Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn | NS Community

Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn


Reputatie 7
Badge +1

Op twitter zie ik deze reactie van een reiziger: NS geeft dan wel aan dat dit niet de bedoeling is, maar dit zou dan zomaar een actie zijn van het personeel? 

 

 

 


58 reacties

Reputatie 7

Ja, de Greencitytrip trein naar Praag. Stopt ook in Amersfoort en Deventer. Ik zou eventueel Amersfoort eruit gooien😉, mensen die daar opstappen kunnen ook in Amsterdam opstappen of met de binnenlandse intercity naar Deventer vooruit reizen. Deventer is een vlot te bereiken overstappunt vanuit heel Oost/Noord-Nederland en de regio Arnhem-Nijmegen, dus goede keus.

Enkele weken terug zag ik de Greencitytrip trein (ouwe meuk) in Deventer binnenkomen richting Praag; het verbaasde me eerlijk gezegd nog hoeveel mensen er stonden te wachten; ik schat een stuk of 30 - 40.

 

Badge +3

Gerelateerd… https://twitter.com/i/web/status/1674487482098786308

18 maanden geleden vroeg ik samen met @lientje1967: kan de trein naar Berlijn en Praag ook in Hengelo of Deventer stoppen? We spraken ook met de operator. Vandaag kun je dus de rechtstreekse trein van Deventer naar Praag nemen.

In de eerste reacties…

laten we nog een aantal haltes toevoegen, de stoptrein naar praag!

Het artikel van januari 2022: https://www.rtvoost.nl/amp/nieuws/2050318/omtzigt-en-van-der-plas-willen-dat-nachttrein-naar-praag-ook-stopt-in-hengelo

Reputatie 6

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

 

Ik doelde eigenlijk hier ook meer op de vele binnenlandse reizigers die naar de Veluwe reizen. De Veluwe is zeer populair en door dit soort werkzaamheden dus niet bereikbaar. Ik snap dus juist absoluut niet dat ze deze werkzaamheden in deze periode plannen.

Op schooldagen zijn er veel meer reizigers dan in de zomervakantie, het verschil is zo'n 25-30%. Je hebt buiten de vakantie dus veel meer bussen nodig waaraan toch al een chronisch tekort is.

De vraag is meer waarom bij ieder wissewasje hele baanvakken plat gelegd moeten worden en of je dat niet anders kunt organiseren zoals vroeger gebeurde.

dat dus. 

Zeer interessant vond ik wel om te lezen dat Prorail dat juist voor elkaar probeerde te krijgen. Maar het ongeluk bij Voorschoten zal wel niet helpen tegen de veiligheidsradicalisten... 

Reputatie 7

Las net op nieuws.ns.nl dat de internationale trein deze zomer tussen 1 juni en 31 aug nog populairder is dan vorig jaar. Er zijn t.o.v. 2022 veel meer tickets verkocht (19%) door NS International. 

Werkzaamheden buiten vakanties zijn vervelend maar naar werk of school heb je meestal gelukkig niet veel bagage. Bij vakantietrips wel natuurlijk, wat veel gesjouw/stress kan opleveren bij overstappen, zeker bij onervaren treinreiziger. 

Ik denk ook nog even terug aan vorige zomer, toen ik over een berg aan koffers en bagage moest klimmen in een overvolle ICE Basel. Relaxed reizen.... nee...

Ik reis eind juli naar Oostenrijk, maar start vanuit Duitsland (eerst goedkope overnachting bij station) om rechtstreeks zonder overstap te kunnen reizen en eind van de middag aan te kunnen komen in Oostenrijk. Nog geen 40 euro van Düsseldorf naar Klagenfurt ( in februari al geboekt bij DB). Als ik nu kijk hoeveel deze rit kost voor zaterdag 22 juli, de rechtstreekse EC115, geeft de DB-planner aan: vanaf 181,20 euro. 

Voor de terugreis al wel een mail van DB gehad: door werkzaamheden kan de reis niet zoals geboekt uitgevoerd worden...... wat ruim een uur extra reistijd betekent (als er geen beruchte Duitse vertraging is, dan wordt het nog veel meer) en 2x extra overstappen. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is meer waarom bij ieder wissewasje hele baanvakken plat gelegd moeten worden en of je dat niet anders kunt organiseren zoals vroeger gebeurde.

Het is vragen naar de bekende weg. Terug naar vroeger? Er kwamen toen jaarlijks baanwerkers om het leven bij werkzaamheden aan het spoor. Dat is niet meer acceptabel. Dan nog rest de vraag hoe werkzaamheden tussen Amersfoort en Apeldoorn anders uitgevoerd zouden kunnen worden.

Overigens is de opening van de Hanzelijn natuurlijk een enorme verbetering geweest als omleidingsroute voor de IC Berlijn. Wel heel lastig natuurlijk dat dit gelijktijdig valt met de werkzaamheden bij Rheine. In het verleden was er een afspraak dat een internationaal traject niet gelijktijdig door meerdere werkzaamheden getroffen mocht worden. 

Reputatie 5

 

We gaan het meemaken... Heb op de 23e een reservering Düsseldorf - Utrecht in de ICE, maar zag toen ik die eind mei boekte nog weinig treinen die reeds vol zaten.

Same here (op 15 juli naar Dusseldorf e.v. ). Met de verplichte zitplaatsreserveringen zou het dit jaar natuurlijk goed moeten gaan 🙄 .. maar dit soort verhalen zijn wenig geruststellend. De stakingsdreiging die deze zomer bij DB boven het maaiveld hangt trouwens ook niet….. 

Reputatie 7
Badge +2

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Als alternatief wordt de ICE naar Frankfurt of de ICE naar Basel gegeven, met overstap in Duisburg naar Berlijn. Wel prijzig mocht je nu nog willen boeken.

Handig, wordt die al zowat onder de druk bezwijkende ICE nog drukker…

We gaan het meemaken... Heb op de 23e een reservering Düsseldorf - Utrecht in de ICE, maar zag toen ik die eind mei boekte nog weinig treinen die reeds vol zaten.

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

 

Ik doelde eigenlijk hier ook meer op de vele binnenlandse reizigers die naar de Veluwe reizen. De Veluwe is zeer populair en door dit soort werkzaamheden dus niet bereikbaar. Ik snap dus juist absoluut niet dat ze deze werkzaamheden in deze periode plannen.

Op schooldagen zijn er veel meer reizigers dan in de zomervakantie, het verschil is zo'n 25-30%. Je hebt buiten de vakantie dus veel meer bussen nodig waaraan toch al een chronisch tekort is.

De vraag is meer waarom bij ieder wissewasje hele baanvakken plat gelegd moeten worden en of je dat niet anders kunt organiseren zoals vroeger gebeurde.

Reputatie 7
Badge +1

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Van 20 juli tm 7 aug ligt station Apeldoorn eruit inderdaad. Het spoor schijnt aan het einde van z'n levensduur te zitten. Veel wissels worden verwijderd, enkele vervangen, andere sporen lay-out etc. Ik snap dat ze dat in de vakantieperiode doen maar vanwege de grote vraag naar internationaal treinvervoer in de vakantieperiodes is dit zeker niet prettig.

Zag dat de directe trein naar Berlijn in die periode van Amsterdam via Zwolle naar Deventer omrijdt en vanaf daar de omweg via Münster naar Hannover en Berlijn. Ook rijdt er een trein tot Hamm.

Als alternatief wordt de ICE naar Frankfurt of de ICE naar Basel gegeven, met overstap in Duisburg naar Berlijn. Wel prijzig mocht je nu nog willen boeken.

 

Ik doelde eigenlijk hier ook meer op de vele binnenlandse reizigers die naar de Veluwe reizen. De Veluwe is zeer populair en door dit soort werkzaamheden dus niet bereikbaar. Ik snap dus juist absoluut niet dat ze deze werkzaamheden in deze periode plannen.

Reputatie 7

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Van 20 juli tm 7 aug ligt station Apeldoorn eruit inderdaad. Het spoor schijnt aan het einde van z'n levensduur te zitten. Veel wissels worden verwijderd, enkele vervangen, andere sporen lay-out etc. Ik snap dat ze dat in de vakantieperiode doen maar vanwege de grote vraag naar internationaal treinvervoer in de vakantieperiodes is dit zeker niet prettig.

Zag dat de directe trein naar Berlijn in die periode van Amsterdam via Zwolle naar Deventer omrijdt en vanaf daar de omweg via Münster naar Hannover en Berlijn. Ook rijdt er een trein tot Hamm.

Als alternatief wordt de ICE naar Frankfurt of de ICE naar Basel gegeven, met overstap in Duisburg naar Berlijn. Wel prijzig mocht je nu nog willen boeken.

 

Reputatie 7
Badge +1

Wat een blamage weer. Er is dus niks geleerd van vorig jaar. Sterkte voor diegenen die de komende tijd met IC of ICE naar Duitsland moeten.

Door de manier waarop het onderhoud op het spoor is georganiseerd (om de haverklap overal trajecten dagen/weken buiten dienst stellen) maakt dat dit (zeker in de zomermaanden) een blijvend probleem is bij langeafstandstreinen. Want op deze manier is  permanent wel ergens een deel van het traject dat er uit ligt.

Komende maand wordt het naar Berlijn overigens nog erger want dan legt ProRail de boel rond Apeldoorn ook nog 18 dagen plat.

De vraag is of mikken op langeafstandstreinen naar het buitenland wel zo'n goed idee is of dat de trein zich juist beter op kortere afstanden kan richten.

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

@Henkpeetersen ik zou gisteren op de ICB vanaf Amersfoort Centraal nemen. Hij is inderdaad niet gestopt en ik heb er dus ook niet op kunnen stappen. Vandaar de IC naar Hengelo en zo verder. Maar helemaal met je eens. Op deze manier nemen mensen een stuk minder snel de trein, jammer. Ik hoop dat mijn terugreis wat vlotter verloopt dan op de heenweg. 

Aan de andere kant, was wel leuk om een keer in een ICE te reizen.

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE.

Als je minimaal een uur vertraagd bent, dan mag dat wel.

Als je gewoon die rit van 7 uur via Hamm naar Berlijn boekt krijg je automatisch een ticket voor dat stuk met de ICE en van vertraging is dan in principe ook geen sprake. En als je kijkt naar prijzen in de DB Navigator is die verbinding via Hamm sowieso niet duurder dan rechtstreeks met de IC Berlijn.

Wat een blamage weer. Er is dus niks geleerd van vorig jaar. Sterkte voor diegenen die de komende tijd met IC of ICE naar Duitsland moeten.

Door de manier waarop het onderhoud op het spoor is georganiseerd (om de haverklap overal trajecten dagen/weken buiten dienst stellen) maakt dat dit (zeker in de zomermaanden) een blijvend probleem is bij langeafstandstreinen. Want op deze manier is  permanent wel ergens een deel van het traject dat er uit ligt.

Komende maand wordt het naar Berlijn overigens nog erger want dan legt ProRail de boel rond Apeldoorn ook nog 18 dagen plat.

De vraag is of mikken op langeafstandstreinen naar het buitenland wel zo'n goed idee is of dat de trein zich juist beter op kortere afstanden kan richten.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE.

Als je minimaal een uur vertraagd bent, dan mag dat wel.

 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE. Kaartje met de ICE kost € 103,00 zag ik en ook daar waren al een aantal ICE's vol. Oplossing is denk ik neem de auto of het vliegtuig.  

Een kaartje voor vandaag met de IC Berlijn kost ook bijna €140 enkel.

Reputatie 7
Badge

Wat een blamage weer. Er is dus niks geleerd van vorig jaar. Sterkte voor diegenen die de komende tijd met IC of ICE naar Duitsland moeten.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE. Kaartje met de ICE kost € 103,00 zag ik en ook daar waren al een aantal ICE's vol. Oplossing is denk ik neem de auto of het vliegtuig.  

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Reputatie 7
Badge +1

@martijnwo Natuurlijk volkomen logisch dat mensen na zo'n ervaring gaan denken aan alternatieven. Jij had dan nog het "geluk” dat je in Amsterdam bent opgestapt. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je moest overstappen in Hengelo. Dat werd in Amsterdam niet aangegeven. Is de trein dan wel op tussenliggende stations gestopt??? 

 

Overigens bijzonder treurig dat je in Hengelo dan ook nog even de overstap op een paar minuten mist. Lijkt er zo langzamerhand toch sterk op dat reizen met de trein zwaar ontmoedigd wordt.  

Ik was één van de reizigers die gisterochtend de IC Berlijn zou nemen. Naast dat de ICB alle Nederlandse stations oversloeg verliep de rest van de reis ook niet heel voorspoedig.

11:22-12:35 IC van Amersfoort Centraal naar Hengelo. In deze trein werd er door NS-personeel nog wel aangegeven hoe de reis vervolgd moest worden.

13:34-14:15 Eurobahn van Hengelo naar Rheine. We hadden de overstap naar de Eurobahn richting Rheine net met twee minuten gemist, dus moesten een uur wachten totdat deze aankwam.

 

De vervolg reis die NS International ons had aangeraden die sloeg opeens station Rheine over. Toen zijn we uiteindelijk ingestapt in een stoptrein richting Münster. Deze stopte op station Greven en reed niet meer door. Op Greven hebben we gewacht op een andere stoptrein richting Münster, die ook vertraagd (en overvol) was. Uiteindelijk zijn we op Hamm gekomen en vanaf daar met de ICE naar Berlijn gegaan (aankomst 20:30).
 

Zelf ben ik anderhalf uur later dan gepland aangekomen, maar er waren ook veel mensen die de ICB voor ons namen, dus hun reis is nog meer vertraagd. Uiteindelijk een best stressvolle en frustrerende ervaring. Een medereiziger gaf ook aan ondanks klimaat gerelateerde bezwaren volgende keer eerder het vliegtuig te nemen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zag vanaf Amersfoort ook diverse mensen met hun koffertje staan op de diverse stations. Sommige dus al meer dan 2 uur als ik het bericht van @Daniel zo lees en dan komt er dus nog even 4 uur bij. Ik denk dat die mensen nooit meer een trein nemen naar een internationale bestemming. 

 

Op deze manier wordt de trein de beste reclame voor het vliegtuig.

De trein van 7.00 uur uit Amsterdam reed gewoon gisteren, alleen niet naar Berlijn maar naar Hamm: https://treinposities.nl/ritinfo/20230628/141

Klopt, maar daar hebben de meeste reizigers dus niets aan want die moeten naar Hannover of Berlijn.

Die trein wordt een paar uur in Hamm geparkeerd en rijdt dan weer terug naar Amsterdam in het schema van die trein uit Berlijn van 11.11 uur die ook niet rijdt.

Reputatie 7
Badge +2

De trein van 7.00 uur uit Amsterdam reed gewoon gisteren, alleen niet naar Berlijn maar naar Hamm: https://treinposities.nl/ritinfo/20230628/141

Het probleem wordt veroorzaakt doordat de trein van 7.10 uur uit Amsterdam naar Berlijn t/m 4 augustus niet rijdt. De reden daarvan is een volledige sluiting van het baanvak Rheine-Osnabrück wegens werkzaamheden. Alle overige treinen rijden t/m 4 augustus om via Münster. 

Andersom rijdt de trein van Berlijn naar Amsterdam om 11.11 uur t/m 4 augustus niet en valt er dan dus ook een gat van vier uur.

Vandaag rijdt daar bovenop door personeelsgebrek de trein van 5.02 uur ook niet tussen Amsterdam en Bentheim. De trein van 9.10 uur is de eerste trein en dan is het niet zo vreemd dat die wat vol zit.

Reageer