Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn

  • 28 July 2022
  • 31 reacties
  • 947 Bekeken

Reputatie 6

Op twitter zie ik deze reactie van een reiziger: NS geeft dan wel aan dat dit niet de bedoeling is, maar dit zou dan zomaar een actie zijn van het personeel? 

 

 

 


31 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het probleem speelt tijdens verschillende periodes in het jaar in beide richtingen. Misschien niet altijd gelijktijdig in beide richtingen. Zo heb je op tweede pinksterdag of na een ander Duits lang weekend heel veel Duitsers die terugreizen.
Nogmaals, DB en NS hebben al jaren inzicht in de reizigersstromen en zouden maatregelen kunnen nemen om de problemen te mitigeren.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het probleem speelt tijdens verschillende periodes in het jaar in beide richtingen. Misschien niet altijd gelijktijdig in beide richtingen. Zo heb je op tweede pinksterdag of na een ander Duits lang weekend heel veel Duitsers die terugreizen.
Nogmaals, DB en NS hebben al jaren inzicht in de reizigersstromen en zouden maatregelen kunnen nemen om de problemen te mitigeren.

Tja, één van die maatregelen is juist om binnenlandse reizigers te weren. Die kunnen immers zonder probleem ook met een binnenlandse IC.

Een simpele maatregel is ook om van mei t/m september op het Nederlandse traject voor bepaalde treinen verplichte plaatsreservering in te voeren.

Of zoals eerder genoemd alle binnenlandse reizigers toeslag laten betalen, ook abonnementhouders. Dan laat je mensen zelf de keus en ben je bijv. vrijwel alle studenten kwijt.

Ook zou je rond drukke dagen met het materieel dat normaal overnacht in Amsterdam en Berlijn een extra nacht-IC kunnen rijden. Dat kan dan zonder extra materieel. Zeker interrailers zullen hier gevoelig voor zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Zo'n beetje alle verbeteropties zijn al voorbijgekomen. Opties die NS en DB zelf ook hadden kunnen bedenken voor een probleem dat al decennia speelt.

Ontvlechting van de binnenlandse en buitenlandse treindienst (met daarbij extra binnenlandse treinen) lijkt de beste optie. Misschien wel een lastige omdat het probleem vooral speelt in de drukke zomermaanden wanneer ook veel personeel vakantieaanspraken heeft.

Mogelijk gaat de nachttrein van European Sleeper van Brussel via Amsterdam naar Berlijn en Praag een gedeelte van de oplossing bieden. Maar voor Interrailers is dat waarschijnlijk geen optie.

Als reiziger ben ik (helaas ook als die onterecht zijn) instructies van het personeel te volgen, toch? Daarmee lijkt me dat personeel geen instructies mag geven die strijdig zijn met de voorwaarden (zoals dat binnenlandse reizigers uit zouden moeten stappen).

Tamzin’s antwoord is vrij zwart/wit. Ik heb deze week een aantal keren een tijd op Amsterdam CS gestaan en de kans gehad de taferelen rondom de ICB en ICE te aanschouwen. Het wisselt enorm wat men precies doet. Bij de ene trein is het enkel een stationsomroep met het verzoek een andere trein te gebruiken, bij anderen word je idd actief geweerd aan de deur. Aan de geldigheid van het vervoersbewijs is niks veranderd, in principe mag je gewoon mee met je binnenlands ticket. Puur voor het in de trein zitten, ook als men allerlei technische geintjes uithaalt, kan men niet zomaar een UVB schrijven. Pas wanneer je daadwerkelijk van trein/walpersoneel een aanwijzing krijgt om uit te stappen moet je inderdaad die instructie opvolgen, maar die worden in lang niet alle gevallen gegeven. Vaak genoeg zijn het enkel “vriendelijke verzoeken”, die je op zou kunnen volgen uit solidariteit met de internationale reizigers, of vriendelijk weigeren.

 

Ik zou in al die gevallen overigens wel GTBV claimen als de vertraging door het gestuntel meer dan 30 minuten is.

@Robert B

De Eurostar is ook vaak 80% leeg en daar mag je als binnenlandse reiziger ook niet mee.

Een tussenoplossing is om binnenlandse reizigers in de Duitse treinen wel toe te laten maar uitsluitend met een toeslagkaartje en dus ook abonnementhouders toeslag laten betalen. De situatie die je vroeger met D-treinen had.

Dat de Eurostar niet met een NS vervoersbewijs gebruikt mag worden staat ook netjes in de voorwaarden. De IC Berlijn en de ICE zijn volgens diezelfde voorwaarden wel voor binnenlandse reizen te gebruiken. Dan is het vreemd dat dit op ad hoc basis niet meer mag.
 

Indien binnenlands gebruik ongewenst is dan is het wel zo netjes om dit in de voorwaarden op te nemen net zoals dit voor onder andere de Eurostar geldt. Het enige (nette) moment om de voorwaarden te wijzigen is de ingang van een nieuwe dienstregeling. Eventueel doop je IC Berlijn in afwachting tot de nieuwe treinen in 2024/2025 alvast om tot ICE. Om dan aan de concessie eisen te voldoen dient er wel elk half uur een Intercity te rijden tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal, of indien de IC Berlijn de trein naar Enschede vervangt ten oosten van Amersfoort tot Hengelo, los van de trein naar Berlijn.

 

 

 

 

Reputatie 6

@Olav93

Als het personeel van mening is dat dit voor een ordelijk verloop van de reis nodig is mag dat wel.

Maar mag daarbij dan ook onderscheid worden gemaakt naar bestemming? Waar eindigt de handelingsvrijheid van personeel? Het lijkt me ook niet dat een conducteur bijvoorbeeld alle vrouwen weg mag sturen om maar iets idioots te roepen.

Reageer