beantwoord

Boete defecte ov-chipkaart

• 2 februari 2015
  • 5 reacties
  • 241 Bekeken

Ik heb de afgelopen weken twee boetes gekregen omdat mijn ov-chipkaart niet kon worden uitgelezen door de conducteur. Ik heb een studenten week-ov abonnement. De eerste keer kon ik niet inchecken op het station, maar ben ik ingestapt omdat ik haast had. De conducteur heeft toen gezegd dat ik deze boete via DUO zou kunnen terugkrijgen omdat mijn chipkaart defect was, maar het uitzoeken van die optie loopt dood met deze niet werkende link: http://www.studentenov-chipkaart.nl/contact. De tweede keer had ik het idee dat mijn kaart het wel weer deed omdat ik me in de trams in Amsterdam gewoon kon inchecken, en ook op het station kon ik me inchecken. Helaas kon mijn kaart opnieuw niet worden uitgelezen en kreeg ik weer een boete. Ik hoop dat er iets aan deze boetes te doen is, want een beetje gek is het wel dat veel apparaten mijn kaart wel konden uitlezen, maar juist de apparaten van de conducteurs niet. De boetes zijn op 14 en 16 januari uitgeschreven. Ik hoop dat u iets met deze vraag kunt.

Vriendelijke groet,

Stijn van Hooff
icon

Beste antwoord door Janou NS 2 februari 2015, 10:59

Hallo stijnvanhooff! Welkom op het NS Forum. Wat vervelend dat je hierdoor UVB's hebt gekregen. Ik wil jou hier graag meehelpen zou jij mij een privé bericht willen sturen met je NAW gegevens, Ov-chipkaartnummer en het UVB nummer? Dan help ik jou daar graag verder. Je kan een privé bericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens naar "stuur een privé bericht". Ik heb je topic verplaatst naar "in de trein".
Bekijk origineel

5 reacties

In principe is het de verantwoordelijkheid van de reiziger dat de OV-chipkaart die hij gebruikt uitleesbaar is door de (zwakkere) apparatuur die conducteurs gebruiken, ook al kun je dat niet zelf controleren. De vervoerder hoeft de boete dus niet kwijt te schelden, maar zou dat wel kunnen doen. Je moet zo snel mogelijk een duplicaat van je kapotte OV-chipkaart aanvragen via www.ov-chipkaart.nl.
Hallo stijnvanhooff! Welkom op het NS Forum. Wat vervelend dat je hierdoor UVB's hebt gekregen. Ik wil jou hier graag meehelpen zou jij mij een privé bericht willen sturen met je NAW gegevens, Ov-chipkaartnummer en het UVB nummer? Dan help ik jou daar graag verder. Je kan een privé bericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens naar "stuur een privé bericht". Ik heb je topic verplaatst naar "in de trein".
Inmiddels heb ik een nieuwe ov-chipkaart. Ik begrijp dat het in principe mijn eigen verantwoordelijkheid is, maar het zou fijn zijn als de incheckpalen en de apparatuur van de conducteurs hetzelfde zouden kunnen lezen. Daarnaast is mijn reistraject van 16 januari waarschijnlijk ergens terug te vinden, en kan aan de hand daarvan worden gezien dat ik ten tijde van de boete gewoon was ingecheckt bij NS. Bovendien zou ik, als de conducteur mij vertelt dat ik de kosten kan declareren, graag weten op welke manier ik dat moet doen.
Wat vervelend dat je hierdoor UVB's hebt gekregen. Ik wil jou hier graag meehelpen zou jij mij een privé bericht willen sturen met je NAW gegevens, Ov-chipkaartnummer en het UVB nummer? ^^ UVB = Uitstel van betaling = boete
het zou fijn zijn als de incheckpalen en de apparatuur van de conducteurs hetzelfde zouden kunnen lezen.
Goed punt, waarom zijn de incheckpalen niet van dezelfde zwakte als de apparatuur van de conducteurs. Nu kan je wel inchecken, maar krijg je toch nog een boete omdat de conducteur het niet uit kan lezen.

Reageer