Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn


Reputatie 7
Badge +1

Op twitter zie ik deze reactie van een reiziger: NS geeft dan wel aan dat dit niet de bedoeling is, maar dit zou dan zomaar een actie zijn van het personeel? 

 

 

 


58 reacties

Als reiziger ben ik (helaas ook als die onterecht zijn) instructies van het personeel te volgen, toch? Daarmee lijkt me dat personeel geen instructies mag geven die strijdig zijn met de voorwaarden (zoals dat binnenlandse reizigers uit zouden moeten stappen).

Tamzin’s antwoord is vrij zwart/wit. Ik heb deze week een aantal keren een tijd op Amsterdam CS gestaan en de kans gehad de taferelen rondom de ICB en ICE te aanschouwen. Het wisselt enorm wat men precies doet. Bij de ene trein is het enkel een stationsomroep met het verzoek een andere trein te gebruiken, bij anderen word je idd actief geweerd aan de deur. Aan de geldigheid van het vervoersbewijs is niks veranderd, in principe mag je gewoon mee met je binnenlands ticket. Puur voor het in de trein zitten, ook als men allerlei technische geintjes uithaalt, kan men niet zomaar een UVB schrijven. Pas wanneer je daadwerkelijk van trein/walpersoneel een aanwijzing krijgt om uit te stappen moet je inderdaad die instructie opvolgen, maar die worden in lang niet alle gevallen gegeven. Vaak genoeg zijn het enkel “vriendelijke verzoeken”, die je op zou kunnen volgen uit solidariteit met de internationale reizigers, of vriendelijk weigeren.

 

Ik zou in al die gevallen overigens wel GTBV claimen als de vertraging door het gestuntel meer dan 30 minuten is.

Ik was één van de reizigers die gisterochtend de IC Berlijn zou nemen. Naast dat de ICB alle Nederlandse stations oversloeg verliep de rest van de reis ook niet heel voorspoedig.

11:22-12:35 IC van Amersfoort Centraal naar Hengelo. In deze trein werd er door NS-personeel nog wel aangegeven hoe de reis vervolgd moest worden.

13:34-14:15 Eurobahn van Hengelo naar Rheine. We hadden de overstap naar de Eurobahn richting Rheine net met twee minuten gemist, dus moesten een uur wachten totdat deze aankwam.

 

De vervolg reis die NS International ons had aangeraden die sloeg opeens station Rheine over. Toen zijn we uiteindelijk ingestapt in een stoptrein richting Münster. Deze stopte op station Greven en reed niet meer door. Op Greven hebben we gewacht op een andere stoptrein richting Münster, die ook vertraagd (en overvol) was. Uiteindelijk zijn we op Hamm gekomen en vanaf daar met de ICE naar Berlijn gegaan (aankomst 20:30).
 

Zelf ben ik anderhalf uur later dan gepland aangekomen, maar er waren ook veel mensen die de ICB voor ons namen, dus hun reis is nog meer vertraagd. Uiteindelijk een best stressvolle en frustrerende ervaring. Een medereiziger gaf ook aan ondanks klimaat gerelateerde bezwaren volgende keer eerder het vliegtuig te nemen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zag vanaf Amersfoort ook diverse mensen met hun koffertje staan op de diverse stations. Sommige dus al meer dan 2 uur als ik het bericht van @Daniel zo lees en dan komt er dus nog even 4 uur bij. Ik denk dat die mensen nooit meer een trein nemen naar een internationale bestemming. 

 

Op deze manier wordt de trein de beste reclame voor het vliegtuig.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is meer waarom bij ieder wissewasje hele baanvakken plat gelegd moeten worden en of je dat niet anders kunt organiseren zoals vroeger gebeurde.

Het is vragen naar de bekende weg. Terug naar vroeger? Er kwamen toen jaarlijks baanwerkers om het leven bij werkzaamheden aan het spoor. Dat is niet meer acceptabel. Dan nog rest de vraag hoe werkzaamheden tussen Amersfoort en Apeldoorn anders uitgevoerd zouden kunnen worden.

Overigens is de opening van de Hanzelijn natuurlijk een enorme verbetering geweest als omleidingsroute voor de IC Berlijn. Wel heel lastig natuurlijk dat dit gelijktijdig valt met de werkzaamheden bij Rheine. In het verleden was er een afspraak dat een internationaal traject niet gelijktijdig door meerdere werkzaamheden getroffen mocht worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is opmerkelijk dat er al decennia problemen zijn met de piekdruktes bij de IC Berlijn. Het lukt DB en NS maar niet om tot een structurele oplossing te komen, juist ook omdat het probleem niet het hele jaar speelt.

Er zijn al veel verschillende dientregelingsmodellen geweest met allemaal hun eigen nadelen.

Gedurende enige jaren heeft de IC Berlijn in Nederland met maar 6 rijtuigen gereden. Dit om kosten te besparen. De IC Berlijn reed toen wel in een eigen dienstregelingspad. Dat was dramatisch slecht op drukke dagen omdat er veel meer internationale reizigers waren dan die in de 6 rijtuigen pasten.

Daarna is overgestapt op het huidige model, dus integratie in de binnenlandse dienst van NS. Ook om kosten te besparen.

Op zich is het idee achter het huidige model niet zo slecht. De binnenlandse reizigers subsidiëren in feite de internationale treinserie waardoor er iedere 2 uur een IC richting Bad Bentheim kan rijden. Helaas werkt dit niet (goed) in de zomermaanden vanwege de grote aantallen internationale reizigers. Maar ook weer niet op ieder tijdstip van de dag.

Het idee van de binnenlandse voortrein in het pad van de IC Berlijn is waarschijnlijk de beste oplossing. De binnenlandse en internationale reizigers zitten elkaar dan niet in de weg. Het moet dan wel duidelijk gemaakt worden in de reisinformatie dat de IC Berlijn niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers. Dat kan door richting Duitsland alleen de stations vanaf Bad Bentheim in de CTA te zetten (en verplichte zitplaatsreservering in te stellen). Richting Amsterdam kun je op de Nederlandse stations “niet instappen” op de CTA zetten. Dit model staat of valt natuurlijk wel bij het structureel inleggen van extra binnenlandse IC's. 

De beste en duidelijkste oplossing is om dit in de jaardienst te regelen. NS en DB weten in welke periodes de IC Berlijn veel drukker is dan in andere periodes. Ze kunnen dan in de jaardienst vastleggen op welke dagen gedurende welke periode en op welke tijdstippen de IC Berlijn in een eigen pad rijdt en er binnenlandse IC's rijden op die tijdstippen.

Voor zover ik weet is het ook geen handhaafbaar verbod, maar men probeert gewoon. Idem voor de omroep om toch alsjeblieft niet in de ICE te stappen vanwege drukte. Of de geintjes een aantal jaren terug om de IC Berlijn binnen Nederland op “niet uitstappen” te zetten, waardoor het advies niet uit de binnenlandse planner rolde.

Reputatie 7
Badge +2

Heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een belachelijke actie aangezien deze trein een reguliere intercity vervangt is dus een heel andere situatie dan met de ICE. Om 17:10 zullen er m.i. nog zeer weinig mensen naar Hannover/Berlijn vertrekken omdat de trein er meer dan 6 uur overdoet. Aankomst Berlijn dus tegen middernacht. Klant geeft ook aan dat de trein halfvol was.  

De trein van 17.10 uur uit Amsterdam vervangt juist geen binnenlandse IC, daarom vertrekt ‘ie ook 10 minuten later. De desbetreffende IC Berlijn is er namelijk eentje die een binnenlandse voortrein heeft op de gebruikelijke vertrektijd (17.00 uur uit Amsterdam Centraal).

Desondanks opvallend want ik las juist dat de ICEs overvol zaten omdat de IC Berlijn door werkzaamheden naar Münster rijdt, waardoor de reis per ICE veel sneller is.

Reputatie 5

De IC Berlijn is ingebed in de binnenlandse dienstregeling (net als binnen Duitsland) en het is de snelste en comfortabelste verbinding tussen Amsterdam en Hengelo. Als het even kan neem ik die trein; desnoods wacht ik wat langer, behalve dan op sommige dagen in de zomervakantie. Ook dan kan en mag een conducteur geen binnenlandse reizigers weigeren of wegsturen.

Reputatie 7
Badge +1

Vanochtend was ik op weg naar Hengelo en had ik dus onderstaande trein willen nemen. Trein was echt stampvol met volgens mij vooral veel Spaanse jeugdigen. Eerst werd omgeroepen dat als de gangpaden niet vrijgemaakt werden de trein niet zou gaan rijden. Vervolgens werd er omgeroepen dat de trein niet meer in Nederland zou stoppen. Dat is uiteindelijk ook gebeurd zo te zien. Reizigers naar Berlijn die dus op een later station wilde instappen hadden dus weer eens pech. Lijkt mij toch echt niet de juiste oplossing voor dit probleem. Ik ben uiteindelijk maar via Utrecht naar Hengelo gegaan. Maar als dit zich zo doorzet gaan we nog een fijne zomer tegemoet met NS International.

 

 

Zie nu ook dat de trein van 13.00 uur niet gereden heeft. Dus reizigers op de stations Hilversum t/m Hengelo hebben 4 uur moeten wachten op de volgende IC.

Reputatie 7
Badge +2

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Als alternatief wordt de ICE naar Frankfurt of de ICE naar Basel gegeven, met overstap in Duisburg naar Berlijn. Wel prijzig mocht je nu nog willen boeken.

Handig, wordt die al zowat onder de druk bezwijkende ICE nog drukker…

We gaan het meemaken... Heb op de 23e een reservering Düsseldorf - Utrecht in de ICE, maar zag toen ik die eind mei boekte nog weinig treinen die reeds vol zaten.

Reputatie 7

Las net op nieuws.ns.nl dat de internationale trein deze zomer tussen 1 juni en 31 aug nog populairder is dan vorig jaar. Er zijn t.o.v. 2022 veel meer tickets verkocht (19%) door NS International. 

Werkzaamheden buiten vakanties zijn vervelend maar naar werk of school heb je meestal gelukkig niet veel bagage. Bij vakantietrips wel natuurlijk, wat veel gesjouw/stress kan opleveren bij overstappen, zeker bij onervaren treinreiziger. 

Ik denk ook nog even terug aan vorige zomer, toen ik over een berg aan koffers en bagage moest klimmen in een overvolle ICE Basel. Relaxed reizen.... nee...

Ik reis eind juli naar Oostenrijk, maar start vanuit Duitsland (eerst goedkope overnachting bij station) om rechtstreeks zonder overstap te kunnen reizen en eind van de middag aan te kunnen komen in Oostenrijk. Nog geen 40 euro van Düsseldorf naar Klagenfurt ( in februari al geboekt bij DB). Als ik nu kijk hoeveel deze rit kost voor zaterdag 22 juli, de rechtstreekse EC115, geeft de DB-planner aan: vanaf 181,20 euro. 

Voor de terugreis al wel een mail van DB gehad: door werkzaamheden kan de reis niet zoals geboekt uitgevoerd worden...... wat ruim een uur extra reistijd betekent (als er geen beruchte Duitse vertraging is, dan wordt het nog veel meer) en 2x extra overstappen. 

 

 

Reputatie 6

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

 

Ik doelde eigenlijk hier ook meer op de vele binnenlandse reizigers die naar de Veluwe reizen. De Veluwe is zeer populair en door dit soort werkzaamheden dus niet bereikbaar. Ik snap dus juist absoluut niet dat ze deze werkzaamheden in deze periode plannen.

Op schooldagen zijn er veel meer reizigers dan in de zomervakantie, het verschil is zo'n 25-30%. Je hebt buiten de vakantie dus veel meer bussen nodig waaraan toch al een chronisch tekort is.

De vraag is meer waarom bij ieder wissewasje hele baanvakken plat gelegd moeten worden en of je dat niet anders kunt organiseren zoals vroeger gebeurde.

dat dus. 

Zeer interessant vond ik wel om te lezen dat Prorail dat juist voor elkaar probeerde te krijgen. Maar het ongeluk bij Voorschoten zal wel niet helpen tegen de veiligheidsradicalisten... 

Reputatie 7

Ja, de Greencitytrip trein naar Praag. Stopt ook in Amersfoort en Deventer. Ik zou eventueel Amersfoort eruit gooien😉, mensen die daar opstappen kunnen ook in Amsterdam opstappen of met de binnenlandse intercity naar Deventer vooruit reizen. Deventer is een vlot te bereiken overstappunt vanuit heel Oost/Noord-Nederland en de regio Arnhem-Nijmegen, dus goede keus.

Enkele weken terug zag ik de Greencitytrip trein (ouwe meuk) in Deventer binnenkomen richting Praag; het verbaasde me eerlijk gezegd nog hoeveel mensen er stonden te wachten; ik schat een stuk of 30 - 40.

 

Badge +3

Het is gewoon een dom idee geweest om de Duitse IC (en ICE) open te stellen voor binnenlands vervoer. Vragen om problemen.

Als de IC Hannover/Berlijn een binnenlandse IC vervangt (en er verder geen instapbeperkingen in de planner of op de stations staan) dan lijkt het me dat je gewoon mee zou mogen. Weliswaar zonder fiets in de ‘zomermaanden’ (wat dat ook zijn maar hou maar juli en augustus aan).

 Of de geintjes een aantal jaren terug om de IC Berlijn binnen Nederland op “niet uitstappen” te zetten, waardoor het advies niet uit de binnenlandse planner rolde.

Ik heb wel eens zoiets gehad met de vroegste zondag IC-Berlijn, waarbij de digitale informatie op Amsterdam Centraal niet overeen kwam met waar de trein in werkelijkheid stopte. Er stond dat de trein niet in Hilversum en/of Amersfoort (kan me niet meer herinneren welke van de twee) zou stoppen, terwijl dit wel zo was. Ik heb geen idee of die IC Berlijn een binnenlandse IC vervangt, maar het was wel veruit de vroegste reisoptie naar Apeldoorn.  

Absurde was dat de trein vrijwel leeg was, ik had een wagon praktisch voor mezelf.

Badge +3

Onder het mom van veiligheid kan er heel veel. En dat ter beoordeling van de conducteur.

Sinds wanneer [sarcasme on] zijn die petten (conducteurs) zo (pro)actief? Omdat er in Amersfoort (waar jij eruit wilt) zoveel internationale reizigers staan te trappelen om mee te mogen? Met ‘Niet uitstappen’ als overtreffende trap natuurlijk (een ICE die Arnhem overslaat, met voor instappers een bus naar ergens in DE) 🤣

Absurde was dat de trein vrijwel leeg was, ik had een wagon praktisch voor mezelf.

Lekker dan… [/sarcasme off] als je dan niet mee mag. 😥

Reputatie 7
Badge +1

@martijnwo Natuurlijk volkomen logisch dat mensen na zo'n ervaring gaan denken aan alternatieven. Jij had dan nog het "geluk” dat je in Amsterdam bent opgestapt. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je moest overstappen in Hengelo. Dat werd in Amsterdam niet aangegeven. Is de trein dan wel op tussenliggende stations gestopt??? 

 

Overigens bijzonder treurig dat je in Hengelo dan ook nog even de overstap op een paar minuten mist. Lijkt er zo langzamerhand toch sterk op dat reizen met de trein zwaar ontmoedigd wordt.  

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Reputatie 7
Badge +1

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE. Kaartje met de ICE kost € 103,00 zag ik en ook daar waren al een aantal ICE's vol. Oplossing is denk ik neem de auto of het vliegtuig.  

Reputatie 7
Badge

Wat een blamage weer. Er is dus niks geleerd van vorig jaar. Sterkte voor diegenen die de komende tijd met IC of ICE naar Duitsland moeten.

 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE. Kaartje met de ICE kost € 103,00 zag ik en ook daar waren al een aantal ICE's vol. Oplossing is denk ik neem de auto of het vliegtuig.  

Een kaartje voor vandaag met de IC Berlijn kost ook bijna €140 enkel.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE.

Als je minimaal een uur vertraagd bent, dan mag dat wel.

Wat een blamage weer. Er is dus niks geleerd van vorig jaar. Sterkte voor diegenen die de komende tijd met IC of ICE naar Duitsland moeten.

Door de manier waarop het onderhoud op het spoor is georganiseerd (om de haverklap overal trajecten dagen/weken buiten dienst stellen) maakt dat dit (zeker in de zomermaanden) een blijvend probleem is bij langeafstandstreinen. Want op deze manier is  permanent wel ergens een deel van het traject dat er uit ligt.

Komende maand wordt het naar Berlijn overigens nog erger want dan legt ProRail de boel rond Apeldoorn ook nog 18 dagen plat.

De vraag is of mikken op langeafstandstreinen naar het buitenland wel zo'n goed idee is of dat de trein zich juist beter op kortere afstanden kan richten.

Als ik het zo lees is de trein van 7 uur naar Hamm en daar overstappen op de ICE naar Berlijn misschien nog wel de beste optie. T/m 4 augustus zal het in ieder geval ellende blijven tenzij je pas in de middag uit Amsterdam vertrekt 

Zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar ik denk ook een dure oplossing want je ticket Amsterdam-Berlijn is niet geldig in de ICE.

Als je minimaal een uur vertraagd bent, dan mag dat wel.

Als je gewoon die rit van 7 uur via Hamm naar Berlijn boekt krijg je automatisch een ticket voor dat stuk met de ICE en van vertraging is dan in principe ook geen sprake. En als je kijkt naar prijzen in de DB Navigator is die verbinding via Hamm sowieso niet duurder dan rechtstreeks met de IC Berlijn.

@Henkpeetersen ik zou gisteren op de ICB vanaf Amersfoort Centraal nemen. Hij is inderdaad niet gestopt en ik heb er dus ook niet op kunnen stappen. Vandaar de IC naar Hengelo en zo verder. Maar helemaal met je eens. Op deze manier nemen mensen een stuk minder snel de trein, jammer. Ik hoop dat mijn terugreis wat vlotter verloopt dan op de heenweg. 

Aan de andere kant, was wel leuk om een keer in een ICE te reizen.

Reageer