Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn | NS Community

Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn


Reputatie 7
Badge +1

Op twitter zie ik deze reactie van een reiziger: NS geeft dan wel aan dat dit niet de bedoeling is, maar dit zou dan zomaar een actie zijn van het personeel? 

 

 

 


58 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het probleem speelt tijdens verschillende periodes in het jaar in beide richtingen. Misschien niet altijd gelijktijdig in beide richtingen. Zo heb je op tweede pinksterdag of na een ander Duits lang weekend heel veel Duitsers die terugreizen.
Nogmaals, DB en NS hebben al jaren inzicht in de reizigersstromen en zouden maatregelen kunnen nemen om de problemen te mitigeren.

@Tamzin Het probleem speelt tijdens verschillende periodes in het jaar in beide richtingen. Misschien niet altijd gelijktijdig in beide richtingen. Zo heb je op tweede pinksterdag of na een ander Duits lang weekend heel veel Duitsers die terugreizen.
Nogmaals, DB en NS hebben al jaren inzicht in de reizigersstromen en zouden maatregelen kunnen nemen om de problemen te mitigeren.

Tja, één van die maatregelen is juist om binnenlandse reizigers te weren. Die kunnen immers zonder probleem ook met een binnenlandse IC.

Een simpele maatregel is ook om van mei t/m september op het Nederlandse traject voor bepaalde treinen verplichte plaatsreservering in te voeren.

Of zoals eerder genoemd alle binnenlandse reizigers toeslag laten betalen, ook abonnementhouders. Dan laat je mensen zelf de keus en ben je bijv. vrijwel alle studenten kwijt.

Ook zou je rond drukke dagen met het materieel dat normaal overnacht in Amsterdam en Berlijn een extra nacht-IC kunnen rijden. Dat kan dan zonder extra materieel. Zeker interrailers zullen hier gevoelig voor zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Zo'n beetje alle verbeteropties zijn al voorbijgekomen. Opties die NS en DB zelf ook hadden kunnen bedenken voor een probleem dat al decennia speelt.

Ontvlechting van de binnenlandse en buitenlandse treindienst (met daarbij extra binnenlandse treinen) lijkt de beste optie. Misschien wel een lastige omdat het probleem vooral speelt in de drukke zomermaanden wanneer ook veel personeel vakantieaanspraken heeft.

Mogelijk gaat de nachttrein van European Sleeper van Brussel via Amsterdam naar Berlijn en Praag een gedeelte van de oplossing bieden. Maar voor Interrailers is dat waarschijnlijk geen optie.

Als reiziger ben ik (helaas ook als die onterecht zijn) instructies van het personeel te volgen, toch? Daarmee lijkt me dat personeel geen instructies mag geven die strijdig zijn met de voorwaarden (zoals dat binnenlandse reizigers uit zouden moeten stappen).

Tamzin’s antwoord is vrij zwart/wit. Ik heb deze week een aantal keren een tijd op Amsterdam CS gestaan en de kans gehad de taferelen rondom de ICB en ICE te aanschouwen. Het wisselt enorm wat men precies doet. Bij de ene trein is het enkel een stationsomroep met het verzoek een andere trein te gebruiken, bij anderen word je idd actief geweerd aan de deur. Aan de geldigheid van het vervoersbewijs is niks veranderd, in principe mag je gewoon mee met je binnenlands ticket. Puur voor het in de trein zitten, ook als men allerlei technische geintjes uithaalt, kan men niet zomaar een UVB schrijven. Pas wanneer je daadwerkelijk van trein/walpersoneel een aanwijzing krijgt om uit te stappen moet je inderdaad die instructie opvolgen, maar die worden in lang niet alle gevallen gegeven. Vaak genoeg zijn het enkel “vriendelijke verzoeken”, die je op zou kunnen volgen uit solidariteit met de internationale reizigers, of vriendelijk weigeren.

 

Ik zou in al die gevallen overigens wel GTBV claimen als de vertraging door het gestuntel meer dan 30 minuten is.

Reputatie 3

@Robert B

De Eurostar is ook vaak 80% leeg en daar mag je als binnenlandse reiziger ook niet mee.

Een tussenoplossing is om binnenlandse reizigers in de Duitse treinen wel toe te laten maar uitsluitend met een toeslagkaartje en dus ook abonnementhouders toeslag laten betalen. De situatie die je vroeger met D-treinen had.

Dat de Eurostar niet met een NS vervoersbewijs gebruikt mag worden staat ook netjes in de voorwaarden. De IC Berlijn en de ICE zijn volgens diezelfde voorwaarden wel voor binnenlandse reizen te gebruiken. Dan is het vreemd dat dit op ad hoc basis niet meer mag.
 

Indien binnenlands gebruik ongewenst is dan is het wel zo netjes om dit in de voorwaarden op te nemen net zoals dit voor onder andere de Eurostar geldt. Het enige (nette) moment om de voorwaarden te wijzigen is de ingang van een nieuwe dienstregeling. Eventueel doop je IC Berlijn in afwachting tot de nieuwe treinen in 2024/2025 alvast om tot ICE. Om dan aan de concessie eisen te voldoen dient er wel elk half uur een Intercity te rijden tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal, of indien de IC Berlijn de trein naar Enschede vervangt ten oosten van Amersfoort tot Hengelo, los van de trein naar Berlijn.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge

@Olav93

Als het personeel van mening is dat dit voor een ordelijk verloop van de reis nodig is mag dat wel.

Maar mag daarbij dan ook onderscheid worden gemaakt naar bestemming? Waar eindigt de handelingsvrijheid van personeel? Het lijkt me ook niet dat een conducteur bijvoorbeeld alle vrouwen weg mag sturen om maar iets idioots te roepen.

Reputatie 7
Badge +1

Vanochtend was ik op weg naar Hengelo en had ik dus onderstaande trein willen nemen. Trein was echt stampvol met volgens mij vooral veel Spaanse jeugdigen. Eerst werd omgeroepen dat als de gangpaden niet vrijgemaakt werden de trein niet zou gaan rijden. Vervolgens werd er omgeroepen dat de trein niet meer in Nederland zou stoppen. Dat is uiteindelijk ook gebeurd zo te zien. Reizigers naar Berlijn die dus op een later station wilde instappen hadden dus weer eens pech. Lijkt mij toch echt niet de juiste oplossing voor dit probleem. Ik ben uiteindelijk maar via Utrecht naar Hengelo gegaan. Maar als dit zich zo doorzet gaan we nog een fijne zomer tegemoet met NS International.

 

 

Zie nu ook dat de trein van 13.00 uur niet gereden heeft. Dus reizigers op de stations Hilversum t/m Hengelo hebben 4 uur moeten wachten op de volgende IC.

Reputatie 7
Badge +2

Niet 4 maar 6 uur: de trein van 9.10 uur is ook niet gestopt binnen Nederland (en reed met een uur vertraging).

Problemen met de ICE International zullen ook niet geholpen hebben: de ICE van 9.08 reed niet wegens materieelproblemen en in de middag is zelfs de reservestam (Vectron met IC-rijtuigen) ingezet i.p.v. een ICE.

Het probleem wordt veroorzaakt doordat de trein van 7.10 uur uit Amsterdam naar Berlijn t/m 4 augustus niet rijdt. De reden daarvan is een volledige sluiting van het baanvak Rheine-Osnabrück wegens werkzaamheden. Alle overige treinen rijden t/m 4 augustus om via Münster. 

Andersom rijdt de trein van Berlijn naar Amsterdam om 11.11 uur t/m 4 augustus niet en valt er dan dus ook een gat van vier uur.

Vandaag rijdt daar bovenop door personeelsgebrek de trein van 5.02 uur ook niet tussen Amsterdam en Bentheim. De trein van 9.10 uur is de eerste trein en dan is het niet zo vreemd dat die wat vol zit.

Reputatie 7
Badge +2

De trein van 7.00 uur uit Amsterdam reed gewoon gisteren, alleen niet naar Berlijn maar naar Hamm: https://treinposities.nl/ritinfo/20230628/141

De trein van 7.00 uur uit Amsterdam reed gewoon gisteren, alleen niet naar Berlijn maar naar Hamm: https://treinposities.nl/ritinfo/20230628/141

Klopt, maar daar hebben de meeste reizigers dus niets aan want die moeten naar Hannover of Berlijn.

Die trein wordt een paar uur in Hamm geparkeerd en rijdt dan weer terug naar Amsterdam in het schema van die trein uit Berlijn van 11.11 uur die ook niet rijdt.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zag vanaf Amersfoort ook diverse mensen met hun koffertje staan op de diverse stations. Sommige dus al meer dan 2 uur als ik het bericht van @Daniel zo lees en dan komt er dus nog even 4 uur bij. Ik denk dat die mensen nooit meer een trein nemen naar een internationale bestemming. 

 

Op deze manier wordt de trein de beste reclame voor het vliegtuig.

Ik was één van de reizigers die gisterochtend de IC Berlijn zou nemen. Naast dat de ICB alle Nederlandse stations oversloeg verliep de rest van de reis ook niet heel voorspoedig.

11:22-12:35 IC van Amersfoort Centraal naar Hengelo. In deze trein werd er door NS-personeel nog wel aangegeven hoe de reis vervolgd moest worden.

13:34-14:15 Eurobahn van Hengelo naar Rheine. We hadden de overstap naar de Eurobahn richting Rheine net met twee minuten gemist, dus moesten een uur wachten totdat deze aankwam.

 

De vervolg reis die NS International ons had aangeraden die sloeg opeens station Rheine over. Toen zijn we uiteindelijk ingestapt in een stoptrein richting Münster. Deze stopte op station Greven en reed niet meer door. Op Greven hebben we gewacht op een andere stoptrein richting Münster, die ook vertraagd (en overvol) was. Uiteindelijk zijn we op Hamm gekomen en vanaf daar met de ICE naar Berlijn gegaan (aankomst 20:30).
 

Zelf ben ik anderhalf uur later dan gepland aangekomen, maar er waren ook veel mensen die de ICB voor ons namen, dus hun reis is nog meer vertraagd. Uiteindelijk een best stressvolle en frustrerende ervaring. Een medereiziger gaf ook aan ondanks klimaat gerelateerde bezwaren volgende keer eerder het vliegtuig te nemen.

 

Reputatie 7
Badge +1

@martijnwo Natuurlijk volkomen logisch dat mensen na zo'n ervaring gaan denken aan alternatieven. Jij had dan nog het "geluk” dat je in Amsterdam bent opgestapt. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je moest overstappen in Hengelo. Dat werd in Amsterdam niet aangegeven. Is de trein dan wel op tussenliggende stations gestopt??? 

 

Overigens bijzonder treurig dat je in Hengelo dan ook nog even de overstap op een paar minuten mist. Lijkt er zo langzamerhand toch sterk op dat reizen met de trein zwaar ontmoedigd wordt.  

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Reputatie 7
Badge +1

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE. Kaartje met de ICE kost € 103,00 zag ik en ook daar waren al een aantal ICE's vol. Oplossing is denk ik neem de auto of het vliegtuig.  

Reputatie 7
Badge

Wat een blamage weer. Er is dus niks geleerd van vorig jaar. Sterkte voor diegenen die de komende tijd met IC of ICE naar Duitsland moeten.

 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE. Kaartje met de ICE kost € 103,00 zag ik en ook daar waren al een aantal ICE's vol. Oplossing is denk ik neem de auto of het vliegtuig.  

Een kaartje voor vandaag met de IC Berlijn kost ook bijna €140 enkel.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE.

Als je minimaal een uur vertraagd bent, dan mag dat wel.

Wat een blamage weer. Er is dus niks geleerd van vorig jaar. Sterkte voor diegenen die de komende tijd met IC of ICE naar Duitsland moeten.

Door de manier waarop het onderhoud op het spoor is georganiseerd (om de haverklap overal trajecten dagen/weken buiten dienst stellen) maakt dat dit (zeker in de zomermaanden) een blijvend probleem is bij langeafstandstreinen. Want op deze manier is  permanent wel ergens een deel van het traject dat er uit ligt.

Komende maand wordt het naar Berlijn overigens nog erger want dan legt ProRail de boel rond Apeldoorn ook nog 18 dagen plat.

De vraag is of mikken op langeafstandstreinen naar het buitenland wel zo'n goed idee is of dat de trein zich juist beter op kortere afstanden kan richten.

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE.

Als je minimaal een uur vertraagd bent, dan mag dat wel.

Als je gewoon die rit van 7 uur via Hamm naar Berlijn boekt krijg je automatisch een ticket voor dat stuk met de ICE en van vertraging is dan in principe ook geen sprake. En als je kijkt naar prijzen in de DB Navigator is die verbinding via Hamm sowieso niet duurder dan rechtstreeks met de IC Berlijn.

@Henkpeetersen ik zou gisteren op de ICB vanaf Amersfoort Centraal nemen. Hij is inderdaad niet gestopt en ik heb er dus ook niet op kunnen stappen. Vandaar de IC naar Hengelo en zo verder. Maar helemaal met je eens. Op deze manier nemen mensen een stuk minder snel de trein, jammer. Ik hoop dat mijn terugreis wat vlotter verloopt dan op de heenweg. 

Aan de andere kant, was wel leuk om een keer in een ICE te reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Wat een blamage weer. Er is dus niks geleerd van vorig jaar. Sterkte voor diegenen die de komende tijd met IC of ICE naar Duitsland moeten.

Door de manier waarop het onderhoud op het spoor is georganiseerd (om de haverklap overal trajecten dagen/weken buiten dienst stellen) maakt dat dit (zeker in de zomermaanden) een blijvend probleem is bij langeafstandstreinen. Want op deze manier is  permanent wel ergens een deel van het traject dat er uit ligt.

Komende maand wordt het naar Berlijn overigens nog erger want dan legt ProRail de boel rond Apeldoorn ook nog 18 dagen plat.

De vraag is of mikken op langeafstandstreinen naar het buitenland wel zo'n goed idee is of dat de trein zich juist beter op kortere afstanden kan richten.

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Reputatie 7

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Van 20 juli tm 7 aug ligt station Apeldoorn eruit inderdaad. Het spoor schijnt aan het einde van z'n levensduur te zitten. Veel wissels worden verwijderd, enkele vervangen, andere sporen lay-out etc. Ik snap dat ze dat in de vakantieperiode doen maar vanwege de grote vraag naar internationaal treinvervoer in de vakantieperiodes is dit zeker niet prettig.

Zag dat de directe trein naar Berlijn in die periode van Amsterdam via Zwolle naar Deventer omrijdt en vanaf daar de omweg via Münster naar Hannover en Berlijn. Ook rijdt er een trein tot Hamm.

Als alternatief wordt de ICE naar Frankfurt of de ICE naar Basel gegeven, met overstap in Duisburg naar Berlijn. Wel prijzig mocht je nu nog willen boeken.

 

Reputatie 7
Badge +1

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Van 20 juli tm 7 aug ligt station Apeldoorn eruit inderdaad. Het spoor schijnt aan het einde van z'n levensduur te zitten. Veel wissels worden verwijderd, enkele vervangen, andere sporen lay-out etc. Ik snap dat ze dat in de vakantieperiode doen maar vanwege de grote vraag naar internationaal treinvervoer in de vakantieperiodes is dit zeker niet prettig.

Zag dat de directe trein naar Berlijn in die periode van Amsterdam via Zwolle naar Deventer omrijdt en vanaf daar de omweg via Münster naar Hannover en Berlijn. Ook rijdt er een trein tot Hamm.

Als alternatief wordt de ICE naar Frankfurt of de ICE naar Basel gegeven, met overstap in Duisburg naar Berlijn. Wel prijzig mocht je nu nog willen boeken.

 

Ik doelde eigenlijk hier ook meer op de vele binnenlandse reizigers die naar de Veluwe reizen. De Veluwe is zeer populair en door dit soort werkzaamheden dus niet bereikbaar. Ik snap dus juist absoluut niet dat ze deze werkzaamheden in deze periode plannen.

Reageer