Bizarre man in stiltecoupé

• 6 december 2019
  • 18 reacties
  • 555 Bekeken

In de trein onderweg naar Lelystad Centrum vanuit Dordrecht 9:39 zit een doorgesnoven verwarde man in de stiltecoupé. Hij riep al wat rare dingen en vraagt mij en een vriend opeens of we uit Enkhuizen komen. Mijn antwoord is dat we uit Den Haag komen, daarop begint hij het welbekende lied “O, o, Den Haag” hardop richting mij te zingen. Echter met een verkeerde zin dus ik schud rustig mijn hoofd. De kale man staat op en begint me uit te schelden en uit te dagen met de woorden “Kanker mongool, dat is voor de kanker oorlog daar heeft Nederland gevochten kankerjong”. De hele coupé kijkt verbaasd toe en vervolgens begint de man tegen anderen zinloos te schreeuwen. Bizar deze man stond op het punt om iemand hardhandig aan te pakken.

18 reacties

Goedemorgen bvdwtreinen, welkom bij onze Community. 

Als dat op dit moment plaatsvindt en je voelt je bedreigd, dan raad ik je aan om via Twitter een Tweet aan ons te richten met het incident, treinstelnummer en een omschrijving van de man. 

Op die manier kan er snel actie worden ondernomen.

Reputatie 7
Badge

Je zal maar, zoals zoveel mensen geen Twitter hebben. Er wordt veel te makkelijk van uit gegaan dat iedereen dat heeft, en weet hoe het werkt.

Bel 0900-8844 (politie) en als het echt gevaarlijk wordt altijd 112.

Reputatie 5

+1

Ik ben niet echt een vreemde voor technologie, maar er zijn bepaalde dingen waar ik bewust van wegblijf en één daarvan is twitter. Best vreemd dat je via zo’n platform meldingen moet doen.

Een knopje in de NS app zou bijvoorbeeld meer voor de hand liggen?

Uiteraard, bij een noodgeval is de politie of 112 altijd bereikbaar! Ik hou dit topic nu ook in de gaten, hier melden kan nu ook. Maar omdat er niet altijd een moderator is, adviseer ik Twitter (openbaar).

Reputatie 7
Badge +4

Er is huftergedrag, maar er kan ook sprake zijn van een psychiatrische stoornis. Het merendeel van deze mensen loopt vrij rond, en zit dus soms ook in de trein. Bewuste zelfvergiftiging kan ook natuurlijk.

Wijsheid is dan meer dan waarheid en Twitter is dan tenminste een mogelijkheid. Je zou Twitter hiervoor kunnen nemen maar ik zou eerlijk gezegd onrustig worden als ik dan bij wijze van spreken alle retweets van Donald Trump of aanverwant niveau op de koop toe zou moeten nemen. Alleen voor deze situatie Twitter nemen zou een goed idee kunnen zijn, en ik ben het op dat punt wel met bovenstaande eens. Maar weinig mensen hebben dit paraat.

Het is voor zover ik weet echter wel de enige snelle optie en goed dat die er is.

@ns_online zal niet iedereen spontaan onthouden. Het moet ook weer niet niet te makkelijk worden voor ‘grappenmakers’.

Ik hoop dat de proef melden via Whatsapp verder wordt uitgerold, dan komt de melding ook direct bij de juiste persoon, die het kan beoordelen. 

In dit soort situaties is het inschatten van de situatie erg lastig. Als je je echt onveilig voelt, is 112 de enige snelle oplossing. Het enige wat ik kan adviseren, volg je gevoel, doe ik ook in elke situatie, waarbij ik als HC nog iets meer opties heb dan een reiziger.

Reputatie 7
Badge +4

Whatsapp is inderdaad een goed idee, de meeste mensen hebben dit wel. De beoordeling aan de andere kant blijft lastig, maar Whatsapp is niet anoniem en dat werkt preventief tegen loze meldingen.

Het lijkt me ook niet altijd eenvoudig voor een conducteur. Het gaat doorgaans om mensen die zich van de medemens niet zoveel aantrekken.

Het is wel een maatschappelijk probleem aan het worden dat een toenemend aantal mensen die feitelijk door een psychiater geholpen zouden moeten worden die hulp ontberen.

+1

Ik ben niet echt een vreemde voor technologie, maar er zijn bepaalde dingen waar ik bewust van wegblijf en één daarvan is twitter. Best vreemd dat je via zo’n platform meldingen moet doen.

Een knopje in de NS app zou bijvoorbeeld meer voor de hand liggen?

Gewoon een simpel contactformulier (2 velden en zonder recaptcha) op de website. Sowieso een efficiënte manier om klanten goed te helpen.

Het is triest dat klanten maar hun privacy moeten opofferen om sites van derden te gebruiken om met in NS in contact te komen.

Dan heb je het als bedrijf qua privacy (en vriendelijkheid) totaal niet begrepen.

We bieden voldoende opties om melding te maken van dergelijke incidenten, dvrs. Een formulier of speciaal telefoonnummer betekent alleen maar iets als je dit kunt bemannen. Een reiziger kan ervoor kiezen, indien er gebruik wordt gemaakt van, om via Twitter melding te maken. Bellen of chatten met ons zijn de andere opties. Dat zijn de kanalen via welke we zoveel mogelijk real time contact met onze klanten onderhouden. Dat real time element is belangrijk omdat we ook informatie over de betrokkenen moeten op kunnen vragen. Denk hierbij aan een locatie in de trein (voorin, achterin, boven, onder), een omschrijving (lang, kort, dik, snor) en moeten weten welk treinstel het om gaat. Deze informatie wordt vaak vergeten in contactformulieren of eerste berichten via Twitter en kunnen we met real time contact opvragen. Bij een formulier is het weer belangrijk dat jij dit als reiziger kunt lezen en erop kunt reageren. Dan kom je automatisch in een notificatie per e-mail of in een soort-van chat terecht. En ja, een chat hebben we al. Daarbij komt dat bij twijfel er altijd via 112 of 0900-8844 contact met de hulpdiensten kan worden opgenomen. Zij zullen ook dergelijke informatie opvragen. Ik moet er niet over nadenken dat je een brand moet melden via een contactformulier van 2 velden… 

Reputatie 4

Vraag mij af wat hier precies van de NS verwacht wordt. De trein is OV (Openbaar vervoer), dus ook voor mensen die mentaal iets minder lekker in hun vel zitten en af en toe eens ontploffen. Geen poortje die dat tegenhoudt.

Reputatie 5

Alsof dit soort dingen vroeger niet voorkwam… Nou ik kan je zeggen het kwam vroeger ook voor. Vreemde teksten schreeuwen en wild met de armen zwaaien heb ik wel vaker meegemaakt. Maar weinig mensen maakten zich daar toen druk over. Nu schreeuwt iedereen moord en brand alsof er iets heel ergs is gebeurt. We lijken wel met de dag banger te worden. In de meeste gevallen gebeurt er helemaal niets, soms krijg je een duw of tikje. Ik heb een paar jaar met de bus gereisd. Daar gingen ook wat minder begaafden mee, die kwamen onderweg alle reizigers een natte klapzoen geven. Nou en !!!

Hoe meer mensen met een deukje in de hoek gedrukt worden hoe moeilijker het voor ze is om zichzelf in de hand te houden. Het zijn net normale mensen.

Observeer, maak geluidsopnames, foto's en video's. 

Reputatie 5

Observeer, maak geluidsopnames, foto's en video's. 

Als je de zaak wil laten escaleren moet je vooral foto's en video's maken. Misschien storen mensen zich ook wel aan jouw gedrag. Vind jij het dan goed, terwijl je in jouw ogen niets verkeerd doet, dat totaal onbekenden foto's en video's van je maken. Als je elke keer dat je je ergens aan stoort een video moet maken…. En dan? Dan heb een video'tje. Om aan anderen te laten zien dat je zulke rare mensen bent tegen gekomen en om te zeggen dat je er bang van was geworden….

Er zijn een flink aantal zogenaamd “normale” mensen die veel ergerlijk gedrag vertonen.

Als jij mij met de dood bedreigt, vervalt jouw recht op privacy. Philned. Daar zal ik aangifte van doen en het beeld en geluidsmateriaal als bijlage aan de aangifte toevoegen. Mijn wereld speelt zich niet af op social media, de jouwe?

Hoewel ik het deels eens ben met Spoorstaaf zien we op Social Media maar al te vaak dat er heksenjachten gestart worden. Ik denk dat Philned daar op doelt? Voor je eigen veiligheid mag je mijns inziens de persoon in kwestie zeker filmen. Maar ga indien je dat doet voorzichtig om met het delen van de beelden.

Reputatie 5

@Sascha NS  en @Spoorstaaf 

Wat  is een doodsbedreiging? Dat is heel subjectief. Tegenwoordig heeft bijna iedereen lange tenen en valt al over punten en komma's. Ik heb me nog nooit zodanig bedreigt gevoelt dat ik er ook maar over gedacht heb daar aangifte van te doen. Je hebt maar heel weinig kans om in het OV daadwerkelijk doodgemaakt te worden. Opmerkingen zoals je kan doodvallen, zal ik je eens een paar klappen verkopen, zal ik je…. weet ik veel wat allemaal aandoen gaan bij mij mijn ene oor in en andere weer uit. Mijn leven speelt zich niet af op social media. want daar erger ik me al te vaak aan het elkaar angst aan praten. 

De HC/BOA lukt het meestal om zo een verward persoon te kalmeren omdat het “omgaan met lastige klanten” een onderdeel van de opleiding is. De verwarde personen zijn, al kost het vaak wat meer tijd, vaak makkelijker om mee om te gaan dan de "normale lastige klant” die vaak veel onredelijker is.

Juist het maken van foto's of video's kan bij veel verwarde mensen juist extra agressie oproepen, en dat is nu juist wat je niet wil. Ze liggen overhoop met zichzelf en de situatie, eventuele uitspraken zijn niet tegen een individu gericht maar meer in het algemeen. In plaats van het tegen mij zou het ook tegen iemand 3 stoelen verder gezegd kunnen worden. Het is dus geen persoonlijke aanval al komt het zo over.

Van iemand die dronken is wordt veel meer geaccepteerd dan van een verward persoon…. Ach, hij was dronken dus….

Is Nederland in de ogen van sommigen zo crimineel dat 1 politiemedewerker per 280 inwoners niet genoeg is? Dan heb ik de BOA’s niet eens meegeteld. Als je de BOA's meetelt  is het 1 op de 188. In veel treinen zal je dus meestal wel 1 of 2 politiemedewerkers kunnen aantreffen (al dan niet buiten dienst) en zeker de meestal vriendelijke HC/BOA.  

Als iedereen die wel eens een ziekte is toegewenst die ook zou krijgen zouden de zorgkosten misschien wel verviervoudigen…...

Wat  is een doodsbedreiging? Dat is heel subjectief.

Precies. Ieder persoon interpreteert dit op zijn/haar/x eigen manier en zal hier op een eigen manier mee omgaan. Dit is aan de persoon in kwestie en het is niet aan ons om hier over te oordelen.

Badge +3

Tja, heb ook veel te maken met ‘gestoorde’ personen (verstandelijke beperking dus). Om zich heen slaan (of jou willen slaan) is voor hen ‘normaal’ gedrag.

Sprak toevallig gisteren tijdens een bijeenkomst een aantal collega’s die de grootste moeite hadden om enkele van die gevallen in toom te houden, en was totaal verbaasd want ik heb er geen enkele moeite mee, zelfs al zet ik ze naast elkaar! Joh Robert, dat is vragen om problemen toch? Hoe mij dat dan wel lukt, geen flauw idee...

Er wordt dan wellicht soms wat aan haren getrokken of zo, maar dat is meer stoeien dan ruzie. Ik zie het als bij honden op een losloopterrein. Je kunt dan als hondeneigenaar helemaal in paniek van raken (of de eigenaar van de ‘wilde’ hond van alles verwensen), maar in feite is er niets aan de hand en als je één keer uitvalt “en nu is het klaar!” dan is dat in de meeste gevallen ook zo, en anders grijp je handmatig in.

Het ligt er dus helemaal aan wie je tegenover je hebt, en welke autoriteit je van diegene accepteert (of andersom). Een verwarde persoon een stiltecoupé uit ‘begeleiden’ lijkt me voor een geoefend persoon geen lastig klusje. “Joh, makker staak je wild geraas en loop even mee,dan praten we buiten verder” is meestal voldoende. Een tik of duw die je dan mogelijk krijgt valt te overzien, gaat om het resultaat.

In je eentje tegen een (grote) groep wordt een ander verhaal… maar ze kunnen inderdaad zeggen wat ze willen, geen van allen zullen ze je dood gaan maken uiteindelijk.

Reageer