beantwoord

Boete

• 14 juli 2014
  • 5 reacties
  • 545 Bekeken

Goedemiddag NS,

Op zondag 13-7 ben ik voor de 4 daagse in Nijmegen met de trein van Amsterdam Centraal naar Nijmegen gereisd. Werkelijk waar een perfecte heenreis! Helaas ging de terugweg 'iets' minder soepel dan verwacht.
Door verschillende weg- werkzaamheden en andere onoplosbare problemen reden er geen treinen van Den Bosch naar Schiphol. Hierdoor zat 'mijn trein' (richting Amsterdam Centraal) echter onwijs vol. Omdat ik een uur onderweg zou zijn, heb ik toen besloten om het laatste vrije plekje in de trein op te zoeken. Helaas kostte deze vrije plek mij 35 euro. Ik zat namelijk in de coupe van de eerste klas. Stom! Maar door de drukte leek mij dit echt het juiste. Ik hoor graag van u.

Gr. Nikita
icon

Beste antwoord door Brian NS 14 juli 2014, 17:46

Hallo Nikita,

Welkom op het NS serviceforum. Als je in de 1e klasse gaat zitten met een 2e klasse vervoerbewijs, loop je het risico dat de conducteur een boete geeft. De conducteur schijft op dat moment een Uitstel van Betaling uit, met de ritprijs + €35 wettelijke verhoging. Er is wel coulance mogelijk. Mocht dit je eerste boete zijn, is het mogelijk om de €35 wettelijke verhoging te laten kwijtschelden. Mijn advies is om een van de moderaters een bericht te sturen als je brief van de boete binnenkrijgt. Wij gaan dan kijken wat we voor je kunnen doen. Je kan in dat bericht je NAW-gegevens vermelden en het boetekenmerk (D123456).

Ps. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4
Badge
Als u bij extreme drukte graag een upgrade naar de eerste klas wilt zult u dat voortaan vriendelijk aan de conducteur moeten vragen en er niet zomaar vanuit gaan dat het wel mag.
Hallo Nikita,

Welkom op het NS serviceforum. Als je in de 1e klasse gaat zitten met een 2e klasse vervoerbewijs, loop je het risico dat de conducteur een boete geeft. De conducteur schijft op dat moment een Uitstel van Betaling uit, met de ritprijs + €35 wettelijke verhoging. Er is wel coulance mogelijk. Mocht dit je eerste boete zijn, is het mogelijk om de €35 wettelijke verhoging te laten kwijtschelden. Mijn advies is om een van de moderaters een bericht te sturen als je brief van de boete binnenkrijgt. Wij gaan dan kijken wat we voor je kunnen doen. Je kan in dat bericht je NAW-gegevens vermelden en het boetekenmerk (D123456).

Brian, is er nu ook al coulance voor mensen die opzettelijk de regels niet opvolgen? Als vaste klant die wel betaalt voor de eerste klasse en die regelmatig moet staan, omdat mensen met een Kruidvatkaartje er gaan zitten, lijkt me dat een zeer slechte zaak! Juist als er nog maar een plek in de eerste klasse beschikbaar is, lijkt het mij niet de bedoeling dat die wordt ingepikt door iemand die daarvoor niet betaald heeft. Bovendien vind ik het vreemd dat je nu al van coulance spreekt, terwijl je niet eens weet met wat voor vervoersbewijs er gereisd is.
Goedemiddag Brian NS,

Ik heb zojuist de boete binnengekregen. Het is mij niet helemaal duidelijk naar wie ik een bericht kan sturen.
De moderators? Heb je daar misschien een e-mail adres van?

Alvast bedankt.

Hallo Nikita,

Als je op de naam van Brian klikt, kun je van daaruit een bericht aan hem sturen. Er staat dan een blauwe knop met "stuur bericht" en dan kan je dus een privebericht sturen.

Reageer