of onwaar of wat voor een onzin dan ook. Beetje VVD-achtig om een ondermaats product te leveren en de gebruiker de schuld te geven als ze klachten hebben.
Welke tekortkomingen?
Je hebt deze thread gelezen, je weet waar het zoal over gaat.

Reageer