Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn | NS Community

Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn


Reputatie 7
Badge +1

Op twitter zie ik deze reactie van een reiziger: NS geeft dan wel aan dat dit niet de bedoeling is, maar dit zou dan zomaar een actie zijn van het personeel? 

 

 

 


58 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de zomermaanden mag je al geen fietsen meenemen op het Nederlandse gedeelte van IC Berlin als je geen internationaal vervoerbewijs hebt. Dit is nu vermoedelijk vanwege minder treinen in Nederland door gebrek aan personeel uitgebreid naar dat je nu met alleen een Nederlands vervoerbewijs niet meer mee mag op het Nederlandse traject. Dat mensen geweigerd worden heb ik eerder gelezen. Dit zou met drukte te maken hebben.

Reputatie 7
Badge +1

Heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een belachelijke actie aangezien deze trein een reguliere intercity vervangt is dus een heel andere situatie dan met de ICE. Om 17:10 zullen er m.i. nog zeer weinig mensen naar Hannover/Berlijn vertrekken omdat de trein er meer dan 6 uur overdoet. Aankomst Berlijn dus tegen middernacht. Klant geeft ook aan dat de trein halfvol was.  

Badge +3

Ligt er natuurlijk aan hoe die trein in de planner staat. Staat daar bijv. ‘stopt niet in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn..’ (terwijl die dat wel doet, behalve in Apeldoorn) en er op de borden daar geen ‘Niet instappen’ staat dan lijkt het mij dat men maar moet aantonen waarom je als binnenlandse reiziger niet mee zou mogen.

Met een ov-chipkaart heeft het op zich weinig te maken, want die zou je ook kunnen gebruiken als je een internationaal ticket hebt vanaf bijv. Deventer (dat toevallig een medereiziger die daar opstapt in bezit heeft). En wat als je op een e-ticket reist? 😄

Met de ICE (nota bene met zitplaatsreservering voor de meeste plekken) is het immers geen enkel probleem. Wat betreft fietsen is het helder dat die in de zomermaanden alleen mee mogen met een internationale fietsreservering.

Natuurlijk komt de volgende intercity er een paar minuten later achteraan, maar zoals de persoon op Twitter al zegt, die kan goed al ‘vol’ zitten.

Het is gewoon een dom idee geweest om de Duitse IC (en ICE) open te stellen voor binnenlands vervoer. Vragen om problemen.

Ben benieuwd hoe dat gaat als de nieuwe Berlijn-treinen komen, die krijgen 20% minder zitplaatsen dan de huidige.

Reputatie 7
Badge +3

Heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een belachelijke actie aangezien deze trein een reguliere intercity vervangt is dus een heel andere situatie dan met de ICE. Om 17:10 zullen er m.i. nog zeer weinig mensen naar Hannover/Berlijn vertrekken omdat de trein er meer dan 6 uur overdoet. Aankomst Berlijn dus tegen middernacht. Klant geeft ook aan dat de trein halfvol was.  

Ik zeg niet dat het het met fietsen te maken heeft, maar dat in de zomermaanden geen fietsen op het Nederlandse gedeelte mee mag met bestemming binnen Nederland en dat ze dat nu blijkbaar hebben uitgebreid naar alle reizigers met vervoerbewijs voor binnen Nederland.

De trein kan op dat moment wel halfvol zijn, maar bij een volgende station misschien wel (te) vol. Dat deze mensen niet mee mochten is geen incident, dit was pas geleden ook. Er is zelfs een trein niet gestopt op een Nederlands station omdat deze te vol was.

Badge +3

Het is gewoon een dom idee geweest om de Duitse IC (en ICE) open te stellen voor binnenlands vervoer. Vragen om problemen.

Als de IC Hannover/Berlijn een binnenlandse IC vervangt (en er verder geen instapbeperkingen in de planner of op de stations staan) dan lijkt het me dat je gewoon mee zou mogen. Weliswaar zonder fiets in de ‘zomermaanden’ (wat dat ook zijn maar hou maar juli en augustus aan).

Het is gewoon een dom idee geweest om de Duitse IC (en ICE) open te stellen voor binnenlands vervoer. Vragen om problemen.

Als de IC Hannover/Berlijn een binnenlandse IC vervangt (en er verder geen instapbeperkingen in de planner of op de stations staan) dan lijkt het me dat je gewoon mee zou mogen.

Dat is de theorie, de praktijk zal een probleem zijn. 

Voor zover ik weet is het ook geen handhaafbaar verbod, maar men probeert gewoon. Idem voor de omroep om toch alsjeblieft niet in de ICE te stappen vanwege drukte. Of de geintjes een aantal jaren terug om de IC Berlijn binnen Nederland op “niet uitstappen” te zetten, waardoor het advies niet uit de binnenlandse planner rolde.

Badge +3

Of de geintjes een aantal jaren terug om de IC Berlijn binnen Nederland op “niet uitstappen” te zetten, waardoor het advies niet uit de binnenlandse planner rolde.

Bij “niet instappen” kan ik me nog iets voorstellen (Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn e.d.) als de NS intercity er toch vlak achteraan komt.

Dat van enkele weken geleden @MoDe (niet stoppen wegens te vol) is natuurlijk ook bizar. Er komen bussen naar Duitsland (yeah right)!

Reputatie 7
Badge +2

Heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een belachelijke actie aangezien deze trein een reguliere intercity vervangt is dus een heel andere situatie dan met de ICE. Om 17:10 zullen er m.i. nog zeer weinig mensen naar Hannover/Berlijn vertrekken omdat de trein er meer dan 6 uur overdoet. Aankomst Berlijn dus tegen middernacht. Klant geeft ook aan dat de trein halfvol was.  

De trein van 17.10 uur uit Amsterdam vervangt juist geen binnenlandse IC, daarom vertrekt ‘ie ook 10 minuten later. De desbetreffende IC Berlijn is er namelijk eentje die een binnenlandse voortrein heeft op de gebruikelijke vertrektijd (17.00 uur uit Amsterdam Centraal).

Desondanks opvallend want ik las juist dat de ICEs overvol zaten omdat de IC Berlijn door werkzaamheden naar Münster rijdt, waardoor de reis per ICE veel sneller is.

Badge +3

Dat andere topic (ICE slaat Arnhem maar over) nog even opgezocht, was deze.

 Of de geintjes een aantal jaren terug om de IC Berlijn binnen Nederland op “niet uitstappen” te zetten, waardoor het advies niet uit de binnenlandse planner rolde.

Ik heb wel eens zoiets gehad met de vroegste zondag IC-Berlijn, waarbij de digitale informatie op Amsterdam Centraal niet overeen kwam met waar de trein in werkelijkheid stopte. Er stond dat de trein niet in Hilversum en/of Amersfoort (kan me niet meer herinneren welke van de twee) zou stoppen, terwijl dit wel zo was. Ik heb geen idee of die IC Berlijn een binnenlandse IC vervangt, maar het was wel veruit de vroegste reisoptie naar Apeldoorn.  

Absurde was dat de trein vrijwel leeg was, ik had een wagon praktisch voor mezelf.

Reputatie 5

De IC Berlijn is ingebed in de binnenlandse dienstregeling (net als binnen Duitsland) en het is de snelste en comfortabelste verbinding tussen Amsterdam en Hengelo. Als het even kan neem ik die trein; desnoods wacht ik wat langer, behalve dan op sommige dagen in de zomervakantie. Ook dan kan en mag een conducteur geen binnenlandse reizigers weigeren of wegsturen.

Ook dan kan en mag een conducteur geen binnenlandse reizigers weigeren of wegsturen.

Onder het mom van veiligheid kan er heel veel. En dat ter beoordeling van de conducteur.

Overigens kunnen DB en NS natuurlijk altijd besluiten om net als Thalys de IC Berlijn (en de ICE) alleen nog maar toegankelijk te maken voor reizigers naar het buitenland. Met twee overblijvende intercity's per uur naar Twente voldoet NS dan nog steeds prima aan de concessievoorwaarden.

Overigens kunnen DB en NS natuurlijk altijd besluiten om net als Thalys de IC Berlijn (en de ICE) alleen nog maar toegankelijk te maken voor reizigers naar het buitenland. Met twee overblijvende intercity's per uur naar Twente voldoet NS dan nog steeds prima aan de concessievoorwaarden.

Dat kan, maar helaas doet NS dat niet. Zou in een klap duidelijkheid verschaffen. Nu is het ook maar een rommeltje en hangt het af van de pet van het treinpersoneel.

Badge +3

Onder het mom van veiligheid kan er heel veel. En dat ter beoordeling van de conducteur.

Sinds wanneer [sarcasme on] zijn die petten (conducteurs) zo (pro)actief? Omdat er in Amersfoort (waar jij eruit wilt) zoveel internationale reizigers staan te trappelen om mee te mogen? Met ‘Niet uitstappen’ als overtreffende trap natuurlijk (een ICE die Arnhem overslaat, met voor instappers een bus naar ergens in DE) 🤣

Absurde was dat de trein vrijwel leeg was, ik had een wagon praktisch voor mezelf.

Lekker dan… [/sarcasme off] als je dan niet mee mag. 😥

@Robert B

De Eurostar is ook vaak 80% leeg en daar mag je als binnenlandse reiziger ook niet mee.

Een tussenoplossing is om binnenlandse reizigers in de Duitse treinen wel toe te laten maar uitsluitend met een toeslagkaartje en dus ook abonnementhouders toeslag laten betalen. De situatie die je vroeger met D-treinen had.

@Robert B

De Eurostar is ook vaak 80% leeg en daar mag je als binnenlandse reiziger ook niet mee.

En dan vermeld je bij de Eurostar op het station wel waar deze onderweg stopt en van een trein waar je wel mee mag reizen doe je dit niet.

Zal wel aan mij liggen, maar ik zie de logica niet...😴

Reputatie 7
Badge +3

Het is opmerkelijk dat er al decennia problemen zijn met de piekdruktes bij de IC Berlijn. Het lukt DB en NS maar niet om tot een structurele oplossing te komen, juist ook omdat het probleem niet het hele jaar speelt.

Er zijn al veel verschillende dientregelingsmodellen geweest met allemaal hun eigen nadelen.

Gedurende enige jaren heeft de IC Berlijn in Nederland met maar 6 rijtuigen gereden. Dit om kosten te besparen. De IC Berlijn reed toen wel in een eigen dienstregelingspad. Dat was dramatisch slecht op drukke dagen omdat er veel meer internationale reizigers waren dan die in de 6 rijtuigen pasten.

Daarna is overgestapt op het huidige model, dus integratie in de binnenlandse dienst van NS. Ook om kosten te besparen.

Op zich is het idee achter het huidige model niet zo slecht. De binnenlandse reizigers subsidiëren in feite de internationale treinserie waardoor er iedere 2 uur een IC richting Bad Bentheim kan rijden. Helaas werkt dit niet (goed) in de zomermaanden vanwege de grote aantallen internationale reizigers. Maar ook weer niet op ieder tijdstip van de dag.

Het idee van de binnenlandse voortrein in het pad van de IC Berlijn is waarschijnlijk de beste oplossing. De binnenlandse en internationale reizigers zitten elkaar dan niet in de weg. Het moet dan wel duidelijk gemaakt worden in de reisinformatie dat de IC Berlijn niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers. Dat kan door richting Duitsland alleen de stations vanaf Bad Bentheim in de CTA te zetten (en verplichte zitplaatsreservering in te stellen). Richting Amsterdam kun je op de Nederlandse stations “niet instappen” op de CTA zetten. Dit model staat of valt natuurlijk wel bij het structureel inleggen van extra binnenlandse IC's. 

De beste en duidelijkste oplossing is om dit in de jaardienst te regelen. NS en DB weten in welke periodes de IC Berlijn veel drukker is dan in andere periodes. Ze kunnen dan in de jaardienst vastleggen op welke dagen gedurende welke periode en op welke tijdstippen de IC Berlijn in een eigen pad rijdt en er binnenlandse IC's rijden op die tijdstippen.

Het is opmerkelijk dat er al decennia problemen zijn met de piekdruktes bij de IC Berlijn. Het lukt DB en NS maar niet om tot een structurele oplossing te komen, juist ook omdat het probleem niet het hele jaar speelt.

Dat is niet zo vreemd omdat deze trein vanuit Nederland voornamelijk voor vakantievervoer wordt gebruikt en dat is nu eenmaal slecht over het jaar gespreid. Het niet-vakantie gerelateerde vervoer is heel beperkt. Op het Duitse stuk speelt dit probleem nauwelijks omdat je daar vooral regulier binnenlands vervoer hebt dat juist niet-vakantie gerelateerd is..

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel vreemd omdat al jaren bekend is welke piekmomenten er zijn. Nu lijkt het net of ieder jaar NS overvallen wordt door vakantiedrukte. Zo is bekend welke feestdagen er zijn in Duitsland en er dus meer vakantieverkeer verwacht kan worden.

Er zijn best oplossingen maar dan moeten NS en DB wel actie ondernemen.

Het lijkt erop dat de problemen met drukte in 2022 nog groter zijn dan in andere jaren. Het is de eerste zomer dat er na jaren weer zonder veel beperkingen gereisd kan worden. Verder is de trein een alternatief voor Europees vliegverkeer. Maar ook zonder die bijkomende factoren zou de IC Berlijn net als iedere zomer weer erg druk zijn.

Reputatie 7
Badge

Voor zover ik weet is het ook geen handhaafbaar verbod, maar men probeert gewoon. Idem voor de omroep om toch alsjeblieft niet in de ICE te stappen vanwege drukte. Of de geintjes een aantal jaren terug om de IC Berlijn binnen Nederland op “niet uitstappen” te zetten, waardoor het advies niet uit de binnenlandse planner rolde.

Als reiziger ben ik (helaas ook als die onterecht zijn) instructies van het personeel te volgen, toch? Daarmee lijkt me dat personeel geen instructies mag geven die strijdig zijn met de voorwaarden (zoals dat binnenlandse reizigers uit zouden moeten stappen).

@Olav93 

Als het personeel van mening is dat dit voor een ordelijk verloop van de reis nodig is mag dat wel.

Het is wel vreemd omdat al jaren bekend is welke piekmomenten er zijn. Nu lijkt het net of ieder jaar NS overvallen wordt door vakantiedrukte. Zo is bekend welke feestdagen er zijn in Duitsland en er dus meer vakantieverkeer verwacht kan worden.

Het probleem zit niet zo zeer bij Duitse reizigers naar Amsterdam maar bij Nederlandse reizigers naar Berlijn. Plus in de zomer bij internationale reizigers zoals interrailers.

Reputatie 7
Badge +1

@Olav93

Als het personeel van mening is dat dit voor een ordelijk verloop van de reis nodig is mag dat wel.

In dit geval was de trein halfvol dus ik denk niet dat dit in dit geval dus nodig was. 

Reageer